Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Aardbeientaart

<<

anoniem213

Bericht 06 Jun 2016 16:18

Aardbeientaart

Hallo bakkers!

Is er iemand met een lekker recept voor een simpele aardbeientaart? Ik heb vrijdag niet heel veel tijd, maar ik vind het toch wel leuk om zelf een taart te bakken en ik houd van aardbeien.

Alvast bedankt!
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 06 Jun 2016 16:22

Re: Aardbeientaart

En waarom specifiek vrijdag?
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 06 Jun 2016 16:25

Re: Aardbeientaart

Als je echt voor simpel wilt gaan kun je zo'n kant en klare cakebodem halen bij de supermarkt, gele room erop en dan aardbeien erover.

Je kunt ook vrij makkelijk zelf een bodem maken:

Zanddeeg
Een van de basisbereidingen bij het koek en taart bakken is het zanddeeg. Daarin bestaan variaties. De brosse vorm, zonder ei, is goed voor koekjes, de compactere versie, harde wener genoemd, is perfect als bodem voor de open vruchtentaarten die je vooral ziet in het buitenland.
Zanddeeg bestaat uit bloem, boter (of margarine) en basterdsuiker. De boter moet hard en ijskoud zijn. Bij de bereiding wordt de boter bij voorkeur met messen door de bloem gesneden om de boter niet te hard op te warmen. Hierna wordt het deeg snel met de hand tot een bol gekneed
waarna het moet rusten in de koelkast. Bij hartig gebak kan de hoeveelheid suiker verminderd worden.
De gebruikte verhouding is telkens 4 delen bloem op 2 delen suiker en 3 delen boter, plus wat ei: voor een taartvorm van 26 centimeter doorsnee heb je nodig
•240 gram bloem
•180 gram koude boter
•120 gram suiker
•1 ei of 2 eidooiers

Onmisbaar voor de smaakbalans en de structuur is het snufje zout (een mespuntje). Wie wil, gebruikt daarnaast nog een zakje vanillesuiker.
Extra compactheid krijg je door poedersuiker in plaats van kristalsuiker te nemen.
Om het deeg te mengen zijn er twee methoden, met de hand of met een keukenapparaat. Met de hand: doe de bloem, suiker, zout en de eventuele vanillesuiker in een kom. Snijd de boter aan blokjes. Neem twee tafelmessen en snijd daarmee tegen elkaar in de boter door de rest in steeds kleinere stukjes. Stop als er geen grote kluiten meer zijn. Spoel je hand koud onder de kraan, droog af en kneed snel een bal van het deeg. Te lang doorgaan is niet goed, want dan smelt de boter te veel.
In de keukenmachine gaat het makkelijker: doe de ingrediënten in de kom met de messen (niet de kneedhaken) en gebruik de plusknop om ze te mengen. Stop als het deeg een bal dreigt te worden. Of liever gezegd: een bal is goed, maar ga vooral niet langer door.
Pak de bal in plastic folie en leg een kwartier in de vriezer of een half uur in de koelkast. Beboter de taartvorm. Neem stukjes van het deeg en boetseer die in de vorm tot een deegbodem; je kunt het deeg ook grof raspen en daarna verdelen. Bak circa 30 minuten in een op 175 graden voorverwarmde oven, tot het deeg goudgeel is. Laat afkoelen en vul met fruit. Een laagje banketbakkersroom daaronder voorkomt dat de vruchten de bodem drassig maken.

♥♥
<<

anoniem213

Bericht 06 Jun 2016 16:28

Re: Aardbeientaart

Caro schreef:En waarom specifiek vrijdag?

DAN BEN IK JARIG
<<

Sublimo

Yipyapper

Berichten: 1612

Geregistreerd: 20 Jul 2015 12:32

Bericht 06 Jun 2016 16:29

Re: Aardbeientaart

JE HOEFT NIET ZO TE SCHREEUWEN!

Maar goed om te weten, dan kunnen we een topic voor je openen ;-)
<<

anoniem213

Bericht 06 Jun 2016 16:30

Re: Aardbeientaart

Thanks Elliot, ik wil op zich best een uur of anderhalf uur eraan besteden, maar ik heb geen zin om ingewikkelde dingen te doen. Gele room en een bodem maken vind ik op zich geen probleem :nerd:. Zandtaartbodem is de beste?
<<

anoniem213

Bericht 06 Jun 2016 16:30

Re: Aardbeientaart

Sublimo schreef:JE HOEFT NIET ZO TE SCHREEUWEN!

Maar goed om te weten, dan kunnen we een topic voor je openen ;-)

Heb ik op Facebook geleerd. Mensen begrijpen je beter met Caps Lock :laughcry:. Caro weet best dat ik jarig ben. Ze zit me te pesten.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 06 Jun 2016 16:32

Re: Aardbeientaart

Ja ik weet 't eigenlijk niet. Misschien een vlaaibodem ook wel. Ik vind zelf die harde bodem het lekkerst dus daarom had ik dat recept gekopieerd :smile:

Volgens mij gebruiken ze in dit recept ook zo'n harde bodem:
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R9 ... beientaart

♥♥
<<

anoniem213

Bericht 06 Jun 2016 16:34

Re: Aardbeientaart

Ik vind zo'n harde bodem ook vet lekker. Goed plan! Ik vind het ook altijd vermakelijk dat mensen harde bodems moeilijker vinden om te eten. Of is dat sadistisch?
<<

Anoniem313

Bericht 06 Jun 2016 19:29

Re: Aardbeientaart

Ik bak nooit aardbeientaarten maar eet ze weleens, en je moet echt die harde wener-bodem gebruiken. Vlaai of bladerdeeg is altijd zo'n deceptie bij aardbeientaart.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 06 Jun 2016 19:43

Re: Aardbeientaart

Haha June! Dat is niet sadistisch (nouja, misschien iets sadistisch) maar gewoon heel lollig!

♥♥
<<

Anoniem281

Bericht 06 Jun 2016 19:54

Re: Aardbeientaart

Caulfield schreef:Ik bak nooit aardbeientaarten maar eet ze weleens, en je moet echt die harde wener-bodem gebruiken. Vlaai of bladerdeeg is altijd zo'n deceptie bij aardbeientaart.


Oh verrek joh.. Dus dát maakt Rudolph van Veen altijd! Ik verstond altijd iets van Hardawena-deeg of zo, snapte er geen jota van.
<<

Nigella

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 113

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:37

Bericht 06 Jun 2016 21:46

Re: Aardbeientaart

Haha hardawena

Ik vind sloffendeeg ook lekker met banketbakkersroom en aardbeien! Kan je ook prima maken zonder sloffenvorm, gewoon een springvorm pakken en enkel die ring gebruiken (zonder bodem)
<<

Anoniem161

Bericht 06 Jun 2016 21:49

Re: Aardbeientaart

Cake deeg (dus gewoon een luchtige cake bakken in springvorm) deze doorsnijden en slagroom er tussen. Bovenkant vol leggen met aardbeien en met taartina glazuren. Heerlijk!
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 06 Jun 2016 22:32

Re: Aardbeientaart

Ohh ja Nigella sloffendeeg! Dat is ook een goeie!

♥♥
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 06 Jun 2016 23:10

Re: Aardbeientaart

Lekker zeg! Nu heb ik ook zin in aardbeientaart, zou je dat ook lactose vrij kunnen maken, die room?
<<

Anoniem186

Bericht 07 Jun 2016 00:13

Re: Aardbeientaart

Aardbeientaartje met gele room

Bodem:
- 250 gram bloem
- 125 gram roomboter op kamertemperatuur
- 80 gram kristalsuiker
- 1 ei
- snuf zout

Gele room:
- 500 ml melk
- 50 gram custard
- 75 gram suiker
- 1 ei
- beetje vanillepoeder

- 400 gram aardbeien

Kneed alle ingrediënten voor het deeg stevig door elkaar. Rol in plasticfolie en leg 30 minuten in de koelkast.

Klop het ei met de helft van de suiker. Doe er een flinke scheut melk bij en voeg de custardpoeder en de vanillepoeder toe.

Breng de rest van de melk met de suiker aan de kook. Voeg de kokende melk toe aan het custardmengsel en klop het met een garde. Doe alles terug in de pan en laat het mengsel zacht doorkoken. Het gaat vrij snel indikken, haal van het vuur wanneer het de gewenste dikte heeft.
Doe het in een schaaltje, leg er plasticfolie op (voorkomt een velletje op de room) en laat afkoelen.

Verwarm de oven op 180 graden.
Rol het deeg uit op een beetje bloem. Ik gebruikte een quichevorm, een andere taartvorm kan ook. Leeg het deeg in de vorm en snijd de zijkanten recht.
Leg er een bakpapiertje op en doe er bonen bovenop (blind bakken).
Zet 30 minuten in de oven. De laatste 5 a 10 minuten zonder bakpapiertje en bonen. Laat de bodem afkoelen.

Was de aardbeien, haal de kroontjes eraf en halveer ze.

Doe de gele room op de taartbodem. Leg de aardbeitjes er bovenop. Strooi er wat poedersuiker op.

En klaar is je taart!

Afbeelding
<<

anoniem213

Bericht 07 Jun 2016 07:39

Re: Aardbeientaart

Oehhh een foto erbij zelfs. Dank Jans en alle anderen ook. Misschien bak ik er wel vier. Dan wordt het een wedstrijd welke het beste smaakt. Oh nee. Ik ging iets simpels doen.
<<

Anoniem193

Bericht 07 Jun 2016 09:26

Re: Aardbeientaart

Als je simpel wil zou ik een aardbeien kwark taart maken. Makkelijker kan niet. Nou ja, die kant en klaar bodem, gele room en aardbeien erop is nog makkelijker. ;)
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 07 Jun 2016 10:34

Re: Aardbeientaart

Zo'n topic wilde ik ook openen!
Ik ben zondag jarig en wil ook een aardbeientaart maken. Maar geen kwarktaart.
Ik denk dat ik die van Jans maak!
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 07 Jun 2016 14:40

Re: Aardbeientaart

Ik ben niet goed in taarten maken maar mijn zusje wel en die heeft altijd een enorm lekker 'jam'vulling (geen idee hoe ik het anders moet noemen) van verse aardbeien. Ze pureert verse aardbeien en doet daar gelatine en zoetstof bij. Echt heerlijk!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 08 Jun 2016 22:17

Re: Aardbeientaart

Oh die ziet er lekker uit jans!
Is wel een lekkere taart voor zondag als ik mn verjaardag vier. Of is een kwarktaart met dit weer lekkerder? (Of een ijstaart)
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem304

Bericht 08 Jun 2016 22:22

Re: Aardbeientaart

Ja joh, aardbeien zijn nu juist heerlijk op de taart!
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 09 Jun 2016 10:45

Re: Aardbeientaart

Ik zou dan voor een monchoutaart gaan met harde bodem en verse plakjes aardbeien als topping. Lekker en makkelijk, meer dan 15 min werk heb je er niet aan. Alleen het optstijven in de koelkast duurt even.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 09 Jun 2016 14:54

Re: Aardbeientaart

Oh door dit topic heb ik nu zo'n verschrikkelijke, onbedwingbare trek in kwarktaart met aardbeien!

♥♥
Volgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers