Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Irritante collega

<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 07 Jun 2016 18:28

Irritante collega

Oké, heel onprofessioneel, maar ik heb 1 collega die ik echt niet kan uitstaan. Hij maakt van alles wat ik doe iets seksueel (pak ik bijvoorbeeld een banaan, zegt hij 'wel gewoon opeten he? Met een knipoog). Hij is meer op het werk voor de gezelligheid, dan voor het werk. Continu overal aan het kletsen en roken. Wil nooit met de moeilijke cliënten werken. En daarnaast kan hij ook geen feedback ontvangen (ik krijg altijd 'ja maar jij...' terug).
Nu ik me er bij neergelegd heb dat ik hem niet kan veranderen, moet ik zelf maar iets anders gaan doen. Hoe kan ik me erbij neerleggen dat hij gewoon in mijn irritatie zone zit en me er niet meer zo aan ergeren?
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

anoniem213

Bericht 07 Jun 2016 18:32

Re: Irritante collega

Ik zou toch wel proberen om nog eens een gesprek aan te gaan over zijn seksuele toespelingen. En dan vooral bij jezelf houden en zeggen dat je het als erg vervelend ervaart dat hij seksuele opmerkingen richting jou maakt en je het prettig zou vinden als jullie de situatie op werk professioneel kunnen houden. Verder is het lastig als iemand in je irritantiezone zit. Ik zou proberen zo vriendelijk mogelijk te doen (maar ook direct duidelijk zijn als hij je grenzen overschrijdt), zodat je misschien ook zijn leuke kanten wat meer gaat zien.
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 07 Jun 2016 21:58

Re: Irritante collega

Bedankt voor je reactie. Ik denk inderdaad dat ik nu gewoon directer moet zijn tegen hem wbt de opmerkingen. Ik ben alleen zo bang dat dat de sfeer heel grimmig gaat maken, aangezien hij er gewoon niet voor open staat om feedback te krijgen. Maar het wordt voor mij nu wel zo irritant/ongemakkelijk dat ik er iets mee moet. Even moed verzamelen, mijn grenzen aangeven en zelf maar gewoon vriendelijk verder gaan...
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Anoniem222

Bericht 07 Jun 2016 22:10

Re: Irritante collega

Zegt je leidinggevende niks over die opmerkingen?
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 07 Jun 2016 22:16

Re: Irritante collega

Die is helaas maar heel weinig bij ons op de groep(ik werk in de zorg)
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Anoniem321

Bericht 08 Jun 2016 11:36

Re: Irritante collega

Gijs, wat vervelend. Dat van die seksuele toespelingen zou ik zelf ook geen fan van zijn en er zeker nog een gesprek over aangaan. Desnoods met de leidinggevende er bij.

Verder vind ik het moeilijk. Ik heb ook ooit een collega gehad waar ik me gigantisch aan ergerde, 2 jaar lang. Het lukte mij niet om de knop om te zetten. Uiteindelijk ging zij uit dienst (hoera!).
<<

Anoniem282

Bericht 09 Jun 2016 12:19

Re: Irritante collega

In tegenstelling tot zijn gedrag en uitingen, zou ik het kort en zakelijk houden. Je spreekt hem eerst zelf aan op zijn seksueel getinte opmerkingen, waarbij je laat weten dit onprettig te vinden en niet gepast naar jou toe als collega. Hij zal dit wellicht niet zomaar ter kennisgeving aannemen, maar dit kun je pareren door te zeggen: "Ik heb je zojuist aangegeven niet gediend te zijn van dergelijke opmerkingen. Mocht je hier geen gehoor aan geven, dien ik formeel een klacht in bij de manager."

Dit is hoe je het zakelijk houdt. Ik zou het alleen houden bij zijn gedrag naar jou toe. Niet allerlei andere zaken erbij halen die inmiddels ook in je allergie zitten. Succes. :)
<<

Plien

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2410

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:03

Bericht 09 Jun 2016 18:00

Re: Irritante collega

Het is toch niet onprofessioneel van jou dat hij in je irritatie zit? Dat zou ik ook hebben. Hij is zelf gewoon onprofessioneel en kinderachtig. Ik zou er echt gelijk na zo'n opmerking op ingaan en zeggen dat je er niet van gediend bent. Hopelijk zet het hem aan het denken.
J: 7-16💙 & C: 6-19💟
<<

Anoniem273

Bericht 10 Jun 2016 22:09

Re: Irritante collega

Ik zou de volgende keer dat hij zo'n seksueel getinte opmerking maakt, zeggen dat je er niet van gediend bent. Zoiets: 'Ik vind die dubbelzinnige opmerkingen echt heel vervelend'. Ik zou zeker niet direct met een leidinggevende erbij gaan praten en er ook niet mee dreigen. Stopt hij niet na jouw melding, dan kan dat altijd nog.

Verder vind ik verandermanagement heel interessant en heeft het voor mij gewerkt bij een irritante collega. In het kort: positieve energie steken in de persoon die in je irritatiezone zit, zodat die persoon jou op den duur als vanzelf positiever gaat benaderen. Het boek van 'Wij' van Remco Claassen vond ik heel leuk, gaat hier o.a. over.
<<

Anoniem282

Bericht 11 Jun 2016 00:35

Re: Irritante collega

Aziraphale schreef:Ik zou de volgende keer dat hij zo'n seksueel getinte opmerking maakt, zeggen dat je er niet van gediend bent. Zoiets: 'Ik vind die dubbelzinnige opmerkingen echt heel vervelend'. Ik zou zeker niet direct met een leidinggevende erbij gaan praten en er ook niet mee dreigen. Stopt hij niet na jouw melding, dan kan dat altijd nog.

Verder vind ik verandermanagement heel interessant en heeft het voor mij gewerkt bij een irritante collega. In het kort: positieve energie steken in de persoon die in je irritatiezone zit, zodat die persoon jou op den duur als vanzelf positiever gaat benaderen. Het boek van 'Wij' van Remco Claassen vond ik heel leuk, gaat hier o.a. over.


Maar alleen als je het zegt om te dreigen, dan is het idd kansloos. Ik zou het echt menen als ik zoiets aangeef en aangezien een bedrijf hier gewoon een protocol voor heeft, is een leidinggevende (en HR) er sowieso bij betrokken.
<<

Anoniem273

Bericht 11 Jun 2016 08:05

Re: Irritante collega

Als je er nog nooit eerder zelf iets over gezegd hebt, zou ik niet direct beginnen over een leidinggevende. Eerst vanuit de ik-persoon zeggen waar het op staat, werkt dat niet, dan kun je altijd nog beginnen over een protocol en over leidinggevenden. Maar dat is mijn tactiek. Denk dat je daar meer mee bereikt, zeker in combinatie met verandermanagement ;)
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 11 Jun 2016 11:54

Re: Irritante collega

Ik zou het ook eerst zelf proberen op te lossen en dan pas leidinggevende inschakelen. Waarschijnlijk zou ik hem trouwens lik op stuk geven met grove opmerkingen terug maken, maar dat is natuurlijk ook niet de juiste aanpak.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 11 Jun 2016 13:12

Re: Irritante collega

Luisa schreef:Ik zou het ook eerst zelf proberen op te lossen en dan pas leidinggevende inschakelen. Waarschijnlijk zou ik hem trouwens lik op stuk geven met grove opmerkingen terug maken, maar dat is natuurlijk ook niet de juiste aanpak.

Dan krijg je juist dat over en weer opmerkingen maken. Je gaat er dan in mee. Ik zou echt op een rustig manier vertellen dat die opmerking (die hij op dat moment maakt) over de streep is, en dat je dat niet prettig vind. Meestal is dat voldoende om opmerkingen in de toekomst te voorkomen. ik heb ook ooit een collega gehad met van dat soort opmerkingen en hebt het toen op die manier gedaan. Hij kwam later nog zijn excuses aanbieden, wist niet dat het zo over was gekomen.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 11 Jun 2016 13:44

Re: Irritante collega

Daarom zeg ik ook dat het niet juiste manier is, maar wel wat voor mij werkt omdat ik niet zo met dergelijke opmerkingen zit.
<<

Anoniem281

Bericht 11 Jun 2016 13:53

Re: Irritante collega

Als het een naaste collega is, zou ik hooguit eens een opmerking maken van 'Joh, je pauze is al tijdje voorbij toch?' als hij of zij naar mijn idee niet mee helpt de last te dragen. Als dat niks uithaalt, zou ik 't bespreekbaar maken tijdens een werkoverleg (Wij mogen punten aandragen) Maar seksueel getinte opmerkingen zou ik zelf al direct aanstippen 'Joh, jij zal 't vast hilarisch vinden, maar zo'n opmerking mag je best voor je houden, hoor, voor mij zijn het geen grappen, alvast bedankt!' Niet direct aanvallend, maar wel gelijk korte metten mee maken.
<<

Anoniem282

Bericht 11 Jun 2016 18:27

Re: Irritante collega

Aziraphale schreef:Als je er nog nooit eerder zelf iets over gezegd hebt, zou ik niet direct beginnen over een leidinggevende. Eerst vanuit de ik-persoon zeggen waar het op staat, werkt dat niet, dan kun je altijd nog beginnen over een protocol en over leidinggevenden. Maar dat is mijn tactiek. Denk dat je daar meer mee bereikt, zeker in combinatie met verandermanagement ;)


Dan zeg je er toch meteen iets van met een de consequentie erbij vermelden als hij het niet serieus neemt? Het is maar net hoe je het bekijkt, denk ik. :) Een collega die altijd weerwoord geeft, zou ik korter houden in hem aanspreken dan een collega die per ongeluk iets ongelukkigs zegt.

Het valt misschien ook samen met hoe je er zelf mee zit. Als je je hierdoor onveilig voelt op de werkvloer, zou ik daar naar handelen. Ik vind het überhaupt al heel raar dat de TO over een tactiek na moet gaan denken en dus hier een topic over opent wat ze er nou mee moet/kan, want onder de streep is het ongepast gedrag.
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 11 Jun 2016 21:11

Re: Irritante collega

Ik voel mij hierdoor niet onveilig op de werkvloer hoor, en vind ook wel dat af en toe een grapje moet kunnen. Maar op dit moment kan ik niets doen of zeggen zonder dat hij er een dubbelzinnige opmerking over maakt. En daardoor is het gewoon schijtirritant geworden.
Ik wil eerst de confrontatie aangaan zonder leidinggevende, mocht het dan niet stoppen dan kan ik altijd nog verdere stappen ondernemen. Ik ben alleen heel bang dat het nog meer awkward gaat worden tussen ons als ik het aangeef, aangezien hij direct gepikeerd is als hij feedback krijgt en dit blijkbaar zijn enige manier van communiceren met mij is. Maar wil ik dat het stopt zal ik wel stappen moeten nemen, dus ga het volgende keer als ik hem zie wel aan. Zal zodra hij een opmerking maakt zeggen dat ik me ongemakkelijk voel bij de opmerkingen die hij maakt en er niet van gediend ben.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Anoniem282

Bericht 11 Jun 2016 22:42

Re: Irritante collega

Succes, Gijs. Ik hoop voor je dat hij daadwerkelijk ermee stopt, nadat jij hem erop hebt aangesproken. Dit is niet fijn werken voor jou.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers