Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

<<

Anoniem16

Bericht 09 Okt 2013 16:19

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

JaneDoe schreef:Ik weet dat een kind een bepaald aantal dagen, buiten de vakanties om, afwezig mag zijn van school. Toevallig had ik het daar laatst over met mijn nichtje die voor groep 3 staat. Ik weet niet of dit wettelijk is vast gelegd, en of het aantal dagen dat ze afwezig mogen zijn scheelt per school ofzo.



bij ons niet hoor.
<<

Anoniem 63

Bericht 09 Okt 2013 18:23

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Printje schreef:
JaneDoe schreef:Ik weet dat een kind een bepaald aantal dagen, buiten de vakanties om, afwezig mag zijn van school. Toevallig had ik het daar laatst over met mijn nichtje die voor groep 3 staat. Ik weet niet of dit wettelijk is vast gelegd, en of het aantal dagen dat ze afwezig mogen zijn scheelt per school ofzo.



bij ons niet hoor.



Een bepaald aantal dagen niet, wel bij bepaalde gelegenheden (begrafenis, huwelijksfeesten etc.), voor zover ik weet.

De laatste jaren werd er bij ons op school inderdaad veel meer op gecontroleerd en gaven wij ook duidelijk aan ouders aan dat we ongeoorloofde afwezigheid aan de leerplichtambtenaar moesten melden. Sommige ouders hadden er wel een boete voor over om een dag eerder op vakantie te kunnen gaan, anderen gelukkig niet. Het is als leerkracht best vervelend als een kind buiten de vakanties verlof heeft (of gewoon neemt), omdat je dan complete huiswerkpakketten moet gaan samenstellen enzo, of ze missen de helft en dat kun je dan later weer in gaan halen.
<<

Anoniem16

Bericht 09 Okt 2013 20:15

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Ik snap die ouders ook echt serieus niet, ja aan de ene kant wel want goedkoper op vakantie wil ik zelf ook wel maar wat denk je nu zelf?? Dat dat allemaal zomaar kan? Een ouder gaf als reden ja maar die laatste dag voor de vakantie doen jullie toch alleen maar leuke dingen...
<<

Kwak

Yipyapper

Berichten: 2151

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 09 Okt 2013 20:46

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Ik heb ook buiten de vakantie om 1,5 week vrij gekregen toen ik 15 was.
Ik ging toen naar ons gastkindje in wit Rusland.

Mijn ouders hebben toen een brief moeten invullen en die ging naar de onderwijs inspectie om goedkeuring te vragen.
november 2010-januari 2013-november 2014
<<

Artemis

Bericht 09 Okt 2013 20:48

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Wij mogen wel een aantal snipperdagen per jaar opnemen per kind. Ideaal.

Mag alleen niet de dag voor en na de vakantie en je moet het vooraf aangeven. Maar als ik over een paar weken een dagje pretpark of dierentuin wil doen dan kan ik ze gewoon een dag thuishouden van school, geef ik aan dat ze een snipperdag hebben en klaar.

Vorig jaar heb ik ze niet gebruikt, maar dat is eigenlijk zonde.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 09 Okt 2013 21:14

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Dat klinkt ideaal, Artemis!
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 11 Okt 2013 09:51

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Een klasgenootje van mijn zoon en zijn 2 oudere broers zijn nu samen met hun ouders hun nieuwe zusje aan het ophalen (adoptie). Daardoor zijn ze al een aantal weken niet op school. Er zal vast een speciale regeling voor zijn.
Of mss geeft moeder (ook leerkracht) ze een aantal uur zelf les.

Ik vind het mooi dat ze dit met het hele gezin samen kunnen doen!

Hier heeft de onderbouw trouwens ook extra vakantie. Mijn zoontje heeft vanaf vanmiddag 2 weken vrij en in het voorjaar ook nog een keer. Groep 5-8 heeft dan wel school. Dit zal wel de laatste keer zijn, want de inspectie heeft bepaald dat dit vanaf januari niet meer mag voor groep 3 en 4.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem205

Bericht 11 Okt 2013 11:55

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Nou, volgens de rijksoverheid mag elk kind (mits toestemming van de directeur) 10 werkdagen verlof hebben buiten de schoolvakanties om. Tot en met 10 dagen mag de schooldirecteur beslissen en hoeft het niet naar de leerplichtambtenaar. Zijn het meer dan 10 dagen, stuurt de directeur het door naar de leerplichtambtenaar.

Maar er zijn wel regels aan verbonden, zoals ik al eerder schreef. Er staan helaas flinke boetes op en als een werkgever een verklaring afgeeft die niet correct is, krijgt de werkgever ook een enorme boete!
<<

caribbeanlover

Bericht 13 Okt 2013 00:22

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Ik zag op tv dat Sylvie Meis momenteel op vakantie is in Miami. Ik weet niet waar zij momenteel woont en weet dus ook niet hoe die wetgeving is in anderen landen. Kijk ik begrijp het nu wat beter als men een eigen bedrijf heeft en kan daar opzich begrip voor opbrengen. Maar als voor haar dezelfde regels gelden als hier en het is in haar geval een pleziervakantie vind ik het absurd dat ze dan gewoon weg mag mocht dat het geval zijn.
<<

Anoniem7

Bericht 13 Okt 2013 00:23

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Het is nu herfstvakantie he CBL.
<<

caribbeanlover

Bericht 13 Okt 2013 13:39

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Toen die foto op tv was dacht ik nog niet en het verschilt toch per provincie/deel van het land?
<<

Anoniem7

Bericht 13 Okt 2013 13:42

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Jij zei dat ze nú op vakantie was, en nú is het herfstvakantie, vandaar dat ik het zei. Maar inderdaad, dat verschilt per regio. Bij mij is het nu nog geen herfstvakantie trouwens, de week van de 22e pas, maar deze week heeft er al wel een regio vrij.

Ik weet trouwens niet of Sylvie nog steeds in Duitsland woont, want daar is het natuurlijk weer anders.
<<

Nilou

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 368

Geregistreerd: 02 Sep 2013 20:10

Bericht 13 Okt 2013 20:59

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Mijn ervaring is dat scholen dit per aanvraag bekijken. Vaak zijn die kinderen ook niet zomaar extra vrij, ze krijgen wel vaak huiswerk mee zodat ze wel bij blijven en niet al te veel missen.
Zoon van mei 2011
Dochter van juni 2014
<<

caribbeanlover

Bericht 21 Okt 2013 16:13

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Ik snap het niet, want hier is het nu pas vakantie dus dat er gezegd werd dat het afgelopen week vakantie was klopt niet.
<<

Anoniem17

Bericht 21 Okt 2013 16:14

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

CBL, de herstvakantie is regiogebonden. In het zuiden was het volgens mij vorige week herfstvakantie, en het noorden heeft het nu.
<<

Anoniem4

Bericht 21 Okt 2013 16:15

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

caribbeanlover schreef:Ik snap het niet, want hier is het nu pas vakantie dus dat er gezegd werd dat het afgelopen week vakantie was klopt niet.


Dat ligt aan de regio. Vorige week had een andere regio al herfstvakantie.
<<

caribbeanlover

Bericht 21 Okt 2013 16:28

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Elliot schreef:CBL, de herstvakantie is regiogebonden. In het zuiden was het volgens mij vorige week herfstvakantie, en het noorden heeft het nu.


En het midden, klopt
<<

Ilovethe90s

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3154

Geregistreerd: 03 Sep 2013 22:14

Bericht 21 Okt 2013 19:05

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

caribbeanlover schreef:Ik zag op tv dat Sylvie Meis momenteel op vakantie is in Miami. Ik weet niet waar zij momenteel woont en weet dus ook niet hoe die wetgeving is in anderen landen. Kijk ik begrijp het nu wat beter als men een eigen bedrijf heeft en kan daar opzich begrip voor opbrengen. Maar als voor haar dezelfde regels gelden als hier en het is in haar geval een pleziervakantie vind ik het absurd dat ze dan gewoon weg mag mocht dat het geval zijn.
Dus wat zou dan wel mogen? Zakenreis? Alle vakanties zijn toch voor je plezier :D
<<

Anoniem16

Bericht 21 Okt 2013 20:09

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Het zuiden heeft al vakantie gehad. Maar je kunt het als school deels zelf ook plannen, sommige scholen hebben 2 weken andere maar 1.
<<

Anoniem80

Bericht 22 Okt 2013 14:55

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Er zijn vrijstellingen mogelijk op de Leerplicht. Dit is als het voor (1 van beide) ouders door het beroep niet mogelijk is in de schoolvakanties op vakantie te gaan. Inderdaad door eigen bedrijf of seizoenswerk ofzo. Hiervoor moet tot 10 dagen de directeur van de school toestemming geven en langer dan 10 dagen de leerplichtambtenaar. Deze 10 dagen mogen niet binnen twee weken (uit mijn hoofd) na de zomervakantie allen.

Daarnaast is de leerplicht vanaf 5 jaar, maar als de kinderen nog geen 6 jaar zijn mogen ze maximaal 5 uur per week thuisblijven. Dat is wat Artemis bedoelt denk ik.

Dit is allemaal geregeld in de leerplichtwet 1969. De wettekst is hier te vinden:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0002628

Er zijn dus vakanties buiten de schoolvakanties mogelijk, mits de aard van het beroep van de ouders het onmogelijk maakt in de schoolvakanties te gaan. En dan nog moet er door school of leerplichtambtenaar expliciet toestemming gegeven worden.
<<

Dropveter

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1919

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:44

Bericht 22 Okt 2013 20:17

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Printje schreef:Het zuiden heeft al vakantie gehad. Maar je kunt het als school deels zelf ook plannen, sommige scholen hebben 2 weken andere maar 1.


Idd want de school die bij onze bso is aangesloten heeft 2 weken herfstvakantie. Deze week ook nog namelijk.
<<

Anoniem16

Bericht 22 Okt 2013 20:19

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Skywise; volgens mij klopt dat niet dat kinderen max 5 uur per week mogen missen. Je haalt dan nooit je urennorm voor deze kinderen. Er is namelijk wettelijk bepaald dat kinderen een x aantal uren school moeten hebben gehad in 8 jaar tijd wanneer kleuters dan 5 uur zouden mogen missen haal je dat al niet meer.

Wij hebben het daar maandag nog over gehad in de vergadering, of eigenlijk waarom andere scholen 2 weken vakantie hebben en wij niet. en daarin werd dus weer uitgelegd hoe die uren in elkaar zitten.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 22 Okt 2013 21:01

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Dat is wel zo Printje. Als een kind 5 jaar is dan hoeft het nog niet volledig naar school, ze mogen inderdaad 5 uur per week thuisblijven. Zie bijvoorbeeld hier: http://www.leerplicht.net/webpages/vrij-van-school.html
<<

Anoniem16

Bericht 22 Okt 2013 21:03

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Mmm dan ga ik dat toch eens navragen op school. Ik heb daar echt nog nooit van gehoord.

Onze kinderen gaan 4 volle dagen naar school ( 8.20-14.45 uur) en de woensdag vrij, misschien is het daarom bij ons anders ofzo. Maar ik weet heel zeker dat het bij ons niet zo mogen.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 22 Okt 2013 21:08

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Ik wist dat al wel, maar volgens mij gaan de meeste kinderen van 5 jaar ook wel alle dagen naar school. Ik denk niet dat een school een 5-jarige kan verplichten om wel alle uren te komen, het is bepaald dat ze 5 uur mogen missen dus dan heb je als school daar niet veel over te zeggen.
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: High Heels