Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat zou jij doen? Basisinkomen

<<

Anoniem288

Bericht 05 Jun 2016 14:54

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Misschien betaalt zo'n baan dan niet genoeg? Volgens mij wordt zulk soort werk nu vaak gedaan door mensen die weinig keus hebben. Heel smerig werk, of heel zwaar en/of geestdodend, en dan krijg je vaak minimumloon. Ze zullen die banen dan toch aantrekkelijker moeten maken, als mensen wel een keus hebben.
<<

Stanley

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1313

Geregistreerd: 25 Jan 2014 18:24

Bericht 05 Jun 2016 15:40

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Ik zou blijven werken. Misschien wel 2 dagen minder en de andere dagen vrijwilligerswerk doen.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 05 Jun 2016 16:27

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Night Owl schreef:Misschien betaalt zo'n baan dan niet genoeg? Volgens mij wordt zulk soort werk nu vaak gedaan door mensen die weinig keus hebben. Heel smerig werk, of heel zwaar en/of geestdodend, en dan krijg je vaak minimumloon. Ze zullen die banen dan toch aantrekkelijker moeten maken, als mensen wel een keus hebben.


Maar hoe maak je die banen aantrekkelijker? Wie gaat het hogere salaris betalen? Je kan niet van een bedrijf verwachten dat ze iedere werknemer even 500 of 1000 euro per maand meer gaan betalen.
<<

Anoniem282

Bericht 05 Jun 2016 16:58

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Ik neem aan dat een basisinkomen in NL hoger zal zijn dan 650 euro, om de doodsimpele reden dat de bijstand de ondergrens is. Anders leef je in NL onder de armoedegrens. Dus laten we zeggen dat het ongeveer 1000 euro wordt. Voor de mensen die nu door ziekte op uitkeringen zijn aangewezen, gun ik het van harte en dan ook de toeslagen die blijven bestaan. Voor de mensen die liever lui dan moe zijn, gun ik het ook met de kanttekening dat de overheid het niet werken dan als vrije keuze benadert en deze mensen geen tegemoetkomingen meer krijgen. Dan wordt het een schraal bedrag, hoor. Dat is de bijstand namelijk al als je daar van moet leven. Het is op een sober bestaan ingericht.

Ik heb me er verder niet voldoende in verdiept, maar als ik hetzelfde salaris zou behouden en dan het basisinkomen erbij kreeg, zou ik hooguit een halve of hele dag minder gaan werken. Niet nog minder. Ik ambieer een andere/hogere functie en dat gaat niet lukken als ik te weinig werk. Ik zou dat ook niet willen, want werken geeft mij ook een zinvolle invulling van mijn bestaan en is een belangrijk onderdeel van m'n identiteit.
<<

Anoniem288

Bericht 05 Jun 2016 17:04

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

.
Laatst gewijzigd door Anoniem288 op 28 Aug 2020 20:13, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Anoniem211

Bericht 05 Jun 2016 17:16

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Sawadee schreef:
Marilyn schreef:Er zijn zoveel mensen die tegenwoordig ongelukkig zijn of tegen een overspannenheid aan zitten omdat er brood op de plank moet komen. Er zijn zoveel mensen die werken om te overleven en van heel weinig geld moeten rondkomen. En depressief zijn omdat het toch simpelweg maar overleven is en meer dan dat zit er niet in.
Daarom ben ik echt heel erg voor het basisinkomen. Zodat mensen zekerheid en veiligheid hebben en van daaruit zich echt gaan ontwikkelen. Ik denk dat je op die manier goed gemotiveerde werknemers krijgt en gelukkigere mensen in de samenleving.


Maar wie gaat dan de niet leuke banen, die slecht verdienen en geestdodend of heel smerig zijn, doen? Ik vrees dat niemand dat dan nog wilt gaan doen, en dan heb je toch wel een probleem.


Dan moeten werkgevers dus harder hun best doen om banen interessant te maken. Is niks mis mee. En er zullen altijd mensen zijn die extra inkomen willen hebben. Ik verwacht daar echt geen problemen
<<

Anoniem184

Bericht 05 Jun 2016 17:26

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Ik vind het een beetje betuttelend en denk niet dat het positief is voor de arbeidsmarkt. Waarom zou je toiletten gaan schoonmaken op Schiphol, in een stoffige fabriek gaan werken of vuilnis ophalen als je voor datzelfde geld thuis kunt blijven en gewoon je hobby kunt uitoefenen.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1692

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 05 Jun 2016 17:40

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Maple schreef:Ik vind het een beetje betuttelend en denk niet dat het positief is voor de arbeidsmarkt. Waarom zou je toiletten gaan schoonmaken op Schiphol, in een stoffige fabriek gaan werken of vuilnis ophalen als je voor datzelfde geld thuis kunt blijven en gewoon je hobby kunt uitoefenen.


Omdat je meer geld hebt als je gaat werken. Dan heb je het basisinkomen + je loon. Dus als je wel die toiletten schoon gaat maken heb je twee keer zoveel geld als dat je gewoon thuis op de bank blijft zitten.
2010 2012
<<

Anoniem313

Bericht 05 Jun 2016 17:47

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Lexi schreef:
Maple schreef:Ik vind het een beetje betuttelend en denk niet dat het positief is voor de arbeidsmarkt. Waarom zou je toiletten gaan schoonmaken op Schiphol, in een stoffige fabriek gaan werken of vuilnis ophalen als je voor datzelfde geld thuis kunt blijven en gewoon je hobby kunt uitoefenen.


Omdat je meer geld hebt als je gaat werken. Dan heb je het basisinkomen + je loon. Dus als je wel die toiletten schoon gaat maken heb je twee keer zoveel geld als dat je gewoon thuis op de bank blijft zitten.


Plus dat veel van het ongeschoolde werk de komende jaren gaat verdwijnen. Niet alles, maar wel veel.

Waarom vind je een basisinkomen betuttelend, Maple? En een bijstandsuitkering, is die ook betuttelend? En toeslagen?
<<

Anoniem184

Bericht 05 Jun 2016 17:51

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Een bijstandsuitkering en toeslagen zie ik als ondersteuning in de financiën. Een basisinkomen vind ik wat dat betreft anders. Ik kan zo een aantal mensen in m'n omgeving aanwijzen die een basisinkomen wel prima zouden vinden en nooit meer een bijdrage zouden leveren aan de arbeidsmarkt.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 05 Jun 2016 17:59

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Marilyn schreef:
Sawadee schreef:
Marilyn schreef:Er zijn zoveel mensen die tegenwoordig ongelukkig zijn of tegen een overspannenheid aan zitten omdat er brood op de plank moet komen. Er zijn zoveel mensen die werken om te overleven en van heel weinig geld moeten rondkomen. En depressief zijn omdat het toch simpelweg maar overleven is en meer dan dat zit er niet in.
Daarom ben ik echt heel erg voor het basisinkomen. Zodat mensen zekerheid en veiligheid hebben en van daaruit zich echt gaan ontwikkelen. Ik denk dat je op die manier goed gemotiveerde werknemers krijgt en gelukkigere mensen in de samenleving.


Maar wie gaat dan de niet leuke banen, die slecht verdienen en geestdodend of heel smerig zijn, doen? Ik vrees dat niemand dat dan nog wilt gaan doen, en dan heb je toch wel een probleem.


Dan moeten werkgevers dus harder hun best doen om banen interessant te maken. Is niks mis mee. En er zullen altijd mensen zijn die extra inkomen willen hebben. Ik verwacht daar echt geen problemen


Dat is onzin, sommige banen kan je gewoon nou eenmaal niet echt veel interessanter maken, tenzij je er een salaris tegenover zet dat 2 of 3x zo hoog is als een gemiddeld salaris.
<<

Anoniem288

Bericht 05 Jun 2016 18:03

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Er zal waarschijnlijk wel een groep zijn die niets gaat doen, maar dat zullen voor een groot deel denk ik mensen zijn die nu ook al niets doen en bijvoorbeeld hun sollicitatieplicht saboteren, of als ze aan een baan geholpen worden gewoon de boel opzettelijk verprutsen zodat ze weer thuis komen te zitten. Er zijn mensen die vinden dat je dan thuis zitten beloont, maar ik vraag me af hoe nuttig het huidige systeem is bij deze groep. Zijn ook een hoop mensen die waarschijnlijk nooit aan de bak zullen komen, omdat ze om wat voor reden dan ook niet in staat zijn om een baan te krijgen/houden. Dan kan zo'n coach van de gemeente wel blijven zeuren en pushen, maar dat gaat bij zulke doelgroepen weinig uithalen denk ik.


En een salaris een stukje hoger dan minimumloon zou bij veel banen denk ik al een hoop verschil maken, dat hoeft echt niet 2/3x zo hoog te zijn als een gemiddeld salaris.
<<

Anoniem184

Bericht 05 Jun 2016 18:08

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Night Owl schreef:Er zal waarschijnlijk wel een groep zijn die niets gaat doen, maar dat zullen voor een groot deel denk ik mensen zijn die nu ook al niets doen en bijvoorbeeld hun sollicitatieplicht saboteren, of als ze aan een baan geholpen worden gewoon de boel opzettelijk verprutsen zodat ze weer thuis komen te zitten.

Dat is nogal een aanname. Nee, ik doel op die mensen van middelbare leeftijd die ongelukkig zijn op hun werk, in mindere omstandigheden werken of (te) zwaar werk moeten doen, die nu over het algemeen te oud zijn om nog elders aangenomen te worden maar die nog minimaal 10-15 jaar moeten werken tot ze pensioengerechtigd zijn. Onder andere. Ik doelde nog niet eens zozeer op uitkeringstrekkers.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 05 Jun 2016 18:10

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Night Owl schreef:Er zal waarschijnlijk wel een groep zijn die niets gaat doen, maar dat zullen voor een groot deel denk ik mensen zijn die nu ook al niets doen en bijvoorbeeld hun sollicitatieplicht saboteren, of als ze aan een baan geholpen worden gewoon de boel opzettelijk verprutsen zodat ze weer thuis komen te zitten. Er zijn mensen die vinden dat je dan thuis zitten beloont, maar ik vraag me af hoe nuttig het huidige systeem is bij deze groep. Zijn ook een hoop mensen die waarschijnlijk nooit aan de bak zullen komen, omdat ze om wat voor reden dan ook niet in staat zijn om een baan te krijgen/houden. Dan kan zo'n coach van de gemeente wel blijven zeuren en pushen, maar dat gaat bij zulke doelgroepen weinig uithalen denk ik.


En een salaris een stukje hoger dan minimumloon zou bij veel banen denk ik al een hoop verschil maken, dat hoeft echt niet 2/3x zo hoog te zijn als een gemiddeld salaris.

Dat betwijfel ik, zou jij (bijvoorbeeld) enorm vies, of geestdodend werk gaan doen, waar je doodongelukkig van wordt, terwijl het niet eens écht nodig is? (omdat je toch wel een basisinkomen hebt) Dat je dan werkt voor een extraatje, terwijl je ondertussen 40 uur per week je leven "weggooid" en je je ieder weekend weer moet opladen voor de week er op?

Of zou je voor zulk werk kiezen, terwijl je voor hetzelfde salaris ook werk kan zoeken wat je wel leuk vind, en waarin je kieskeurig kan zijn, omdat je toch wel een basisinkomen hebt?
<<

Rose.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2364

Geregistreerd: 04 Sep 2013 21:13

Bericht 05 Jun 2016 18:19

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Claire*** schreef:Weet iemand wat het basisinkomen in Utrecht wordt waar ze mee willen experimenteren? Ik vind het wel interessant om te volgen.


Ik heb even gezocht, wordt na de zomer :ja:
Mijn blog: http://www.enjoycelife.nl

Want de allermooiste bloemen, groeien vlak langs het ravijn
En om die te kunnen plukken moet je durven bang te zijn ♥
<<

Anoniem288

Bericht 05 Jun 2016 18:21

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

.
Laatst gewijzigd door Anoniem288 op 28 Aug 2020 20:14, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Anoniem245

Bericht 05 Jun 2016 18:35

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Maple schreef:Een bijstandsuitkering en toeslagen zie ik als ondersteuning in de financiën. Een basisinkomen vind ik wat dat betreft anders. Ik kan zo een aantal mensen in m'n omgeving aanwijzen die een basisinkomen wel prima zouden vinden en nooit meer een bijdrage zouden leveren aan de arbeidsmarkt.


En dus? Waarom is dat zo erg dan? Die mensen leven dan hun leven zoals zij dat willen. Heel veel mensen zijn nu ongelukkig in hun baan maar ze kunnen niet zomaar stoppen omdat ze dan geen inkomen hebben. Dat vind ik in principe nog erger dan mensen die de rest van hun leven geen bijdrage meer zouden leveren aan de arbeidsmarkt.

Ik zou alleen nog maar werkzaam willen zijn binnen de muziek. Daar zou ik ook niet mee willen stoppen.
<<

Anoniem185

Bericht 05 Jun 2016 18:43

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Als iedereen 950 euro zou krijgen, krijgen vriend en ik samen 1800 euro. Dat is net zo veel als mijn salaris en daar komen we ruim van toe. Ik zou dus zéker weten deeltijds gaan werken.
<<

Anoniem184

Bericht 05 Jun 2016 18:55

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Kira schreef:
Maple schreef:Een bijstandsuitkering en toeslagen zie ik als ondersteuning in de financiën. Een basisinkomen vind ik wat dat betreft anders. Ik kan zo een aantal mensen in m'n omgeving aanwijzen die een basisinkomen wel prima zouden vinden en nooit meer een bijdrage zouden leveren aan de arbeidsmarkt.


En dus? Waarom is dat zo erg dan? Die mensen leven dan hun leven zoals zij dat willen. Heel veel mensen zijn nu ongelukkig in hun baan maar ze kunnen niet zomaar stoppen omdat ze dan geen inkomen hebben. Dat vind ik in principe nog erger dan mensen die de rest van hun leven geen bijdrage meer zouden leveren aan de arbeidsmarkt.

Ik zou alleen nog maar werkzaam willen zijn binnen de muziek. Daar zou ik ook niet mee willen stoppen.

Exact dit is de reden waarom ik denk dat het geen goed idee is :) Als iedereen alleen blijft werken waar zijn of haar passie ligt, dan denk ik dat we toch flinke problemen gaan krijgen. Dat is meteen je antwoord op de vraag waarom het zo erg is.

Voor mijn vader hoop ik overigens dat er zoiets als een basisinkomen komt. Hij werkt inmiddels bijna 50 jaar, moet nog 6 jaar door tot hij met pensioen kan en zijn werk word gewoon veel en veel te zwaar. Hij heeft er geen plezier in, de werkomstandigheden zijn slecht en z'n gezondheid staat hem ook steeds meer in de weg. In het geval van mijn vader en ng zoveel meer mensen die in dezelfde situatie zitten zeg ik: prima, doen, dat basisinkomen. Voor mensen vanaf een jaar of 55-60 ofzo. Laat hem maar plaats maken voor de jongeren op de arbeidsmarkt, met behoud van inkomen. Hij vader is gewoon op, leeg, na 50 jaar lichamelijk intensief werk. Maar in alle andere gevallen denk ik dat het de economie meer zou kosten en de arbeidsmarkt in veel sectoren op z'n gat komt te liggen, en dat het echt geen goed idee is. Sommige banen kun je gewoon niet leuker maken dan ze zijn dus daar zal dan simpelweg niemand meer willen werken.
<<

Anoniem245

Bericht 05 Jun 2016 19:03

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Oh daar ben ik het dan totaal mee eens. Een basis inkomen vanaf 55 jaar ofzo!
<<

Anoniem288

Bericht 05 Jun 2016 19:07

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

.
Laatst gewijzigd door Anoniem288 op 28 Aug 2020 20:14, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem273

Bericht 05 Jun 2016 19:34

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Bob schreef:Als iedereen 950 euro zou krijgen, krijgen vriend en ik samen 1800 euro.


€1900 :dance:

Ik zou gewoon blijven werken, vind m'n werk veel te leuk. Ik zou dan wel van 5 dagen naar 4 gaan, zodat ik wat meer tijd heb voor onze hond.

Overigens ken ik iemand die echt van kind af aan al vuilnisman wilde worden. Ze bestaan dus wel. Ook ken ik iemand die arts was en zijn droom achterna is gegaan: stukadoor worden.
<<

Anoniem177

Bericht 05 Jun 2016 19:41

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Ik verdiende met 3/4 dagen werken en 1 dag school onder basisnorm van de bijstand. Ik vind dat zr dat moeten veranderen. Diegene die werken meer beloond moeten worden.


Ik zou iig wel 2 of 3 dagen willen blijven werken.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 05 Jun 2016 19:43

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

bambina schreef:Ik verdiende met 3/4 dagen werken en 1 dag school onder basisnorm van de bijstand. Ik vind dat zr dat moeten veranderen. Diegene die werken meer beloond moeten worden.


Ik zou iig wel 2 of 3 dagen willen blijven werken.


Maar dan doe je een leer/werk traject, vind het niet meer dan normaal dat je dan minder verdiend. Mensen die fulltime studeren krijgen toch ook geen salaris? Of wat dacht je van fulltime stages voor enkele maanden? Dan krijg je ook niks. Terwijl het op hetzelfde neerkomt, je werkt voor een diploma om later een baan te krijgen in de sector waarin je graag wilt werken.
<<

Anoniem282

Bericht 05 Jun 2016 19:46

Re: Wat zou jij doen? Basisinkomen

Maple schreef:Een bijstandsuitkering en toeslagen zie ik als ondersteuning in de financiën. Een basisinkomen vind ik wat dat betreft anders. Ik kan zo een aantal mensen in m'n omgeving aanwijzen die een basisinkomen wel prima zouden vinden en nooit meer een bijdrage zouden leveren aan de arbeidsmarkt.


Ik ken er ook genoeg die dit niet meer doen met een bijstandsuitkering en al lang niet meer in het vizier van de gemeente. :) Zulke figuren blijf je altijd houden. En zo ideaal vind ik het niet klinken om met je bijstand of basisinkomen geen klap meer uit te voeren. Het is echt geen dik salaris wat je maandelijks ontvangt. Het wordt pas enigszins interessant, voor een deel van de samenleving, wanneer je het hebt over een basisinkomen bij samenwonenden. Dan cash je voor op je kont blijven zitten 1900,- per maand. Maar zelfs dat vind ik niet overhouden als domweg je vaste lasten moet dekken en nog iets wilt overhouden om af en toe wat leuks te kunnen doen. Dit is natuurlijk ook weer afhankelijk van je vaste lasten. Dat het dan alsnog krap wordt, zal opgaan voor bepaalde regio's in NL. 1900 euro klinkt veel voor niets doen, maar je hebt dus ook veel meer tijd om het uit te geven en je vaste lasten zijn toch al snel tussen de 1000 euro (in de niet zulke dure regio's) en 1500 en meer (in de duurdere regio's). Dan werk ik liever om ook nog onbezorgd kleding te kunnen kopen, op vakantie te kunnen gaan en überhaupt een bezigheid te hebben waar ik voldoening uithaal. Net als de bijstand zou ik het basisinkomen beschouwen als vangnet, als je om welke reden dan ook zonder baan zit.
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers