Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Lasagnesaus zelf maken...hoe?

<<

Anoniem20

Bericht 06 Okt 2013 17:29

Lasagnesaus zelf maken...hoe?

Ik kan maar niet het juiste recept vinden voor lekkere lasagnesaus.
Tomato frito, pasta sugo, tomatenblokjes, etc...heb vanalles geprobeerd met verschillende kruiden.

Wat is volgens jullie het recept?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 06 Okt 2013 17:34

Re: Lasagnesaus zelf maken...hoe?

Gewoon gehakt rullen met wat oregano, basilicum, knoflook en tijm, dan zo'n pakje gezeefde tomaten erbij en een flinke scheut melk. De saus mag dun zijn als het de oven in gaat. Eventueel kun je er nog wat dingen doorheen doen, champignons, spekjes, paprika, courgette, aubergine, net wat je lekker vindt.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 06 Okt 2013 17:35

Re: Lasagnesaus zelf maken...hoe?

Ik strooi er trouwens gewoon geraspte kaas over voor een krokant kaaskorstje maar zo'n kaassausje is ook lekker.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem20

Bericht 06 Okt 2013 17:41

Re: Lasagnesaus zelf maken...hoe?

O....melk....dat maakt het misschien wat romiger. Daar heb ik dus nooit bij stilgestaan.
Volgende keer ga dat sowieso toevoegen.
Qua kruiden vaak basilicum en tijm, maar wat verse knoflook ook eens proberen.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 06 Okt 2013 17:42

Re: Lasagnesaus zelf maken...hoe?

Tussen de kruiden en gezeefde tomaten van Susan, bak/rul ik even groente naar keuze mee (voor het gemak gaan wij vaak voor gewoon zo'n groentezakje) waarna ik pas de tomaten toevoeg. Ik laat de melk weg, dat hoeft voor mij niet zo. Ook ik gooi er gewoon geraspte kaas op.

Mijn man kan de bechamelsaus zelf maken (ik heb me er gewoon nooit in verdiept). Soms voegen we ook wel een blauwschimmelkaas toe.
L2014 & H2017
<<

Anoniem186

Bericht 06 Okt 2013 17:52

Re: Lasagnesaus zelf maken...hoe?

Ik zweer bij deze! Echt heerlijk!
Ik gebruik dan gewoon 2 zakken roerbakgroente.
<<

Anoniem29

Bericht 06 Okt 2013 18:02

Re: Lasagnesaus zelf maken...hoe?

Je kunt ook een lekkere saus maken van zo'n blikje tomatenpuree en dan scheutjes melk toevoegen. Tot dat je een dikkige saus heb en dan gewoon passata erbij of hem melkerig laten en laten indikken in de oven.

Ik heb laatst ook zelf een bechamel gemaakt. Heel makkelijk maar niet echt gezond maar wel heel lekker haha.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6130

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 06 Okt 2013 18:06

Re: Lasagnesaus zelf maken...hoe?

Jans schreef:Ik zweer bij deze! Echt heerlijk!
Ik gebruik dan gewoon 2 zakken roerbakgroente.


Bij welke?

Bechamelsaus maak ik ook zelf weleens maar die vind ik zooo viezig.

Ik maak mijn saus overig hetzelfde als Susan.
<<

Anoniem186

Bericht 06 Okt 2013 18:45

Re: Lasagnesaus zelf maken...hoe?

Haha lekker slim, link vergeten. :laughcry:

Deze dus:
http://lasagnerecepten.nl/lasagne-bolognese/
<<

Anoniem85

Bericht 06 Okt 2013 20:47

Re: Lasagnesaus zelf maken...hoe?

Ik heb het ook met van alles geprobeerd, ook het recept van Jans', maar dan wordt de saus zo dun, als je dan de lasagne opschept dan heb ik een hele plens vocht op het bord liggen, voorkom je dat door er melk door te doen?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 06 Okt 2013 20:49

Re: Lasagnesaus zelf maken...hoe?

In het recept van Jans maak je de lasagnebladen van tevoren gaar. Ik doe dat nooit, de lasagnebladen gaan hard de ovenschaal in, garen in de saus en daardoor dikt de saus in.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem186

Bericht 06 Okt 2013 21:01

Re: Lasagnesaus zelf maken...hoe?

Susan schreef:In het recept van Jans maak je de lasagnebladen van tevoren gaar. Ik doe dat nooit, de lasagnebladen gaan hard de ovenschaal in, garen in de saus en daardoor dikt de saus in.


Oh ik doe het inderdaad ook zoals jij. Van te voren koken is echt niet nodig.
<<

Anoniem29

Bericht 06 Okt 2013 21:32

Re: Lasagnesaus zelf maken...hoe?

Ik kook mijn lasagnebladen ook nooit trouwens.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 06 Okt 2013 21:36

Re: Lasagnesaus zelf maken...hoe?

Hebben jullie trouwens wel eens cannelloni gemaakt, dat vind ik nog lekkerder dan lasagne, maar het is wel een gedoe om de saus goed in die buisjes te krijgen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

mida4you

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2029

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:54

Bericht 06 Okt 2013 21:48

Re: Lasagnesaus zelf maken...hoe?

Mijn man maakt de saus helemaal zelf van pomodori tomaten. Alles ontvellen en dan in de pan. Eerst gehakt rullen met de ui en paprika. Vervolgens gaat alles in 1 pan en gaat er nog een deel champigons bij in. Verse basilicum en italiaanse kruiden en dit een poos laten sudderen. Vervolgens doen we er een scheutje melk bij in om het romiger en iets dikker te maken. Dit alles bij elkaar duurt ongeveer een uur. Dan de lasagne in de oven en dan duurt ook nog een half uur. Maar daarna heb je heerkijke lasagne!
Z. 3 augustus 2010 & A. 23 augustus 2013
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 06 Okt 2013 21:49

Re: Lasagnesaus zelf maken...hoe?

Ja, zo maakte ik het vroeger ook. Niet met paprika, maar wel met verse tomaten en een kaassausje. Die lasagne was echt heerlijk, maar ik ben dat recept kwijt, dat kwam uit een kookboek. Ik weet het nog wel ongeveer.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem29

Bericht 06 Okt 2013 22:21

Re: Lasagnesaus zelf maken...hoe?

Susan schreef:Hebben jullie trouwens wel eens cannelloni gemaakt, dat vind ik nog lekkerder dan lasagne, maar het is wel een gedoe om de saus goed in die buisjes te krijgen.


Toevallig zag ik net op de AH website een recept met canneloni. In het recept stond de buisjes horizontaal neerzetten, vullen met een theelepeltje en dan snel verticaal draaien en in de schaal leggen. Ik vond het best makkelijk klinken.

Heb het zelf dus nooit geprobeerd haha.
<<

Anoniem205

Bericht 06 Okt 2013 22:23

Re: Lasagnesaus zelf maken...hoe?

Ik maak het sinds kort ook helemaal zelf, maar ik ontvel de tomaten niet. Staafmixer er overheen na het koken van de tomaten en je hebt geen velletje meer over!

Bij mij gaat het als volgt:
- 2 kilo tomaten in 4 snijden en het hart (zaadjes) eruit halen
- tomaten koken in een klein laagje bouillon (2 blokjes)
- kookvocht afgieten (wel bewaren, kan je heldere tomatenbouillon van maken)
- zodra de velletjes los beginnen te laten de tomaten pureren
- 1 blikje tomatenpuree erbij
- oregano, knoflook, tijm, salie, Italiaanse kruiden en peper naar smaak/gelang toevoegen
Vervolgens de saus laten inkoken.

1 ui en 4 teentjes knoflook fijnhakken
pond gehakt rul bakken
ui en knoflook erbij gooien en nog even doorbakken
tomatensaus erbij doen en alles even laten doorkoken.

bechamelsaus maken doe je door boter te laten smelten, bloem en melk toe te voegen tot het een vrij dik en stevig papje wordt.

en dan de lasagne opbouwen:
laagje bladeren (ongekookt)
laagje gehakt
laagje bechamelsaus
laagje geraspte kaas
laagje bladeren,
etc

afsluiten met een hele lading kaas bovenop (meestal geraspt en mozzarella of wat er in huis is)
<<

Anoniem 3

Bericht 07 Okt 2013 10:16

Re: Lasagnesaus zelf maken...hoe?

-
Laatst gewijzigd door Anoniem 3 op 05 Nov 2013 16:11, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 07 Okt 2013 10:19

Re: Lasagnesaus zelf maken...hoe?

Klinkt logisch, ik zou alleen bang zijn dat het gehakt dan niet gaar wordt. Onzin waarschijnlijk, maar toch.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem 3

Bericht 07 Okt 2013 10:21

Re: Lasagnesaus zelf maken...hoe?

-
Laatst gewijzigd door Anoniem 3 op 05 Nov 2013 16:11, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 07 Okt 2013 10:23

Re: Lasagnesaus zelf maken...hoe?

Volgens mij maakte mijn vader het vroeger ook zoals jij het beschrijft, in de buisjes zat dan inderdaad gehakt en eroverheen een soort tomaten(room)sausje.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem5

Bericht 08 Okt 2013 09:45

Re: Lasagnesaus zelf maken...hoe?

Jans schreef:Haha lekker slim, link vergeten. :laughcry:

Deze dus:
http://lasagnerecepten.nl/lasagne-bolognese/


Die ga ik donderdag eens maken, alleen dan zonder de bechamelsaus.
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 11 Okt 2013 13:20

Re: Lasagnesaus zelf maken...hoe?

Sun schreef:Ik heb het ook met van alles geprobeerd, ook het recept van Jans', maar dan wordt de saus zo dun, als je dan de lasagne opschept dan heb ik een hele plens vocht op het bord liggen, voorkom je dat door er melk door te doen?


Heb je er ook groente in? Meestal komt van de groente ook vocht af en daardoor kun je er wel minder melk/water bij doen.
2014 2016
<<

Anoniem186

Bericht 11 Okt 2013 18:42

Re: Lasagnesaus zelf maken...hoe?

bosjesvrouw schreef:
Sun schreef:Ik heb het ook met van alles geprobeerd, ook het recept van Jans', maar dan wordt de saus zo dun, als je dan de lasagne opschept dan heb ik een hele plens vocht op het bord liggen, voorkom je dat door er melk door te doen?


Heb je er ook groente in? Meestal komt van de groente ook vocht af en daardoor kun je er wel minder melk/water bij doen.


Ik laat de saus altijd lekker lang pruttelen. Dan verdampt het vocht.
En ik schep het op met een spaan waar het vocht doorheen kan.

Melk zit alleen in de bechamelsaus.
Volgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers