Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat zou jij doen? Basisinkomen

<<

Anoniem177

Bericht 05 Jun 2016 19:46

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Ik snap wat je bedoeld alleen was dat in mijn geval niet zo. Mijn contract stond los van school. Ik zou hetzelfde contact krijgen als ik gewoon zou solliciteren daar.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 05 Jun 2016 20:10

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Dat is wel gek dan inderdaad, als het geen contract is in combi met je opleiding.
<<

Anoniem185

Bericht 05 Jun 2016 20:14

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Aziraphale schreef:
Bob schreef:Als iedereen 950 euro zou krijgen, krijgen vriend en ik samen 1800 euro.


€1900 :dance:

Ik zou gewoon blijven werken, vind m'n werk veel te leuk. Ik zou dan wel van 5 dagen naar 4 gaan, zodat ik wat meer tijd heb voor onze hond.

Overigens ken ik iemand die echt van kind af aan al vuilnisman wilde worden. Ze bestaan dus wel. Ook ken ik iemand die arts was en zijn droom achterna is gegaan: stukadoor worden.
Haha grapje! Ik moet misschien wen nog verder studeren merk ik.
<<

Anoniem211

Bericht 05 Jun 2016 22:22

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Kira schreef:Oh daar ben ik het dan totaal mee eens. Een basis inkomen vanaf 55 jaar ofzo!


Dat zijn meestal de mensen met de hoogste inkomens. Hoeveel jonge gezinnen zie je wel niet ploeteren om rond te komen tegenwoordig? Kinderen die minder kansen hebben. Dát zijn de mensen die het juist nodig hebben.
<<

Anoniem221

Bericht 05 Jun 2016 22:42

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Volgens mij heeft het basisinkomen veel voordelen, maar ook veel nadelen.

Voordelen die in mij opkomen zijn dat veel mensen geen 40 uur meer zullen werken, waardoor er meer werkgelegenheid wordt gecreëerd. Mensen zullen sneller een niet zo'n goed betaalde baan aannemen, gewoon puur omdat ze het werk leuk vinden. Burn-outs/overspannenheid/overige werkgerelateerde psychische klachten zijn makkelijker te voorkomen. Rekeningen zijn in veel gevallen beter te betalen. Mensen genieten van vrije tijd omdat ze meer kunnen met wat ze sowieso krijgen.

Maar of ik het basisinkomen zo'n goed idee vind? Wat als 90% besluit nooit meer te willen werken? De boodschappen in de supermarkt duurder worden, de rekeningen hoger, de werkgelegenheid zo groot dat ze best willen betalen voor ongekwalificeerde krachten en wat doet het voor de economie?
<<

Anoniem211

Bericht 05 Jun 2016 22:46

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Een groot gedeelte van de mensen werkt ook omdat ze zich willen ontwikkelen.
Mensen die echt niet willen werken zitten nu ook al in de bijstand
<<

Anoniem221

Bericht 05 Jun 2016 22:52

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Ik zal altijd blijven werken, maar zeker niet meer voor 40u per week. Wel denk ik dat de pak koffie van € 4,00 met een basisinkomen over vijf jaar minstens € 20,00 kost en we dan met een basisinkomen net zo ver zijn als we nu met een bijstanduitkering/WW/ziekteuitkering/pensioen/AOW.
<<

Anoniem282

Bericht 05 Jun 2016 22:53

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Ik denk ook echt niet dat het merendeel zou willen stoppen met werken. Onze samenleving is qua kosten helemaal niet ingericht op inkomens tegen de ondergrens aan. Vrijwel niemand voelt zich daar ook prettig bij en nu zijn je vaste lasten berekend (voor velen) op basis van een bepaald inkomen. Dat kan niet wegvallen en dan toch op dezelfde voet verder leven. Als jij vaste lasten hebt van 1200 euro per maand, moet je er wel naast werken om te kunnen blijven waar je woont et cetera et cetera. Even vrije tijd hebben is fijn, maar de rest van je leven zitten denk ik niet heel veel mensen op te wachten. Dat is voor de meeste mensen pas een lekker vooruitzicht als ze daadwerkelijk ook veel te besteden hebben.
<<

Anoniem221

Bericht 05 Jun 2016 22:59

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Ik vind het zeker niet slecht bedacht, Guattari. Door jouw mening merk ik dat ik mijn mening iets bijkleur. Toch ben ik bang dat het basisinkomen niet doet wat we nu voor ogen hebben.
<<

Anoniem282

Bericht 05 Jun 2016 23:39

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Fedora schreef:Ik vind het zeker niet slecht bedacht, Guattari. Door jouw mening merk ik dat ik mijn mening iets bijkleur. Toch ben ik bang dat het basisinkomen niet doet wat we nu voor ogen hebben.


Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet wat men voor ogen heeft (ik heb de link niet gelezen). Soms vervelen mensen zich al als ze vakantie hebben en niet op vakantie gaan, of als ze ziek zijn en niet meer de hele dag kunnen slapen. Daarnaast vermoed ik dat het samenvalt met je omgeving. Altijd vrij zijn kan leuk zijn als je omgeving dat ook is, anders lijkt me al snel saai en eenzaam worden.

Ik denk niet dat mensen oneindig volhouden om dan maar dag in dag uit niets te doen te hebben. Veel uitjes kosten toch geld en bij zulke lage inkomens is iedere uit te geven euro vaak iets waar je goed over na moet denken + dat je beperkt bent in wat je kunt doen met het geld qua leuke dingen naast je vaste lasten (als deze al gedekt kunnen worden door het basisinkomen). Als je 1000 euro zo in je hand krijgt, is het natuurlijk serieus geld. Maar als je al je lasten eraf moet trekken, blijft er vaak niet veel over of heb je er zelfs te weinig aan.
<<

Anoniem282

Bericht 05 Jun 2016 23:43

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Marilyn schreef:
Kira schreef:Oh daar ben ik het dan totaal mee eens. Een basis inkomen vanaf 55 jaar ofzo!


Dat zijn meestal de mensen met de hoogste inkomens. Hoeveel jonge gezinnen zie je wel niet ploeteren om rond te komen tegenwoordig? Kinderen die minder kansen hebben. Dát zijn de mensen die het juist nodig hebben.


Zolang ze werken wel, maar als je op die leeftijd je baan verliest kom je vaak niet meer snel of überhaupt nog aan de bak. En in eerste instantie ook niet in aanmerking voor bijstand, aangezien je eerst je eigen vermogen moet aanspreken. Vind ik ook wel heftig, hoor. Alles wat je in al die jaren hebt opgebouwd, mag je dan in gaan leveren. Met zulk soort ideeën vind ik het toch altijd beter om naar een individu te kijken ipv naar een bepaalde leeftijdscategorie en/of doelgroep. De kans dat ik op m'n 34ste geen baan meer vind, is natuurlijk aanzienlijk kleiner dan m'n tante van 57 die toch nog 10 jaar moet, maar voor veel werkgevers te duur en te oud wordt bevonden (bij wijze van).
Laatst gewijzigd door Anoniem282 op 05 Jun 2016 23:50, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem221

Bericht 05 Jun 2016 23:45

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Helaas ken ik teveel mensen die elke dag een feestje maken van hun bijstandsuitkering. Als zij opeens het dubbele krijgen, gewoon krijgen zonder dat er restricties aan verbonden zijn, zullen zij niet nadenken over de gevolgen van een dergelijke uitkering. Ik hoop ook, mocht het ooit voor Nederland doorkomen, dat het bedrag niet meetelt als echt inkomen en ze met het bedrag geen woning kunnen kopen of een slechte lening kunnen aangaan. Echt huis kopen met het verdiende loon, zodat het ook een uitdaging blijft om ooit te kunnen kopen en er zeker van te zijn dat niemand in de problemen komt.
<<

Anoniem282

Bericht 05 Jun 2016 23:54

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Fedora schreef:Helaas ken ik teveel mensen die elke dag een feestje maken van hun bijstandsuitkering. Als zij opeens het dubbele krijgen, gewoon krijgen zonder dat er restricties aan verbonden zijn, zullen zij niet nadenken over de gevolgen van een dergelijke uitkering. Ik hoop ook, mocht het ooit voor Nederland doorkomen, dat het bedrag niet meetelt als echt inkomen en ze met het bedrag geen woning kunnen kopen of een slechte lening kunnen aangaan. Echt huis kopen met het verdiende loon, zodat het ook een uitdaging blijft om ooit te kunnen kopen en er zeker van te zijn dat niemand in de problemen komt.


Zijn we het zowaar een keer met elkaar eens. ;-) Ik blijf me ook iedere keer verbazen dat relatief jonge mensen de bijstand zo uitbuiten. Ja "leuk", je draagt dan geen belasting af door het zwartwerken dat er vaak naast wordt gedaan. Je verdient dan makkelijk een inkomen waar je goed van kunt leven, maar daar is ook alles mee gezegd. Als je dit 3 jaar doet (zeg van je 28ste tot 31ste), heb je een gat op je CV wat je niet recht kunt praten en waardoor je jezelf enorm onaantrekkelijk hebt gemaakt voor potentiële werkgevers. Ik ken er ook die hun hele leven al zo leven. De gemeente heeft ze allang 'opgegeven', het kost meer geld om deze mensen te begeleiden, dan dat het de samenleving oplevert. Ondertussen bietsen ze wel hun kinderen blut, want zelf hebben ze geen geld. Bizar, het lijkt me heel naar als ik zo'n ouder zou hebben.
<<

Anoniem221

Bericht 06 Jun 2016 00:08

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Dat wat jij schetst is hier ook schering en inslag. Ze krijgen hun bijstand en ronselen daarnaast het overige buiten de deur. De gemeente ligt er niet meer wakker van, zij hebben niets met de gemeente en als ze ooit wel 'volwassen' worden dan is er geen werkgever die hen wil hebben. Maar dat zien ze nu nog niet. Nu is het nog makkelijk leven en genieten van de zon als het kan. Zo zonde, want ik zie ook meiden en jongens die echt iets kunnen bereiken, maar veel te makkelijk leven en nu al, zonder te weten wat het basisinkomen inhoudt, schreeuwen dat dit is waar ze zolang op hebben gewacht. Ik heb op veel dingen gewacht, maar het basisinkomen, een inkomen waar je niets voor hebt gedaan, is niet één van die dingen.
<<

Anoniem211

Bericht 06 Jun 2016 09:00

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Guattari schreef:
Marilyn schreef:
Kira schreef:Oh daar ben ik het dan totaal mee eens. Een basis inkomen vanaf 55 jaar ofzo!


Dat zijn meestal de mensen met de hoogste inkomens. Hoeveel jonge gezinnen zie je wel niet ploeteren om rond te komen tegenwoordig? Kinderen die minder kansen hebben. Dát zijn de mensen die het juist nodig hebben.


Zolang ze werken wel, maar als je op die leeftijd je baan verliest kom je vaak niet meer snel of überhaupt nog aan de bak. En in eerste instantie ook niet in aanmerking voor bijstand, aangezien je eerst je eigen vermogen moet aanspreken. Vind ik ook wel heftig, hoor. Alles wat je in al die jaren hebt opgebouwd, mag je dan in gaan leveren. Met zulk soort ideeën vind ik het toch altijd beter om naar een individu te kijken ipv naar een bepaalde leeftijdscategorie en/of doelgroep. De kans dat ik op m'n 34ste geen baan meer vind, is natuurlijk aanzienlijk kleiner dan m'n tante van 57 die toch nog 10 jaar moet, maar voor veel werkgevers te duur en te oud wordt bevonden (bij wijze van).


Daarom ben ik het dus ook niet eens om pas vanaf 55 jaar een basisinkomen te genereren. Omdat er heel wat meer groepen zijn die het geld hard nodig hebben.
B
<<

Tsjip

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1323

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 06 Jun 2016 11:15

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Mijn man en ik zouden gewoon blijven werken en het basisinkomen als extraatje zien. Klinkt best mooi dat basisinkomen en vind het interessant om er dingen over te lezen.

Zwitserland heeft massaal tegen gestemd las ik.
04-12-2013
03-05-2016



Instagram: Huis4_
<<

Anoniem170

Bericht 06 Jun 2016 19:13

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Lijkt mij als je een basisinkomen gaat invoeren dat dat echt een ramp is. Dan krijg je toch een hyperinflatie? Ik vraag me ook echt af hoe dat allemaal betaald moet worden. Sowieso moeten dan de belastingen flink omhoog. Lijkt me ook dat dit ten koste gaat van de werkgelegenheid omdat het totaal oninteressant wordt voor buitenlandse bedrijven hier zich te vestigen wegens te duur personeel.
<<

Anoniem313

Bericht 25 Apr 2019 07:18

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Het is een heel oud draadje, maar het blijft een interessant onderwerp. En relevant: vandaag publiceerde het Nibud de cijfers aangaande de haalbaarheid van het basisinkomen.

https://www.trouw.nl/home/het-kan-dus-t ... ~a31f9e57/
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 25 Apr 2019 12:48

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Het blijft interessant. Zeker omdat de bovenlaag moet inleveren, maar je voorkomt ook weer dat men niet meer gaat werken om maar zoveel mogelijk toeslagen te ontvangen. Die twee zijn voor mij wel punten die eruit springen. Ik heb er te weinig verstand van om echt een gefundeerde mening te hebben maar als ik naar mezelf kijk zou ik dat wel fijn vinden. Ik heb het idee dat de zelfredzaamheid van de mensen sterk omhoog gaat, wat ook voor het zelfvertrouwen heel goed zou zijn.
<<

Anoniem304

Bericht 25 Apr 2019 12:57

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Claire*** schreef:
Spencer schreef:Maar dat veranderd toch echt heel veel in het dagelijks leven?

Iets wat je nu vaak tweedehands koopt, neem een fiets. Die wil je dan nieuw. En iedereen wil dat. Maar niemand wil meer een simpel baantje als fiets verkoper, dus er zijn minder winkels. Het aanbod is lager dan de vraag, dus de fietsen worden duurder..

Dat lijkt me met heel veel dingen zo te gebeuren. Of is dat niet zo en kan iemand me uitleggen waarom?
Dat vroeg ik me dus ook af. Wie wil er dan de vuilnis nog op komen halen?

Ik zou zelf wel hetzelfde werk blijven doen, maar dan maar 3 dagen in de week. Lekker veel vrij :-)

Ik reageer nog even op een oud bericht. Maar als vuilnisman ben je ambtenaar (dat is hier iig zo) en dan heb je een prima baan hoor. Het salaris is ook goed (dus als dat in verhouding goed blijft) dus het lijkt me niet dat er voor die banen ineens niemand meer te krijgen is.
Net als fietsmonteur. Er zijn ook gewoon mensen die dat echt leuk werk vinden.
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1964

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 25 Apr 2019 18:02

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Mijn man zou volgens mij direct z'n kantoorbaan opzeggen en fietsenmaker worden, of elektricien ofzo.
Vorige

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers