Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Achternaam moeder of vader?

<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 08 Jun 2016 11:12

Achternaam moeder of vader?

N.a.v. het topic over voornaam/roepnaam ben ik benieuwd hoe jullie denken over de achternaam van kinderen. Vinden jullie het logisch dat een kind in veel gevallen automatisch de naam van de vader krijgt of juist niet?

Ik persoonlijk vind het een beetje een ouderwetse opvatting om automatisch de naam van de vader te gebruiken. Het irriteert me ook een beetje, ik krijg soms het gevoel dat mannen vinden dat zij meer rechten hebben ofzo. Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen, maar als vrouw moet je vaak de keuze verdedigen dat kinderen jouw naam krijgen, terwijl er geen haan naar kraait als een kind de naam van de vader krijgt.
Mijn man en ik hebben na ons trouwen elkaars naam aangenomen (ik heet eigen naam - mans naam en mijn man andersom) en na veel overleg hebben wij ervoor gekozen om mijn naam door te geven aan onze kinderen. Dit was een hele bewuste keuze en ik vind het heel fijn dat deze optie bestaat.

Hoe denken jullie hierover?

Oh, en voor de lesbische koppels: Hoe hebben jullie gekozen welke achternaam jullie kinderen kregen/krijgen? Misschien is dit wel een hele domme vraag hoor, maar ik ben daar echt benieuwd naar.

♥♥
<<

Anoniem304

Bericht 08 Jun 2016 11:14

Re: Achternaam moeder of vader?

Ik neem mijn vriend z`n naam (met mijn achternaam erachter) en kinderen zullen m`n vriend zijn achternaam krijgen. Ik hou van ouderwets.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 08 Jun 2016 11:18

Re: Achternaam moeder of vader?

Ik ben vrij ouderwets en ik heb de naam van mijn man aangenomen en onze kinderen krijgen ook deze naam. Allemaal dezelfde achternaam en dat vind ik wel zo prettig. Dan zijn we echt Familie xxx straks. Dat vind ik een fijn gevoel.

Ik vind het zoals jullie doen juist een beetje gedoe klinken. Allebei een dubbele naam maar dan toch niet dezelfde volgorde. Waarom niet één lijn dan? Ik snap in jouw geval heel goed dat jij jouw achternaam wilde behouden hoor, maar straks heeft jullie zoon dus nog steeds niet dezelfde achternaam als jouw man, want bij jouw man komt zijn eigen achternaam eerst toch? Maar goed, jullie hebben er duidelijk heel goed over nagedacht en de keuze waarom jij jouw eigen achternaam behoudt, begrijp ik heel goed. Maar ik zou het wel wat verwarrend vinden.

Oh en heel eerlijk denk ik bij mannen met een dubbele naam al gauw dat ze homo zijn. Of bij kinderen met de achternaam van de moeder dat de ouders niet meer bij elkaar zijn.

Ja, I know, het is allemaal niet erg geemancipeerd van me, maar dat maakt me niet zoveel uit.
Let's discover the world together.
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 08 Jun 2016 11:19

Re: Achternaam moeder of vader?

Wij zijn getrouwd en ik draag mijn man zijn naam. Kinderen heten dus ook zo. Ik hou ook van ouderwets geloof ik :) Wel is het idd vreemd dat het een soort van logisch is dat de kinderen automatisch de naam van de vader krijgen en dat andersom niet zoveel voorkomt. Nooit zo over nagedacht maar het is wel gek!
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Anoniem281

Bericht 08 Jun 2016 11:22

Re: Achternaam moeder of vader?

Ik vind jullie situatie qua achternaam ook weer ietsje anders, Elliot, bij jullie vind ik 't bijna logisch en ook mooi dat .. We hebben nog geen bijnaam voor jullie spruit hè? Haha! maar bij jullie vind ik het heel mooi en passend :)

Tobias draagt zijn vaders achternaam, omdat ik die ook aanneem na ons trouwen. Ik ben niet zo'n fan meer van mijn familie(naam) maar anders had het voor mij wel een optie geweest om mijn naam door te geven, hoor. Voor vriend trouwens ook!
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 08 Jun 2016 11:24

Re: Achternaam moeder of vader?

Haha ja dat dubbele bij ons is ook een beetje gedoe Marin, vind ik zelf ook. Ik vond het zelf leuk om aan mijn achternaam te 'laten zien' (ik weet niet goed hoe ik dit moet omschrijven, hopelijk begrijp je het) dat ik getrouwd ben. Voor mij(n gevoel) was het dus logisch om zijn achternaam achter de mijne te plakken. Mijn man gaf toen zelf aan dat hij mijn achternaam ook wel wilde aannemen, maar hij vond het te heftig om mijn naam eerst te gebruiken. Hij heeft dus bewust deze keuze gemaakt. Wij hebben de keuzes dus eigenlijk apart van elkaar gemaakt, ik had het ook prima gevonden als hij alleen zijn eigen naam had gebruikt.

Dat kinderen mijn naam krijgen is zoals je weet ook een hele bewuste keuze. Mijn man speelt nog steeds met het idee om zijn naam ook om te laten draaien (omdat wij in de praktijk bij een dubbele achternaam eigenlijk toch alleen de eerste gebruiken, behalve op Facebook :P ), maar dat is zo'n gedoe. Hij laat het dus denk ik niet aanpassen, maar gebruikt straks gewoon mijn naam. In zijn paspoort staan ook zijn eigen naam én mijn naam. Dus straks heten we eigenlijk wel allemaal B., maar op officiële stukken niet. Maar goed, op officiële stukken wordt sowieso altijd je geboortenaam gebruikt dus dat maakt niet heel veel uit.

♥♥
<<

Sneeuwwitje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1342

Geregistreerd: 05 Sep 2013 19:33

Bericht 08 Jun 2016 11:29

Re: Achternaam moeder of vader?

Ik heb de achternaam van mijn man aangenomen en onze kinderen heten dus ook zo.
Bij de eerste voorzichtig gepeild (we waren toen nog niet getrouwd) maar dat vond hij dus echt helemaal niks.
Terwijl mijn achternaam een stuk chiquer klinkt :-))
Zoon 08.2010 Zoon 02.2013
Dochter 03.2016 Zoon 06.2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 08 Jun 2016 11:30

Re: Achternaam moeder of vader?

Ik snap het in jullie geval ook wel en ik vind het wel heel cool van je man dat hij dat ook wilde doen dan. Ik denk dat er best een aantal mannen is die dat absoluut niet zou willen.
Ach ja en die officiele dingen zijn toch altijd anders inderdaad, daar heet jij toch altijd jouw meisjesnaam en hij zijn achternaam. Je moet maar denken: Wat zou je op het naambordje van het huis willen zetten? Dat lijkt me een goede graadmeter :)

Voor mij is dat absoluut Familie xxxx en niet xxx - xxx, of Vrouw xxx, Man xxx, Kind xxx.
Let's discover the world together.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 08 Jun 2016 11:33

Re: Achternaam moeder of vader?

Sneeuwwitje schreef:Ik heb de achternaam van mijn man aangenomen en onze kinderen heten dus ook zo.
Bij de eerste voorzichtig gepeild (we waren toen nog niet getrouwd) maar dat vond hij dus echt helemaal niks.
Terwijl mijn achternaam een stuk chiquer klinkt :-))

Kijk en bij dit soort gevallen snap ik het dus niet helemaal. Want wat maakt dan eigenlijk dat zijn mening zwaarder telt dan die van jou. Als jullie allebei graag je eigen naam willen doorgeven, dan vind ik dat jullie daar allebei net zoveel recht op hebben. Tenzij jij het zelf niet zo heel belangrijk vond, maar ik heb toch vaak het idee dat vrouwen toegeven omdat het 'zo hoort' dat de naam van de man gebruikt wordt.

♥♥
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 08 Jun 2016 11:35

Re: Achternaam moeder of vader?

Marin schreef:Ik snap het in jullie geval ook wel en ik vind het wel heel cool van je man dat hij dat ook wilde doen dan. Ik denk dat er best een aantal mannen is die dat absoluut niet zou willen.
Ach ja en die officiele dingen zijn toch altijd anders inderdaad, daar heet jij toch altijd jouw meisjesnaam en hij zijn achternaam. Je moet maar denken: Wat zou je op het naambordje van het huis willen zetten? Dat lijkt me een goede graadmeter :)

Voor mij is dat absoluut Familie xxxx en niet xxx - xxx, of Vrouw xxx, Man xxx, Kind xxx.

Wij hebben (en willen) geen naambordje, maar als we er eentje zouden nemen zou daar op komen te staan Familie B. :)

♥♥
<<

Anoniem280

Bericht 08 Jun 2016 11:36

Re: Achternaam moeder of vader?

Wij zijn niet getrouwd, maar kinderen hebben mijn vriend zijn achternaam.
Klinkt ook mooier dan wanneer ze mijn achternaam zouden dragen.
Stel dat wij zouden trouwen, neem ik mijn vriend zijn naam aan, daarna de mijne.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 08 Jun 2016 11:43

Re: Achternaam moeder of vader?

Door diverse omstandigheden hebben de kinderen mijn achternaam. Anders had het me op zich niet veel uitgemaakt, ik vind mijn achternaam prima, maar de naam an sich hoefde ik niet persé door te geven. Ik vind het wel goed dat de keuze er is, toch een beetje ouderwets naar mijn idee dat kinderen standaard de achternaam van de vader zouden krijgen. Al kiezen de meeste mensen daar nog steeds voor, maar het is in elk geval een keuzemogelijkheid. Zoals ik er tegenaan kijk zou ik ook in een normale gezinssituatie samen overleggen en kijken welke naam het wordt, de ene naam is voor mij niet zonder meer belangrijker dan dan de andere.
<<

xxLindaxx

Noob

Berichten: 168

Geregistreerd: 05 Okt 2013 15:10

Bericht 08 Jun 2016 11:49

Re: Achternaam moeder of vader?

Ik ben daarin ook wel ouderwets. Wij zijn getrouwd en ik heb de naam van mijn man aangenomen.
Mijn eigen achternaam ook niet meer erin verwerkt. Mijn twee zoontjes hebben dus ook de achternaam van mijn man!
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 08 Jun 2016 11:50

Re: Achternaam moeder of vader?

Ik ken niemand met mijn achternaam en hecht er niet zoveel waarde aan. Vanaf volgende week heet ik Spencer mansnaam mijnnaam. Man en kinderen heten alleen mansnaam.
R. 2013
D. 2016
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 08 Jun 2016 11:58

Re: Achternaam moeder of vader?

Mijn kinderen hebben de naam van mijn man, maar het maakt mij ook verder niet zoveel uit, ik hecht er niet zoveel waarde aan om mijn achternaam door te geven en ik heb er verder niet over nagedacht. Ze kregen automatisch die achternaam en dat vond ik prima. Als het zo is dat een vrouw om wat voor reden dan ook heel graag haar achternaam wil doorgeven dan vind ik wel dat ze daar net zoveel recht op heeft als de man, dan vind ik niet dat het automatisch de achternaam van de vader moet worden.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

September

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:28

Bericht 08 Jun 2016 11:58

Re: Achternaam moeder of vader?

Spannend Spencer!

Hier wel kort gehad over welke naam, we zijn niet getrouwd dus moesten naar het gemeentehuis voor erkenning. Het staat zo stom om daar te gaan discusieren haha. Maar geen discussie voor nodig want het wordt de naam van mijn vriend. Die is veel mooier dan de mijne!
Afbeelding
Afbeelding
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 08 Jun 2016 11:59

Re: Achternaam moeder of vader?

Elliot schreef:
Sneeuwwitje schreef:Ik heb de achternaam van mijn man aangenomen en onze kinderen heten dus ook zo.
Bij de eerste voorzichtig gepeild (we waren toen nog niet getrouwd) maar dat vond hij dus echt helemaal niks.
Terwijl mijn achternaam een stuk chiquer klinkt :-))

Kijk en bij dit soort gevallen snap ik het dus niet helemaal. Want wat maakt dan eigenlijk dat zijn mening zwaarder telt dan die van jou. Als jullie allebei graag je eigen naam willen doorgeven, dan vind ik dat jullie daar allebei net zoveel recht op hebben. Tenzij jij het zelf niet zo heel belangrijk vond, maar ik heb toch vaak het idee dat vrouwen toegeven omdat het 'zo hoort' dat de naam van de man gebruikt wordt.


Hier ben ik het wel mee eens. Dat hij het "helemaal niks" vind, vind ik niet doorslaggevend, hij heeft geen vetorecht of zo.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 08 Jun 2016 12:02

Re: Achternaam moeder of vader?

Susan schreef:Mijn kinderen hebben de naam van mijn man, maar het maakt mij ook verder niet zoveel uit, ik hecht er niet zoveel waarde aan om mijn achternaam door te geven en ik heb er verder niet over nagedacht. Ze kregen automatisch die achternaam en dat vond ik prima. Als het zo is dat een vrouw om wat voor reden dan ook heel graag haar achternaam wil doorgeven dan vind ik wel dat ze daar net zoveel recht op heeft als de man, dan vind ik niet dat het automatisch de achternaam van de vader moet worden.

Dit.

En op ons naambordje staan de naam van mijn man en mijn naam. Daar hoef ik de kinderen (nog) niet op.
#teammaple🍁
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 08 Jun 2016 12:03

Re: Achternaam moeder of vader?

Onze kinderen hebben/krijgen de achternaam van mijn man. Ik heb mijn mans naam achter mijn meisjesnaam geplakt na ons trouwen.

In het geval van kinderen ben ik vrij "ouderwets". Die 'horen' de naam van de vader te krijgen.
Voor mezelf wilde ik wel zijn naam, om te laten zien dat mijn kinderen bij mij horen, maar verder ben ik al mijn hele leven Ooh La La!-meisjesnaam en voel ik me niet verbonden met de familienaam van mijn man. Ik geloof ook niet dat dat ooit komt. Ik heb dus puur voor de kinderen zijn naam aan die van mij gekoppeld.

De combi zoals Elliot het samen met haar man heeft is niets voor ons. Ieder z'n ding maar ik vind dat toch altijd nog ergens wat raar staan ofzo. Niet als aanval op jou bedoeld hoor Elliot. Mijn nicht en en haar man hebben het ook en het zaait in mijn ogen vooral verwarring. Maar wie weet verandert dat met de jaren.
Laatst gewijzigd door Ooh La La! op 08 Jun 2016 16:26, in totaal 1 keer gewijzigd.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 08 Jun 2016 12:07

Re: Achternaam moeder of vader?

Mijn achternaam komt hier hier vaak voor. Die van mijn man niet. Ik heb na ons trouwen mijn man zijn achternaam genomen. Hij is de enige man in de familie die de naam nog door kan geven.
Schoonvader heeft 1 zoon (mijn man dus) en zijn broer (mijn man zijn oom) heeft 3 meiden. Een van die meiden heeft dit jaar een kindje gekregen maar die heeft niet haar achternaam.
2014 2016
<<

Anoniem250

Bericht 08 Jun 2016 12:11

Re: Achternaam moeder of vader?

In mijn situatie was dat wel een (klein) punt van discussie. Hij wilde graag zijn naam, omdat hij al een dochter heeft met ook zijn achternaam en al zijn kinderen dan dezelfde achternaam dragen. Omdat ik het niet zo heel belangrijk vond, ben ik akkoord gegaan. Maar achteraf had ik ze toch liever mijn naam gegeven. Hij moet voor de baby op komst nog een afspraak regelen voor erkenning. Maar ga ervan dat dat nog op tijd gebeurt en zij krijgt dan ook zijn naam.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43718

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 08 Jun 2016 12:11

Re: Achternaam moeder of vader?

Elliot schreef:
Marin schreef:Ik snap het in jullie geval ook wel en ik vind het wel heel cool van je man dat hij dat ook wilde doen dan. Ik denk dat er best een aantal mannen is die dat absoluut niet zou willen.
Ach ja en die officiele dingen zijn toch altijd anders inderdaad, daar heet jij toch altijd jouw meisjesnaam en hij zijn achternaam. Je moet maar denken: Wat zou je op het naambordje van het huis willen zetten? Dat lijkt me een goede graadmeter :)

Voor mij is dat absoluut Familie xxxx en niet xxx - xxx, of Vrouw xxx, Man xxx, Kind xxx.

Wij hebben (en willen) geen naambordje, maar als we er eentje zouden nemen zou daar op komen te staan Familie B. :)


Haha ja het was natuurlijk hypothetisch :) Maar idd, dat is dan wel duidelijk!
Let's discover the world together.
<<

Anoniem313

Bericht 08 Jun 2016 12:15

Re: Achternaam moeder of vader?

Urban Naked schreef:
Susan schreef:Mijn kinderen hebben de naam van mijn man, maar het maakt mij ook verder niet zoveel uit, ik hecht er niet zoveel waarde aan om mijn achternaam door te geven en ik heb er verder niet over nagedacht. Ze kregen automatisch die achternaam en dat vond ik prima. Als het zo is dat een vrouw om wat voor reden dan ook heel graag haar achternaam wil doorgeven dan vind ik wel dat ze daar net zoveel recht op heeft als de man, dan vind ik niet dat het automatisch de achternaam van de vader moet worden.

Dit.

En op ons naambordje staan de naam van mijn man en mijn naam. Daar hoef ik de kinderen (nog) niet op.


Yep, zo is het voor mij ook. En een naambordje hebben we niet.

We hebben wel vrienden waarbij het kind de naam van de moeder heeft gekregen. Haar naam is heel bijzonder en komt weinig voor, zijn naam is heel normaal, dus kozen ze voor haar naam. Doet ook nooit iemand moeilijk over geloof ik.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15967

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 08 Jun 2016 12:24

Re: Achternaam moeder of vader?

Ik vind dat de moeder al zoveel voorrechten heeft (zwanger zijn, de baby voelen, dat speciale navelstrenglijntje) dat meestal na de geboorte blijft bestaan) dat ik vind dat vader het voorrecht moet krijgen om het kind zijn achternaam te laten dragen.
Laatst gewijzigd door Lady op 08 Jun 2016 13:44, in totaal 1 keer gewijzigd.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem161

Bericht 08 Jun 2016 12:24

Re: Achternaam moeder of vader?

Ik heb de naam van mijn man aangenomen. Mijn naam is xxx-xxx.
Onze zoon heeft ook mijn man z'n achternaam en ik stel mij ook voor met alleen man z'n achternaam.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers