Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wijs jij anderen op spelfouten?

<<

Anoniem273

Bericht 07 Jun 2016 13:21

Wijs jij anderen op spelfouten?

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... enaam-mens

:nerd:

Haha, moest even aan het forum denken toen ik dit las.
<<

anoniem213

Bericht 07 Jun 2016 13:27

Re: Wijs jij anderen op spelfouten?

Haha, dat bericht is daarna nog ontkracht, omdat het blijkbaar een heel raar onderzoek was. Wat een opluchting.

Maar ehhh soms! Ik doe het als ik weet dat iemand het belangrijk vindt en het leuk vindt om meer over taal te leren. Ik stuur iemand ook een persoonlijk berichtje als hij/zij dichtbij staat en ergens openbaar een grote fout heeft gemaakt. Daarnaast doe ik het ook als het een leuke fout is (maar dat zijn vaker taalfouten) of als iemand een fout maakt terwijl hij/zij iemand anders aan het verbeteren is :smile:. 99% van de tijd zeg ik er niks van, maar dat komt denk ik niet zo over, omdat mensen niet weten hoe vaak ik mijn mond houd. Soms twijfel ik wel, maar meestal laat ik het dan. Bijvoorbeeld bij iemand van het forum met een blog of webshop.

Edit: Ik zeg het trouwens ook soms tegen mensen die ik buiten het forum veel spreek, omdat ik dan weet dat ze er iets mee doen :smile: en er nog iets aan hebben. Dat doe ik dan wel alleen bij taalfouten.
Laatst gewijzigd door anoniem213 op 07 Jun 2016 13:31, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Rose.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2364

Geregistreerd: 04 Sep 2013 21:13

Bericht 07 Jun 2016 13:30

Re: Wijs jij anderen op spelfouten?

Haha :P

Soms wel ja, zeker als mensen zij/hun door elkaar halen of zoals mijn vader die een keer gefeliciteert stuurde haha. Ik kan niet zo goed tegen spelfouten. Maar meestal doe ik het niet, want bij sommige mensen kun je bezig blijven en denk dat het dan wel vervelend wordt.
Mijn blog: http://www.enjoycelife.nl

Want de allermooiste bloemen, groeien vlak langs het ravijn
En om die te kunnen plukken moet je durven bang te zijn ♥
<<

Anoniem301

Bericht 07 Jun 2016 13:31

Re: Wijs jij anderen op spelfouten?

Ik hou me echt heel vaak in.
<<

Anoniem221

Bericht 07 Jun 2016 13:34

Re: Wijs jij anderen op spelfouten?

Om taalpurist te zijn moet mijn eigen Nederlands 99% correct zijn en dat is hij niet. Ik verbeter dan ook alleen mijn vriend als hij twee spreekwoorden samengevoegd heeft of men gebruikt i.p.v. mijn. En ik mag graag zeggen 'dus altijd' als iemand twee keer ontkenning achter elkaar gebruikt in één zin.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 07 Jun 2016 14:08

Re: Wijs jij anderen op spelfouten?

Uhhh ja dat doe ik. Maar soms ook niet; het valt me veel vaker op dan dat ik er wat van zeg.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem304

Bericht 07 Jun 2016 14:09

Re: Wijs jij anderen op spelfouten?

Fedora schreef:Om taalpurist te zijn moet mijn eigen Nederlands 99% correct zijn en dat is hij niet. Ik verbeter dan ook alleen mijn vriend als hij twee spreekwoorden samengevoegd heeft of men gebruikt i.p.v. mijn. En ik mag graag zeggen 'dus altijd' als iemand twee keer ontkenning achter elkaar gebruikt in één zin.

Mensen snappen me nooit als ik dat doe. :palm:
<<

Anoniem321

Bericht 07 Jun 2016 14:18

Re: Wijs jij anderen op spelfouten?

Ik wijs vrienden, familieleden en collega's wel op spelfouten maar onbekenden niet. Als ik zie hoe ongenadig mensen op bijvoorbeeld Facebook worden afgemaakt als ze anderen op fouten wijzen, dan laat ik het wel. Al zou ik het soms heel graag willen.
<<

Anoniem161

Bericht 07 Jun 2016 15:00

Re: Wijs jij anderen op spelfouten?

Alleen mijn man en zus wijs ik erop. Mijn zus ivm haar bedrijf. Ze schrijft met veel fouten en ik vind dat niet professioneel.
Mijn man verbeter ik omdat het dom overkomt. Bijv jou ipv jouw.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 07 Jun 2016 15:01

Re: Wijs jij anderen op spelfouten?

Dat heb ik ook bij mijn vriend, alhoewel ik er niet altijd wat van zeg (bijv appjes naar mij, dan deert het me niet dat er een foutje instaat). d/t fouten en ei/ij bijvoorbeeld zijn me echt een doorn in het oog.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Rosalie

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 194

Geregistreerd: 03 Mei 2016 22:24

Bericht 07 Jun 2016 15:01

Re: Wijs jij anderen op spelfouten?

June schreef: Soms twijfel ik wel, maar meestal laat ik het dan. Bijvoorbeeld bij iemand van het forum met een blog of webshop.


Maar juist als ik een webshop heb en taalfouten maak zou ik het graag willen dat iemand mij er op wijst.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7555

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 07 Jun 2016 15:04

Re: Wijs jij anderen op spelfouten?

Ja, want dat is mijn werk. :smile: Nou ja, voor een deel dan toch haha.

Verder ligt het aan de situatie. Meestal houd ik me in.
<<

Anoniem221

Bericht 07 Jun 2016 15:06

Re: Wijs jij anderen op spelfouten?

Yadira schreef:
Fedora schreef:Om taalpurist te zijn moet mijn eigen Nederlands 99% correct zijn en dat is hij niet. Ik verbeter dan ook alleen mijn vriend als hij twee spreekwoorden samengevoegd heeft of men gebruikt i.p.v. mijn. En ik mag graag zeggen 'dus altijd' als iemand twee keer ontkenning achter elkaar gebruikt in één zin.

Mensen snappen me nooit als ik dat doe. :palm:


Op mijn vriend, mijn moeder en de schoonvader van mijn broertje na, heb ik er ook geen succes mee. Maar ik vind het zo'n mooie woordspeling dat ik het ook graag fluister voor een eigen binnenpretje.
<<

Poison

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 467

Geregistreerd: 04 Aug 2015 10:09

Bericht 07 Jun 2016 15:08

Re: Wijs jij anderen op spelfouten?

Ja ik wijs anderen daar zeker op. Vooral op mijn werk, waar er vaak (heel slecht) spelfouten staan in e-mails naar klanten.
27-12-2011
03-06-2013
<<

anoniem213

Bericht 07 Jun 2016 15:14

Re: Wijs jij anderen op spelfouten?

Rosalie schreef:
June schreef: Soms twijfel ik wel, maar meestal laat ik het dan. Bijvoorbeeld bij iemand van het forum met een blog of webshop.


Maar juist als ik een webshop heb en taalfouten maak zou ik het graag willen dat iemand mij er op wijst.

Ja, ik ook, maar ik denk vaak wel in te kunnen schatten of mensen wel of niet op mij zitten te wachten.
<<

Rosalie

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 194

Geregistreerd: 03 Mei 2016 22:24

Bericht 07 Jun 2016 15:34

Re: Wijs jij anderen op spelfouten?

June schreef:
Rosalie schreef:
June schreef: Soms twijfel ik wel, maar meestal laat ik het dan. Bijvoorbeeld bij iemand van het forum met een blog of webshop.


Maar juist als ik een webshop heb en taalfouten maak zou ik het graag willen dat iemand mij er op wijst.

Ja, ik ook, maar ik denk vaak wel in te kunnen schatten of mensen wel of niet op mij zitten te wachten.


Tja. Niet iedereen hecht veel waarde aan professionaliteit :laughcry:
<<

Anoniem304

Bericht 07 Jun 2016 15:36

Re: Wijs jij anderen op spelfouten?

Ik snap het ook wel. Zag net de nieuwe flyer van onze slager. Mooie jou/jouw fout erin. Dan heb ik ook de neiging om het aan te geven, maar doe het maar niet.
<<

anoniem213

Bericht 07 Jun 2016 15:47

Re: Wijs jij anderen op spelfouten?

Maar het is ook wel afhankelijk waar het om gaat. Ik zie in vrijwel elke tekst te veel spaties. Ik denk dat daar verder niemand last van heeft en mensen ook raar opkijken als ik daar elke keer iets van zeg. Ik heb laatst wel een mail gestuurd naar een bedrijf waar ik een praktijkopdracht voor heb gedaan, omdat ze op de website in enorme letters een dt-fout hadden staan. Al een jaar. Nooit meer iets van gehoord en het staat er nog steeds :laughcry:.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11419

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 07 Jun 2016 15:53

Re: Wijs jij anderen op spelfouten?

Hier op het forum niet. Bij gastbloggers voor mijn site wel (of ik doe eigenlijk de redactie en verander het dan). Via de whatsapp soms. Bij officiële documenten die mijn collega's schrijven doe ik het ook.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem282

Bericht 07 Jun 2016 16:01

Re: Wijs jij anderen op spelfouten?

Ja, bij vrienden en familie wel. Bij forummers alleen als ik weet dat ze dat waarderen en soms ook ongevraagd. Op m'n werk wijs ik er altijd op, want het gaat om stukken die externe klanten krijgen te lezen. Dan stel ik Word ook zo in dat de dubbele spaties ook worden meegenomen.

Ik vind het fijn als ik er op gewezen word en gelukkig doen mensen dat ook.
<<

Anoniem273

Bericht 07 Jun 2016 17:28

Re: Wijs jij anderen op spelfouten?

June, als je dat op mijn blog ziet (mocht je die lezen), dan hoor ik het graag!
Qua spelling lukt het vaak maar taaltechnisch zal er bij nog wel wat verbetering mogelijk zijn, denk ik.

Ik verbeter vaak wel spellingfouten, ligt er ook aan waarvoor het bedoeld is.
<<

anoniem203

Bericht 07 Jun 2016 17:49

Re: Wijs jij anderen op spelfouten?

Nee alleen als ie echt heel erg is. Zelf ben ik er namelijk ook geen ster in.
<<

Anoniem184

Bericht 07 Jun 2016 18:09

Re: Wijs jij anderen op spelfouten?

Alleen indien gevraagd. Ik vind het zo stom om anderen op hun spelfouten te wijzen, waarom zou ik.
<<

Anoniem315

Bericht 07 Jun 2016 20:24

Re: Wijs jij anderen op spelfouten?

Ja, ik doe dat en wil er zelf ook op gewezen worden.
<<

Anoniem168

Bericht 07 Jun 2016 20:28

Re: Wijs jij anderen op spelfouten?

Ik durf het niet meer, haha. Blijkt weinig op prijs te worden gesteld helaas. Mocht iemand op mijn blog een fout spotten schroom dan niet om het te melden hoor!
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers