Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zelf leren eten

<<

Anoniem161

Bericht 09 Jun 2016 19:14

Zelf leren eten

Mijn zoon wil nu zelf gaan eten. Dat gaat redelijk goed als ik dingen aan zijn vork prik. Hij doet het dan zelf in de mond.

Maar hoe nu verder? Wanneer gaan ze eigenlijk zelf eten? Wanneer krijgen ze door dat ze de lepel recht moeten houden?
Heeft er iemand tips voor mij? Ik ben vooral bang dat het eten overal ligt behalve in zijn mond :s
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 09 Jun 2016 19:17

Re: Zelf leren eten

Dat je een lepel recht moet houden leer je doordat het er 10 keer af valt. Jammer voor jou, maar leren eten gaat met een hoop gesmeer :)
Tip: bij Ikea heb je van die grote plastic platen die je onder een bureaustoel legt. Die dingen zijn ook handig voor onder een kinderstoel. Gaat je vloer niet aan gort van al het schoonmaken :)
#teammaple🍁
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 09 Jun 2016 19:33

Re: Zelf leren eten

Dochter eet al bijna vanaf het begin zelf. Ja het is een geknoei maar dat is niet anders
Oja en lang leve de hond die alles op eet!
2014 2016
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 09 Jun 2016 20:21

Re: Zelf leren eten

Oefenen, oefenen en nog meer oefenen. Een slab met mouwen is heel fijn en een hond dus.
Nu eet onze zoon bijna alles met zijn handen, maar hij kan het wel met bestek.
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 09 Jun 2016 20:38

Re: Zelf leren eten

Hier probeert ze al een poosje zelf dingen aan haar vork te krijgen. Regelmatig schiet er dan iets uit haar kom naar de andere kant van de tafel. Vandaag voor het eerst lukte het haar na behoorlijk wat inspanning bewust iets aan haar vork te prikken. Volgens mij heeft 't vooral heel veel oefening nodig. En loslaten dus ook. D. eet al vanaf het begin zelfstandig, voornamelijk met haar handen. Sinds kort dus ook met vork, waarbij ik vaak wel wat help met prikken. Zelf de lepel in haar mond stoppen gaat vaak nog ondersteboven. Als we iets met lepel eten, voer ik haar wel. Als ze zelf wil helpen met de lepel vasthouden mag dat, en aan het eind zelf aanklooien ook. Het is even een zootje na het eten, maar dat is ook zo weer opgeruimd.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Anoniem161

Bericht 09 Jun 2016 20:51

Re: Zelf leren eten

Helaas geen hond hier :smile: en dat hij moet oefenen weet ik ook maar als dan een boterham met jam van de keuken op de bank belandt omdat hij de vork als katapult gebruikt, ja dan baal ik even (en stiekem even lachen)
De tips van het schort en die platen zijn erg handig. Heb zelfs zo'n plaat op zolder liggen dus die haal ik naar beneden.
Ow en rebecca, volgens mij had jij die tip met die bordjes (op fb). Die ga ik eens bestellen als de site nu wel werkt.
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 09 Jun 2016 21:11

Re: Zelf leren eten

Heb net even voor je gekeken, maar nee hoor. Er staan wel een e-mailadres en telefoonnummer, die zou je kunnen proberen. En anders via blabloom, maar dan kost 't dus heel wat meer. Wij zijn er overigens nog steeds heel blij mee, ideaal zijn ze!
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

CCC

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:58

Bericht 09 Jun 2016 22:29

Re: Zelf leren eten

Hier hebben we beide kinderen vanaf het begin zelf lekker laten eten. J. eet nu voornamelijk nog met zijn handen en probeert wel de lepel naar zijn mond te krijgen maar dat lukt nog niet echt goed. Wij laten ze lekker gaan en ja dat geeft troep, wij maken het ons zo makkelijk mogelijk door een plaat onder de stoel te leggen, in romper laten eten, slab met bakje eraan om te doen enz.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5875

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 10 Jun 2016 12:28

Re: Zelf leren eten

Bij de Ikea hebben ze heel voordelig van die slabbers met mouwen, daar leg ik bij de nek een knoopje in omdat de nek opening anders te groot is. In de ochtend trekken we vaak zijn broek pas na het eten aan, want pap lukt wel maar er wordt ook geregeld nog wat geknoeid.
Wij eten gewoon met bestek en bieden hem dat ook aan maar als hij met zijn handjes eet vinden we het ook prima. Vaak probeert hij heel dapper alles met bestek te eten maar als het te langszaam gaat dan gebruikt hij zijn handjes. Ik kies bewust voor Griekse yoghurt ipv gewone yoghurt bijvoorbeeld omdat dat makkelijker op de lepel blijft.

Ik vind de gouden tip nog steeds een kruimeldief :razz:
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem161

Bericht 10 Jun 2016 13:20

Re: Zelf leren eten

Kruimeldief: check
Plaat: check
Ikea slabber met bakje: check

Nu nog de griekse yoghurt halen! Goede tip!

Hij wil niet met zijn handen eten want dan worden ze vies :s
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7293

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 11 Jun 2016 11:28

Re: Zelf leren eten

Lucas at al zelf vanaf het begin, maar dan met zijn handen. Op een gegeven moment toen hij 15 maanden was waren we op vakantie met een groep alleenstaande ouders en kinderen en toen had iemand hem bestek gegeven. Zat ie toch gewoon ineens met bestek te eten. Ging echt heel goed al. Of nou ja, in vergelijking met die rommel die hij er altijd al van maakte met eten werd het niet erg. Hij is nu 3 en hij kan nog steeds goed met bestek eten en hij maakt er nog steeds een rommeltje van omdat hij dan gewoon geen zin heeft om netjes te eten.

Ik gebruik gewoon een doekje en veger en blik (met een lange steel) dat vind ik het fijnst. Rijst laat ik soms even liggen dan droogt het een beetje uit en plakt het niet meer zo aan je veger en blik ;-).
<<

maia

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 918

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:01

Bericht 11 Jun 2016 17:53

Re: Zelf leren eten

Bij mij eten ze ook vanaf 6 maanden zelf. In het begin gaf ik lastig eten af en toe zelf maar voornamelijk dus zelf. In het begin een rotzooi, maar nu gaat dat (meestal) goed
Mother of 3 adorable children

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers