Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Straathyenas.

<<

Anoniem237

Bericht 20 Mei 2016 16:54

Straathyenas.

Misschien hebben jullie wel gelezen wat er allemaal vernield is in het (gesloten) Noorder Dierenpark. De daders hebben de leeftijd van 13 t/m 20 jaar en staan hier in de buurt bekend als een bende. Ze hebben filmpjes op internet gezet waarin alles te zien is omdat ze er trots op zijn maar er is door deze filmpjes ook duidelijk geworden dat de zogenoemde Straathyenas door heel Nederland actief zijn.

Nu hebben de vandalen van het dierenpark vanuit het strafrecht bijzondere rechten waar rekening gehouden mee moet worden maar de discussie laait nu dus op of deze jongeren niet harder gestraft moeten worden. Het is geen kattenkwaad meer te noemen, er zijn beelden dat ze met meegenomen klauwhamers alles heel expres vernielen.

Hieronder een filmpje van de Straathyenas en hoe zij te werk gaan.
Wat vinden jullie? Moeten deze jongeren zwaarder gestraft worden?

http://www.vkmag.com/magazine/gewoon_ee ... atie_video
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 20 Mei 2016 16:57

Re: Straathyenas.

Bedoel je met bijzondere rechten dat ze volgens het jeugdstrafrecht worden behandeld? Ik kan het namelijk niet opmaken uit de link die je hebt gepost.
<<

Anoniem237

Bericht 20 Mei 2016 16:58

Re: Straathyenas.

Ja, dat bedoel ik! Ik was misschien niet heel duidelijk. :)
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 20 Mei 2016 17:00

Re: Straathyenas.

Dan is mijn antwoord nee. Het jeugdstrafrecht is niet voor niets in het leven geroepen, ik vind echt niet dat deze kinderen via het normale strafrecht vervolgd moeten worden met als gevolg dat ze eventueel met een strafblad komen te zitten wat nadelig kan werken in hun volwassen leven.

Moeten ze gestraft worden als de feiten bewezen verklaard worden? Ja, maar dan gewoon via het jeugdstrafrecht.
<<

SDL

Kletskop

Berichten: 906

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:27

Bericht 20 Mei 2016 17:02

Re: Straathyenas.

Wat een stelletje gestoorden. die hebben een flink pak rammel van de politie of imam nodig.
Laatst gewijzigd door SDL op 20 Mei 2016 17:07, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem237

Bericht 20 Mei 2016 17:06

Re: Straathyenas.

SDL schreef:Wat een stelletje gestoorden. die hebben een flink pak rammel van de imam nodig.

De jongeren die in het dierenpark alles vernield hebben gaan met voor- en achternaam en plaatsnaam viral op FB. Er zijn dus al mensen die dreigen de jongeren zelf te straffen als zij vinden dat de straf te laag is.
<<

Anoniem184

Bericht 20 Mei 2016 17:10

Re: Straathyenas.

Forumster schreef:
SDL schreef:Wat een stelletje gestoorden. die hebben een flink pak rammel van de imam nodig.

De jongeren die in het dierenpark alles vernield hebben gaan met voor- en achternaam en plaatsnaam viral op FB. Er zijn dus al mensen die dreigen de jongeren zelf te straffen als zij vinden dat de straf te laag is.

Dat is dus het nadeel van social media. Want wat is te laag? Kennelijk is in de ogen van de mensen die dat zeggen alles te laag. Ben het verder eens met Siem.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 20 Mei 2016 17:10

Re: Straathyenas.

Wat ze ook gedaan hebben het publiceren van de namen vind ik ronduit schandalig en zou niet moeten mogen. We leven in een rechtsstaat en daar is m.i. geen plek voor eigenrichting. Dit is een zaak voor politie en justitie. De laatste bepaalt de strafeis en dan is er nog altijd een onafhankelijke rechter die uitspraak doet.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 20 Mei 2016 17:21

Re: Straathyenas.

Eens met Siem. Ik verwacht dat met jeugdstraffen ook een onderscheid gemaakt kan worden tussen kattenkwaad en zwaar vandalisme, zodat de schuldigen een passende straf krijgen.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Anoniem237

Bericht 20 Mei 2016 17:31

Re: Straathyenas.

Maple schreef:Dat is dus het nadeel van social media. Want wat is te laag? Kennelijk is in de ogen van de mensen die dat zeggen alles te laag. Ben het verder eens met Siem.

Van de 400 reacties die ik net heb gelezen (ja, ik weet het :laughcry: ) zijn er misschien maar 10 die vinden dat deze jongeren niet zwaarder gestraft hoeven te worden. Ik vraag me dus ook af wat nou eigenlijk te laag is.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 20 Mei 2016 17:37

Re: Straathyenas.

Maar je moet je in zulke situaties ook afvragen wat de kennis is van mensen die reageren. Ze reageren al dat een straf te laag is voordat er een strafeis bekend is gemaakt daarnaast is er een reden waarom er jeugdstrafrecht is en waarom daar andere straffen gegeven worden dan bij volwassenen. Waarschijnlijk weet het gros van de mensen dit niet en roepen ze maar wat. Social media is een prachtig fenomeen maar je kunt ongefundeerd roepen wat je wilt, daarnaast vormt het niet vaak een goede afspiegeling van de samenleving dus kun je ook niet aangegeven dat maar 2,5% van de bevolking vindt dat ze niet zwaarder gestraft hoeven te worden.
<<

Anoniem237

Bericht 20 Mei 2016 17:44

Re: Straathyenas.

Ja, dat snap ik. Het was ook maar een voorbeeld. Moet ik wel zeggen; er wordt ook zo gereageerd zonder social media.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 20 Mei 2016 18:06

Re: Straathyenas.

Maar dan geldt voor mij nog steeds dezelfde argumentatie. Mensen doen vaak uitspraken zonder daadwerkelijk de achtergronden de kennen dat is zowel op social media als in het 'gewone' leven. Die meningen zijn vaak gebaseerd op onderbuikgevoelens en aannames en niet op feiten en achtergronden.
<<

Anoniem316

Bericht 20 Mei 2016 20:34

Re: Straathyenas.

Volwassen daden? Volwassen straffen. Ik vind dit niet meer onder kattenkwaad vallen.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 20 Mei 2016 20:46

Re: Straathyenas.

Ergens ben ik het ook wel eens met volwassen daden volwassen straffen. Maar in het jeugdstrafrecht heb je ook gewoon detentie of werkstraf. En dat vind ik zeker zwaar genoeg voor deze jongeren.

Dit is idd geen kattenkwaad.
Helemaal niet als je zelf al sloopgereedschap mee neemt.
Ik heb een deel van het filmpje gekeken en vind het echt niet normaal ruiten ingooien, een motor die geparkeerd staat omver trekken en nog allemaal van die ongein en gezellig erbij lachen leuk joh.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

anoniem203

Bericht 20 Mei 2016 20:59

Re: Straathyenas.

Dee schreef:Volwassen daden? Volwassen straffen. Ik vind dit niet meer onder kattenkwaad vallen.


Helemaal mee eens. Stelletje idioten.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 20 Mei 2016 21:30

Re: Straathyenas.

Maar ik begrijp de term kattenkwaad niet in dit verband. Ik begreep deze al niet in de OP en ook nu niet als 'argument'. Kattenkwaad is niet strafbaar en valt niet onder het jeugdstrafrecht dan wel reguliere strafrecht.

Het gaat hier om misdrijven en overtredingen die onder het jeugdstrafrecht vallen en ook als dusdanig worden beoordeeld. Dit heeft onder meer te maken met het gegeven dat de hersenen van jongeren nog niet volledig ontwikkeld zijn en zij niet als volwassen kunnen worden beschouwd en daarom ook niet als volwassen dienen te worden beoordeeld.

Ik ben dan ook oprecht benieuwd waarom jullie dit anders zien.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 20 Mei 2016 21:45

Re: Straathyenas.

Daarvoor weet ik er te weinig van, laat de rechter dat maar lekker bepalen. Ik kan niet zonder meer zeggen dat ik vind dat ze volgens het jeugdstrafrecht berecht moeten worden en ook niet dat ik vind dat ze onder het volwassen recht moeten vallen. Ik heb daar niet voor gestudeerd.

Dat de namen bekend zijn, tsja, het is misschien heel fout, maar ik heb wel zoiets van: tough luck. Als je heel trots dat soort filmpjes gaat posten dan zit de kans erin dat je wordt herkend en dat je naam zich als een olievlek over social media verspreidt. Het enige gevaar vind ik dat de verkeerde namen verspreid worden.

En nee, natuurlijk vind ik niet dat men eigen rechter mag gaan spelen en dat die jongens maar afgetuigd moeten worden, maar van mij mogen ze 'm wel even flink knijpen. Dat is gewoon de consequentie van dat gedrag.
Laatst gewijzigd door Susan op 20 Mei 2016 22:01, in totaal 1 keer gewijzigd.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem184

Bericht 20 Mei 2016 21:54

Re: Straathyenas.

Ik moet door dit topic steeds aan een filmpje denken wat dumpert van de week had verspreid. Met een groep jongens die een filmpje hadden verspreid en nu in een volgend filmpje de reacties erop aan het voorlezen waren, compleet scheldend met k*nker dit en k*nker dat. Was hier in mijn woonplaats en één van de jongens herkende ik als weekendkrant van een winkel waar we vaak komen. Ik weet niet zo goed wat ik met deze reactie wil eigenlijk. Ik denk dat ik het gewoon jammer vind dat sommige jongeren zo van het pad af raken en vraag me af hoe dat kan en of de hele samenleving er niet iets in kan betekenen om dat op een bepaalde manier te veranderen.
<<

Anoniem237

Bericht 21 Mei 2016 07:55

Re: Straathyenas.

Siem schreef:Maar ik begrijp de term kattenkwaad niet in dit verband. Ik begreep deze al niet in de OP en ook nu niet als 'argument'. Kattenkwaad is niet strafbaar.

Ik denk dat ik de term kattenkwaad anders opvat. Jij denkt waarschijnlijk aan belletje drukken en dat soort dingen?
Hoorde onlangs van een bekende dat haat container gestolen was, paar dagen later vond ze de container een paar straten verderop weer terug. Ze had al aangifte gedaan maar noemde het zelf; "verveling van de jeugd met hun kattenkwaad".
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 21 Mei 2016 10:14

Re: Straathyenas.

Dat versta ik inderdaad onder kattenkwaad en de kattenkwaad die wel bestraft wordt (zoals vroegtijdig vuurwerk afsteken) valt voor mijn onder HALT. Hier hebben we het over overtredingen en misdrijven die voor mij vallen onder het jeugdstrafrecht. Vandaar dat ik niet begrijp wat de term kattenkwaad hier mee te maken heeft en waarom deze ivm gebracht wordt met het jeugdstrafrecht.
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 21 Mei 2016 10:45

Re: Straathyenas.

kattenkwaad zie ik meer als iets ondeugends doen. iets waar geen strafrecht aan te pas hoeft te komen. belletje trekken en dat soort dingen.

soms is het een beetje een grijs gebied.
een container stelen is diefstal. een container slopen is vernieling, maar bijvoorbeeld 'slepen' is dan weer kattenkwaad.
(voor degene die dat niet kennen. slepen is het verplaatsen van spullen bijvoorbeeld met oud en nieuw. in de tijd van mijn ouders waren dit hele boerenwagens die van A naar B werden gebracht. in mijn tijd ( :P dat klinkt oud ) werd dat al niet meer zo gewaardeerd en bleef het bij kleine dingen zoals het omwisselen van brievenbussen, fietsen om de hoek zetten of een te koop bord verplaatsen naar de tuin van de buren. 1 belangrijke regel bij het slepen was: geen schade! alleen slepen en niet slopen. )

Dat er in geval van het dierenpark waarschijnlijk (jeugd)strafrecht aan te pas komt zegt al dat het geen kattenkwaad meer is.
Afbeelding
<<

Anoniem237

Bericht 21 Mei 2016 12:19

Re: Straathyenas.

Siem schreef:Vandaar dat ik niet begrijp wat de term kattenkwaad hier mee te maken heeft en waarom deze ivm gebracht wordt met het jeugdstrafrecht.
De hele discussie ontstond doordat er mensen reageerden die dit wel gewoon kattenkwaad noemden. Vervolgens werd daar op gereageerd en zodoende werd er gezegd dat deze jongeren niet vanuit het jeugdstrafrecht gestraft zouden moeten worden omdat dit vandalisme is wat door volwassenen gedaan zou kunnen zijn. Kort samengevat vinden zij; volwassen daden, volwassen straf.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 21 Mei 2016 13:04

Re: Straathyenas.

In dit geval vind ik inderdaad dat het niet gaat om kattenkwaad maar ik blijf erbij dat het gewoon onder het jeugdstrafrecht valt. Jongeren zijn zoals ik al eerder aangaf niet te vergelijken met volwassenen op dit punt omdat hun hersenen nog niet volledig zijn ontwikkeld, om deze reden kun je hen m.i. niet op dezelfde manier vervolgen.

Overigens denk ik dat mensen vaak niet goed weten wat jeugdstrafrecht inhoudt en denken ze vaak aan straffen die door bureau HALT worden uitgedeeld. Maar zoals Raven al terecht opmerkte kunnen ze ook gewoon veroordeeld worden tot detentie.
<<

Anoniem221

Bericht 21 Mei 2016 13:19

Re: Straathyenas.

Deze straathyena's zijn door ouders aan de arm meegenomen naar het politiebureau. Ik denk niet dat ze na dit bezoek nog lachen om wat ze een ander, en in dit geval de oude dierentuin, hebben aangedaan.
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers