Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


En wat zijn bij jullie thuis de regels?

<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 08 Jun 2016 11:06

En wat zijn bij jullie thuis de regels?

Nav het topic jouw huis, jouw regels? ben ik wel benieuwd wat bij jullie thuis dan de regels zijn. Enerzijds vind ik mijzelf best makkelijk en anderzijds een enorme zeikerd doordat ik door de kinderen die komen spelen het idee krijg dat die van mij vrijwel niets mogen vergeleken met hun.

Hier geldt o.a.:
- oudste twee blijven tot 7u in bed, ook als ik al wel met de jongste naar beneden ga (dit ivm dat ze met zn drieen beneden gewoon teveel geluid maken nog en de jongste dat stil zijn nog niet snapt en later op de dag nog weer slaapt). Ze mogen wel een boekje pakken of kleuren op hun kamer,meer geen auto's of verhalen met de barbies oid. Met andere woorden, gewoon stilte. In het weekend mogen ze van 6.30 wel op hun tablet.

- jongste mag klimmen op de bank/tafel/stoel omdat dit goed is voor de motoriek. Maar niet springen. Oudsten zijn daar nu te groot voor en mogen niet meer klimmen binnen, daarvoor gaan we vrijwel dagelijks naar de klimtouwen.

- rennen, springen en stampen doen we buiten. (oke,voorruit, de jongste mag het nog wel binnen omdat het nog geen herrie veroorzaakt en het uit enthousiasme gebeurd)

- auto/loopkar binnen staan voor de jongste opgeborgen tot 10u en na 16u. Oudsten mogen niet op de auto en met de loopkar alleen zachtjes.

- eten aan de eettafel of salontafel of buiten aan tafel.

- zingen mag, maar niet op vol volume voor langere tijd (even enthousiast met een mooi nmr moet kunnen, daarna wil ik gewoon verstaanbaar kunnen zijn zonder te hoeven schreeuwen.

- aan tafel tot iedereen klaar is met avondeten, tenzij het langer dan 20 min duurt.

- hele verhalen vertellen mag, maar wel beneden voor het slapen gaan (of de rest vd dag natuurlijk) en niet in bed na het weltrusten zeggen. Boven is het stil want de anderen willen/moeten ook (door)slapen.

- tv kijken mag als ze klaar zijn voor school en na het avondeten als de jongste naar bed wordt gebracht.

- als amani haar middagdutje doet wordt er rustig gespeeld en niet samen op de trampoline.

- rond 15u wat ongezonds lekkers. Verder mogen ze de gezonde dingen pakken wanneer ze zin hebben.

- ik wil dat ze buiten ook niet teveel schreeuwen/gillen, dat is erg moeilijk helaas en dat vind ik erg irritant en ik wordt er ook stik chagarijnig van als ze het wel doen en dan stuur ik ze naar binnen.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 08 Jun 2016 11:11

Re: En wat zijn bij jullie thuis de regels?

Waar ik dan wel weer heel makkelijk in bed is dat het best vies mag worden. Ze mogen met slecht weer binnen met water en zand knoeien, op de vloer/tafel verven met waterverf en andere afwasbare verf en wel meer van dat soort dingen waar anderen zich over verbazen.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 08 Jun 2016 11:16

Re: En wat zijn bij jullie thuis de regels?

Tot 7 uur in bed blijven (voor de oudste, de jongste heeft nog geen wekker maar die breng ik terug naar bed en zeg dat ik haar kom halen om 7 uur en dan blijft ze netjes liggen)

Meehelpen met dingen als dat je gevraag wordt en niet gaan lopen zeuren. We wonen hier samen dus iedereen helpt mee. Ze hoeven niet het huis te soppen maar wel dingen als de tafel afruimen, gordijnen open doen, dingen naar boven brengen, dochter helpt graag met de was, zoon helpt graag met kleine klusjes.

Niet gillen en schreeuwen, zowel binnen als buiten, de buren hoeven niet mee te genieten.

Eten en drinken aan de (salon)tafel. En ja de tv mag aan tijdens het eten maar wel eten anders gaat hij uit.

Als je tv wil kijken kom je dat eerst vragen anders blijft hij sowieso uit.

In de middag wat lekkers en limo, de rest van de dag mag je wat gezonds als je honger hebt en drinken we water of thee.

Niet springen op de bank
2010 2012
<<

Pitty

Bericht 08 Jun 2016 11:17

Re: En wat zijn bij jullie thuis de regels?

O, die heb ik eigenlijk niet. Ik vind het wel irritant als ze binnen gillen, dus daar zeg ik altijd wat van. En ze moeten hun schoenen beneden uit doen, ik heb geen zin in een zandbak boven, dan moet ik de stofzuiger weer naar boven sjouwen.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 08 Jun 2016 11:22

Re: En wat zijn bij jullie thuis de regels?

O ja schoenen uit moet hier ook meteen als ze thuis komen.

Overigens ben ik niet heel strikt in alle regels. Als ik vind dat het op dat moment kan wijk ik er gerust vanaf. Dan eten ze wel koekjes op de bank omdat ik toch nog moet stofzuigen of is het warm weer en eten we 4 ijsjes en dat soort dingen.
2010 2012
<<

Anoniem281

Bericht 08 Jun 2016 11:23

Re: En wat zijn bij jullie thuis de regels?

Heel simpel; zoet zijn en lachen naar en bij mamma en luiers volkakken bij pappa.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 08 Jun 2016 11:31

Re: En wat zijn bij jullie thuis de regels?

Voor ons eigen kind hebben we nog geen regels natuurlijk (al was mijn man gister 'boos' op hem omdat ik me zo ziek voelde :laughcry: Hij zei ook echt tegen m'n buik: Stop eens met je moeder zo ziek te maken....).

Anyway, als mijn neefjes komen heb ik een paar regels:
- Nee is nee en ja is ja (oftewel, gewoon goed luisteren en doen wat er gevraagd wordt)
- Spelen met speelgoed en niet met random dingen die in huis staan
- De katten mogen geaaid worden, maar alleen als ze dit zelf toelaten. Er wordt niet achter de katten aangezeten, aan staarten getrokken etc. Anders kunnen de katten krabben en als dat gebeurt is dat eigen schuld.
- Niet zelf in de koekjesla graaien. Als je wat wilt eten of drinken kun je dat vragen. Nouja, m'n neefje van anderhalf nog niet natuurlijk, maar die graait ook niet zelf in een la.


(Voordat ik verkeerd begrepen wordt, natuurlijk doe ik er alles aan om krabben van de katten te voorkomen, maar laatst kreeg mijn neefje van anderhalf een flinke haal van de kat omdat hij keer op keer maar bleef plagen/slaan/staart trekken. Ik had hem al 10 keer bij de kat weggehaald maar hij ging er steeds opnieuw achteraan. En katten zijn snel. Ik was dus te laat om de krab te voorkomen. Ik ga dan niet de kat straffen omdat hij zichzelf verdedigde.)

♥♥
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1952

Geregistreerd: 23 Apr 2015 10:55

Bericht 08 Jun 2016 11:49

Re: En wat zijn bij jullie thuis de regels?

De kinderen moeten boven blijven wanneer wij 's ochtends nog op bed liggen, maar ze mogen wel op hun kamer spelen of een filmpje kijken op de ipad. Gelukkig zijn onze kinderen over het algemeen niet voor 7 uur wakker, vaak nog later, dus dit is ook niet echt moeilijk. Over het algemeen blijft iedereen aan tafel zitten totdat iedereen ook klaar is met eten, maar er zijn ook wel uitzonderingen. Verder zijn veel dingen vanzelfsprekend en meer een gewoonte geworden zoals vragen wanneer je iets wilt, niet gillen, niet rennen binnen, schoenen uitdoen wanneer je binnenkomt etc. Over de tv en de plek waar je tussendoortjes eet hebben wij bijv. geen regels.
2011 2012 2017
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 08 Jun 2016 11:57

Re: En wat zijn bij jullie thuis de regels?

M'n oudste is superbraaf en ik heb daarom nauwelijks regels geloof ik. Of ze zijn zo geïntegreerd in ons leven dat ik ze nooit benoem. Hoop dat m'n baby ook zo braaf wordt.

Anyway, wat ik wel heb is: vanaf 17h tv-kijken of iPad of PlayStation,ook in het weekend. En hij moet tot 7h sochtends in z'n kamer blijven. En van het avondeten moeten 3 happen genomen worden. En hij mag savonds pas van tafel als wij ook klaar zijn en hij zijn mond leeg heeft.
#teammaple🍁
<<

Anoniem250

Bericht 08 Jun 2016 12:31

Re: En wat zijn bij jullie thuis de regels?

Ik heb één regel waaraan volwassenen zich moeten houden (vooral mijn vader) en dat is juist niet de kinderen aandacht geven/entertainen als ze iets doen wat niet mag. Bijvoorbeeld eten op de grond gooien, jengelen, eten expres uitspugen, of huilen aan tafel. Ik vind het heel fijn als ze aandacht krijgen, maar ik wil dat het gegeven wordt als ze lief aan het spelen zijn, of als ze naar je toe gelopen komen voor een knuffel of je iets komen geven. En dan is het heel erg leuk als je erbij gaat zitten en met ze mee doet. Of met ze in 'gesprek' gaat als ze je iets komen vertellen. Negatief gedrag krijgt geen aandacht. Als ze verdriet hebben mogen ze natuurlijk wel getroost worden. Ik laat ze niet huilen.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 08 Jun 2016 12:32

Re: En wat zijn bij jullie thuis de regels?

Dat zijn er nogal wat.

Voor half 8 niet uit je kamer
Niet schreeuwen in onze slaapkamer
's ochtends niet meer dan 45 minuten tv
Eten met bestek
Als je iets vies maakt, maar je het schoon
Aan tafel blijven tot iedereen klaar is
Eten gaat weg als etenstijd voorbij is (40 minuten).
Niet naakt rondlopen als de gordijnen open zijn
Niet alleen naar zolder
Speelgoed 's avonds terug in de bakken


En ga nog maar even door... Heel veel dingen van bovenstaande moeten we dagelijks herhalen en krijgt hij ook regelmatig straf voor.
Het grootste punt is hier alles met NEE beantwoorden. We moeten echt continu hem ergens vandaan trekken en recht voor ons op de grond zetten en hem laten herhalen wat we heben gezegd. Ik heb vandaag al 30 keer gezegd dat hij niet aan de vliegenmepper mag likken :palm:
R. 2013
D. 2016
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 08 Jun 2016 12:51

Re: En wat zijn bij jullie thuis de regels?

Haha Spencer! Niet naakt rondlopen als de gordijnen open zijn :D Ik moest hardop lachen!

♥♥
<<

Anoniem161

Bericht 08 Jun 2016 13:10

Re: En wat zijn bij jullie thuis de regels?

Moeilijk om specifiek regels te benoemen.

Ik hou niet van herrie dus niet gillen. Staat 1 speelgoed met muziek aan, dan moet het anderen allemaal uit zijn. Ook buiten wordt er gespeeld op normale toonhoogte, natuurlijk ooit een uitschieter maar niet gillen.

Elkaar geen pijn doen.

Met spullen gaan we om waarvoor het bedoelt is en dus niet gooien of iets. En een bloempot staat bv op de vensterbank.

Ik wil dat er netjes gegeten wordt met tafelmanieren en hierbij hygiëne. Dus voor en na het eten handen wassen.

Speelgoed aan het einde van de dag opruimen. Ook niet 10 soorten door elkaar. Dus na het knutselen wordt er opgeruimd als ze weer iets anders gaan doen. Met blokken en duplo tegelijk mag wel. Ik vind dat het creativiteit stimuleert.

Als ze iets willen, dan om vragen en ik kan niet raden. Dus niet huilend zeggen of onduidelijk praten.

Ow en dan beleefdheidsnormen. Dus dank je wel, alsjeblieft, elkaar aankijken, in sommige gevallen een goede handdruk geven. En ouderen aanspreken met u.

Oke, niet alle regels zijn op dit moment geschikt voor zoon. Maar 1 keer in de 2 weken en in de vakanties komen mijn neefje en nichtje hier logeren. Bij hun vader zijn geen manieren en regels dus ik ben best wel streng. Wil bv niet dat ze met open mond eten, dadelijk doen ze dat ook bij vrienden of school! Dus daarom iets strenger.
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2448

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 12:30

Bericht 08 Jun 2016 13:15

Re: En wat zijn bij jullie thuis de regels?

Ik heb niet heel veel meer regels als dan dat er met respect met dingen, dieren en mensen wordt omgegaan. Je kwetst niemand en doet niemand (fysiek) pijn, dan ben ik een hele lieve moeder en mag je gewoon op de bank springen ofzo.

Enige is dat snoepjes hier na het middageten pas mogen.
Oh en ze mag voor nu alleen maar op de stoep fietsen, en niet alleen over straat.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 08 Jun 2016 13:44

Re: En wat zijn bij jullie thuis de regels?

Elliot schreef:Haha Spencer! Niet naakt rondlopen als de gordijnen open zijn :D Ik moest hardop lachen!


Het is natuurlijk veel makkelijker als je net zindelijk bent om je broek niet op te trekken maar uit te schoppen :palm: Hij mag nu 's nachts bloot slapen en bloot ontbijten :palm: :palm: :palm: En dan moet zijn broek aan. Vindt hij echt totaal niet acceptabel :nopompom:
R. 2013
D. 2016
<<

Poes

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 37

Geregistreerd: 14 Dec 2015 01:13

Bericht 08 Jun 2016 13:52

Re: En wat zijn bij jullie thuis de regels?

Niet zo heel veelll..gewoon wat basis fatsoensregels zoals niet gillen of schreeuwen, niet slaan e.d., vragen of je van tafel mag, alle eten minstens proeven.

Verder mogen ze binnen skeeleren e.d., vies worden is nooit een probleem. Positief gedrag belonen we, negatief gedrag negeren we zo veel mogelijk. Straf komt zelden voor.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 08 Jun 2016 13:54

Re: En wat zijn bij jullie thuis de regels?

Ik snap dat nooit, negatief gedrag negeren. Ik kan toch niet negeren als de tv wordt gestempeld, roosvicee als gel wordt gebruikt, de laptop als opstapje wordt gebruikt...
R. 2013
D. 2016
<<

Poes

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 37

Geregistreerd: 14 Dec 2015 01:13

Bericht 08 Jun 2016 14:00

Re: En wat zijn bij jullie thuis de regels?

Spencer schreef:Ik snap dat nooit, negatief gedrag negeren. Ik kan toch niet negeren als de tv wordt gestempeld, roosvicee als gel wordt gebruikt, de laptop als opstapje wordt gebruikt...


Laptop als opstapje gebruiken zie ik niet als negatief gedrag. Als een kind nog nooit gehoord heeft dat dat geen goed plan is, kan ik snappen dat ze dat doen. Dus dat leg ik gewoon uit. Ja als ze het dan nog tig keer doen dan hup gewoon ff op de trap hoor nadenken. Maar eigenlijk gebeurt dat niet en ik zie ook als ze er zelf van schrikken en bepaalde regels vergeten zijn.

TV stempelen negeer ik natuurlijk niet maar ook dat doen mijn kindjes niet om 'stout' te zijn, ook dat moeten ze gewoon leren dat het niet mag.

Roosvice als gel gebruik is nog nooit gebeurd hahaha maar wel met pindakaas en dat vond ik zo grappig dat ik er foto's van heb gemaakt.

Voordat je denkt dat ik net zo zen als Ghandi ben: nope. Ik vlieg regelmatig uit de bocht en daardoor leer ik mezelf ook aan bepaalde dingen te negeren. Daarmee bedoel ik echter meer dingen als klieren om speelgoed met elkaar, stiekem aan de knopjes van de noem maar op, proberen mij uit de tent te lokken...als ik er aandacht aan schenk word het alleen maar interessanter en meer een 'ding'.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 08 Jun 2016 14:02

Re: En wat zijn bij jullie thuis de regels?

Ik heb een draak. Hij weet dat hij het niet mag en doet het toch. Na drie keer moet hij naar de gang maar daar gaat hij staan gillen alsof ik hem slacht en vervolgens 100 keer sorry en een half uur later doet hij het weer.
R. 2013
D. 2016
<<

Poes

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 37

Geregistreerd: 14 Dec 2015 01:13

Bericht 08 Jun 2016 14:11

Re: En wat zijn bij jullie thuis de regels?

Spencer schreef:Ik heb een draak. Hij weet dat hij het niet mag en doet het toch. Na drie keer moet hij naar de gang maar daar gaat hij staan gillen alsof ik hem slacht en vervolgens 100 keer sorry en een half uur later doet hij het weer.


Hij doet het omdat hij weet dat het niet mag ;).

Als het minder boeiend wordt of iets al dan niet mag, zal hij het ook veel minder doen.

Probeer het maar eens. Stempelverf krijg je supermakkelijk van de tv af :smile: en als ma niet meer boos wordt is de lol er snel vanaf.
<<

Anoniem304

Bericht 08 Jun 2016 14:13

Re: En wat zijn bij jullie thuis de regels?

Nou op de laptop staan vind ik niet echt een 'probeer het maar eens' aanrader.
<<

Anoniem250

Bericht 08 Jun 2016 14:15

Re: En wat zijn bij jullie thuis de regels?

Spencer die van mij zijn nog erg klein, dus ik heb waarschijnlijk makkelijk praten met negatief gedrag geen aandacht geven. Wat er gebeurt is dat als erop gereageerd wordt, ze het grappig vinden en het nog een keer doen. Dus eten uitspugen of op de grond gooien. Ik zeg dat het niet mag (rustig) en pak het af. Maar schenk er geen aandacht aan. Als iemand anders aan tafel gaat lachen als R zijn eten met een grote prrrrrt weer naar buiten werkt dan doet hij het nog een keer. Of als ze aan jengelen zijn je gekke bekken gaat trekken of juist dan liedjes gaat zingen of een koekje geeft, dan weten ze dat ze dat moeten doen om aandacht te krijgen. Ik heb daarom liever dat ze die aandacht op andere momenten krijgen en juist niet als ze zo doen. Wat ik dan wel doe? Hooguit afleiden (een boekje geven of ander speelgoed) om mee te spelen, maar meer niet. Als ze dan weer rustig gaan spelen, ga ik erbij zitten, prijs ik ze en speel ik mee.
<<

Jelin

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 916

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:05

Bericht 08 Jun 2016 14:22

Re: En wat zijn bij jullie thuis de regels?

- Niet springen op de bank.
- Eten aan tafel. En met iets nieuws altijd een paar hapjes proeven. Ben je klaar, dan ruim je je bord en bestek op en kom je terug zitten aan tafel tot iedereen klaar is.

- speelgoed opruimen als ze wat nieuws pakt en anders als ze naar buiten gaan bijv.

- Als ze de schoenen uitdoen dan slippers of pantoffels aan.

- Niet naakt rondlopen. Papa vind dat niet leuk en we hebben geen voortuin, dus inkijk binnen. En het kan weleens druk zijn.

- Niet gillen binnen. Buiten mag wel, maar dan eventjes.

Voor de rest respect voor elkaar, niet slaan of schoppen. De hond niet pesten. Dankjewel en alsjeblieft zeggen. Vragen als ze wat te drinken of eten willen hebben.
J: 2 maart 2008
A: 5 maart 2013
<<

Poes

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 37

Geregistreerd: 14 Dec 2015 01:13

Bericht 08 Jun 2016 14:23

Re: En wat zijn bij jullie thuis de regels?

Yadira schreef:Nou op de laptop staan vind ik niet echt een 'probeer het maar eens' aanrader.


Tuurlijk niet maar straffen is ook niet altijd het beste andere uiterste wil ik ermee zeggen.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 08 Jun 2016 15:02

Re: En wat zijn bij jullie thuis de regels?

R doet ook heel veel om aandacht te krijgen, dat klopt helemaal hoor. We zijn ons er ook van bewust dat hij de afgelopen maanden aandacht te kort heeft gekregen. Helaas is het nu even niet anders en hoop ik dat het beter wordt als ik straks ook weer beter ben.
R. 2013
D. 2016
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers