Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

<<

caribbeanlover

Bericht 07 Okt 2013 13:14

Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Dat weet ik zeker. Zit nu een aflevering te kijken van ''Love is in the air'' waar ze naar Colombia gaan. Er gaat oa een man met zijn 3 kids mee en 1 ervan zei thuis ''oh gelukkig anders zou ik mijn boekbespreking hebben'' zoiets, het komt er iig op neer dat hij anders naar school zou moeten.

Naast bruiloften, overlijden zijn er toch geen uitzondering in de vorm van leuk dingen zoals vakantie?! Toen ik jong was waren de regels anders en dus waren er regelmatig kids die doodleuk later thuis kwamen van wintersport. Achteraf denk ik dan, anderen moeten naar school en zij zijn lekker op vakantie! Die ouders boeken het sowieso ruim van te voren, dus dan kan je het gewoon zo regelen dat ze tijdens de vakantie weg zijn een geen dag school missen.
Omdat het vroeger anders was had men er lak aan, maar hoe zit dat nu exact?
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 07 Okt 2013 13:18

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Wanneer een kind door een vakantie schooldagen mist wordt dat als het goed is direct door de school doorgegeven aan Leerplicht.
#teammaple🍁
<<

Anoniem75

Bericht 07 Okt 2013 13:19

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Jawel hoor. Als je man bijv. een eigen bedrijf heeft mogen de kinderen naast de gewone vakanties een extra vakantie aanvragen.

En dan erbij als het bij Love is in the Air is dan wordt er echt wel een uitzondering gemaakt gezien de situaties van de mensen die daar aan mee doen.
Laatst gewijzigd door Anoniem75 op 07 Okt 2013 13:21, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem29

Bericht 07 Okt 2013 13:20

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Volgens mij kun je als ouder een soort speciaal verlof aanvragen.

Ook voor bepaalde verre reizen of familiebezoeken.
<<

Anoniem162

Bericht 07 Okt 2013 13:22

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Razz, vertel ik heb daar nog nooit van gehoord.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 07 Okt 2013 13:25

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Er zijn nog wel meer uitzonderingen. Bij mij op school zaten veel kinderen die op een internaat woonden omdat hun ouders in het buitenland werkten en zij mochten bijvoorbeeld ook altijd een week eerder op kerstvakantie.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem75

Bericht 07 Okt 2013 13:27

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Niet? Als je man een eigen bedrijf heeft en hij kan geen vakantie nemen door het werk dat hij doet mogen de kinderen vrij krijgen voor een vakantie naast de gewone vakantie. De baas van mijn vriend doet dat ook en de broer van mijn oom doet dat ook 1x per jaar. Die werken beide bij hele drukke bedrijven (en zijn daar baas) waar het juist in de vakantie topdrukte is. Zij kunnen dus nooit vrij nemen om op vakantie te gaan als er vakantie is.
Laatst gewijzigd door Anoniem75 op 07 Okt 2013 13:28, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 07 Okt 2013 13:28

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Er zijn meerdere uitzonderingen. Mijn vader kon, toen mijn zusjes en ik jonger waren, nooit in de zomervakantie vrij krijgen i.v.m. drukte. Hij moest formulieren van school (ook mijn middelbare school) invullen en een verklaring van zijn werkgever overhandigen. Er werd ons daarmee altijd extra vrij gegeven. Zo mochten wij vaak een week voor de herfstvakantie al weg.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 07 Okt 2013 13:30

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Trouwens snap ik wel dat er zeker voor dit soort programma's uitzonderingen zijn. Als het met de nodige problemen gaat regelt RTL het vast wel met de desbetreffende school.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 07 Okt 2013 13:30

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Urban Naked schreef:Wanneer een kind door een vakantie schooldagen mist wordt dat als het goed is direct door de school doorgegeven aan Leerplicht.

Mijn reactie geldt trouwens alleen als de school van niets weet he, dus als er geen regelingen getroffen zijn.
#teammaple🍁
<<

Anoniem193

Bericht 07 Okt 2013 13:31

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

<<

Anoniem205

Bericht 07 Okt 2013 13:32

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Parisienne schreef:Er zijn meerdere uitzonderingen. Mijn vader kon, toen mijn zusjes en ik jonger waren, nooit in de zomervakantie vrij krijgen i.v.m. drukte. Hij moest formulieren van school (ook mijn middelbare school) invullen en een verklaring van zijn werkgever overhandigen. Er werd ons daarmee altijd extra vrij gegeven. Zo mochten wij vaak een week voor de herfstvakantie al weg.


Dit idd, maar daar zijn een aantal regels aan verbonden.
Zo geldt het dat één van de ouders voor geen enkele schoolvakantie vrij kan krijgen, pas dan mag een werkgever een verklaring overleggen dat de medewerker geen vrij kon krijgen vanwege de drukte. En dan mag de aangevraagde periode niet tot de eerste 10-14 dagen ná de zomervakantie duren...

Toen ik klein was (groep 7) heb ik ook een keer buitengewoon verlof gekregen omdat mijn vader meedeed aan een wereldkampioenschap en er geen oppas was. Ik mocht dus mee, maar kreeg gewoon heel veel huiswerk mee hoor.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 07 Okt 2013 13:33

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Er zijn altijd wel mogelijkheden om verlof aan te vragen. Scholen en de leerplicht bekijken dan of het een geoorloofde rede is. Dan kan er besloten worden of er wel of niet vrij gegeven wordt.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 07 Okt 2013 13:36

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

De link die Alibi geeft is vrij duidelijk. Zo zie je dat er dus inderdaad meerdere uitzonderingen zijn.
<<

caribbeanlover

Bericht 07 Okt 2013 13:38

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Razz schreef:Jawel hoor. Als je man bijv. een eigen bedrijf heeft mogen de kinderen naast de gewone vakanties een extra vakantie aanvragen.

En dan erbij als het bij Love is in the Air is dan wordt er echt wel een uitzondering gemaakt gezien de situaties van de mensen die daar aan mee doen.


Iemand kiest toch zelf ervoor om een eigen bedrijf te hebben, dus dan worden zij voorgetrokken vind ik en eigenlijk is dat ook wel zo. Moeten wij dan maar medelijden hebben zoals bij LIITA? Tenslotte is het iets leuks, dus nee ik heb daar totaal geen begrip voor! Een overlijden wel, maar niet een achter, achteroom die men amper kent ofzo.
<<

Anoniem187

Bericht 07 Okt 2013 13:40

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Omdat mijn vader niet altijd in de schoolvakanties vrij kreeg, heb ik ook een aantal keren toestemming gehad van school om toch te gaan. Dus het kan wel.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 07 Okt 2013 13:41

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Maar CBL: omdat iemand dus een eigen bedrijf heeft en kinderen heeft mogen hun nooit op vakantie? Zij werken er toch net zo hard voor. Soms kan het niet anders dan dat het topdrukte is in een schoolvakanties periode en dan kunnen dat soort mensen niet weg.
Als je een eigen bedrijf hebt, ga je toch niet in de drukste periode zelf weg? Je personeel heeft dan in mijn ogen voorrang. Het is jou bedrijf en jou verantwoordelijkheid. Daarom zal je er moeten zijn. De kinderen hoeven daar niet het dupe van te zijn. Deze regel is er en zal waarschijnlijk niet zomaar in de wereld gekomen zijn.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

caribbeanlover

Bericht 07 Okt 2013 13:42

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Ik vind niet dat ze geen vakantie mogen hebben, maar er is altijd een andere oplossing. Niet iedereen is zo sociaal met een eigen bedrijf en denkt lang niet zo goed aan zijn/haar medewerkers.
Laatst gewijzigd door caribbeanlover op 07 Okt 2013 13:44, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 07 Okt 2013 13:43

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Dus de oplossing is dat de kinderen vrij krijgen buiten de vakanties om. :cheers:
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem187

Bericht 07 Okt 2013 13:43

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

caribbeanlover schreef:
Razz schreef:Jawel hoor. Als je man bijv. een eigen bedrijf heeft mogen de kinderen naast de gewone vakanties een extra vakantie aanvragen.

En dan erbij als het bij Love is in the Air is dan wordt er echt wel een uitzondering gemaakt gezien de situaties van de mensen die daar aan mee doen.


Iemand kiest toch zelf ervoor om een eigen bedrijf te hebben, dus dan worden zij voorgetrokken vind ik en eigenlijk is dat ook wel zo. Moeten wij dan maar medelijden hebben zoals bij LIITA? Tenslotte is het iets leuks, dus nee ik heb daar totaal geen begrip voor! Een overlijden wel, maar niet een achter, achteroom die men amper kent ofzo.


Die kinderen gaan toch ook niet naar een vage achteroom? Ze gaan naar opa en oma of naar hun oom of tante. Welke ze geregeld via skype/telefoon spreken. Ze missen ze ontzettend en hebben er veel verdriet van dat ze hun geliefden niet kunnen zien. Wat zijn dan een paar schooldagen? Die kinderen worden hier hartstikke blij van!
<<

Anoniem187

Bericht 07 Okt 2013 13:44

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

caribbeanlover schreef:Ik vind niet dat ze geen vakantie mogen hebben, maar er is altijd een andere oplossing.


Als jij die andere oplossing effe neer legt bij LIITH, word je misschien nog rijk ook.
<<

caribbeanlover

Bericht 07 Okt 2013 13:48

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Ik koop het gewoon op joh!
<<

caribbeanlover

Bericht 07 Okt 2013 13:49

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Silly-One schreef:Dus de oplossing is dat de kinderen vrij krijgen buiten de vakanties om. :cheers:



Een oplossing mbt een eigen bedrijf :sleep:
<<

Anoniem187

Bericht 07 Okt 2013 13:49

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Doe dat joh
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 07 Okt 2013 13:50

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Waar maak jij je in godsnaam druk om, ben je met terugwerkende kracht jaloers of zo?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers