Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract

<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 08 Jun 2016 16:09

Geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract

Wij zitten met een dilemma wat we moeten kiezen. En natuurlijk kunnen wij ook alleen de keuze maken.
Maar advies kan ik altijd vragen natuurlijk. Er komen sowieso twee langst levende testamenten bij ongeacht wat we kiezen.
Het wordt dus een geregistreerd partnerschap met voorwaarden of een samenlevingscontract.

Omdat wij een baby verwachten willen we alles goed geregeld hebben.
Nu heb ik een hoop gezeik met mijn ex gehad tijdens de scheiding en dat wil ik dus niet meer mocht het toch mis gaan.

Daarom wil ik niet trouwen. Ik weet een geregistreerd partnerschap is in principe hetzelfde, maar daar heb ik en toch een ander gevoel bij.

We zijn bij een notaris geweest vandaag voor meer informatie. En zij zegt ook je moet het gewoon regelen aangezien er een baby komt. Maar alleen jullie kunnen de keuze maken.
We willen als we uit elkaar gaan dat mijn vriend het huis houdt en ik ergens anders heen ga. En dan een bedrag mee krijg om te verhuizen en het nieuwe huis in te richten. Dan blijven alle meubels gewoon in dit huis.
Ook willen we dat hij uit de schuld geschreven wordt waar hij wel aan meegerekend heeft, maar die is van mijn restschuld van het huis met mijn ex. Alleen kon ik die toen niet alleen op mijn naam krijgen. Of dat er instaat dat ik verantwoordelijk ben voor de betaling ervan. (we weten dat dit niet rechtsgeldig is als de maatschappij hier niet mee akkoord gaat.)

We gaan ervan uit dat we nooit uit elkaar gaan, maar door het gedoe met mijn ex wil ik het gewoon goed regelen.

Wat zouden jullie kiezen en waarom.

Edit: titel aangepast. Deze was blijkbaar te lang waardoor niet alles erin stond.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9736

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 09 Jun 2016 05:58

Re: Geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract

Ik denk dat je keuze afhangt van enkele dingen, waaronder de baby. Hoe ik het begreep is de baby niet automatisch ook zijn baby bij een samenlevingscontract en wel bij een partnerschap. Ook moet je kijken naar wie erft wat. Dus als je enkel een samenlevingscontract heb en de baby komt en jij sterf op je kraambed.. (Lekker luguber) dan gaat het kind naar jouw ouders en niet naar je vriend. Ditzelfde geld voor jouw spaarcenten, spullen etc.

Ik wilde zelf geen partnerschap, omdat het in theorie hetzelfde is als trouwen. Maar wij kregen ook geen baby. Daarvoor zou ik net iets meer op papier willen dan een samenlevingscontract. Maar dat is veelal ook op te lossen met een testament.. Hmm
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Bericht 09 Jun 2016 06:58

Re: Geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract

Bij geregistreerd partnerschap is je baby ook niet automatisch van je man. Die moet je in je zwangerschap nog erkennen. In ieder geval 5 jaar geleden :eyes: Verder is het gewoon een huwelijk qua voorwaarden en rechten.

Bij een samenleefcontract ga je gewoon naar de notaris en kan je zelf bepalen wat er allemaal inkomt. In jouw geval, met alle wensen en wat jullie geregeld willen hebben op papier, lijkt me dat een goed idee. Dan kan je inderdaad vastleggen dat hij in dat huis blijft. Bij een partnerschap kan dat niet, dus als hij, als jullie toch gaan scheiden, zich bedenkt, heb je geen poot om op te staan, want het staat nergens. Of je zou naast het partnerschap ook langs de notaris moeten om dit vast te laten leggen.

Nadeel is wel dat als je het een keer anders wil, of als de situatie verandert, je naar de notaris moet om je contract aan te laten passen (met bijbehorende rekening)
Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem304

Bericht 09 Jun 2016 07:39

Re: Geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract

snoezel schreef:Bij geregistreerd partnerschap is je baby ook niet automatisch van je man. Die moet je in je zwangerschap nog erkennen. In ieder geval 5 jaar geleden :eyes: Verder is het gewoon een huwelijk qua voorwaarden en rechten.

Inmiddels is dat niet meer zo.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 09 Jun 2016 10:46

Re: Geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract

Dank jullie voor jullie antwoorden en advies.
Blijft een lastige keuze.
De baby is al erkend. Dat hebben we al gedaan, omdat er zo aan het twijfelen zijn dan is dat tenminste wel gedaan. Ook gaan we gezag aanvragen na de geboort

We doen sowieso testament erbij en daar kun je ook al veel in vastleggen.
Zelf zit ik nu meer aan een samenlevingscontract te denken. En als het allemaal goed blijft gaan over 5 jaar ofzo te trouwen.
Mijn vriend wilt dat graag, maar snapt gelukkig wel dat ik door mijn geschiedenis met mijn ex daar niet zo zin in heb op het moment.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Anoniem304

Bericht 09 Jun 2016 10:47

Re: Geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract

Raven schreef:Zelf zit ik nu meer aan een samenlevingscontract te denken. En als het allemaal goed blijft gaan over 5 jaar ofzo te trouwen.
Mijn vriend wilt dat graag, maar snapt gelukkig wel dat ik door mijn geschiedenis met mijn ex daar niet zo zin in heb op het moment.

Maar je bent wel zwanger? Misschien bedoel je het anders, maar het klinkt alsof je er niet echt veel vertrouwen in hebt.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 09 Jun 2016 10:56

Re: Geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract

In jouw geval is het geregistreerd partnerschap echt hetzelfde als een huwelijk nu er een kind bij betrokken is. Immers het voordeel van het GP is dat er gebruik kan worden gemaakt van een flitsscheiding maar niet als er kinderen bij betrokken zijn. Verder is er geen verschil meer behalve dat je geen ja-woord hoeft te geven als je dat niet wilt.

Daarnaast vraag ik me inderdaad hetzelfde af als wat Yadira in haar laatste post zegt.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 09 Jun 2016 12:29

Re: Geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract

Het gaat hartstikke goed. Er is nu zeker geen twijfel

Dat was bij mijn ex ook niet. Maar toen ik eenmaal getrouwd was bleek het een narcistische zak te zijn. Zelfs zijn beste vrienden hebben hem laten vallen na de scheiding. Niemand wist dat hij zo was. Er zijn veel dingen voorgevallen waardoor mijn vertrouwen geschaad is.

En ik weet dat mijn vriend daar helemaal niets aan kan doen. En hij heeft ook veel geduld met mij gehad zeker in het begin. We kenden elkaar al ook toen ik nog getrouwd was. En dat scheelt ook daardoor kende ik hem al best goed toen we een relatie kregen. Ik weet ook dat hij mij nooit zo zou kwetsen en ik vertrouw hem voor 100%.
Hij doet alles voor mij en is echt alles voor mij.

Maar toch zit er af en toe iets in mijn hoofd van met je ex was het ook zo en die bleek ook een totaal andere man te zijn dan dat hij werkelijk bleek te zijn.
En dat maakt het ook dat ik het moeilijk vind om nu een geregistreerd partnerschap aan te gaan of te trouwen. Niet vanwege mijn vriend en onze relatie, maar vanwege wat er in het verleden met mijn ex is gebeurd.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Anoniem328

Bericht 09 Jun 2016 12:39

Re: Geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract

Maar Raven vind je een kindje van jullie samen niet (nog) meer een binding dan een huwelijk/gp?
Een huwelijk/gp kun je in het uiterste geval nog eindigen, maar een kindje zal jullie altijd binden.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 09 Jun 2016 12:55

Re: Geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract

Het is niet zo dat ik bang ben voor de binding. Ik wil voor altijd bij mijn vriend blijven. We hebben het gezellig heel veel lol. Vullen elkaar aan en denken over bijna alles hetzelfde. Ook zeggen we vaak iets waar de ander op dat moment aan denkt. Het is gewoon super samen.

Ik ben meer bang dat hij ook gaat veranderen in negatieve zin zoals mijn ex nadat we getrouwd waren.
Mijn vriend is totaal anders dan mijn ex.
Maar ergens ben ik daar toch nog wel eens bang voor.

Als alles beter is geregeld met een geregistreerd partnerschap ga ik daar zeker voor. Maar trouwen met jurk enzo zou ik niet snel meer doen.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Anoniem304

Bericht 10 Jun 2016 06:22

Re: Geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract

Ja zo. Ik snap wel dat er angst zit daarvoor.
De vraag kwam bij mij boven omdat ik een kindje idd ook een grotere verbintenis vind.

Jammer dat je hierom je topic wilt verwijderen, dat is toch niet nodig?
<<

Burgemeester Esmee

Bericht 10 Jun 2016 12:46

Re: Geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract

Dit topic is op verzoek gesloten en wordt over ongeveer 24 uur verwijderd.

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers