Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Doubleren groep 1 of groep 2

<<

Isa

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 269

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:42

Bericht 29 Mei 2016 10:16

Doubleren groep 1 of groep 2

Van de week hebben we een gesprek gehad met de juf. De vraag aan ons was of wij er achter kunnen staan dat onze oudste groep 1 nog een keer over doet. Hij is van eind september dus dit betekent een forse kleuterverlening. Prima als dit nodig is maar ik merk dat de school twijfelt en ik ben eigenlijk "gewend" dat een kind eerder in groep 2 een jaar over doet dan in groep 1. Zij geven als reden aan dat ze liever een goede basis meegeven en dat de groepen vanaf groep 2 hierdoor qua groepssamenstelling weinig tot niet meer veranderen. Een goede basis is belangrijk maar ergens denk ik ook dat het misschien beter kan zijn als hij de moeilijkere stof in groep 2 twee keer kan doen (indien dat nodig blijkt te zijn) dan de stof van groep 1.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Afbeelding
Afbeelding[/url]
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 29 Mei 2016 10:35

Re: Doubleren groep 1 of groep 2

Hier doen ze dan ook groep 1 nog een keer.

Ik zou ook kiezen voor 2x groep 1. Nog lekker een jaar kind zijn en spelen. In groep 2 wordt er tegenwoordig al zoveel verwacht van die kleintjes en 2 jaar dezelfde stof lijkt me ook niet prettig.
Afbeelding
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 29 Mei 2016 10:39

Re: Doubleren groep 1 of groep 2

Mijn zoon heeft groep 1 twee keer gedaan. Ook hij is van september en heeft dus drie volle jaren gekleuterd.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Isa

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 269

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:42

Bericht 29 Mei 2016 10:50

Re: Doubleren groep 1 of groep 2

Bedankt voor de reacties. Ik ben zelf ook een groot voorstander van zo lang mogelijk kind kunnen zijn, maar ik ben bang dat hij het extra jaar misschien beter verderop in zijn schoolbaan kan gebruiken vandaar de twijfel. Ik ga denk ik nog een keer in gesprek met de school (nu was het een gesprek in de wandelgangen met een invaljuf). Het is ook lastig dat zijn eigen juf langdurig ziek is.... ik zou graag willen weten of er indien dat nodig blijkt te zijn mogelijkheden zijn om hem in de loop van het schooljaar extra stof aan te bieden.
Afbeelding
Afbeelding[/url]
<<

Anoniem185

Bericht 29 Mei 2016 11:21

Re: Doubleren groep 1 of groep 2

Ik denk niet dat het veel uitmaakt of iemand in groep 1 of 2 blijft zitten, ik zou dan ook eerder voor groep 1 kiezen. Sommige mensen kunnen op de basisschool goed meekomen, zijn de beste van de klas, maar blijken toch in de middelbare school een jaar over te moeten doen. Dat ligt dan toch ook niet aan de basis, als die altijd goed is geweest? Laat hem lekker nog even genieten van het spelen. Leren komt vanzelf wel.
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2448

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 12:30

Bericht 29 Mei 2016 11:35

Re: Doubleren groep 1 of groep 2

Onze oudste is van eind november, en ze laten haar gewoon overgaan naar groep 2 (is wel groep 1/2) en doen indien nodig groep 2 2x. Vinden wij ook fijner aangezien de stof dan inderdaad lastiger is.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 29 Mei 2016 12:12

Re: Doubleren groep 1 of groep 2

Heb hier laatst een gesprek over gehad met mijn directrice. Zij heeft een heel onderzoek gezien/gelezen waarin uitgebreid aan bod komt dat het blijven zitten bij de kleuters helemaal niet zo veel effect heeft. Ze lijken het de eerste jaren goed te doen, maar vaak lopen ze later in de school alsnog vast. In tegenstelling tot klasgenoten die met wat moeite gewoon door gegaan zijn .

Na dit gesprek neig ik dus naar doorgaan, en wellicht mocht dat nodig zijn in de verdere schoolloopbaan nog eens doubleren. Technisch gezien mag een kleuter die al eens gedoubleerd heeft dat in de hogere groepen niet meer doen, omdat het dan te veel basisschool jaren heeft en te oud is als het van de basisschool af komt.
<<

Isa

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 269

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:42

Bericht 29 Mei 2016 12:34

Re: Doubleren groep 1 of groep 2

Bob met verdere schoolloopbaan doelde ik eigenlijk alleen op de basisschool. Met de basis bedoel ik dat hij ipv een van de jongste van de klas straks de oudste van de klas is. Hij is nu erg onzeker en misschien doordat hij de stof twee keer aangeboden krijgt dat dit hem zelfvertrouwen geeft.

Lejow ik heb denk ik net een klein stukje van dat onderzoek net gelezen. Ik denk dat als een kind mogelijk een leer/gedragsstoornis heeft dat het wellicht niet heel veel uitmaakt dat jaartje kleuteren. Er is een hele grote kans dat mijn oudste d.yslexie heeft dat is ook de reden dat ik zo twijfel.
Hij vindt leren wel leuk maar hij zoekt niet snel zelf de uitdaging op. Deels door zijn onzekerheid maar ook uit gemak en hij kan zich moeilijk concentreren.
Ik had juist uitgerekend dat hij nog 1 keer zou mogen blijven zitten want tot hun 14e jaar mogen ze toch op de basisschool blijven?

Een groep 1/2 combinatie is in dat opzicht wel makkelijker Parel maar dat hebben ze bij ons niet.
Afbeelding
Afbeelding[/url]
<<

-Ieniemienie-

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1477

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:23

Bericht 29 Mei 2016 12:36

Re: Doubleren groep 1 of groep 2

Onze zoon is ook van eind september en gaat wel naar groep2 (in een combi klas 1/2). We kijken dan volgend jaar of hij 2x groep 2 gaat doen, of naar groep 3.
De school kiest hier voor pm in groep 2 wat meer uitdaging zit voor hem.
Insta: klippies_haarspeldjes

♡ 2009 ♡ & ♡ 2011 ♡
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 29 Mei 2016 12:38

Re: Doubleren groep 1 of groep 2

Het onderwijs in een combinatiegroep 1-2 zou bij goede leerkrachten zo adaptief zijn dat het niet uitmaakt in welke groep je zit. Dan is 3 jaar kleuteren dus niet een bepaald jaar overdoen maar langzamer toegroeien naar het behalen van bepaalde doelen. Het lijkt mij van belang welke competenties, zowel cognitief als sociaal, er aan het eind van groep 1 beheerst moeten worden in relatie tot jullie kind. Gezien de grilligheid van de ontwikkeling bij kleuters ben ik veelal voorstander van doorgaan en na 2 kleuterjaren( 1.5 jaar bij voorkeur) bekijken of een derde jaar noodzakelijk of wenselijk is. Het onderzoek wat Lejow noemt levert inderdaad deze resultaten maar laat daarbij leerkrachtvaardigheden buiten beschouwing. Als een kind simpelweg nog een keer hetzelfde moet doen heeft doubleren nooit zin. Als het programma aangepast wordt op wat het specifieke kind nodig heeft, dan blijkt doubleren (in welke groep dan ook) effectiever te zijn. Persoonlijk vind ik 3 jaar kleuteren niet gek en zou mijn voorkeur daar zeker naar uitgaan, mits de school de mogelijkheid heeft om adaptief onderwijs te bieden.
<<

Anoniem161

Bericht 29 Mei 2016 12:41

Re: Doubleren groep 1 of groep 2

Lejow dat heb ik ook gelezen.
Isa ze mogen maar 1 keer blijven zitten. Dus die kans is hierna weg.

Het heeft voor- en nadelen. Daar kunnen wij niet over oordelen omdat we het kind niet kennen.
Als er kans is op dyslexie neig ik naar groep 2 of zelfs groep 3. Extra herhaling van de letters en leren lezen is niet verkeerd. Maar een kind moet er wel aan toe zijn.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 29 Mei 2016 12:56

Re: Doubleren groep 1 of groep 2

Wat Elisa zegt.
Waar komt het vermoeden van dyslexie vandaan?
<<

Anoniem184

Bericht 29 Mei 2016 12:57

Re: Doubleren groep 1 of groep 2

Maar is op latere leeftijd laten zitten dan beter? Ik bedoel, dan zit hij al jaren met dezelfde vriendjes in de klas en die moet hij dan ineens loslaten. Plus dat hij dan veel meer het besef heef dat hij echt een jaar ouder is dan de rest. Ik zou niet alleen naar de lesstof en het presteren kijken, maar ook naar alles eromheen. Ik ben geen ouder en geen juf en ik heb hier verder weinig verstand van, maar ik denk dat een minder goed welbevinden in de klas ook een nadelig effect heeft op de schoolprestaties. Nu zit hij nog maar net een jaar op school,en is hij wat dat betreft misschien flexibeler.
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2448

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 12:30

Bericht 29 Mei 2016 13:00

Re: Doubleren groep 1 of groep 2

Lejow schreef:Heb hier laatst een gesprek over gehad met mijn directrice. Zij heeft een heel onderzoek gezien/gelezen waarin uitgebreid aan bod komt dat het blijven zitten bij de kleuters helemaal niet zo veel effect heeft. Ze lijken het de eerste jaren goed te doen, maar vaak lopen ze later in de school alsnog vast. In tegenstelling tot klasgenoten die met wat moeite gewoon door gegaan zijn .

Na dit gesprek neig ik dus naar doorgaan, en wellicht mocht dat nodig zijn in de verdere schoolloopbaan nog eens doubleren. Technisch gezien mag een kleuter die al eens gedoubleerd heeft dat in de hogere groepen niet meer doen, omdat het dan te veel basisschool jaren heeft en te oud is als het van de basisschool af komt.


Dat niet meer mogen doubleren in groep 3 tm 8 is achterhaald. Sinds dit jaar mag dat wel, zei onze juf in ieder geval. Onze oudste en jongste zijn beide van eind november en eind december, dus wij krijgen deze keuzes 2x. Mijn voorkeur zou in ieder geval echt uitgaan naar groep 2, misschien dat hij nu ook gewoon niet genoeg uitgedaagd wordt en er daarom weinig voor doet.
<<

Isa

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 269

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:42

Bericht 29 Mei 2016 13:20

Re: Doubleren groep 1 of groep 2

Ok dan moet ik het helemaal nog een keer goed gaan bekijken want ik kan alleen vinden dat kinderen totdat ze 14 zijn op de basisschool mogen blijven en niet over hoe vaak een kind mag blijven zitten en dat een jaar kleuteren ook niet zitten blijven of doubleren wordt genoemd. (Artikel 39 In elk geval verlaten de leerlingen de school aan het einde van het schooljaar waarin zij de leeftijd van 14 jaar hebben bereikt)

Lejow; het vermoeden van dyslexie komt voort uit een stuk erfelijkheid, hij is veel later gaan praten (hij had een specifieke probleem met bepaalde klanken en beginletters die kunnen passen bij dyslexie), hij kan geen "rijtjes" (zoals de dagen van de week) en kleuren onthouden. Al gaat het met de kleuren nu wel beter want we zijn dit gaan ondersteunen met gebaren. Dat hij misschien dyslectisch is speelt wel mee in de keuze maar het is nu enkel nog maar een vermoeden.

Op latere leeftijd blijven zitten is zeker niet beter maar heeft wellicht misschien wel meer effect? Als hij problemen heeft met lezen en hij zou in groep 3 blijven zitten dan gaan ze daar specifiek aan werken. Nu wordt er nergens echt specifiek aan gewerkt en gaat het gewoon om schoolrijpheid, concentratie en spelend leren.
Afbeelding
Afbeelding[/url]
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 29 Mei 2016 13:59

Re: Doubleren groep 1 of groep 2

Ik zou zelf dan zeker kiezen om door te gaan naar groep 2 en dan halverwege dat jaar te bekijken of hij wel of niet door kan gaan naar groep 3. Kleuters ontwikkelen zich zo wisselend dat het zomaar zou kunnen dat hij opeens een flinke sprong maakt. En als dat niet zo is dan is hij in groep 2 toch net zoveel kleuter geweest als in groep 1. Mijn dochter is van december en is na een half jaar doorgegaan naar groep 2. In groep 2 bekeken ze toen of ze daarna door kon gaan naar groep 3 of groep 2 nog een keer zou moeten doen.
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 29 Mei 2016 14:01

Re: Doubleren groep 1 of groep 2

Dat in kleuterklassen nergens specifiek aan gewerkt wordt is absoluut niet waar. De basis voor iedere basisschoolvaardigheid wordt gelegd in juist de kleuterperiode. Iedere activiteit heeft een doel wat aan later leren gekoppeld kan worden. Diverse leerproblemen in latere groepen zijn te wijten aan problemen of beperkt onderwijs op dat gebied in de kleutergroepen. Juist daarom is die kleuterperiode zoveel belangrijker dan men vaak denkt. Doubleren in latere jaren heeft een compleet ander resultaat, hetzelfde nog een keer doen zegt vaak niet dat het dan beter gaat.
<<

nillis

Kletskop

Berichten: 501

Geregistreerd: 03 Sep 2013 09:49

Bericht 29 Mei 2016 14:29

Re: Doubleren groep 1 of groep 2

Wij hebben vorig jaar zo'n zelfde dilemma gehad en wij hebben T van eind okt naar groep 2 laten gaan. Ik vond haar verder dan groep 1 we wilden haar wel blijven uitdagen. nu net afgelopen vrijdag gesprek gehad op school en ze heeft goed gescoord, maar is toch nog wel erg onzeker en om haar meer body mee te geven voor de rest van haar schoolperiode laten wij haar nu in groep2 en zal ze dat dus verlengen. Volgens juf was dit nu niet blijven zitten, maar verlengen. Volgens hun lag deze grens volgens mij op 1 oktober.
Succes met je keuze. Doe wat voor jullie goed voelt en waar je denkt dat jou kind behoefte aan heeft. T is wel leergierig en moet geprikkeld worden en daarom hebben wij voor groep 2 gekozen. groep 3 vinden wij voor nu een stap te snel en willen haar nog lekker even kind laten zijn.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<<

Isa

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 269

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:42

Bericht 29 Mei 2016 15:11

Re: Doubleren groep 1 of groep 2

Pleun: ik begrijp dat er in de kleuterklassen wel degelijk specifiek wordt gewerkt. Maar ik bedoel dat ze voor mijn zoon nu niet specifiek iets hebben waar hij aan moet werken. Het was een antwoord op een vraag van iemand.

Voordat ik de keuze maak wil ik eerst duidelijk hebben hoe het nu zit met doubleren want dat blijft onduidelijk.
Afbeelding
Afbeelding[/url]
<<

Isa

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 269

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:42

Bericht 29 Mei 2016 15:15

Re: Doubleren groep 1 of groep 2

Bedankt Nillis voor je reactie. Het probleem is denk ik dat we gewoon niet weten wat het beste voor hem is. Ik ben een erge voorstander voor langer kleuteren en spelenderwijs leren. Hij kan zijn hele leven nog leren en presteren. Maar in mijn achterhoofd blijft het gevoel dat hij niet zo makkelijk leert en het nog wel eens moeilijk kan gaan krijgen met leren.... En heeft dan nu meer profijt aan een jaar doubleren of later.
Afbeelding
Afbeelding[/url]
<<

Pleun

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 746

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 29 Mei 2016 15:47

Re: Doubleren groep 1 of groep 2

De inspecteur kijkt naar het percentage zittenblijvers in gr 3t/m8, kleuterverlenging wordt hierbij buiten beschouwing gelaten. In beginsel doorlopen kinderen in 8 jaar de basisschool. Indien dit niet het geval is in een specifiek geval dient de school dit te onderbouwen. Zie hiervoor de rapportage van de onderwijsinspectie van januari 2016.
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 29 Mei 2016 19:58

Re: Doubleren groep 1 of groep 2

Mijn oudste is van begin oktober en heeft ook groep 1 nogmaals over gedaan. Zelf was ik meer voorstander van groep 2 nogmaals doen ipv groep 1 maar dat was onbespreekbaar. Hij is er zeker niet slechter van geworden. Wel kan je nu aan hem merken (hij zit nu in groep 2 en gaat na de zomer naar groep 3) dat hij klaar is met de kleuterklas. Hij kan lezen (en al goed ook :study: ) en het verschil tussen hem en wat er de afgelopen maanden aan kleuters is ingestroomd is erg groot. Hij zegt nu ook heel vaak dat het saai is op school. Zijn basis is nu heel erg goed om naar groep 3 te gaan en ik geloof niet dat hij er zelf last van heeft gehad dat hij 2x groep 1 heeft gedaan, dus prima zo!
Laatst gewijzigd door Knillis op 29 Mei 2016 21:27, in totaal 1 keer gewijzigd.
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Anoniem161

Bericht 29 Mei 2016 20:52

Re: Doubleren groep 1 of groep 2

Je kunt ook altijd vragen om groep 1 met werkjes van groep 2. Dan niet alle werkjes maar bv 2 dagen in de week extra letter aanbod en reken aanbod. En in een kleine kring extra uitdaging. Dan zorg je er wel voor dat hij uitgedaagd blijft.
<<

woezel

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 552

Geregistreerd: 04 Sep 2013 10:27

Bericht 30 Mei 2016 11:41

Re: Doubleren groep 1 of groep 2

Mijn oudste is van dec, heeft groep 2 extra gedaan. Al zitten ze hier samen 1 en 2, dus denk dat het voor het kind dan weinig uit maakt
Trotse mama van 2 jongens en 1 meisje
<<

Isa

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 269

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:42

Bericht 10 Jun 2016 14:47

Re: Doubleren groep 1 of groep 2

Sorry helemaal niet meer gereageerd ivm de geboorte van mijn jongste. Bedankt iedereen voor de reacties. Ik heb vandaag een gesprek gehad met de intern begeleider. Het plan is nu dat S. het nieuwe schooljaar start in groep 1 en dat er in december/januari gekeken gaat worden of hij dan naar groep 2 kan doorstromen. Volgende jaar start groep 1 met 10/12 leerlingen dus een rustig klein groepje (nu zitten er 31 kinderen in de klas :bounce: ) waarin ze veel tijd hebben om hem extra uitdaging te bieden indien dit nodig is. Een prima oplossing zo vind ik.
Afbeelding
Afbeelding[/url]

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers