Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Voornaam anders als Roepnaam

<<

nillis

Kletskop

Berichten: 501

Geregistreerd: 03 Sep 2013 09:49

Bericht 07 Jun 2016 13:40

Voornaam anders als Roepnaam

Hallo allemaal

Wij zitten in dubio met de naam. Wij hebben voor ons de perfecte naam, maar nu heeft een neef van mijn man deze naam ook voor hun dochter die in januari is geboren. We hebben met hun overlegd en ze vinen het prima als we dezelfde naam zouden doen, maar nu is er altijd een kans dat ze bv op middelbare school bij elkaar in de klas kunnen komen. Nu zitten wij dus te denken om de voornaam anders te maken. Zoals Voornaam elisabeth en roepnaam elise. Hoe geef je dit aan bij gemeentes en andere instanties. Iemand hier ervaring mee.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 07 Jun 2016 13:48

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Ik heb drie doopnamen en een roepnaam die van de middelste is afgeleid. Volgens mij staat overal gewoon die officiële namen in het systeem, en op mijn geboortekaartje stond dan dat *bla bla bla* geboren was, we noemen haar *roepnaam*. En zo werd ik dan ook altijd door iedereen genoemd en voorgesteld. Op middelbare scholen en later met studie had je wel eens dat dan mijn eerste officiële voornaam gebruikt werd, bij eerste dagen of presentielijsten ofzo, maar mensen leren snel. Mijn roepnaam ligt dus nergens officieel vast behalve op mijn geboortekaartje en in het feit dat alles wat ik doe en iedereen die me kent me daaronder kent. ;)
<<

Anoniem304

Bericht 07 Jun 2016 13:54

Re: Voornaam anders als Roepnaam

nillis schreef:Hallo allemaal

Wij zitten in dubio met de naam. Wij hebben voor ons de perfecte naam, maar nu heeft een neef van mijn man deze naam ook voor hun dochter die in januari is geboren. We hebben met hun overlegd en ze vinen het prima als we dezelfde naam zouden doen, maar nu is er altijd een kans dat ze bv op middelbare school bij elkaar in de klas kunnen komen. Nu zitten wij dus te denken om de voornaam anders te maken. Zoals Voornaam elisabeth en roepnaam elise. Hoe geef je dit aan bij gemeentes en andere instanties. Iemand hier ervaring mee.

Toch niet alleen omdat de kans bestaat dat ze over 12 jaar bij elkaar in de klas komen?
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 13:38

Bericht 07 Jun 2016 13:55

Re: Voornaam anders als Roepnaam

J heeft een officiële naam en een roepnaam. Bij de gemeente etc staat ze enkel met haar officiële naam ingeschreven. Bij bijna alle andere instanties kun je zowel de officiële naam als de roepnaam opgeven. Op school stond op de inschrijflijst zowel een regel voor de naam en een regel voor de roepnaam dus daar staat ze onder haar officiële naam ingeschreven maar de juffen spreken haar met haar roepnaam aan en ook op haar rapport etc staat haar roepnaam.
Het is soms onhandig want op de adressenlijst staat ze wel met haar officiële naam dus dat is soms wat verwarrend voor de ouders van vriendinnetjes. En J snapte het in het begin ook niet zo goed, nu ze wat ouder wordt snapt ze het en als iemand haar dan bij haar officiële naam noemt corrigeert ze het zelf.

Het weerhoud ons er in ieder geval niet van om bij de baby weer hetzelfde te doen.

Op het geboortekaartje hebben we trouwens op de voorkant en binnenin groot de roepnaam. Binnenin hadden we dan onder de roepnaam in het kleiner de officiële naam en de 'doop'-namen. Ook nooit problemen gehad met mensen die het niet snapte en iedereen noemt haar vanaf dag 1 bij haar roepnaam.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 07 Jun 2016 14:14

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Mijn man heeft dat ook en ik wilde het niet voor onze zoon. Ik wilde het gewoon duidelijk hebben.

Het is geen ramp maar mijn schoonouders hebben er iets redelijk creatiefs van gemaakt waardoor hij nu met 3 verschillende namen aangesproken wordt. Een voorbeeld ( niet zijn echte naam hoor) officiële naam Boudewijn, op het geboortekaartje stond als roepnaam Bobby maar ze vonden het vanzelfsprekend dat hij vanaf een jaar of 10 Bob genoemd werd.
Toen ik hem leerde kennen stond er als bordje op zijn voordeur Boudewijn, want de woningbouw gebruikte automatisch zijn officiële naam, omdat we nog een Bob in de vriendengroep hebben werd hij al snel Boudewijn genoemd, ik ken hem daar van dus noem hem ook zo, dat heeft mijn familie over genomen, dus bij ons heet hij Boudewijn, net zoals in zijn paspoort en post van de instanties e.d..
Zijn oma is hem altijd Bobby blijven noemen en een tante van hem gebruikt het ook in de meeste gevallen. En op zijn werk en door zijn ouders wordt hij dus zo'n beetje als enige Bob genoemd.

Het is allemaal geen echt probleem, maar ik wilde de naam liever gewoon duidelijk hebben. Hebben de achternichtjes in dit geval ook dezelfde achternaam? Dan zou ik er inderdaad wel even over na denken, maar bij een andere achternaam zou ik het persoonlijk zo simpel mogelijk houden.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

anoniem213

Bericht 07 Jun 2016 14:15

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Wat een gedoe, minoessepoes. Bij mijn vriend is zijn tweede naam zijn roepnaam. Dat vind ik al suf, want als we gaan vliegen moet ik ineens met een Jan op vakantie :face:. Ik heb gewoon één naam en dat is mijn roepnaam, mijn voornaam en alles in één. Ik vind het handig.
<<

Char

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2088

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:04

Bericht 07 Jun 2016 14:27

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Ik heb dat zelf ook. Ik vind het wel handig dat de eerste letter van mijn roepnaam hetzelfde is als mijn eerste doopnaam. Ik sta inderdaad onder mijn doopnamen ingeschreven, maar bij informelere dingen gewoon onder mijn roepnaam. Vliegtickets ed staan altijd onder mijn doopnaam, want zo staat het in mijn paspoort. Maar verder is het nooit ergens lastig.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 07 Jun 2016 14:30

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Ik heb vroeger wel kaartjes gezien waar dan bij wijze van opstond : Jan Piet Kees de Vries is geboren, we noemen hem Jeroen. Iig de roepnaam was dan totaal anders dan (een van) de officiële namen, dat zou ik persoonlijk niet doen.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 07 Jun 2016 14:44

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Char schreef:Ik heb dat zelf ook. Ik vind het wel handig dat de eerste letter van mijn roepnaam hetzelfde is als mijn eerste doopnaam. Ik sta inderdaad onder mijn doopnamen ingeschreven, maar bij informelere dingen gewoon onder mijn roepnaam. Vliegtickets ed staan altijd onder mijn doopnaam, want zo staat het in mijn paspoort. Maar verder is het nooit ergens lastig.


Dat is bij mij dus niet zo en vind ik soms welmonhandig inderdaad.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 07 Jun 2016 15:07

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Mijn oudste heeft dat, haar roepnaam is afgeleid van haar eerste officiële naam. Die is bijv bij de gemeente niet geregistreerd, want dat kan niet. Maar bijvoorbeeld bij de huisarts en op school wel, want daar kon je de roepnaam aangeven. Maar in allerlei officiële dingen zal je dus altijd met de officiële naam te maken krijgen. Zoals vliegvakanties, diploma's en certificaten, post van bijvoorbeeld overheidsinstanties, etc. Toch heeft dit me niet tegengehouden. Ik heb het tijdens mijn studie bijvoorbeeld wel bij medestudenten gezien en die gingen er heel relaxt mee om. 1x corrigeren als je op een lijst stond met je officiële namen was vaak voldoende. Als
Medestudent wist je gauw genoeg wat iemands naam was en docenten corrigeerden het meteen op de lijst.

Overigens zou ik alleen om de kans dat ze later bij elkaar in de klas zouden kunnen komen niet de naam veranderen. Je kan altijd bij iemand met dezelfde naam terecht komen, en ook is de kans groot dat ze bijvoorbeeld een ander niveau zullen volgen en niet in dezelfde klas komen. Daar zou ik het zelf dan ook niet van af laten hangen.
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3186

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:39

Bericht 07 Jun 2016 15:46

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Ik heb 3 doopnamen en een roepnaam die niet eens lijkt op een van mijn doopnamen.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 07 Jun 2016 15:55

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Wij zouden zoiets waarschijnlijk ook doen voor een dochter, dus volledige naam is drie namen en roepnaam is de middelste naam. Wel onhandig (met vliegen idd) maar wel zo mooi, andersom klinkt het raar.

Mijn man heeft een dubbele naam zonder streepje dus eigenlijk is dat net zo. Hij heet ook altijd alleen z'n eerste naam op t ticket.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 07 Jun 2016 15:57

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Oh en ik vind een volledige naam Elisabeth en dan roepnaam Elise helemaal niet gek. Volgens mij kan je dat prima zo opgeven bij de gemeente, als zijnde officiële naam en roepnaam.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 07 Jun 2016 16:00

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Marin schreef:Oh en ik vind een volledige naam Elisabeth en dan roepnaam Elise helemaal niet gek. Volgens mij kan je dat prima zo opgeven bij de gemeente, als zijnde officiële naam en roepnaam.

Een roepnaam bestaat alleen niet bij de gemeente.

Dus dan zou ze gewoon 2 officiële voornamen hebben Elise Elisabeth. Of, ze heet officieel Elisabeth en we noemen haar Elise.
<<

Anoniem221

Bericht 07 Jun 2016 16:01

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Mijn voornaam is anders dan mijn roepnaam. Mijn ouders hebben mijn voornaam als eerste opgegeven, daarna een tweede naam en als derde mijn roepnaam. Ontzettend verwarrend voor mij als puber als ik weer eens met mijn voornaam opgeroepen werd voor controle huisarts. Als 'Elise' als roepnaam wordt gebruikt, dan zou ik dat ook als voornaam opgeven.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 07 Jun 2016 16:04

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Yadira schreef:
Marin schreef:Oh en ik vind een volledige naam Elisabeth en dan roepnaam Elise helemaal niet gek. Volgens mij kan je dat prima zo opgeven bij de gemeente, als zijnde officiële naam en roepnaam.

Een roepnaam bestaat alleen niet bij de gemeente.

Dus dan zou ze gewoon 2 officiële voornamen hebben Elise Elisabeth. Of, ze heet officieel Elisabeth en we noemen haar Elise.


Oh ik dacht vroeger wel.
Maar dan geef je t toch gewoon niet op? Gewoon Elisabeth Maria bijvoorbeeld en dan als roepnaam Elise maar dat de hele gemeente dat niet weet. Dat maakt dan toch niet uit? Of geeft dat later problemen met andere instanties, scholen enzo?
Let's discover the world together.
<<

Roodkapje

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 363

Geregistreerd: 14 Sep 2013 22:05

Bericht 07 Jun 2016 16:36

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Onze zoon heeft dit. Zijn roepnaam is O.livier. Zijn eerste naam L.ucas. Puur omdat L.ucas O.livier beter klonk vonden wij. Hebben er toen ook wel even over getwijfeld, maar zou het nu zo weer doen.
Met vliegen heet hij L.ucas *achternaam* en ook later bij zijn diploma zal zijn eerste naam worden genoemd waarschijnlijk. Tja, dat is voor nu het enige waar we tegen aanlopen waarbij we even moeten opletten, die vliegtickets. Op school staat hij ook gewoon met zijn roepnaam op de lijst. In het ziekenhuis staat zijn roepnaam op zijn dossier samen met zijn 2 voorletters. Ook hier gaat het gewoon goed.
Travel is the only thing you buy that makes you richer.
<<

Stanley

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1313

Geregistreerd: 25 Jan 2014 18:24

Bericht 07 Jun 2016 16:41

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Whatever schreef:Ik heb drie doopnamen en een roepnaam die van de middelste is afgeleid. Volgens mij staat overal gewoon die officiële namen in het systeem, en op mijn geboortekaartje stond dan dat *bla bla bla* geboren was, we noemen haar *roepnaam*. En zo werd ik dan ook altijd door iedereen genoemd en voorgesteld. Op middelbare scholen en later met studie had je wel eens dat dan mijn eerste officiële voornaam gebruikt werd, bij eerste dagen of presentielijsten ofzo, maar mensen leren snel. Mijn roepnaam ligt dus nergens officieel vast behalve op mijn geboortekaartje en in het feit dat alles wat ik doe en iedereen die me kent me daaronder kent. ;)


Dit heb ik ook.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 07 Jun 2016 16:58

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Zelf heb ik 3 namen, met als eerste naam ook mijn roepnaam. Dit hebben we bij onze dochters ook. 2 namen waarvan de eerste de roepnaam is.

Mijn man heeft 2 namen maar zijn roepnaam is een afgeleide van zijn officiële eerste naam. Op reis heet hij dus R.ichard terwijl iedereen hem kent als R.ick.

Toch wel onhandig ofzo. Hij wilde dit in ieder geval niet voor zijn kinderen.

Nillis als je achternichtje niet dezelfde achternaam heeft zou ik gewoon voor de naam gaan die jullie graag willen.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9472

Geregistreerd: 19 Jul 2014 17:27

Bericht 07 Jun 2016 17:09

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Ik heet zelf Truus Burn achternaam, en we noemen haar Burn.
Alleen met officiële dingen vind ik het soms lastig. Ik zou het zelf niet zo snel op deze manier doen.
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1465

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:58

Bericht 07 Jun 2016 17:25

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Waarom kiezen zoveel van jullie voor meerdere namen? Dit zijn toch eigenlijk allemaal namen die eenmalig ergens op een officieel papiertje terecht komen en die je verder nooit gebruikt. Wat zit daar achter? En dat je een naam heel erg mooi vind dat snap ik maar ik ervaar het altijd zo als.. zo nutteloos want je kan het eigenlijk nooit gebruiken.
Smile, it's free!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 07 Jun 2016 17:27

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Om mensen te vernoemen lijkt me de meest logische reden.
Let's discover the world together.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 07 Jun 2016 17:47

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Wij hebben niemand vernoemd.
Ik vind het gewoon mooier om meerdere namen te hebben. Eén naam vonden we zo kaal, niet af.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 07 Jun 2016 17:47

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Lavendel schreef:Waarom kiezen zoveel van jullie voor meerdere namen? Dit zijn toch eigenlijk allemaal namen die eenmalig ergens op een officieel papiertje terecht komen en die je verder nooit gebruikt. Wat zit daar achter? En dat je een naam heel erg mooi vind dat snap ik maar ik ervaar het altijd zo als.. zo nutteloos want je kan het eigenlijk nooit gebruiken.



Onze zoon krijgt twee namen omdat we hem naar mijn vader willen vernoemen.

♥♥
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 13:38

Bericht 07 Jun 2016 17:51

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Lavendel schreef:Waarom kiezen zoveel van jullie voor meerdere namen? Dit zijn toch eigenlijk allemaal namen die eenmalig ergens op een officieel papiertje terecht komen en die je verder nooit gebruikt. Wat zit daar achter? En dat je een naam heel erg mooi vind dat snap ik maar ik ervaar het altijd zo als.. zo nutteloos want je kan het eigenlijk nooit gebruiken.


J haar 2e en 3e naam zijn de namen van haar oma's en de baby zal als 2e en 3e naam een vrouwelijke versie van de namen van haar opa's krijgen. We vinden meerdere namen mooier, hebben man en ik ook beiden, en we vinden het een mooi idee om onze dochters te vernoemen naar de oma's en opa's dus 2 vliegen in 1 klap.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers