Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat jammer...

<<

Anoniem281

Bericht 24 Mei 2016 12:12

Re: Wat jammer...

Ik denk dat ze 't bewust nu al hebben gedaan, zodat we van de zomer 'The Next Piet of Holland', kunnen kijken op tv. Dan moeten de audities wel op tijd beginnen, natuurlijk.
<<

anoniem203

Bericht 24 Mei 2016 12:15

Re: Wat jammer...

Ik ben het eens met Pippa. Ik vind een traditie wel erg belangrijk. Er verdwijnen er al zoveel. Ik vind deze discussie echt heel erg en ik hoop dat het gewoon een keer stopt. Het meerendeel in Nederland is voor Zwarte Piet dus laat het gewoon rusten en laat het weer een feest zijn voor de meeste. En een middenweg voor alles is er toch niet.
<<

Anoniem167

Bericht 24 Mei 2016 12:39

Re: Wat jammer...

Spencer schreef:
Pippa schreef:vind je het echt kwetsend ja? Ik vind het gewoon een traditie die al zó lang in Nederland is.


Als mensen jou zouden uitlachen en kinderen niet met jouw kinderen willen spelen, zou je het dan nog steeds niet kwetsend vinden? Of vind je het alleen maar niet kwetsend omdat het jou niet treft?


Ik vraag het daarom aan Carrie, of het echt zo kwetsend is, ik ben zelf blank, dus weet niet of dat zo is en kan me daar weinig bij voorstellen namelijk. Ik heb nog nooit iemand zwarte piet tegen een donker iemand horen zeggen namelijk.
<<

Anoniem167

Bericht 24 Mei 2016 12:41

Re: Wat jammer...

Carrie schreef:
Pippa schreef:vind je het echt kwetsend ja? Ik vind het gewoon een traditie die al zó lang in Nederland is.

Ik vind enkel traditie geen goed argument.


Ik zou niet weten waarom niet, ik vind het gewoon jammer dat men een traditie wil veranderen, omdat het al zo ontzettend lang zo is, dus waarom is het nu "ineens" een probleem. Ik zeg nergens dat ik het niet snap dat mensen het misschien kwetsend vinden, ik snap alleen niet waarom het nu zon groot probleem wordt.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 24 Mei 2016 12:48

Re: Wat jammer...

Wellicht dat er al veel langer mensen zijn die het een probleem vinden, maar dat men elkaar daar nu wat makkelijker in vindt. Ik kan me ook wel voorstellen dat er vroeger mensen waren die zich er al niet fijn bij voelden, maar het moeilijk vonden om hun mond daarover open te doen, omdat er toch wel heel snel heel defensief gereageerd wordt. Nu er dan wel mensen zijn die het echt ter discussie durven te stellen, volgen er meer, en wat ik al zei, met social media er nog bij gaat het dan hard.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 24 Mei 2016 12:59

Re: Wat jammer...

Mensen die blijven roepen dat het maar een feest is en dat 'ze' niet zo moeilijk moeten doen hebben volgens mij in het dagelijks leven weinig te maken met mensen die het vanwege hun huidskleur/achtergrond wél als kwetsend ervaren.

Het is makkelijk om zoiets te roepen met je blanke huid maar het getuigt van weinig inleving.

Ik werk in de Bijlmer en reken maar dat kinderen, ouders en collega's daar de traditie heel anders ervaren.

Ik vind het wel verfrissend om er nu vast iets over te zeggen, voor m'n gevoel ben ik er nu ook vast weer klaar mee :)
#teammaple🍁
<<

Anoniem167

Bericht 24 Mei 2016 13:03

Re: Wat jammer...

Ik werk met heel veel culturen, dus het is niet dat ik me niet kan inleven.
<<

Anoniem281

Bericht 24 Mei 2016 13:11

Re: Wat jammer...

Haha alsof we alles wat t merendeel vindt maar goed moeten keuren of zo :')

Niemand zegt toch dat heel Piet weg moet? Bleh weer dit. Ik ben elke keer weer verbaasd dat er mensen zijn die Zwarte Piet juist verdedigen en dan ook nog roepen 'dat het nu maar eens klaar moet zijn'. Het is namelijk heel makkelijk op te lossen; maak ze minder zwart! Andere kleuren zou ik ook leuk vinden, hoor. Maar gewoon, een beetje bruin, door roet uit de schoorstenen. Prima toch?

Maar goed, die argumenten spaar ik nog even op tot de echte discussie. Voor nu vind ik t logisch dat er acteurs mee stoppen, als het niet langer strookt met hun gevoel en/of principes.
<<

anoniem213

Bericht 24 Mei 2016 13:13

Re: Wat jammer...

Urban Naked schreef:Mensen die blijven roepen dat het maar een feest is en dat 'ze' niet zo moeilijk moeten doen hebben volgens mij in het dagelijks leven weinig te maken met mensen die het vanwege hun huidskleur/achtergrond wél als kwetsend ervaren.

Het is makkelijk om zoiets te roepen met je blanke huid maar het getuigt van weinig inleving.

Ik werk in de Bijlmer en reken maar dat kinderen, ouders en collega's daar de traditie heel anders ervaren.

Ik vind het wel verfrissend om er nu vast iets over te zeggen, voor m'n gevoel ben ik er nu ook vast weer klaar mee :)

Helemaal mee eens. Pas het een beetje aan. Kleine moeite, groot plezier.
<<

Anoniem321

Bericht 24 Mei 2016 13:23

Re: Wat jammer...

Ja inderdaad June. Ik denk dat het de kinderen niks uitmaakt als de pieten voortaan andere kleurtjes hebben en er iets anders uitzien. En het is tenslotte een kinderfeest.

Ik heb het idee dat Zwarte piet symbool is geworden voor de angst en onzekerheid die mensen hebben door de vluchtelingenproblematiek van de laatste tijd. Je ziet dat doordat zwarte piet echt overal bij wordt gehaald. Ik noem als voorbeeld het (in mijn ogen beschamende) uitzwaai-event op Facebook voor Sylvana Simons op 6 december, de dag na Sinterklaas. Om nog maar te zwijgen over de commentaren die op social media staan onder vluchtelinggerelateerde artikelen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 24 Mei 2016 13:29

Re: Wat jammer...

Dat het tegenwoordig trouwens veel meer speelt heeft er denk ik ook mee te maken dat Sinterklaas veel meer in de belangstelling staat. Vroeger had je de intocht, daarna zag je hem nauwelijks nog op de televisie, hooguit een keer bij Sesamstraat. Tegenwoordig is Sinterklaas dagelijks op meerdere zenders, je hebt het Sinterklaasjournaal, de Club van Sinterklaas, er is constant belangstelling voor. Mensen die er aanstoot aan nemen worden er ook veel meer mee geconfronteerd.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 24 Mei 2016 13:33

Re: Wat jammer...

Ik vind het jammer dat ze stoppen, vooral pietje paniek was echt de favoriete piet van mijn zoontje. Die hele pietendiscussie mag van mij nu wel klaar zijn. Nog wat meer witte pieten en pieten met vegen erbij dan hebben we vanalles wat of maak ze blauw en paars, het zal me echt een zorg zijn. Noemt iedereen ze voortaan piet in plaats van zwarte piet en opgelost.
2010 2012
<<

anoniem203

Bericht 24 Mei 2016 13:37

Re: Wat jammer...

Bazinga schreef:Haha alsof we alles wat t merendeel vindt maar goed moeten keuren of zo :')

Niemand zegt toch dat heel Piet weg moet? Bleh weer dit. Ik ben elke keer weer verbaasd dat er mensen zijn die Zwarte Piet juist verdedigen en dan ook nog roepen 'dat het nu maar eens klaar moet zijn'. Het is namelijk heel makkelijk op te lossen; maak ze minder zwart! Andere kleuren zou ik ook leuk vinden, hoor. Maar gewoon, een beetje bruin, door roet uit de schoorstenen. Prima toch?

Maar goed, die argumenten spaar ik nog even op tot de echte discussie. Voor nu vind ik t logisch dat er acteurs mee stoppen, als het niet langer strookt met hun gevoel en/of principes.


Doel je nou op mijn reactie? Ik ben gewoon helemaal klaar met die discussie. Wat eerst een 'normaal' en gezellig feest was is nu veranderd in een feest met een zwart randje. En ja ik ben pro zwarte piet maar ik vind de reacties van vele pro zwarte pieten èn reacties van de mensen die er tegen zijn beide te ver gaan en ik ben gewoon met heel het gedoe klaar. Mag toch? En daarbij komt die discussie ieder jaar eerder om de hoek kijken. Het is verdorie nog maar Mei. En er komt toch geen oplossing want iedereen vind er toch weer iets van en is het er niet mee eens en het blijft gewoon een eindeloze discussie. Vandaar mijn reactie laat het gewoon zo.
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 24 Mei 2016 13:39

Re: Wat jammer...

Ik vind het ook erg jammer, deze pieten hoorden er gewoon bij

En die discussie moet inderdaad onderhand maar eens klaar zijn. Het Sinterklaasjournaal is al aangepast dus nu is het wel klaar. Er zijn witte pieten, pieten met strepen en kleuren dus nu is het wel klaar. We hebben iedereen inmiddels al 3000x gehoord dus klaar ermee.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Anoniem281

Bericht 24 Mei 2016 13:44

Re: Wat jammer...

Jouw reactie triggerde me wel. Omdat 'het merendeel' dit een kinderfeest vol tradities vindt, moet het maar zo blijven. Je bent niet de enige die dat zo brengt/zegt en ik begrijp het stellige gewoon niet zo. Waarom de meerderheid een minderheid vrijwillig blijven kwetsen? Alleen omdat er meer mensen vóór een zwarte Piet is? Waar hebben we 't over? Welk kleurtje schmink er op een acteur gesmeerd wordt. Dat kleurtje schmink maakt voor kinderen geen fuchsia uit, maar het zijn de ouderen die er over blijven struikelen.

Ik laat liever een traditie los, als dat betekent dat ik mijn getinte collega er niet mee kwets, dan dat ik mijn kind blij maak met een zwart geschminkte acteur die pepernoten brengt, terwijl mijn Surinaamse collega de rest van 't jaar het risico loopt de vraag te krijgen 'waarom deze Piet niet terug is naar Spanje'. Want, ja, dat gebeurt. En 't zal m'n zoon straks worst wezen wat voor kleur er op dat vrolijke, huppelende figuur zit, die hem zomaar pepernoten en schuimpjes geeft.
<<

Anoniem281

Bericht 24 Mei 2016 13:47

Re: Wat jammer...

Maeve schreef:Ik vind het ook erg jammer, deze pieten hoorden er gewoon bij

En die discussie moet inderdaad onderhand maar eens klaar zijn. Het Sinterklaasjournaal is al aangepast dus nu is het wel klaar. Er zijn witte pieten, pieten met strepen en kleuren dus nu is het wel klaar. We hebben iedereen inmiddels al 3000x gehoord dus klaar ermee.


Oh men ik vind dit zó kortzichtig en haast arrogant overkomen! Sorry dat ik 't zeg, maar ik kan me gewoon echt druk maken om heel die stomme Zwarte Pieten zooi. Het grappige eraan vind ik, dat dat anti-Zwarte Pieten bijna nooit roepen 'Weg ermee en klaar; die zoeken een compromis. Een gezellig figuur, met kleurtjes.

Dat alleen 't Sinterklaasjournaal is aangepast, betekent niet dat 'het nu maar klaar moet zijn', want het ís niet klaar. Niet overal zijn er namelijk Witte Pietjes en 't doet nog steeds mensen zeer. Hoezo zouden we dat zomaar onder de mat moeten schuiven?
<<

Briggy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1526

Geregistreerd: 19 Nov 2015 16:49

Bericht 24 Mei 2016 13:55

Re: Wat jammer...

Als ik iemand weer eens een dom bericht over pro zwarte piet op facebook zie plaatsen, en ik ga vervolgens naar die pagina en lees de berichten. Schaam ik me dood voor het IQ van de meeste. Wat kunnen de meeste toch overdrijven, en wat zijn er toch veel racisten in Nederland (Heb inderdaad veel berichten over Sylvana gezien en je tenen krommen ervan) :/
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem313

Bericht 24 Mei 2016 13:56

Re: Wat jammer...

Maeve schreef:Ik vind het ook erg jammer, deze pieten hoorden er gewoon bij

En die discussie moet inderdaad onderhand maar eens klaar zijn. Het Sinterklaasjournaal is al aangepast dus nu is het wel klaar. Er zijn witte pieten, pieten met strepen en kleuren dus nu is het wel klaar. We hebben iedereen inmiddels al 3000x gehoord dus klaar ermee.


Je kunt jezelf herhalen, maar wat er klaar is en wat niet, wordt niet door jou bepaald. Die houding getuigt van kortzichtigheid, gebrek aan empathisch vermogen en arrogantie.
<<

Anoniem313

Bericht 24 Mei 2016 13:57

Re: Wat jammer...

Nouja wat Bazinga zegt dus.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 24 Mei 2016 14:01

Re: Wat jammer...

In het begin was ik ook pro Zwarte piet en snapte ik niet goed waarom onze jarenlange traditie ineens niet meer ok was. Ik bedoel, het ging toch al jaren zo? Maar naar mate ik er meer over heb gelezen snap ik juist niet waarom mensen zo moeilijk doen over het aanpassen van de traditie. Wat is er nou erg aan? Kinderen die nog geloven, geloven omdat ze dat willen. Die gaan echt niet ineens stoppen met geloven omdat er een paarse of gele piet loopt in plaats van een zwarte. Het zijn echt de volwassenen die moeilijk doen over dit hele gedoe. En zoals al eerder gezegd, juist de hele pro-zwartepieten bende is zo raar fanatiek. Als ik zie wat er soms voor kolder op Facebook voorbij komt, nou sorry maar dan gaan mijn haren overeind staan van kortzichtigheid. En dat heb ik ook bij reacties zoals die van Meave. Hoezo we hebben het al 3000x gehoord dus klaar, wat een bullshit is dat zeg? Zou je dat ook zeggen als jouw kind gepest werd vanwege zijn/haar uiterlijk en de pesters er niet mee zouden stoppen? Ja sorry kind, maar ik heb al 3000x gezegd dat ze moeten stoppen dus nu is het wel klaar.
Zo voelt het nu dus wel voor de mensen die zich gediscrimineerd en/of gepest voelen. Zij zijn degenen die het hele jaar door opmerkingen krijgen zoals Bazinga ook in haar reactie noemt. En dan kom jij aan met 'het moet maar eens klaar zijn'? Daar kan ik echt met m'n hoofd niet bij.

♥♥
<<

anoniem203

Bericht 24 Mei 2016 14:04

Re: Wat jammer...

Bazinga schreef:Jouw reactie triggerde me wel. Omdat 'het merendeel' dit een kinderfeest vol tradities vindt, moet het maar zo blijven. Je bent niet de enige die dat zo brengt/zegt en ik begrijp het stellige gewoon niet zo. Waarom de meerderheid een minderheid vrijwillig blijven kwetsen? Alleen omdat er meer mensen vóór een zwarte Piet is? Waar hebben we 't over? Welk kleurtje schmink er op een acteur gesmeerd wordt. Dat kleurtje schmink maakt voor kinderen geen fuchsia uit, maar het zijn de ouderen die er over blijven struikelen.

Ik laat liever een traditie los, als dat betekent dat ik mijn getinte collega er niet mee kwets, dan dat ik mijn kind blij maak met een zwart geschminkte acteur die pepernoten brengt, terwijl mijn Surinaamse collega de rest van 't jaar het risico loopt de vraag te krijgen 'waarom deze Piet niet terug is naar Spanje'. Want, ja, dat gebeurt. En 't zal m'n zoon straks worst wezen wat voor kleur er op dat vrolijke, huppelende figuur zit, die hem zomaar pepernoten en schuimpjes geeft.


Maar nogmaals dit is een discussie die niemand uiteindelijk wint. Een pro zwarte piet neemt echt niet genoegen met een paarse piet en iemand die tegen zwarte piet is neemt geen genoegen met een lichtbruine piet. Wat moet je dan? In dit geval zullen er altijd mensen blijven die gekwetst blijven. En dan lijkt mij dat men (winkelketens, de media etc) met de meerderheid mee gaat. En ik denk niet dat je dit los kunt laten als je kinderen hebt. Kinderen zien het straks op tv, hebben het erover op school dus of je als ouder nu wel of niet wil je krijgt er toch mee te maken. En het is ook maar afwachten hoe de school er mee omgaat. Het blijft gewoon en lastig en ook kwetsbaar iets.
<<

Anoniem168

Bericht 24 Mei 2016 14:06

Re: Wat jammer...

Maple schreef:Mij interesseert het werkelijk geen worst meer welke kleur die Pieten nou gaan hebben of gaan krijgen, als het gezeur maar een keer over is. Ik ben inmiddels wel op het punt dat ik de pro- zwarte Pieters echt vervelender vind dan diegenen die open staan voor verandering en/of tegen zwarte Piet zijn.

Jammer dat ze stoppen, trouwens. Maar ik begrijp ook wel dat de charme van het feest eraf is.


Dit. Ik vind het ook jammer dat ze stoppen, maar ik zou het zelf ook gedaan hebben. Vind sinterklaas inmiddels lang niet meer zo leuk als voor de discussie. Overigens mag piet van mij elke willekeurige kleur hebben, zolang ze maar wel onherkenbaar blijven (die roetvegen vond ik niet zo praktisch).
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 24 Mei 2016 14:08

Re: Wat jammer...

Ava schreef:
Bazinga schreef:Jouw reactie triggerde me wel. Omdat 'het merendeel' dit een kinderfeest vol tradities vindt, moet het maar zo blijven. Je bent niet de enige die dat zo brengt/zegt en ik begrijp het stellige gewoon niet zo. Waarom de meerderheid een minderheid vrijwillig blijven kwetsen? Alleen omdat er meer mensen vóór een zwarte Piet is? Waar hebben we 't over? Welk kleurtje schmink er op een acteur gesmeerd wordt. Dat kleurtje schmink maakt voor kinderen geen fuchsia uit, maar het zijn de ouderen die er over blijven struikelen.

Ik laat liever een traditie los, als dat betekent dat ik mijn getinte collega er niet mee kwets, dan dat ik mijn kind blij maak met een zwart geschminkte acteur die pepernoten brengt, terwijl mijn Surinaamse collega de rest van 't jaar het risico loopt de vraag te krijgen 'waarom deze Piet niet terug is naar Spanje'. Want, ja, dat gebeurt. En 't zal m'n zoon straks worst wezen wat voor kleur er op dat vrolijke, huppelende figuur zit, die hem zomaar pepernoten en schuimpjes geeft.


Maar nogmaals dit is een discussie die niemand uiteindelijk wint. Een pro zwarte piet neemt echt niet genoegen met een paarse piet en iemand die tegen zwarte piet is neemt geen genoegen met een lichtbruine piet. Wat moet je dan? In dit geval zullen er altijd mensen blijven die gekwetst blijven. En dan lijkt mij dat men (winkelketens, de media etc) met de meerderheid mee gaat. En ik denk niet dat je dit los kunt laten als je kinderen hebt. Kinderen zien het straks op tv, hebben het erover op school dus of je als ouder nu wel of niet wil je krijgt er toch mee te maken. En het is ook maar afwachten hoe de school er mee omgaat. Het blijft gewoon en lastig en ook kwetsbaar iets.

Sorry hoor, maar in welk opzicht worden de mensen die voor zwarte piet zijn gekwetst als zwarte piet paars of groen wordt? Ze kunnen het jammer of onzinnig vinden, maar het lijkt me niet dat je je daardoor gekwetst kan voelen.

♥♥
<<

anoniem203

Bericht 24 Mei 2016 14:11

Re: Wat jammer...

Mensen die zich heel erg hechten aan tradities misschien?
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 24 Mei 2016 14:45

Re: Wat jammer...

2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers