Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Jouw huis, jouw (opvoed)regels?

<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 11:10

Bericht 06 Jun 2016 10:47

Re: Jouw huis, jouw (opvoed)regels?

Ja ons huis onze regels. Ik wacht altijd wel af als ouders erbij zijn of ze zelf iets zeggen en als ze dat niet doen zeg ik er wel iets van. Oh en anders zegt T. wel tegen een kindje "mag jij dat thuis... dat doen wij hier niet".

We hebben wat duidelijke regels en verder is er veel onderhandelbaar. O.a
Eten en drinken doen we aan tafel, ik geef keuzes en kind kiest waar hij/zij zin in heeft of lekker vind. We wachten ook tot iedereen klaar is. Bedtijd is rond een vaste tijd maar belangrijker vind ik het vaste ritueel dus soms eerder en soms later.
Spelen mag met alles, maar als je klaar bent word er opgeruimd.
Meubels gebruiken we daar waarvoor ze zijn (alleen heeft N. Dat nog niet zo door). Kinderen kiezen zelf wat ze aandoen (ik geef keuze uit 2 of 3 setjes passend bij het weer).

Ik vind het trouwens wel een beetje gek om te zeggen de dag begint om .... uur. Nu zijn wij daar misschien makkelijker in maar ik vind het zelf heel vervelend om te blijven liggen als ik wakker ben en kan me voorstellen dat dat voor een kind net zo is of eigenlijk nog vervelender/lastiger. Daar zie ik het nut niet zo van in.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Sublimo

Yipyapper

Berichten: 1612

Geregistreerd: 20 Jul 2015 12:32

Bericht 06 Jun 2016 10:57

Re: Jouw huis, jouw (opvoed)regels?

Spencer schreef:
Bazinga schreef:Ja, dacht ik vorige week ook slim mee te zijn, maar m'n neefjes zijn dat niet echt gewend :') Schoonzusje was continue bezig die jongens in de gaten te houden, omdat ze blijkbaar niet gewend zijn dat er een bordje fruit op tafel staat. Die stonden ermee te klooien, op de grond te gooien en te prakken. "Ja leuk bedacht, hoor, maar volgende keer beter van niet!"

Die jongens zijn anderhalf en 3.5 jaar, is een bordje fruit op tafel dan zo uitzonderlijk?



Het lijkt me toch dat kinderen sowieso gewend zijn aan een bordje fruit op tafel? Ja misschien als ze heel klein zijn en in de kinderstoel gevoerd worden niet, maar op die leeftijd wel. Wij eten altijd ons fruit zo, ik weet niet beter.


Verder gelden hier wel een beetje mijn regels maar wat betreft eten, ja dat vind ik wel lastig. R moet aan tafel zitten tot we allemaal klaar zijn (hij is altijd als laatste klaar dus het is meer een opgave voor ons :smile: ) maar er is een tijd geweest dat hij bij het zien van de kinderstoel al helemaal begon te flippen en dan lieten we hem echt niet de hele etenstijd aan tafel. Hij at toch niet en ging alleen maar harder huilen. Mijn so waren het er niet mee eens maar we lieten hem vaak wel van tafel daar, dus niet hun huis hun regels. Ik krijg het overigens nog steeds te horen :palm: Terwijl hij nu en hartstikke goed en hartstikke netjes eet.

Mijn dochter van bijna twee krijgt nog steeds fruit in de kinderstoel. Ik denk dat t een aardige knoeiboel zou worden als ik gewoon een bordje fruit op tafel zet terwijl ze rondloopt. Ik vind dat fruit eten een rustig moment is waarbij we even gaan zitten en ook wat drinken, en niet iets wat tussen het spelen door gebeurt.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 06 Jun 2016 11:00

Re: Jouw huis, jouw (opvoed)regels?

Ik vind het allemaal wel prima zolang ze geen spullen stuk maken of mijn hele huis overhoop halen. Dan ga ik ervan uit dat ouders er iets van zeggen (als die erbij zijn) en anders doe ik dat.
2010 2012
<<

Sublimo

Yipyapper

Berichten: 1612

Geregistreerd: 20 Jul 2015 12:32

Bericht 06 Jun 2016 11:05

Re: Jouw huis, jouw (opvoed)regels?

Verder ben ik het eens met Susan. Mijn huis, mijn regels, maar wel tot op zekere hoogte.

Ik had hier laatst trouwens het omgekeerde. We hadden mensen op bezoek met een dochtertje van 2,5 en die ouders zijn veel strenger voor hun kind dan wij voor L. Vervolgens gingen ze L. dus corrigeren in dingen die ze van ons gewoon mag. Bijv. als ze klaar is met eten gaat ze staan in de kinderstoel en dan tillen wij haar eruit. Toen ze dus ging staan, sprong die man al bijna op om haar terug te zetten en zei "Wat zijn dat voor rare fratsen?!" Verder de hele dag commentaar op wat ze deed, en toen op een gegeven moment mijn vriend even de kamer uit liep en L. erachteraan wilde, zei ik dat ze even hier moest blijven en toen was het commentaar: "Hoezo? Ben je bang dat ze wegloopt?" Pffff, bemoei je met je eigen kind! Ik word er nóg boos van. En ik baal er stevig van dat ik daar dus niet echt iets can durf te zeggen,..
<<

Anoniem331

Bericht 06 Jun 2016 11:21

Re: Jouw huis, jouw (opvoed)regels?

Ik zie niet echt terug wanneer het over eten ging, maar dat vind ik dan wel weer wat anders. Mijn kinderen lussen helaas maar 1 'merk' ranja. Het gebeurt dus dat ze met een middagje ergens spelen niks drinken. Ik zou het dan niet fijn vinden wanneer ze gezegd word dat het moet. Als ze dan thuis komen halen ze het echt wel weer in.
Maar de regels dat je geen dingen stuk behoort te maken, en bijvoorbeeld aan tafel blijft zitten vind ik vrij normaal.
<<

Anoniem331

Bericht 06 Jun 2016 11:23

Re: Jouw huis, jouw (opvoed)regels?

Caramba schreef:Ik kan mij dan wel verbazen over mensen die hun kindje van 7 maanden om 17 uur de fles geven en om 20.15 uur een warme hap geven.
Zou hier laatst bijna wat van zeggen, maar heb mij ingehouden.
Mijn vriend trok zijn mond wel open.
Ziet eten, doet eten.
(Ging om schoonzus).



En daar zou ik me juist niet mee bemoeien. Dat is toch hun eigen aanpak?
Mijn broer en schoonzus hebben voor hun jongste een vreemde indeling van dag, flessen, fruit en eten. Maar he, als het voor hun werkt dan ga ík daar toch niet iets van zeggen?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 06 Jun 2016 11:31

Re: Jouw huis, jouw (opvoed)regels?

Popcorn schreef:Ik zie niet echt terug wanneer het over eten ging, maar dat vind ik dan wel weer wat anders. Mijn kinderen lussen helaas maar 1 'merk' ranja. Het gebeurt dus dat ze met een middagje ergens spelen niks drinken. Ik zou het dan niet fijn vinden wanneer ze gezegd word dat het moet. Als ze dan thuis komen halen ze het echt wel weer in.
Maar de regels dat je geen dingen stuk behoort te maken, en bijvoorbeeld aan tafel blijft zitten vind ik vrij normaal.


In het voorbeeld ging het daar ook niet over, maar ik vind het wel zo interessant om de discussie wat breder te voeren dan alleen het wel/niet stuk mogen maken van spullen. Ergens lijkt het me logisch dat dat gewoon niet mag, ik denk dat er maar weinig mensen zijn die dat prima vinden en een kind gewoon zijn gang laten gaan.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

anoniem213

Bericht 06 Jun 2016 11:46

Re: Jouw huis, jouw (opvoed)regels?

Popcorn schreef:Ik zie niet echt terug wanneer het over eten ging, maar dat vind ik dan wel weer wat anders. Mijn kinderen lusten helaas maar 1 'merk' ranja. Het gebeurt dus dat ze met een middagje ergens spelen niks drinken. Ik zou het dan niet fijn vinden wanneer ze gezegd wordt dat het moet. Als ze dan thuis komen halen ze het echt wel weer in.
Maar de regels dat je geen dingen stuk behoort te maken, en bijvoorbeeld aan tafel blijft zitten vind ik vrij normaal.

Lusten ze ook geen water of thee dan?
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 06 Jun 2016 11:59

Re: Jouw huis, jouw (opvoed)regels?

Sublimo schreef:Verder ben ik het eens met Susan. Mijn huis, mijn regels, maar wel tot op zekere hoogte.

Ik had hier laatst trouwens het omgekeerde. We hadden mensen op bezoek met een dochtertje van 2,5 en die ouders zijn veel strenger voor hun kind dan wij voor L. Vervolgens gingen ze L. dus corrigeren in dingen die ze van ons gewoon mag. Bijv. als ze klaar is met eten gaat ze staan in de kinderstoel en dan tillen wij haar eruit. Toen ze dus ging staan, sprong die man al bijna op om haar terug te zetten en zei "Wat zijn dat voor rare fratsen?!" Verder de hele dag commentaar op wat ze deed, en toen op een gegeven moment mijn vriend even de kamer uit liep en L. erachteraan wilde, zei ik dat ze even hier moest blijven en toen was het commentaar: "Hoezo? Ben je bang dat ze wegloopt?" Pffff, bemoei je met je eigen kind! Ik word er nóg boos van. En ik baal er stevig van dat ik daar dus niet echt iets can durf te zeggen,..


Ik heb ook zo'n vriendin. Erger nog, zij heeft zelf geen kinderen! Maar wel mijn dochter, in mijn huis, vertellen wat wel en niet mag. Dat trekt ik echt heel slecht.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 06 Jun 2016 12:30

Re: Jouw huis, jouw (opvoed)regels?

Femm schreef:
Ik vind het trouwens wel een beetje gek om te zeggen de dag begint om .... uur. Nu zijn wij daar misschien makkelijker in maar ik vind het zelf heel vervelend om te blijven liggen als ik wakker ben en kan me voorstellen dat dat voor een kind net zo is of eigenlijk nog vervelender/lastiger. Daar zie ik het nut niet zo van in.


Ik wel, ik moet op werkdagen om 5 uur mijn bed uit, mijn man werkt veel avonden, als we het gezellig willen houden dan moet er gewoon tot een normale tijd geslapen worden zodat wij ook uitgerust zijn. De dag begint niet om 7:00uur, maar vanaf 7:00uur, langer slapen mag hij altijd ( en doet hij vaak ook).
Daarnaast heeft S die slaap ook duidelijk nodig en valt hij vaak ook weer in slaap als we hem zijn speen geven. Het is ook niet zo dat we hem aan zijn lot over laten, we gaan er wel uit, geven hem een aai over zijn bol en zijn speentje, net zoals we 's nachts deden toen hij nog niet doorsliep. Ik vind het persoonlijk te gek om elke dag om half 6 ( bij wijze van spreken) met je kinderen beneden te zitten omdat ze dan toevallig wakker zijn. Dan zou ik een oplossing zoeken die bestaat uit "leren" uitslapen of mijn kind tussen de middag minder lang laten slapen of 's avonds later naar bed brengen.

Maar goed ik geloof ook in "slaaptraining" na een bepaalde leeftijd en heb van dichtbij gezien dat ouders bijna op het punt stonden uit elkaar te gaan door de spanningen die moeheid en slaapgebrek opleverde en wat een wereld van verschil een doorslapend kind kan maken en hoe makkelijk je ze dat in een paar dagen kan leren. Bij S werkt dat in de ochtend precies zo.
Dat andere mensen dat anders doen moet iedereen zelf weten.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 06 Jun 2016 12:36

Re: Jouw huis, jouw (opvoed)regels?

minoessepoes schreef:
Femm schreef:
Ik vind het trouwens wel een beetje gek om te zeggen de dag begint om .... uur. Nu zijn wij daar misschien makkelijker in maar ik vind het zelf heel vervelend om te blijven liggen als ik wakker ben en kan me voorstellen dat dat voor een kind net zo is of eigenlijk nog vervelender/lastiger. Daar zie ik het nut niet zo van in.


Ik wel, ik moet op werkdagen om 5 uur mijn bed uit, mijn man werkt veel avonden, als we het gezellig willen houden dan moet er gewoon tot een normale tijd geslapen worden zodat wij ook uitgerust zijn. De dag begint niet om 7:00uur, maar vanaf 7:00uur, langer slapen mag hij altijd ( en doet hij vaak ook).
Daarnaast heeft S die slaap ook duidelijk nodig en valt hij vaak ook weer in slaap als we hem zijn speen geven. Het is ook niet zo dat we hem aan zijn lot over laten, we gaan er wel uit, geven hem een aai over zijn bol en zijn speentje, net zoals we 's nachts deden toen hij nog niet doorsliep. Ik vind het persoonlijk te gek om elke dag om half 6 ( bij wijze van spreken) met je kinderen beneden te zitten omdat ze dan toevallig wakker zijn. Dan zou ik een oplossing zoeken die bestaat uit "leren" uitslapen of mijn kind tussen de middag minder lang laten slapen of 's avonds later naar bed brengen.

Maar goed ik geloof ook in "slaaptraining" na een bepaalde leeftijd en heb van dichtbij gezien dat ouders bijna op het punt stonden uit elkaar te gaan door de spanningen die moeheid en slaapgebrek opleverde en wat een wereld van verschil een doorslapend kind kan maken en hoe makkelijk je ze dat in een paar dagen kan leren. Bij S werkt dat in de ochtend precies zo.
Dat andere mensen dat anders doen moet iedereen zelf weten.


Nou dat maakt wel duidelijk dat jij nooit een echt slecht slapend kind hebt gehad :eyes:
2010 2012
<<

Anoniem250

Bericht 06 Jun 2016 12:47

Re: Jouw huis, jouw (opvoed)regels?

Ik geloof niet dat ik daar al heel stellig in ben. Ik vind dat iedereen vrij is in opvoeding en dat ik daar niet zoveel van te vinden heb. Natuurlijk vind ik het niet oke als mijn spullen kapot gemaakt worden. Maar het lijkt mij dat ouders dat ook niet toestaan. Tenminste vrienden, familie die ik heb die zouden hun kinderen niet toestaan mijn spullen kapot te maken. Per ongeluk kan natuurlijk, maar niet expres. Qua eten moeten mensen het helemaal zelf weten. Van tafel gaan ook. Dat ga ik echt niet voor een ander kind bepalen.

Enige dat ik niet wil hebben is dat de televisie overdag of überhaupt aangaat. Ik vind dat zo'n irritant geluid. Ik kijk nog helemaal geen televisie met mijn kinderen. Als ergens anders de televisie aanstaat dan maak ik daar geen probleem van.

Mijn kinderen mogen op de bank koprollen en erop klimmen. Maar ander huis, andere bank, dus bij een ander zou ik het niet toestaan. Dat onderscheid begrijpen ze best wel.
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 11:10

Bericht 06 Jun 2016 12:56

Re: Jouw huis, jouw (opvoed)regels?

Lexi schreef:
minoessepoes schreef:
Femm schreef:
Ik vind het trouwens wel een beetje gek om te zeggen de dag begint om .... uur. Nu zijn wij daar misschien makkelijker in maar ik vind het zelf heel vervelend om te blijven liggen als ik wakker ben en kan me voorstellen dat dat voor een kind net zo is of eigenlijk nog vervelender/lastiger. Daar zie ik het nut niet zo van in.


Ik wel, ik moet op werkdagen om 5 uur mijn bed uit, mijn man werkt veel avonden, als we het gezellig willen houden dan moet er gewoon tot een normale tijd geslapen worden zodat wij ook uitgerust zijn. De dag begint niet om 7:00uur, maar vanaf 7:00uur, langer slapen mag hij altijd ( en doet hij vaak ook).
Daarnaast heeft S die slaap ook duidelijk nodig en valt hij vaak ook weer in slaap als we hem zijn speen geven. Het is ook niet zo dat we hem aan zijn lot over laten, we gaan er wel uit, geven hem een aai over zijn bol en zijn speentje, net zoals we 's nachts deden toen hij nog niet doorsliep. Ik vind het persoonlijk te gek om elke dag om half 6 ( bij wijze van spreken) met je kinderen beneden te zitten omdat ze dan toevallig wakker zijn. Dan zou ik een oplossing zoeken die bestaat uit "leren" uitslapen of mijn kind tussen de middag minder lang laten slapen of 's avonds later naar bed brengen.

Maar goed ik geloof ook in "slaaptraining" na een bepaalde leeftijd en heb van dichtbij gezien dat ouders bijna op het punt stonden uit elkaar te gaan door de spanningen die moeheid en slaapgebrek opleverde en wat een wereld van verschil een doorslapend kind kan maken en hoe makkelijk je ze dat in een paar dagen kan leren. Bij S werkt dat in de ochtend precies zo.
Dat andere mensen dat anders doen moet iedereen zelf weten.


Nou dat maakt wel duidelijk dat jij nooit een echt slecht slapend kind hebt gehad :eyes:


Hier gaat de wekker ook 5 dagen om half 5 naar dat maakt niet dat u vind dat mijn kinderen pas vanaf een bepaalde tijd uit bed mogen.
En ik neem aan dat jij ook niet vanaf half 6 wakker in je bed gaat liggen of 7.00uur omdat jullie dat dan pas begint.

Maar goed ik geloof dan ook helemaal niet in trainen van kinderen op welk vlak dan ook. Voor mij voelt/komt het over als je bord leeg moeten eten terwijl je geen honger meer hebt.

Ik heb 1 goed slapend kind en eentje van 22 maanden die beduidend minder slaapt. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat zorgt tot een breuk. Zal vast meespelen in het stoppen met een relatie maar geloof nooit dat "we zijn zo moe door de kinderen en vinden het daarom niet meer leuk" de reden is tot stoppen met een relatie.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Anoniem280

Bericht 06 Jun 2016 13:22

Re: Jouw huis, jouw (opvoed)regels?

Popcorn schreef:
Caramba schreef:Ik kan mij dan wel verbazen over mensen die hun kindje van 7 maanden om 17 uur de fles geven en om 20.15 uur een warme hap geven.
Zou hier laatst bijna wat van zeggen, maar heb mij ingehouden.
Mijn vriend trok zijn mond wel open.
Ziet eten, doet eten.
(Ging om schoonzus).



En daar zou ik me juist niet mee bemoeien. Dat is toch hun eigen aanpak?
Mijn broer en schoonzus hebben voor hun jongste een vreemde indeling van dag, flessen, fruit en eten. Maar he, als het voor hun werkt dan ga ík daar toch niet iets van zeggen?


Ik heb mij ingehouden, moet zij idd zelf weten, mijn vriend trok zijn mond wel open. Keek hem ook raar aan, zo van zeg dat nou niet.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 06 Jun 2016 13:25

Re: Jouw huis, jouw (opvoed)regels?

Dit ging niet over onze zoon nee, die slaapt vanaf dat hij vijf maanden is prima.
Dit ging over vrienden van ons die al een jaar lang minimaal 10 keer per nacht uit bed moesten. Die relatie stond dus echt onder spanning door slaapgebrek, vader was ook bang dat hij een keer "wakker" zou worden tegen de vangrail. Prima dat jij dat niet geloofd maar je wil niet weten wat slaapgebrek met een mens kan doen.
Op zaterdag tips gekregen van een deskundige, met deze handvatten samen aan de slag gegaan en op woensdag sliep het mannetje door. Hij ging wel meteen van 2 naar 1 slaapjes overdag doordat hij 's nachts tenminste goed uitgerust raakte. Ik ken meer van dit soort voorbeelden. Soms moet er gewoon even een patroon doorbroken worden.

Prima dat jij tegen vroeg opstaan kan, prima dat jij niet in het "trainen" van kinderen geloofd en prima dat jij het niet zo aan zou pakken. Ik zeg toch alleen dat dat onze regels zijn, dat het voor ons werkt, niet dat jij het ook zo aan moet pakken?
Ik kan niet tegen weinig slaap en lange werkdagen, zo ook mijn man. Ja wij kiezen er voor om onze zoon te laten liggen, dat komt de sfeer in huis en onze relatie ten goede. Wij brengen hem liever later naar bed zodat hij langer uitslaapt en dat kunnen wij bereiken door een patroon te doorbreken, dat doen we door hem te laten weten dat we er zijn maar ook aan te geven dat de dag nog niet begonnen is. Ik heb mijn zoon nog nooit laten huilen.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem280

Bericht 06 Jun 2016 13:32

Re: Jouw huis, jouw (opvoed)regels?

Ik ken dan niet, een kindje die huilerig is, gelukkig.
Als ik soms die verhalen hoor, dan mogen wij echt in onze handen knijpen.
Mijn dag begon vorige week om kwart over 6, kon niet meer slapen.
De kinderen hebben toen tot 8 uur geslapen. De volgende dag had ik wel langer willen slapen, maar de kinderen waren kwart voor 7 klaar wakker, dan ga ik wel van bed en begint de dag kwart voor 7.
Gelukkig huilen ze nooit wanneer ze wakker worden.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 06 Jun 2016 13:38

Re: Jouw huis, jouw (opvoed)regels?

minoessepoes ik begrijp je wel hoor. (Al zal ik vast te horen krijgen dat ik niets mag vinden omdat ik nog geen kinderen heb.)
Een vriendin van mij heeft twee kinderen en zij heeft ze ook geleerd om gewoon tot een bepaalde tijd te slapen of in ieder geval stil in hun kamertje te laten spelen. Eerst zoals jij zegt door ze later naar bed te brengen en later door middel van een lampje dat op een bepaalde tijd aangaat. Pas als dat lampje aan gaat mochten de kinderen uit hun kamertje komen. Mijn zus is dat ook gaan proberen met haar zoontje die altijd rond half 6, 6 uur wakker was en bij hem werkt het ook. Ik geloof wel dat het tot op zekere hoogte te trainen is.
Overigens geloof ik ook best dat er kinderen zijn waarbij dit niet werkt hoor, sommige kinderen zijn nou eenmaal moeilijk met slapen. Maar dat je dit tot op zekere hoogte kunt sturen, ja dat geloof ik wel.

♥♥
<<

anoniem213

Bericht 06 Jun 2016 13:39

Re: Jouw huis, jouw (opvoed)regels?

minoessepoes schreef:Dit ging niet over onze zoon nee, die slaapt vanaf dat hij vijf maanden is prima.
Dit ging over vrienden van ons die al een jaar lang minimaal 10 keer per nacht uit bed moesten. Die relatie stond dus echt onder spanning door slaapgebrek, vader was ook bang dat hij een keer "wakker" zou worden tegen de vangrail. Prima dat jij dat niet geloofd maar je wil niet weten wat slaapgebrek met een mens kan doen.
Op zaterdag tips gekregen van een deskundige, met deze handvatten samen aan de slag gegaan en op woensdag sliep het mannetje door. Hij ging wel meteen van 2 naar 1 slaapjes overdag doordat hij 's nachts tenminste goed uitgerust raakte. Ik ken meer van dit soort voorbeelden. Soms moet er gewoon even een patroon doorbroken worden.

Prima dat jij tegen vroeg opstaan kan, prima dat jij niet in het "trainen" van kinderen geloofd en prima dat jij het niet zo aan zou pakken. Ik zeg toch alleen dat dat onze regels zijn, dat het voor ons werkt, niet dat jij het ook zo aan moet pakken?
Ik kan niet tegen weinig slaap en lange werkdagen, zo ook mijn man. Ja wij kiezen er voor om onze zoon te laten liggen, dat komt de sfeer in huis en onze relatie ten goede. Wij brengen hem liever later naar bed zodat hij langer uitslaapt en dat kunnen wij bereiken door een patroon te doorbreken, dat doen we door hem te laten weten dat we er zijn maar ook aan te geven dat de dag nog niet begonnen is. Ik heb mijn zoon nog nooit laten huilen.

Ik vind dat je het allemaal heel goed en helder verwoord en ik begrijp ook alle keuzes die je maakt. Ik heb ook helemaal niet het gevoel dat je mensen aanvalt die het anders doen. Je geeft alleen aan hoe jullie het doen.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 06 Jun 2016 13:41

Re: Jouw huis, jouw (opvoed)regels?

Bij ons begint de dag ook pas om 7 uur. Als de kinderen eerder wakker zijn dan blijven ze op hun kamer. Ik vind het prima als ze daar dan wat spelen of een boekje lezen maar ik ga er niet voor 7 uur uit (tenzij ik moet werken).
Toen de kinderen klein waren deed ik hetzelfde. Mijn zoon was een hele slechte slaper en als hij eerder wakker was dan kwam hij bij ons in bed en sliepen we samen verder of lag hij naast ons wakker. Als ik zelf om 6 uur wakker ben dan blijf ik ook altijd liggen tot minstens 7 uur en ga er dan pas uit, dan rust ik toch nog een beetje uit.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 06 Jun 2016 13:42

Re: Jouw huis, jouw (opvoed)regels?

June schreef:
minoessepoes schreef:Dit ging niet over onze zoon nee, die slaapt vanaf dat hij vijf maanden is prima.
Dit ging over vrienden van ons die al een jaar lang minimaal 10 keer per nacht uit bed moesten. Die relatie stond dus echt onder spanning door slaapgebrek, vader was ook bang dat hij een keer "wakker" zou worden tegen de vangrail. Prima dat jij dat niet geloofd maar je wil niet weten wat slaapgebrek met een mens kan doen.
Op zaterdag tips gekregen van een deskundige, met deze handvatten samen aan de slag gegaan en op woensdag sliep het mannetje door. Hij ging wel meteen van 2 naar 1 slaapjes overdag doordat hij 's nachts tenminste goed uitgerust raakte. Ik ken meer van dit soort voorbeelden. Soms moet er gewoon even een patroon doorbroken worden.

Prima dat jij tegen vroeg opstaan kan, prima dat jij niet in het "trainen" van kinderen geloofd en prima dat jij het niet zo aan zou pakken. Ik zeg toch alleen dat dat onze regels zijn, dat het voor ons werkt, niet dat jij het ook zo aan moet pakken?
Ik kan niet tegen weinig slaap en lange werkdagen, zo ook mijn man. Ja wij kiezen er voor om onze zoon te laten liggen, dat komt de sfeer in huis en onze relatie ten goede. Wij brengen hem liever later naar bed zodat hij langer uitslaapt en dat kunnen wij bereiken door een patroon te doorbreken, dat doen we door hem te laten weten dat we er zijn maar ook aan te geven dat de dag nog niet begonnen is. Ik heb mijn zoon nog nooit laten huilen.

Ik vind dat je het allemaal heel goed en helder verwoord en ik begrijp ook alle keuzes die je maakt. Ik heb ook helemaal niet het gevoel dat je mensen aanvalt die het anders doen. Je geeft alleen aan hoe jullie het doen.

:)
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5097

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 06 Jun 2016 13:45

Re: Jouw huis, jouw (opvoed)regels?

Het komt hier eigenlijk niet echt voor omdat mijn vriendinnen hun kinderen wel corrigeren als het nodig is. Tenminste dat denk ik want ik zie geen situaties die ik hier wel lees. Maar mijn vriendinnen hebben ook wel dezelfde basisregels als niet op banken springen en op tafels zitten.
Maar als er geen moeder van het andere kindje is of niet in de buurt is dan corrigeer ik dat kind wel als hij iets doet wat ik niet wil hebben of wat gevaarlijk is of als hij iets kapot maakt. Ik ga er vanuit dat als ik het ff niet zie mensen dit ook bij mijn kinderen op een gewone normale manier doen.

Als we ergens met zijn alle eten dan overleg ik eerst met de andere moeder of zij het ook oke vind als de kinderen van tafel gaan.
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem245

Bericht 06 Jun 2016 14:19

Re: Jouw huis, jouw (opvoed)regels?

Over het slapen gesproken. Ik ben ook echt nooit om 5.30 uit bed gegaan omdat mijn zoon dan klaar was met slapen hoor! Ik vind dat echt geen tijd, en prima dat andere mensen dan wel met hun kind de dag beginnen, maar ik heb dat ook nooit gedaan.
<<

Anoniem236

Bericht 06 Jun 2016 14:45

Re: Jouw huis, jouw (opvoed)regels?

Heeft iemand dan tips voor mij, hoe ik mij kind kan leren uitslapen. De goude tip is mij echt een beloning waard;

Kind, ruim 3,5 jaar oud is elke ochtend om 6.00 wakker. Dit is al ruim 1,5 jaar zo. Hij slaapt goed. Gaat om 19.00 naar bed, wordt zelden wakker s nachts en is dan om 6.00 wakker.
Wat we geprobeerd hebben;
Slaaptrainer: zo n schaap waarvan de ogen open gaan om een bepaald tijdstip. Hij heeft r maling aan. Als we hem zeggen te moeten blijven liggen tot het schaap wakker is gaat hij roepen en heel hard zingen, 100 x zijn bed uit
Middagslaap: doet hij niet
Later naar bed: zelfde tijd of maximaal half uur later wakker. Gister lag hij er om 21.30 in vanwege een bbq, 6,40 was hij wakker.
Straffen of belonen; maakt niets uit, wordt hij niet warm of koud van
Waarom hebben we bovenstaand geprobeerd, niet om zelf aan onze slaap te komen, maar omdat hij nooit uitgerust wakker wordt. Is snel moe. In d middag op bed leggen ter compensatie heeft geen zin, dan zijn we in de avond een hele tijdbezig waardoor de volgende dag de riedel weer opnieuw begint.

En de jongste, die was vanochtend om 5.30 wakker door een vieze luier. Nadat hij verschoont was bleef hij huilen en dan gaan we tien keer terug met een aai over de bol, maar slapen of stil in bed liggen ho maar.

Wij zitten niet om 6.00 beneden.de oudste krijgt de iPad en de jongste blijven we op hopen dat hij in slaap valt.

Wij zijn echt wel mazzelaars betreft slaap. Kinderen sliepen al vanaf jonge leeftijd goed door, met soms wat uitzonderingen wat er bij hoort. Maar het om 6.00 wakker zijn met een vermoeid kind is erg vervelend. Zijn stemming wordt bepaald door zijn energielevel. Dus wie o wie kan mij vertellen watje nog meer kunnen proberen?
Laatst gewijzigd door Anoniem236 op 06 Jun 2016 15:04, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem161

Bericht 06 Jun 2016 14:51

Re: Jouw huis, jouw (opvoed)regels?

Lotus ik was zelf altijd om 6 uur wakker. Mijn ouders hebben van alles geprobeerd en niets hielp. Ik was een vroege vogel en vond het zelf heerlijk! Pas na de geboorte van zoon is dat pas later geworden. Daarvoor standaard 6 uur en zelfs na het stappen tot 2 uur!
Dus soms valt het niet aan te passen.
<<

Anoniem304

Bericht 06 Jun 2016 15:02

Re: Jouw huis, jouw (opvoed)regels?

Lotus schreef:
Wij zijn echt wel mazzelaars betreft slaap. Kinderen sliepen al vanaf jonge leeftijd goed door, met soms wat uitzonderingen waterpijp hoort. Maar het om 6.00 wakker zijn met een vermoeid kind is erg vervelend. Zijn stemming wordt bepaald door zijn energielevel. Dus wie o wie kan mij vertellen watje nog meer kunnen proberen?

Misschien is die waterpijp het probleem?
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers