Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Voornaam anders als Roepnaam

<<

anoniem203

Bericht 07 Jun 2016 17:57

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Mooi dat je dat doet Elliot. Leven de ouders van je vader nog?

Mijn oudste heeft als tweede naam ook de naam van mijn vader. Mijn vader leeft nog maar hij en een aantal mensen in mijn omgeving vonden het heel mooi dat wij dat deden. Mijn jongste heeft als tweede naam de naam van de vader van mijn schoonmoeder. Mijn schoonmoedee had een hele goede band met hem en zij waardeerde het echt dat wij hem die naam als tweede naam gaven.

Mijn kinderen hebben dus roepnaam en dan als tweede naam een vernoeming. Ik vind dat persoonlijk bijzonder om te doen. Een soort van dat de naam verder leeft.

Ik vind het zelf altijd vreemd als mensen de tweede naam als roepnaam doen. Bijv. Pieter Jan de Groen met als roepnaam Jan.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 07 Jun 2016 18:27

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Nee zijn ouders leven niet meer maar zijn broer en zus nog wel. Denk dat zij het wel heel mooi zullen vinden :)

♥♥
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 07 Jun 2016 19:24

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Mjn roepnaam en eerste voornaam verschillen ook, dit heb ik nooit als vervelend ervaren. Bijna overal kun je je roepnaam invullen (school, ziekenhuis, etc), alleen op officiële documenten (diploma's, vliegtickets) staat je geregistreerde eerste voornaam.
Bij mij is het overigens wel zo dan mijn roepnaam een totaal andere naam is dan mijn officiële namen. Alleen de eerste letter komt overeen, dat is wel handig i.v.m. initialen.
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 11:10

Bericht 07 Jun 2016 19:43

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Stomme vraag hoor en misschien lees ik het verkeerd maar jullie willen de 2e naam alleen geven vanwege ooit mogelijk op dezelfde school/vereniging starten?
Dan zie ik er eigenlijk niet zo heel erg de meerwaarde van in want dan zitten "Elise" (geboren in januari) en "Elise" (geboren in augustus) dus toch gewoon bij elkaar in de klas en worden ze beiden Elise genoemd en niet jullie dochter Elisabeth.

Ik heb 4 namen, eerst mijn roepnaam en dan 3 doopnamen (vernoemd naar mijn 3 oma's). Voor zover ik meegekregen heb van mijn ouders was dat omdat ik gedoopt zou worden en ter vernoeming.
Wij hebben onze dochters gewoon 1 naam gegeven. Wel gedacht over doopnamen maar zagen er de meerwaarde niet zo van in. Ik vind het ook altijd zo'n lange rit om op te noemen/schrijven voor officiële documenten.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Ilovethe90s

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3154

Geregistreerd: 03 Sep 2013 22:14

Bericht 07 Jun 2016 20:52

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Mijn roepnaam is nooit opgegeven bij de gemeente dus mijn roepnaam bestaat 'officieel' niet eens. Bij de aangifte zijn alleen mijn twee doopnamen opgegeven.
<<

Babydoll

Noob

Berichten: 107

Geregistreerd: 18 Feb 2016 18:28

Bericht 07 Jun 2016 20:54

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Is er niet een kans dat er alsnog een kindje met dezelfde naam in de klas komt? Want dan heb je het eigenlijk voor 'niets' gedaan. Vaker zitten er kids met dezelfde namen in de klas en dan worden ze gewoon aangesproken met Pietje 1 of Pietje 2 of met eerste letter van achternaam.

Mijn zoon wordt ook Quin, Jo, Joa, en Joey genoemd, hij reageert ook nog overal op, lol. Zijn naam wordt overigens nooit goed uitgesproken, dat vind ik soms wel lastig, maar hij stoort zich er niet aan, hij vindt het wel komisch.
Sometimes, it takes balls to be a woman.
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 07 Jun 2016 21:15

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Ik heb als kind wel een roepnaam gehad, maar nu ik ouder ben, ben ik blij dat ik wel altijd gewoon overal met mijn voornaam ben ingeschreven. Mijn voornaam is gewoon een stuk volwassener.

Mijn ex was overigens ook als voornaam, doopnaam, roepnaam opgegeven bij de burgerlijke stand. Dat was weleens lastig, met vliegtickets bijvoorbeeld. Zijn voor- en roepnaam hadden ook dezelfde voorletter, dus het werd weleens door elkaar gehusseld. Maar niks dramatisch ofzo.
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

nillis

Kletskop

Berichten: 501

Geregistreerd: 03 Sep 2013 09:49

Bericht 07 Jun 2016 21:38

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Wij kiezen hier inderdaad voor, omdat de kindjes dan dezelfde voor en achternaam hebben, in hetzelfde jaar zijn geboren en wij binnen een straal van 15 km bij elkaar wonen.
En inderdaad ze zullen met dezelfde naam in de klas worden aangesproken, maar op papier dus de officiele documenten zullen anders zijn en kan dus niet door elkaar worden gehaald, daarom denken wij erover na.

Lees dat degene die het hebben hier niet heel veel problemen mee hebben. Het blijft ook dezelfde voorletter.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 07 Jun 2016 21:48

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Ik heb twee doopnamen en een andere roepnaam. De voorletters komen niet overeen, dus dat vind ik wel vervelend. Zeker nu ik getrouwd ben en geen dubbele achternaam gebruik, komt het soms wat gek over. Mijn rekening staat op mijn doopnamen en meisjesnaam, dus dat zeg ik er altijd even bij als ik geld over maak.

Voorbeeld :
Roepnaam+achternaam man: Taeda de Jong
Officiele namen + meisjesnaam : C.H. Janssen

Mijn man heeft zijn tweede naam als roepnaam. Wij vinden het niet prettig, dus de eerste naam van onze zoon wordt ook de roepnaam. Als tweede naam kiezen we een naam met een voor ons waardevolle betekenis.
Laatst gewijzigd door Taeda op 07 Jun 2016 21:51, in totaal 1 keer gewijzigd.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

nillis

Kletskop

Berichten: 501

Geregistreerd: 03 Sep 2013 09:49

Bericht 07 Jun 2016 21:50

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Ooh La La! schreef:Zelf heb ik 3 namen, met als eerste naam ook mijn roepnaam. Dit hebben we bij onze dochters ook. 2 namen waarvan de eerste de roepnaam is.

Mijn man heeft 2 namen maar zijn roepnaam is een afgeleide van zijn officiële eerste naam. Op reis heet hij dus R.ichard terwijl iedereen hem kent als R.ick.

Toch wel onhandig ofzo. Hij wilde dit in ieder geval niet voor zijn kinderen.

Nillis als je achternichtje niet dezelfde achternaam heeft zou ik gewoon voor de naam gaan die jullie graag willen.


Oh lala, dat is juist het probleem. Ze hebben dan dezelfde voor en achternaam
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem205

Bericht 07 Jun 2016 22:03

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Zoon heeft 3 namen, zijn roepnaam is afgeleid van zijn eerste naam. Waarom 3 namen? zijn eerste naam past goed bij onze voornamen. De roepnaam omdat we niet willen dat hij 1000 verschillende bijnamen krijgt.
Naam 2 is een verbastering van de naam van schoonvader, naam 3 een verbastering van de naam van mijn opa.

Zoon staat dus overal met zijn 1e naam geregistreerd. Geen probleem wat ons betreft. Bij minder officiele instanties gebruiken wij zijn roepnaam
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 07 Jun 2016 22:26

Re: Voornaam anders als Roepnaam

nillis schreef:
Ooh La La! schreef:Zelf heb ik 3 namen, met als eerste naam ook mijn roepnaam. Dit hebben we bij onze dochters ook. 2 namen waarvan de eerste de roepnaam is.

Mijn man heeft 2 namen maar zijn roepnaam is een afgeleide van zijn officiële eerste naam. Op reis heet hij dus R. terwijl iedereen hem kent als R.

Toch wel onhandig ofzo. Hij wilde dit in ieder geval niet voor zijn kinderen.

Nillis als je achternichtje niet dezelfde achternaam heeft zou ik gewoon voor de naam gaan die jullie graag willen.


Oh lala, dat is juist het probleem. Ze hebben dan dezelfde voor en achternaam


Dan snap ik wel dat je het een lastig iets vindt... Ik weet niet zo goed wat ik/wij in dit geval zouden doen.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 07 Jun 2016 22:31

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Maar zelfs al hebben de kinderen dan dezelfde voor en achternaam, en zijn ze in hetzelfde jaar geboren, ze zullen uiteraard een andere geboortedatum hebben. Dus in elk geval bij officiële instanties zou dat geen problemen moeten opleveren. Dingen als school misschien eerder (al valt dat denk ik ook nog wel mee) maar ook dat is niet onoverkomelijk denk ik. Al snap ik wel dat jullie overwegen om het anders te doen om eventuele verwarring / problemen voor te zijn.
Laatst gewijzigd door Hippie op 07 Jun 2016 22:33, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

anoniem213

Bericht 07 Jun 2016 22:31

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Geef je dochter jouw achternaam.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 08 Jun 2016 08:35

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Ik zou in dit geval denk ik toch kiezen voor een andere voornaam. Ik zou het geloof ik niet zo leuk vinden als mijn dochter dezelfde voor- en achternaam had als een familielid, die ook nog eens van ongeveer dezelfde leeftijd is.
Met andere voornaam bedoel ik dus echt iets heel anders, niet alleen een andere voornaam waarbij de roepnaam wel gelijk is aan die van je achternichtje.

♥♥
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 08 Jun 2016 08:36

Re: Voornaam anders als Roepnaam

June schreef:Geef je dochter jouw achternaam.

Hier ben ik natuurlijk helemaal voor (onze zoon krijgt ook mijn achternaam), maar Nillis heeft al twee kinderen en je kunt niet twee kinderen achternaam A geven en kind drie achternaam B (ervan uitgaande dat de kinderen dezelfde vader hebben, wat volgens mij hier het geval is).

♥♥
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 08 Jun 2016 08:38

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Het is 'voornaam anders dan roepnaam'.

Ik heb m'n beide zoons twee namen gegeven, de eerste is hun roepnaam en de tweede is een naam van hun opa. M'n oudste heet naar mijn schoonvader en m'n jongste heet naar mijn vader.
#teammaple🍁
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 13:38

Bericht 08 Jun 2016 08:52

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Elliot schreef:
June schreef:Geef je dochter jouw achternaam.

Hier ben ik natuurlijk helemaal voor (onze zoon krijgt ook mijn achternaam), maar Nillis heeft al twee kinderen en je kunt niet twee kinderen achternaam A geven en kind drie achternaam B (ervan uitgaande dat de kinderen dezelfde vader hebben, wat volgens mij hier het geval is).


Nee dat mag inderdaad niet.

Vraag me wel af waarom jij zo voor bent om je kind de achternaam van de moeder te geven. Gewoon puur nieuwsgierigheid hoor, absoluut geen oordeel.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 08 Jun 2016 08:59

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Ik vind het gewoon een beetje een ouderwets automatisme om de achternaam van de man te gebruiken. Ook geen oordeel verder hoor over mensen die wel de achternaam van de man gebruiken, iedereen moet dat lekker zelf weten natuurlijk. Maar ik vind het gewoon gek dat het zo normaal is om de naam van de vader te gebruiken en uitzonderlijk om de naam van de moeder te gebruiken.
Bij ons spelen overigens ook andere, persoonlijke redenen een rol, maar sowieso vind ik het automatisme dus stom. Ik hoorde laatst van een stel die er dus echt niet uitkwamen, zij wilden allebei hun eigen achternaam doorgeven. Uiteindelijk hebben zij lootjes getrokken. Dat vond ik zo leuk! Als er geen zwaarwegende redenen zijn om de ene achternaam 'voorrang' te geven over de andere achternaam vind ik dit echt een leuke en eerlijke oplossing.

♥♥
<<

Anoniem234

Bericht 08 Jun 2016 09:16

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Yadira schreef:
Marin schreef:Oh en ik vind een volledige naam Elisabeth en dan roepnaam Elise helemaal niet gek. Volgens mij kan je dat prima zo opgeven bij de gemeente, als zijnde officiële naam en roepnaam.

Een roepnaam bestaat alleen niet bij de gemeente.

Dus dan zou ze gewoon 2 officiële voornamen hebben Elise Elisabeth. Of, ze heet officieel Elisabeth en we noemen haar Elise.


Dit is bij mij het geval. Ook met deze naam.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 13:38

Bericht 08 Jun 2016 09:16

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Aha, ik snap het Elliot.
Wij waren al getrouwd toen J geboren werd en ik heb de achternaam van mijn man voor mijn achternaam geplakt dus voor ons was het het meest logische dat J ook die naam kreeg. Kan volgens mij ook niet anders als je getrouwd bent, dus wij hebben er niet eens over na hoeven denken.
Ik ben daar sowieso heel makkelijk in, als ik nou een hele mooie achternaam zou hebben gehad had ik er misschien wel anders over gedacht maar met de meest voorkomende achternaam in NL kon ik er alleen maar op vooruit gaan :P
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Anoniem304

Bericht 08 Jun 2016 09:20

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Ik hou wel van een beetje ouderwets. Mijn achternaam is apart en uniek. Er is maar 1 familie met deze achternaam. Toch kies ik voor de achternaam van m`n vriend die ook 1 van de meest voorkomende is in Nederland. Hoef ik iig nooit meer te spellen haha.

Maar ik vind dat het zo hoort.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 08 Jun 2016 09:22

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Ben het wel eens met elliot. Mijn zoons hebben de achternaam van hun vader. Mij maakte het weinig uit en hij vond het wel mooi als ze zijn achternaam zouden hebben, dus kregen ze die van hem.
#teammaple🍁
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 13:38

Bericht 08 Jun 2016 09:23

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Puggle schreef:
Yadira schreef:
Marin schreef:Oh en ik vind een volledige naam Elisabeth en dan roepnaam Elise helemaal niet gek. Volgens mij kan je dat prima zo opgeven bij de gemeente, als zijnde officiële naam en roepnaam.

Een roepnaam bestaat alleen niet bij de gemeente.

Dus dan zou ze gewoon 2 officiële voornamen hebben Elise Elisabeth. Of, ze heet officieel Elisabeth en we noemen haar Elise.


Dit is bij mij het geval. Ook met deze naam.


Ik zou alleen voor 2 officiële voornamen gaan als de roepnaam heel erg afwijkt van de officiële naam. Hier officiële naam J.ulia en roepnaam J.uultje, vind het dan een beetje vreemd staan als ze officieel J.uultje J.ulia Achternaam zou heten. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 08 Jun 2016 09:25

Re: Voornaam anders als Roepnaam

Fiwen schreef:Aha, ik snap het Elliot.
Wij waren al getrouwd toen J geboren werd en ik heb de achternaam van mijn man voor mijn achternaam geplakt dus voor ons was het het meest logische dat J ook die naam kreeg. Kan volgens mij ook niet anders als je getrouwd bent, dus wij hebben er niet eens over na hoeven denken.
Ik ben daar sowieso heel makkelijk in, als ik nou een hele mooie achternaam zou hebben gehad had ik er misschien wel anders over gedacht maar met de meest voorkomende achternaam in NL kon ik er alleen maar op vooruit gaan :P

Wij zijn ook getrouwd, maar ik heet (fictieve namen) De Boer-De Vries en mijn man De Vries-De Boer. Voor onze zoon kunnen we dus nog kiezen, en dan is het mijn naam geworden. De Boer dus zeg maar. Mijn man zal in de praktijk ook alleen De Boer gebruiken, dus wij zijn straks gewoon familie De Boer.

♥♥
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers