Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12106

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 07 Okt 2013 13:51

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

mijn oppas kindjes hebben ook een paar een week vrij gehad voor een vakantie. De vader heeft een eigen bedrijf. Ze kregen wel huiswerk mee wat de andere kinderen die week op school moesten maken moesten hun op vakantie maken
Afbeelding
<<

caribbeanlover

Bericht 07 Okt 2013 13:52

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Dat is wel goed geregeld opzich en ook als men zich eraan houdt.
<<

Anoniem75

Bericht 07 Okt 2013 14:10

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

caribbeanlover schreef:
Razz schreef:Jawel hoor. Als je man bijv. een eigen bedrijf heeft mogen de kinderen naast de gewone vakanties een extra vakantie aanvragen.

En dan erbij als het bij Love is in the Air is dan wordt er echt wel een uitzondering gemaakt gezien de situaties van de mensen die daar aan mee doen.


Iemand kiest toch zelf ervoor om een eigen bedrijf te hebben, dus dan worden zij voorgetrokken vind ik en eigenlijk is dat ook wel zo. Moeten wij dan maar medelijden hebben zoals bij LIITA? Tenslotte is het iets leuks, dus nee ik heb daar totaal geen begrip voor! Een overlijden wel, maar niet een achter, achteroom die men amper kent ofzo.


Sorry hoor CBL maar bazen van bedrijven moeten er net zo goed zijn zoals vuilnismannen, verpleegsters en noem maar op. Beetje kort door de bocht die reactie van jou hier.
<<

Anoniem185

Bericht 07 Okt 2013 15:41

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Op iedere regel is vaak een uitzondering, dus er zal wel een reden zijn dat bepaalde kinderen vrij kunnen krijgen buiten de reguliere vakanties om. En voor love is in the air verbaast het mij ook eigenlijk niet.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 07 Okt 2013 16:12

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Ach, er zijn altijd zoveel dingen in het leven die 'niet eerlijk' zijn.
<<

Angela

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 556

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:26

Bericht 07 Okt 2013 18:56

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Ik heb zelf ook één keer vrij gekregen voor vakantie buiten de vakantie om en een vriend van mijn broertje had dat altijd. Zijn ouders doen werk dat erg seizoensgebonden is en konden daardoor niet in de zomerperiode of in de kerstvakantie weg. En de rest van het jaar heb je geen twee weken aaneengesloten vakantie.

Ik snap niet zo goed waarom jij dat ziet als voortrekken. Je zult aan het eind van het liedje tóch dezelfde kennis moeten hebben als je klasgenootjes en je kunt heus niet zomaar een spreekbeurt/boekbespreking/SO/proefwerk/wat dan ook missen, die moet je later inhalen. Ook de kennis moet je hebben dus als jij op de middelbare school twee weken afwezig bent, moet je dat vooraf of naderhand alsnog tot je nemen. Ik zie dat eerder als een nadeel dan als een voordeel.
Those we loved don't go away, they still walk beside us, every day. Unseen, unheard, but always there. Still loved, still missed, still very dear!
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9736

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 08 Okt 2013 08:23

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Juist het is niet alsof je anders het werk niet hoeft te doen. En in de vakantie, hebben zij dus geen vakantie ... Ik heb ooit op ver familiebezoek een heel verslag moeten typen. Elke avond was ik gewoon huiswerk aan het maken met mijn nichten. En de dag dat ik terugkwam moest ik het presenteren. Dus wat nou voortrekken?

Trouwens mijn ouders hebben ons weleens van te voren gezegd dat ik pas een dag later terug zal komen of een dag eerder weg. Dit scheelde veel geld in vakantie boeken en mijn ouders hadden zoiets: we kunnen je ook ziek melden of gewoon eerlijk zijn. Nooit problemen mee gehad trouwens.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 08 Okt 2013 08:25

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Tabbie schreef:
Trouwens mijn ouders hebben ons weleens van te voren gezegd dat ik pas een dag later terug zal komen of een dag eerder weg. Dit scheelde veel geld in vakantie boeken en mijn ouders hadden zoiets: we kunnen je ook ziek melden of gewoon eerlijk zijn. Nooit problemen mee gehad trouwens.


Op dit punt is de leerplicht ambtenaar een stuk meer aan het letten. Juist omdat er op deze manier vaak een hoop mensen hun kinderen onterecht een dag te vroeg van school halen. De boetes zijn tegenwoordig ook niet minimaal meer.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9736

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 08 Okt 2013 09:00

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Wat was het vroeger toch allemaal beter :D
<<

Artemis

Bericht 08 Okt 2013 09:03

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Ik vind leerplichtigheid een prachtig woord.

En het is vanaf 6.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 08 Okt 2013 09:07

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Huh, nee hoor, leerplicht is vanaf 5.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Artemis

Bericht 08 Okt 2013 09:09

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Op mijn school mag je de 5-jarigen ook nog een paar uur per week thuishouden, dus vandaar dat ik dat dacht.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 08 Okt 2013 09:11

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Misschien hoeven kinderen van die leeftijd nog minder uren per jaar te maken, dat kan. Bij Yrsa op school hebben de onderbouwklassen ook vaker roostervrij dan de bovenbouw. Ik weet wel dat ik vorig jaar, voor Ezra's vijfde verjaardag, voor het eerst ontheffing voor hem heb moeten aanvragen omdat hij officieel niet naar school gaat.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Artemis

Bericht 08 Okt 2013 09:15

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Het klopt hoor, lees ik nu. Bij ons is alleen de regeling dat als een 5 jarige het nog heel vermoeiend vind je best af en toe wat uren mag smokkelen.

Maar goed, ik geloof dat als ik tegen de juf van mijn dochter zeg dat ze echt supermoe is en dat ik haar een dag thuis hou ze het ook ok vindt.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 08 Okt 2013 09:16

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Leerplicht is inderdaad vanaf 5 jaar en de onderbouw hoeft inderdaad minder uren te maken door de bovenbouw. Vaak wordt dat deels opgevangen door de vrijdagmiddag vrij, maar ook wel eens roostervrije dagen / lang weekend.

En dat verlof buiten de vakanties om: het lijkt aantrekkelijk, maar zeker niet ideaal voor in hogere groepen / middelbare school want het schoolwerk moet toch een keer gemaakt worden..
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 08 Okt 2013 09:19

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Artemis schreef:Maar goed, ik geloof dat als ik tegen de juf van mijn dochter zeg dat ze echt supermoe is en dat ik haar een dag thuis hou ze het ook ok vindt.


Ik denk het ook, maar ik denk dat als er op die dag controle zou komen van de leerplichtambtenaar, dat gewoon zou tellen als een ziekmelding.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

caribbeanlover

Bericht 08 Okt 2013 12:24

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Tabbie schreef:Juist het is niet alsof je anders het werk niet hoeft te doen. En in de vakantie, hebben zij dus geen vakantie ... Ik heb ooit op ver familiebezoek een heel verslag moeten typen. Elke avond was ik gewoon huiswerk aan het maken met mijn nichten. En de dag dat ik terugkwam moest ik het presenteren. Dus wat nou voortrekken?

Trouwens mijn ouders hebben ons weleens van te voren gezegd dat ik pas een dag later terug zal komen of een dag eerder weg. Dit scheelde veel geld in vakantie boeken en mijn ouders hadden zoiets: we kunnen je ook ziek melden of gewoon eerlijk zijn. Nooit problemen mee gehad trouwens.


Lijkt me zeer stug dat dat zoveel scheelt in prijs met 1 dag.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9736

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 08 Okt 2013 12:31

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Nou, vorige jaar scheelde dat met een vliegticket 200 euro per persoon! Dat kan aardig aantikken hoor.

En dan heb ik het echt over 1 dag :thumbdown:
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 08 Okt 2013 12:32

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Lijkt me stug dat Tabbie daar om zou gaan zitten liegen :)
#teammaple🍁
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9736

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 08 Okt 2013 12:33

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Naar rome trouwens ook. Wilde in de kerstvakantie vanwege de vakantie dus, is het gelijk 40 euro duurder per persoon. Hier met 5 personen, dat is dus 40x5 = 200 euro ... en dan heb ik het enkel nog over de vlucht.


En inderdaad, waarom zou ik daar over zitten liegen :)
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2138

Geregistreerd: 07 Sep 2013 19:12

Bericht 08 Okt 2013 22:19

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Ik weet dat een kind een bepaald aantal dagen, buiten de vakanties om, afwezig mag zijn van school. Toevallig had ik het daar laatst over met mijn nichtje die voor groep 3 staat. Ik weet niet of dit wettelijk is vast gelegd, en of het aantal dagen dat ze afwezig mogen zijn scheelt per school ofzo.
<<

Anoniem7

Bericht 08 Okt 2013 22:23

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Nou, inderdaad. Het is maar waar je je druk om wilt maken.
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2138

Geregistreerd: 07 Sep 2013 19:12

Bericht 08 Okt 2013 23:05

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Inderdaad. Als ik op tv een man zie die met zijn 3 kinderen naar zijn moeder in Colombia mag, die hij jaren niet heeft gezien, dan zit ik hooguit te janken op de bank :laughcry: Ik zit dan niet op de bank te denken hoe het wel niet zit met de leerplicht van die kinderen....
<<

Happinaz

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 583

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:28

Bericht 09 Okt 2013 10:07

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Los daarvan mogen mensen met een verklaring van de werkgever vrij vragen voor kinderen.
Als de werkgever aangeeft dat het echt niet anders kan en dan zit er ook wel nog een maximum uren aan vast, volgens mij.

CBL: Wat was jouw oplossing nou, trouwens?
<<

Anoniem16

Bericht 09 Okt 2013 15:18

Re: Er is hier toch leerplichtigheid vanaf 5 jr?!

Hier worden dat soort dingen niet toegestaan. Wanneer het idd een speciale gelegenheid zou zijn misschien wel maar dan wel pas wanneer we de uitnodiging gezien hebben. Kinderen die de dag voor de vakantie ziekgemeld worden worden ook vaak nagekeken of ze niet op vakantie zijn, zo ja dan wordt het doorgegeven aan de leerplichtambtenaar.

Wordt zo'n kind namelijk 'betrapt' ( zonder dat het dus rechtmatig verlof gekregen heeft) dan krijgt de school zelfs een boete omdat er gewoon een leerplichtwet is.
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers