Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat jammer...

<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 24 Mei 2016 14:53

Re: Wat jammer...

Ava schreef:En ik denk niet dat je dit los kunt laten als je kinderen hebt.


Ik kan het prima loslaten. Maar ik maak ook niet zo'n heisa van Sinterklaas. Gewoon, intocht kijken, schoen zetten, nog wat leuke dingen op school, pakjesavond en klaar. Als ze besluiten om de Pieten komend jaar roze of groen te maken in plaats van zwart dan zal ik daar geen minuut minder om slapen. Die hele riedel van activiteiten kan daarmee gewoon doorgaan en ik denk dat het mijn kinderen niet heel veel uitmaakt.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 24 Mei 2016 15:06

Re: Wat jammer...

Susan schreef:
Ava schreef:En ik denk niet dat je dit los kunt laten als je kinderen hebt.


Ik kan het prima loslaten. Maar ik maak ook niet zo'n heisa van Sinterklaas. Gewoon, intocht kijken, schoen zetten, nog wat leuke dingen op school, pakjesavond en klaar. Als ze besluiten om de Pieten komend jaar roze of groen te maken in plaats van zwart dan zal ik daar geen minuut minder om slapen. Die hele riedel van activiteiten kan daarmee gewoon doorgaan en ik denk dat het mijn kinderen niet heel veel uitmaakt.


Ja inderdaad, ik kan het ook prima loslaten. En wij maken dan weer wel best een heisa van sinterklaas. Maar het zal mijn kinderen echt een biet zijn welke kleur de pieten dit jaar zijn hoor. Denk dat mijn dochter het geweldig vindt als de meisjespieten opeens roze zouden zijn ofzo. Het zijn de ouders die zo moeilijk doen, niet de kinderen. Alle ouders roepen maar dat het niet leuk is voor de kinderen maar eigenlijk vinden ze het vooral zelf niet leuk.
2010 2012
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 24 Mei 2016 17:48

Re: Wat jammer...

Ik wil juist mijn kinderen niet met zo'n rare traditie op laten groeien. Snap ook echt niet waarom sommige mensen zo willen vasthouden aan iets.

In mij poëziealbum staat een versje van m'n opa, over een 'nikkertje' met witte tandjes. Dat was in zijn tijd en omgeving waarschijnlijk heel normaal. Nu vinden we (tenminste, ik ga er vanuit dat ik hier niet alleen in sta) dat wat aanstootgevend. Zoiets schrijf/zeg je niet. Zo veranderen opvattingen in de loop der tijd en het fenomeen Zwarte Piet ondergaat nu zo'n verandering. Prima dus wat mij betreft en ik snap ook dat dat even tijd nodig heeft. Maar bij sommige mensen brengt het helaas een hele lelijke kant naar boven, da's wel jammer.
#teammaple🍁
<<

anoniem213

Bericht 24 Mei 2016 17:53

Re: Wat jammer...

Urban Naked schreef:Ik wil juist mijn kinderen niet met zo'n rare traditie op laten groeien. Snap ook echt niet waarom sommige mensen zo willen vasthouden aan iets.

In mij poëziealbum staat een versje van m'n opa, over een 'nikkertje' met witte tandjes. Dat was in zijn tijd en omgeving waarschijnlijk heel normaal. Nu vinden we (tenminste, ik ga er vanuit dat ik hier niet alleen in sta) dat wat aanstootgevend. Zoiets schrijf/zeg je niet. Zo veranderen opvattingen in de loop der tijd en het fenomeen Zwarte Piet ondergaat nu zo'n verandering. Prima dus wat mij betreft en ik snap ook dat dat even tijd nodig heeft. Maar bij sommige mensen brengt het helaas een hele lelijke kant naar boven, da's wel jammer.

Wat ideaal dat je steeds alles voor me schrijft. Ik ben het er weer mee eens.
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1465

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:58

Bericht 24 Mei 2016 18:14

Re: Wat jammer...

Tradities veranderen altijd door de jaren heen en gaan met de tijd mee. Heel normaal. En waar hebben we het in vredesnaam om, het maakt die kinderen toch geen ene biet uit welke kleur de piet of Sint heeft? Waarom zou je dan als volwassene persee vast willen houden aan iets dat sommige mensen echt als vervelend ervaren? Daar heeft toch echt niemand baat bij? Goed dat ze er mee stoppen hoor, als je er niet achterstaat moet je het niet meer doen.
Smile, it's free!
<<

Jordana

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 457

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:33

Bericht 24 Mei 2016 18:16

Re: Wat jammer...

Maar wat ik me dan afvraag. Als je de naam aanpast naar Piet en hem weet ik niet wat voor kleur geef is het dan wel opgelost? Want hij blijft taken van sinterklaas uitvoeren. Dat deed hij vroeger al en dat gaat hij hopelijk over zoveel jaar nog steeds doen.
<<

Anoniem315

Bericht 24 Mei 2016 19:29

Re: Wat jammer...

Ik werk met kinderen, héb een kind en ik houd van het Sinterklaasfeest, maar ik vind het heel goed dat deze traditie onder de loep wordt genomen en dat er aanpassingen komen. Onze samenleving is de afgelopen jaren dusdanig veranderd qua samenstelling, dat we mee moeten gaan met de tijd.

Mensen die zo fanatiek pro-piet zijn, vind ik eerlijk gezegd nogal conservatief en daarmee ook kortzichtig.
<<

Anoniem245

Bericht 25 Mei 2016 07:46

Re: Wat jammer...

Ik vind het jammer dat het Sinterklaasfeest zoals wij het kennen langzaam verdwijnt ja. Dat is sowieso nu al het geval want door al die discussie is de charme er wel van af. Ik was heel erg pro zwarte piet, maar het maakt mij nu allemaal geen fluit meer uit. Ik ben blij dat ik geen hele kleine kinderen meer heb en dat mijn zoon het Sinterklaasfeest nog heeft kunnen meemaken zonder alle discussie erom heen.
<<

Anoniem301

Bericht 25 Mei 2016 12:51

Re: Wat jammer...

Pippa schreef:
Spencer schreef:
Pippa schreef:vind je het echt kwetsend ja? Ik vind het gewoon een traditie die al zó lang in Nederland is.


Als mensen jou zouden uitlachen en kinderen niet met jouw kinderen willen spelen, zou je het dan nog steeds niet kwetsend vinden? Of vind je het alleen maar niet kwetsend omdat het jou niet treft?


Ik vraag het daarom aan Carrie, of het echt zo kwetsend is, ik ben zelf blank, dus weet niet of dat zo is en kan me daar weinig bij voorstellen namelijk. Ik heb nog nooit iemand zwarte piet tegen een donker iemand horen zeggen namelijk.


Ik heb er zelf ook geen ervaring mee, blijkbaar ben ik te licht om zulke opmerkingen te ontvangen. Maar ik kan me wel inleven in een ander.

Verder ook helemaal eens met UN.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8484

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 25 Mei 2016 13:45

Re: Wat jammer...

Ik ben de afgelopen jaren ook van mening veranderd. Eerst voelde ik me een beetje aangesproken/aangevallen, alsof ik en alle andere sinterklaasvierende Nederlanders allemaal racisten waren. Terwijl ik er nooit bij stil had gestaan dat zwarte piet dit soort sentimenten raakt bij een grote groep mensen, omdat ik er simpelweg vanuit ging dat iedereen wel snapte dat het om een kinderfeest gaat en niks meer te maken heeft met de slavernij. Nu dat niet zo blijkt te zijn probeer ik met andere ogen naar onze traditie te kijken en begrijp ik goed dat het zwart schminken van jolige knechtjes heel bizar kan overkomen en veel los kan maken.

Inmiddels begrijp ik niet dat de pro-zwarte piet club dat niet ziet of wil zien. Als een groep medeburgers aangeeft iets als zeer kwetsend te ervaren gooi je dat maar naast je neer? HOE dan? Je hoeft het niet eens te begrijpen, het van ze aannemen dat het hen kwetst zou genoeg moeten zijn om er iets mee te doen.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 25 Mei 2016 14:57

Re: Wat jammer...

Teun schreef:Ik ben de afgelopen jaren ook van mening veranderd. Eerst voelde ik me een beetje aangesproken/aangevallen, alsof ik en alle andere sinterklaasvierende Nederlanders allemaal racisten waren. Terwijl ik er nooit bij stil had gestaan dat zwarte piet dit soort sentimenten raakt bij een grote groep mensen, omdat ik er simpelweg vanuit ging dat iedereen wel snapte dat het om een kinderfeest gaat en niks meer te maken heeft met de slavernij. Nu dat niet zo blijkt te zijn probeer ik met andere ogen naar onze traditie te kijken en begrijp ik goed dat het zwart schminken van jolige knechtjes heel bizar kan overkomen en veel los kan maken.

Inmiddels begrijp ik niet dat de pro-zwarte piet club dat niet ziet of wil zien. Als een groep medeburgers aangeeft iets als zeer kwetsend te ervaren gooi je dat maar naast je neer? HOE dan? Je hoeft het niet eens te begrijpen, het van ze aannemen dat het hen kwetst zou genoeg moeten zijn om er iets mee te doen.

Dat dikgedrukte stukje vind ik echt heel mooi omschreven, dat was precies mijn eerste gevoel erbij! Verder overigens ook helemaal eens met jouw reactie Teun!

♥♥
<<

Anoniem301

Bericht 31 Mei 2016 08:46

Re: Wat jammer...

Afbeelding

Zie zojuist dit voorbij komen op Facebook maar kan nergens een artikel vinden waarin het wordt bevestigd. Zou wel top zijn!
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 31 Mei 2016 09:01

Re: Wat jammer...

Het zou me niet verbazen aangezien er ineens een hele leegloop is omdat ze te traag overgaan naar een nieuwe generatie Pieten, maar volgens mij blijft de programmabaas juist vasthouden aan het idee dat het heel langzaam moet (wat misschien ook wel zo is, maar je hebt een langzame soepele overgang of een trage tijdrekkende overgang, en volgens mij kiest hij voor het laatste in de hoop dat deze hele discussie over een paar jaar weer is overgewaaid..).

♥♥
<<

Briggy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1526

Geregistreerd: 19 Nov 2015 16:49

Bericht 31 Mei 2016 10:20

Re: Wat jammer...

Carrie, denk niet dat die groep echt betrouwbaar is. Ze twisten uitspraken en plaatsen racistische posts over donkere Nederlanders.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem301

Bericht 31 Mei 2016 11:30

Re: Wat jammer...

Briggy schreef:Carrie, denk niet dat die groep echt betrouwbaar is. Ze twisten uitspraken en plaatsen racistische posts over donkere Nederlanders.

Meesten zijn ook niet erg intelligent daar. Maar kan er inderdaad niks over vinden. Wellicht hebben ze de feiten verdraaid.
<<

SDL

Kletskop

Berichten: 906

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:27

Bericht 31 Mei 2016 13:49

Re: Wat jammer...

Gewoon kappen met dat stomme feest. Een feest waar je kinderen jarenlang voorliegt en een feest wat gaat over hebben, hebben, hebben en waar niet alleen de antipieten maar ook zat kinderen door gekwetst worden. De een krijgt een lollie in de schoen en de ander een x-box.
<<

Anoniem281

Bericht 31 Mei 2016 13:53

Re: Wat jammer...

SDL schreef:Gewoon kappen met dat stomme feest. Een feest waar je kinderen jarenlang voorliegt en een feest wat gaat over hebben, hebben, hebben en waar niet alleen de antipieten maar ook zat kinderen door gekwetst worden. De een krijgt een lollie in de schoen en de ander een x-box.


Nu vertoon je hetzelfde gedrag als Mauve deed. Waarom zo zwart - wit? Ben je dan ook tegen Valentijnsdag? Vader- en Moederdag? Secretaressedag?
<<

Anoniem304

Bericht 31 Mei 2016 13:55

Re: Wat jammer...

Allemaal maar over op kerst. Ik hou van kerst! :D
<<

Anoniem321

Bericht 31 Mei 2016 14:00

Re: Wat jammer...

SDL, afschaffen vind ik wel heel drastisch. Het zal altijd zo zijn dat het ene kind 'maar' een chocoladeletter krijgt en het andere duur speelgoed. Ik denk dat het telt hoe je er als ouders mee omgaat.
<<

Anoniem201

Bericht 31 Mei 2016 14:03

Re: Wat jammer...

Ik vind het wel jammer dat er zo'n enorme ophef is ontstaan.
Als ik zie dat nu al alle discussies weer naar de voorgrond treden, terwijl het nog niet eens december is, dan hoeft het hele sinterklaas feest voor mij niet eens meer.

Ik geniet ervan als ik de snuitjes van ons kids zie bij de spanning rondom sinterklaas. Ik denk vooral terug aan mijn kinder tijd hoe spannend ik het toen vond. Nooit heb ik mij voorgelogen gevoeld door mijn ouders. Het groeide erin dat je rond groep 4/5 niet meer erin geloofde.
Mijn zoon twijfelt nu al een beetje maar zodra het zover is, gelooft hij 100%.
Ik zie het niet als voorliegen van mijn kind. Het is een traditie en die volgen wij automatisch op. Net als alle andere feesten. De kerstman, paashaas, de tandenfee ect ect ect.

Nogmaals het zou jammer zijn als het verdwijnt, maar goed het zij dan maar zo. Tegenwoordig mag je namelijk nog geen scheet meer laten in Nederland of men voelt zich al aangesproken (bij wijze van)
What's next?
<<

Anoniem281

Bericht 31 Mei 2016 14:08

Re: Wat jammer...

Stuiterbal schreef:Ik vind het wel jammer dat er zo'n enorme ophef is ontstaan.
Als ik zie dat nu al alle discussies weer naar de voorgrond treden, terwijl het nog niet eens december is, dan hoeft het hele sinterklaas feest voor mij niet eens meer.

Ik geniet ervan als ik de snuitjes van ons kids zie bij de spanning rondom sinterklaas. Ik denk vooral terug aan mijn kinder tijd hoe spannend ik het toen vond. Nooit heb ik mij voorgelogen gevoeld door mijn ouders. Het groeide erin dat je rond groep 4/5 niet meer erin geloofde.
Mijn zoon twijfelt nu al een beetje maar zodra het zover is, gelooft hij 100%.
Ik zie het niet als voorliegen van mijn kind. Het is een traditie en die volgen wij automatisch op. Net als alle andere feesten. De kerstman, paashaas, de tandenfee ect ect ect.

Nogmaals het zou jammer zijn als het verdwijnt, maar goed het zij dan maar zo. Tegenwoordig mag je namelijk nog geen scheet meer laten in Nederland of men voelt zich al aangesproken (bij wijze van)
What's next?


Jehova's die de wereld overnemen.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 31 Mei 2016 14:12

Re: Wat jammer...

Het is begrijpelijk dat de discussie nu ontstaat aangezien het sinterklaasjournaal binnenkort weer wordt opgenomen. Voor mij mogen ze inmiddels ook stoppen met de zwarte pieten, hoewel ik me tot op de dag van vandaag niet in de voorstanders als tegenstanders kan vinden. Maar de gekleurde pieten, stroopwafelpieten etc. vind ik persoonlijk nergens op slaan. Gewoon wat roetvegen en klaar.

Ben wel erg benieuwd of de buitenlandse media zich straks gaat richten op België en op de Nederlandse Antillen nu daar het sinterklaasfeest in dezelfde vorm wordt gevoerd en daar deze kritiek niet aanwezig is.
<<

Geel

Bericht 31 Mei 2016 14:20

Re: Wat jammer...

Ik ben ook voor roetvegen. Dat past tenminste in het verhaal dat je je schoen zet bij de schoorsteen, omdat die kleine Pietjes daar doorheen klauteren.
<<

SDL

Kletskop

Berichten: 906

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:27

Bericht 31 Mei 2016 14:36

Re: Wat jammer...

Bazinga, daar heb je wel en punt want in principe heb ik gewoon niets met dit soort feesten. Dus ook inderdaad niet met moederdag, vaderdag, kerst etc. Nooit zo bij stilgestaan. Ik ben dus de saaie piet :laughcry: .

Ik hou wel van gezelligheid, cadeau's geven etc. maar graag op momenten waar het door onszelf bepaald wordt ipv op verplicht gestelde dagen. Nou, aan mij hebben jullie dus niet veel mbt dit topic. :laughcry:
<<

Anoniem245

Bericht 31 Mei 2016 15:06

Re: Wat jammer...

Ik sluit mij aan bij Stuiterbal.
In elk land heb je tradities en gebruiken waar mensen zich aan storen, denk aan stierenvechten in Spanje. Daar wordt ook actie tegen gevoerd maar die traditie is er en die blijft er. Hier hoeft maar een klein groepje zich te moeien en ineens staat een heel feest centraal in een landelijke discussie.
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers