Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Alcoholvrij bier en kinderen.

<<

Stanley

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1313

Geregistreerd: 25 Jan 2014 18:24

Bericht 05 Mei 2016 17:38

Alcoholvrij bier en kinderen.

Vind jij het kunnen dat kinderen alcoholvrij bier drinken?

Een paar dagen geleden zag ik in de supermarkt kinderen van hooguit 10/11 jaar die heel stoer blikjes alcoholvrij bier kochten wat ze ook zonder problemen meekregen.

Ik vind dit gevoelsmatig echt niet kunnen.
<<

Anoniem316

Bericht 05 Mei 2016 17:46

Re: Alcoholvrij bier en kinderen.

Nee dat vind ik echt niet kunnen. De stap naar echt bier is dan veel gemakkelijker gemaakt. Helemaal met die Radler van tegenwoordig. Daarbij proef je echt niet dat er alcohol in zit. Vind het ook wel bijzonder dat ze het meekregen..
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 05 Mei 2016 18:09

Re: Alcoholvrij bier en kinderen.

Ik vind het ook raar dat ze het mee krijgen.
Veel alcoholvrij bier smaakt toch alsof er alcohol inzit vind ik.
En er is ook nog bier wat alcohol vrij genoemd wordt, maar daar zit 0,5% of 0,25% alcohol in.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 05 Mei 2016 18:12

Re: Alcoholvrij bier en kinderen.

Ik vind het niet raar dat ze het meekrijgen, er is geen wet die dat verbiedt en dus ook geen grond voor de caissière om het te weigeren. De caissière heeft geen opvoedkundige rol verder.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem184

Bericht 05 Mei 2016 18:14

Re: Alcoholvrij bier en kinderen.

Susan schreef:Ik vind het niet raar dat ze het meekrijgen, er is geen wet die dat verbiedt en dus ook geen grond voor de caissière om het te weigeren. De caissière heeft geen opvoedkundige rol verder.

Mee eens. De caissiere doet gewon haar werk, ze kan moeilijk tegen betalende klanten zeggen dat ze bepaalde producten niet mogen kopen als het van de wet gewoon mag.
<<

anoniem213

Bericht 05 Mei 2016 18:18

Re: Alcoholvrij bier en kinderen.

Je kunt het niet weigeren. Radler is 0.0.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:39

Bericht 05 Mei 2016 18:33

Re: Alcoholvrij bier en kinderen.

June schreef:Je kunt het niet weigeren. Radler is 0.0.


Dat is niet waar radler is met 2% alcohol tenzij je alcoholvrije radler hebt.

Onder de 0,5% is het alcoholvrij bier en dan mogen ze het idd zo meegeven. Maar dan vind ik het alsnog raar.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5465

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 05 Mei 2016 19:11

Re: Alcoholvrij bier en kinderen.

Gevoelsmatig vind ik dit ook raar. Ben het wel eens met Susan verder.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Anoniem244

Bericht 05 Mei 2016 19:15

Re: Alcoholvrij bier en kinderen.

Nou hier word het geweigerd hoor
De jongeren op m'n oude werk kregen echt geen alcoholvrij bier mee. De casierre krijgt hier ook bij alcohol vrij bier een melding dat jongeren ouder dan 18 moeten zijn
Wel shandy, dat vond ik dan weer raar omdat daar meer alcohol (een heel klein beetje) in zit dan in alcoholvrij bier
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3402

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 05 Mei 2016 22:53

Re: Alcoholvrij bier en kinderen.

Ik was wel wat verbaasd toen afgelopen zomer op de buurt bbq een jongetje van ca. 4 een flesje radler van zijn moeder kreeg. Was wel alcohol vrij maar daar zou ik op die leeftijd nog niet eens aan denken. Kreeg hij regelmatig van haar noemde zij.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9770

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 05 Mei 2016 23:31

Re: Alcoholvrij bier en kinderen.

Er is natuurlijk een verschil tussen alcoholvrij en 0,0. Maar het mag idd gewoon net als kinderbier in Amerika en kindercola hier. Dus als caissière of serveerster kan je niet weigeren zeg maar. Ik vind ook weleens dat een hele dikke meneer niet om 10 uur S ochtend twee frikandellen met friet moet bestellen.. Maar dat is ook niet aan degene die het opneemt/brengt/verkoopt...
<<

anoniem213

Bericht 05 Mei 2016 23:38

Re: Alcoholvrij bier en kinderen.

Raven schreef:
June schreef:Je kunt het niet weigeren. Radler is 0.0.


Dat is niet waar radler is met 2% alcohol tenzij je alcoholvrije radler hebt.

Onder de 0,5% is het alcoholvrij bier en dan mogen ze het idd zo meegeven. Maar dan vind ik het alsnog raar.

Zucht. Ja die 0.0 is 0.0 inderdaad. Die niet 0.0 natuurlijk niet.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7543

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 06 Mei 2016 00:31

Re: Alcoholvrij bier en kinderen.

Maple schreef:
Susan schreef:Ik vind het niet raar dat ze het meekrijgen, er is geen wet die dat verbiedt en dus ook geen grond voor de caissière om het te weigeren. De caissière heeft geen opvoedkundige rol verder.

Mee eens. De caissiere doet gewon haar werk, ze kan moeilijk tegen betalende klanten zeggen dat ze bepaalde producten niet mogen kopen als het van de wet gewoon mag.


Ook mee eens. Dit is verder niet aan de cassiere. Ik vind bijvoorbeeld ook dat energydrank heel slecht is voor jonge kinderen, maar als ze het bij mij aan de kassa kwamen kopen (toen ik nog in de supermarkt werkte), kon ik daar verder niets mee natuurlijk. Dit is een beetje hetzelfde.

Overigens zou alcoholvrij bier in deze wel gelijk getrokken mogen worden met gewoon bier wat mij betreft. Je maakt de stap om alcohol te gaan drinken zo wel heel klein voor mijn gevoel. Als ik kinderen zou hebben zouden ze het echt niet mogen drinken.
<<

Summerlovin

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1404

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 08 Mei 2016 10:16

Re: Alcoholvrij bier en kinderen.

Radler schreef:Nou hier word het geweigerd hoor
De jongeren op m'n oude werk kregen echt geen alcoholvrij bier mee. De casierre krijgt hier ook bij alcohol vrij bier een melding dat jongeren ouder dan 18 moeten zijn
Wel shandy, dat vond ik dan weer raar omdat daar meer alcohol (een heel klein beetje) in zit dan in alcoholvrij bier


Toen ik nog in de supermarkt werkte heb ik een keer geen Shandy meegegeven aan kinderen. Ze zeiden dat ze het voor hun moeder moesten halen. Ik zei toen dat mama dat zelf moet doen omdat er alcohol inzit. Kreeg ik later dus die moeder aan de kassa, boos dat ze was! Ze vond het belachelijk dat ik het niet meegegeven had want van 10 blikjes ben je nog niet eens aangeschoten. En ze mocht toch zeker zelf wel weten of ze dat door haar kinderen liet halen.. Zat ik daar als 16-jarig meisje,haha.

En ik vind het gevoelsmatig ook heel vreemd als kinderen alcoholvrij bier drinken. Laatst was er op mijn stage een jongen jarig en 10 jaar geworden. Hij kwam de klassen rond en ik vroeg wat hij had gekregen, krijg ik als antwoord: geld, radler 0,0 en jilzz 0,0. Toen stond ik ook wel even gek te kijken..
💗24-12-2019
💙07-03-2022 ⭐️06-06-2022
💙21-04-2023
<<

Anoniem221

Bericht 13 Mei 2016 00:56

Re: Alcoholvrij bier en kinderen.

Vroeger was alcoholvrij bier, bier met <0,5% alcohol. Door een verandering in de wet is 0.0% ook echt 0.0%. Amstel heeft hierdoor zijn malt uit de schappen gehaald en deze vervangen voor absolute 0.0%. Alles wat niet 0.0 is mag geen alcoholvrij genoemd worden. In Duitsland is er geen sprake van deze wet en daar mogen ze nog steeds <0.5% bier verkopen als alcoholvrij, maar ook zij hebben echte 0.0%.

Maar kinderen alcoholvrij bier laten kopen vind ik weer iets anders. Ik vind het, ondanks het alcoholvrije, geen drankje voor kinderen. Je mag het kinderen meegeven, maar mocht ik zelf in die positie zitten dat ik het mee zou moeten geven, dan zou ik daar een raar gevoel aan overhouden.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9770

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 13 Mei 2016 08:06

Re: Alcoholvrij bier en kinderen.

Hmm.. Is cola dan wel een geschikt drankje voor kinderen? Of een redbull? Ik vraag me echt af wat meer "schadelijk" is.
<<

Anoniem245

Bericht 13 Mei 2016 08:53

Re: Alcoholvrij bier en kinderen.

Ik vind bier geen kinderdrankje. Redbull overigens ook niet, mijn zoon krijgt dus ook echt geen energy drankjes, terwijl dat tegenwoordig inderdaad normaal lijkt te zijn.
Cola vind ik geen ramp, en dat drinkt hij sowieso ook niet dagelijks, zelf heb ik het ook niet in huis.
Maar bier vind ik gewoon niet passen bij kinderen. Of er nu alcohol in zit of niet.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43701

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 13 Mei 2016 08:57

Re: Alcoholvrij bier en kinderen.

Dat is toch geen porem, een kind met bier, al is het alcoholvrij? Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het nog nooit heb gezien maar ik zou dat best schokkend vinden denk ik, zelfs al is alcoholvrij bier 'onschuldig'. Ik vind het een verkeerd beeld oproepen naar zowel de buitenwereld (soit) maar met name naar het kind.

Tabbie, cola vind ik ook geen geschikt drankje voor kinderen eigenlijk. En Red Bull ook zeker niet. Vanaf welke leeftijd wel is natuurlijk discutabel maar eigenlijk vind ik energy drank onder de 18 verbieden helemaal geen gek idee.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem184

Bericht 13 Mei 2016 09:21

Re: Alcoholvrij bier en kinderen.

Ik vimd inderdaad ook niet dat een kind aan het alcoholvrij bier hoort te zitten en het ook niet hoort te kopen hoor, ik vimd het ook jammer dat dat niet in de alcoholwet is meegenomen. En zo lang er geen landelijke regels voor zijn, is er voor een caissiere geen enkele reden om dat alcoholvrije bier niet aan kinderen te verkopen.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9770

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 13 Mei 2016 10:49

Re: Alcoholvrij bier en kinderen.

Ik denk gewoon dat het woord "bier" in deze discussie erg meespeelt. Jip en Janneke Champagne is mierzoete troep, maar dat is echt een kinderdrankje en kindercola natuurlijk ook. Ik denk dat het marketings technisch een goede zet zou zijn om kinderbier op de markt te brengen, zodat dat beter "klinkt" als alcoholvrij bier. Want puur op papier gezien is een bier 0,0% niet schadelijk voor het kind. Het heeft geen alcohol en zekers ook niet meer suikers dan de vele 'kinder'drankjes.

Trouwens, is een 'kind' van 16 wel weer prima om alcoholbier aan te verkopen in jullie ogen? Of is dat ook een verkeerd beeld oproepen? Waar trek je dan de grens idd.
<<

Anoniem245

Bericht 13 Mei 2016 10:52

Re: Alcoholvrij bier en kinderen.

Ja Tabbie, daar heb je inderdaad wel gelijk in. Overigens mocht ik als kind (12/13) wel een sneeuwwitje drinken, 7up met een heel klein beetje bier.
Een kind van 16, tja ik weet het niet. Ik ga mijn zoon niet verbieden om thuis of in de tuin met zijn vrienden een biertje te drinken. Beter thuis dan in een discotheek waar je niet in de gaten hebt hoeveel en wat ze drinken. Dus 16 vind ik inderdaad te jong om zelfstandig alcohol te kopen.
<<

anoniem213

Bericht 13 Mei 2016 10:57

Re: Alcoholvrij bier en kinderen.

Het gaat om gewenning, Tabbie. Chocoladesigaretten mogen niet meer zo heten, omdat in verschillende onderzoeken naar boven kwam dat kinderen die die vroeger kregen, later vaker gingen roken. Zo zie ik dit verband ook.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43701

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 13 Mei 2016 10:58

Re: Alcoholvrij bier en kinderen.

Ik denk inderdaad dat kinderbier een averechts effect heeft.
Let's discover the world together.
<<

anoniem213

Bericht 13 Mei 2016 10:58

Re: Alcoholvrij bier en kinderen.

Kira schreef:Ja Tabbie, daar heb je inderdaad wel gelijk in. Overigens mocht ik als kind (12/13) wel een sneeuwwitje drinken, 7up met een heel klein beetje bier.
Een kind van 16, tja ik weet het niet. Ik ga mijn zoon niet verbieden om thuis of in de tuin met zijn vrienden een biertje te drinken. Beter thuis dan in een discotheek waar je niet in de gaten hebt hoeveel en wat ze drinken. Dus 16 vind ik inderdaad te jong om zelfstandig alcohol te kopen.

Ook dat is dus helaas ineffectief blijkt uit onderzoeken. Kinderen die thuis bij hun ouders hun eerste biertje drinken, omdat ouders het in de hand willen hebben, drinken vaker en meer.
<<

anoniem213

Bericht 13 Mei 2016 11:02

Re: Alcoholvrij bier en kinderen.

Oh ik heb even geen zin om de onderzoeken te zoeken vanaf mijn telefoon. Dit leerde ik toevallig toen ik een jaar Pedagogische Wetenschappen studeerde.
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers