Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 06 Mei 2016 09:59

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Ja ik vermoedde al zoiets maar had daarna nog gezocht op Google naar een boek of auteur met die naam maar kon niets vinden. Vond het een stomme vraag, want ik las destijds liever literatuur dan chicklit dus had het graag goed willen beantwoorden maar nog nooit van dat boek gehoord.
Let's discover the world together.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7550

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 06 Mei 2016 10:08

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Raar dat je het niet kon vinden, het is echt een heel bekend boek. Volgens mij heeft de zanger Tom Jones zich ook vernoemd naar het boek, meen ik ooit eens gehoord te hebben maar dat weet ik niet zeker.
Wel jammer inderdaad als je zo'n vraag krijgt en het boek dan niet kent. Heb je die baan destijds gekregen trouwens?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 06 Mei 2016 10:10

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Ja, wel gek dat ik er nog nooit van had gehoord noch kon vinden. Ach ja. Nee heb de baan niet gekregen destijds.
Let's discover the world together.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 06 Mei 2016 10:54

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Taeda schreef:
nijntje schreef:Wat mijn ouders voor werk deden.


Dat vraag ik bij jonge, thuiswonende werknemers bijna altijd. Het geeft vaak een beeld van de arbeidscultuur van thuis.
:


Serieus? Ik vind het echt een belachelijke vraag. Wat mijn ouders voor werk doen zegt niks over mij. Daarbij is voor sommigen ook best vervelend denk ik, want wat moet je als je ouders al 20 jaar in de bijstand zitten of gewoon een baan hebben die niet zo positief bekend staat?

De raarste vraag die ik heb gekregen is wat mijn mening over regels is. Uhhh heb maar wat gezegd in de trant van dat regels belangrijk zijn voor structuur, veiligheid en leefbaarheid maar dat de handhaving wel van belang is. Geen idee of zij wat met dat antwoord kon.
<<

nijntje

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 93

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:31

Bericht 06 Mei 2016 23:31

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Taeda schreef:
nijntje schreef:Wat mijn ouders voor werk deden.


Dat vraag ik bij jonge, thuiswonende werknemers bijna altijd. Het geeft vaak een beeld van de arbeidscultuur van thuis.

Ik heb een keer de vraag gekregen welke functies in Excel ik kende, op zich niet schokkend. De reactie na mijn antwoord vond ik wel bijzonder wanneer er zo expliciet naar gevraagd wordt, namelijk dat ze soms wel eens een tabel maakten waarin ze cijfers bij elkaar optelden :laughcry:


Dan is het wel te begrijpen, maar ik was op dat moment al 27 jaar en woonde samen.
<<

Anoniem315

Bericht 06 Mei 2016 23:39

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Ik vind dat geen vreemde vraag, wat je ouders voor werk doen of deden. Kan wellicht een beeld vormen van jouw werkmentaliteit of je (intellectuele) vermogens.
<<

Anoniem185

Bericht 06 Mei 2016 23:49

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Exogenesis schreef:Ik vind dat geen vreemde vraag, wat je ouders voor werk doen of deden. Kan wellicht een beeld vormen van jouw werkmentaliteit of je (intellectuele) vermogens.
Mijn moeder heeft huishoudschool gedaan en mijn vader heeft geen middelbare school afgemaakt en is na zijn dienstplicht op de vrachtwagen gaan rijden. Ik zit nu op de universiteit. Ik zou het dus heel erg jammer (en ook lichtelijk beledigend) vinden als iemand er van uit zou gaan dat ik mijn diploma niet zou kunnen halen omdat het er bij mijn ouders niet in zat. Soms staan prestaties niet gelijk aan vermogens en soms heeft iemand wel een werkmentaliteit maar komt dit niet tot uiting door het beroep dat iemand heeft. Bovendien ben ik mijn eigen persoon en heeft wat mijn ouders doen niets te maken met wat ik doe.

Ik zou dus ook niet gediend zijn van zo'n vraag en zou ook vriendelijk vertellen dat het niet om de capaciteiten van mijn ouders gaat, maar om de capaciteiten van mij. Het zijn niet mijn ouders die solliciteren.
<<

Anoniem177

Bericht 07 Mei 2016 01:26

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Dit is dus precies wat ik eerder dus al probeerde uit te leggen. Ik vind het ook een rare vraag!
<<

Anoniem184

Bericht 07 Mei 2016 08:22

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Eens met Bob. Mijn moeder heeft ook huishoudschool gedaan en mijn vader heeft de basisschool niet eens af kunnen maken. Mijn broertje heeft daarentegen hbo gedaan. Ik vind het dus absoluut geen beeld schetsen van intellectuele vermogens.
Maargoed, aan de andere kant: dat je hbo gedaan hebt, staat ook wel op je CV, natuurlijk. Hoe dan ook, ik vind het een ongepaste vraag, de kans lijkt me groter dat je iemand ten onrechte afrekent op het werk wat zijn ouders doen, dan dat je de werknemer niet zou functioneren door de arbeidsstructuur in huis, mentaliteit of wat dan ook.
<<

Anoniem315

Bericht 07 Mei 2016 08:31

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Maar dat kun je toch toelichten?

Mijn vader was boer, omdat hij het bedrijf moest overnemen. Maar hij had zich liever bezig gehouden met werktuigentechniek/bouwtechnische zaken. Dat zou ik dan aangeven.
<<

Anoniem161

Bericht 07 Mei 2016 08:50

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Exogenesis schreef:Maar dat kun je toch toelichten?

Mijn vader was boer, omdat hij het bedrijf moest overnemen. Maar hij had zich liever bezig gehouden met werktuigentechniek/bouwtechnische zaken. Dat zou ik dan aangeven.


Tegenwoordig zeg je geen boer meer maar ondernemer in de voedselindustrie. Gehoord in de kroeg ;)

Mijn raarste vragen: hoe laat ik ga slapen, hoe ik dacht dat het werk ging passen in mijn dagritme (ging om een baantje op zaterdagochtend en ik ging 5 dagen in de week naar school dus gewoon op zaterdagochtend opstaan) en als toppunt: of mijn grootouders nog leven! De relatie met mijn grootouders was niet van belang bij die baan.

Mijn man had eens gesolliciteerd en toen ze vroegen naar mij, had hij verteld dat ik zwanger was. De vraag daarbij was hoeveel kinderen hij wilde want ze konden hem niet zo vaak bevallingsverlof geven. Mijn man heeft toen het gesprek beëindigd omdat hun geen familie bedrijf waren zoals vermeld stond in de vacature. Ze vonden volgens de vacature namelijk de familie van de werknemers erg belangrijk. Werd heel royaal omschreven maar in de praktijk bleek er niets van waar te zijn. Zo ook niet met de sinterklaas feestjes voor de kinderen van de werknemers.
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 20:55

Bericht 07 Mei 2016 11:25

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Exogenesis schreef:Ik vind dat geen vreemde vraag, wat je ouders voor werk doen of deden. Kan wellicht een beeld vormen van jouw werkmentaliteit of je (intellectuele) vermogens.

Je bedoelt net zoiets als pas in het nieuws was met het basisschooladvies voor het vervolgonderwijs? Dat kinderen met laag opgeleide ouders een lager schooladvies krijgen dan vergelijkbaar scorende kinderen met hoog opgeleide ouders?
Afbeelding
<<

Anoniem315

Bericht 07 Mei 2016 11:43

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Elska schreef:
Exogenesis schreef:Ik vind dat geen vreemde vraag, wat je ouders voor werk doen of deden. Kan wellicht een beeld vormen van jouw werkmentaliteit of je (intellectuele) vermogens.

Je bedoelt net zoiets als pas in het nieuws was met het basisschooladvies voor het vervolgonderwijs? Dat kinderen met laag opgeleide ouders een lager schooladvies krijgen dan vergelijkbaar scorende kinderen met hoog opgeleide ouders?


Het kan je advies wel sterken, denk ik. Maar dat gebruik je m.i. alleen wanneer je sterke twijfels hebt.

Ik gebruikte ook het woord 'wellicht', want natuurlijk zegt het niet alles en soms helemaal niks.
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 07 Mei 2016 14:51

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Wanneer ik aan kinderen wil beginnen.
Zodat ze weten of ze de komende tijd wat aan me zouden hebben of niet.
Ik zei dat ik er nog lang niet aan toe was.
Overigens mag dit niet eens net als dat je zwanger zijnde niet ontslagen mag worden.
04-2014
10-2015
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 07 Mei 2016 16:30

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Exogenesis schreef:
Elska schreef:
Exogenesis schreef:Ik vind dat geen vreemde vraag, wat je ouders voor werk doen of deden. Kan wellicht een beeld vormen van jouw werkmentaliteit of je (intellectuele) vermogens.

Je bedoelt net zoiets als pas in het nieuws was met het basisschooladvies voor het vervolgonderwijs? Dat kinderen met laag opgeleide ouders een lager schooladvies krijgen dan vergelijkbaar scorende kinderen met hoog opgeleide ouders?


Het kan je advies wel sterken, denk ik. Maar dat gebruik je m.i. alleen wanneer je sterke twijfels hebt.

Ik gebruikte ook het woord 'wellicht', want natuurlijk zegt het niet alles en soms helemaal niks.



Wat Exo zegt inderdaad. Bij de gesprekken waar ik het vraag gaat het om jongeren van 15-20 jaar die voor een bijbaan solliciteren, vaak nog zonder CV. Wat de ouders doen en hoe de sollicitant daarover vertelt, zegt vaak veel over eiemand. Uiteraard zal er soms ook een onterecht beeld ontstaan, dat hoort ook bij sollicitatiegesprekken. In een uur kun je niet alle kanten van iemand goed inschatten.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Anoniem282

Bericht 07 Mei 2016 20:36

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Bij dezelfde potentiële werkgever:

Na 1,5 uur: hoe heet je? (Had CV niet bekeken).
Casus uitgewerkt; leidinggevende van de desbetreffende manager was er speciaal voor ingevlogen. Middenin m'n presentatie ging haar mobiel af en zei ze: "Vind je het erg dat ik even opneem? Ik ben vergeten een boodschappenlijstje te maken voor m'n man en anders hebben we straks geen eten." Haar leidinggevende was niet blij; ik ook niet, maar kon dat niet zeggen.
<<

Bueno

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 656

Geregistreerd: 02 Sep 2013 20:52

Bericht 07 Mei 2016 23:18

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Op zich niet heel veel rare vragen gehad maar bij de vraag "wat is je grootste zonde" stond ik wel even met mijn mond vol tanden.
<<

Anoniem239

Bericht 08 Mei 2016 11:58

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Laatst werd gevraagd wat voor soort fruit ik zou zijn en waarom. Ik heb de vraag niet beantwoord en ook de baan niet gekregen.
<<

Anoniem282

Bericht 08 Mei 2016 20:59

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Ik lees nu pas dat er werd gevraagd naar wat je ouders deden? Natuurlijk is dat een idiote vraag. Het zit vol aannames: dat je (nog) je beide ouders hebt, dat je contact met ze hebt, dat je biologisch verwant bent (anders slaat het al helemaal nergens op). Dit is het eerste wat in me opkomt en ik zou dus ook weigeren hierop antwoord te geven, weliswaar op een nette manier.
<<

Anoniem301

Bericht 08 Mei 2016 21:03

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Of ik kinderen wilde en zo ja wanneer. Echt belachelijk.
<<

anoniem203

Bericht 08 Mei 2016 22:13

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Carrie schreef:Of ik kinderen wilde en zo ja wanneer. Echt belachelijk.


Deze vraag werd mij toen ook gesteld zo'n 7 jaar geleden. Ik dacht echt van serieus??
<<

Wen

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 837

Geregistreerd: 06 Okt 2013 23:55

Bericht 09 Mei 2016 09:42

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Carrie schreef:Of ik kinderen wilde en zo ja wanneer. Echt belachelijk.

Dat mogen ze eigenlijk ook niet eens vragen! Toch wordt het heel vaak wel gevraagd of direct of via een omweg.
<<

Wen

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 837

Geregistreerd: 06 Okt 2013 23:55

Bericht 09 Mei 2016 09:44

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Guattari schreef:Bij dezelfde potentiële werkgever:

Na 1,5 uur: hoe heet je? (Had CV niet bekeken).
Casus uitgewerkt; leidinggevende van de desbetreffende manager was er speciaal voor ingevlogen. Middenin m'n presentatie ging haar mobiel af en zei ze: "Vind je het erg dat ik even opneem? Ik ben vergeten een boodschappenlijstje te maken voor m'n man en anders hebben we straks geen eten." Haar leidinggevende was niet blij; ik ook niet, maar kon dat niet zeggen.

Dat is wel heel erg bijzonder gewoon dat soort telefoontjes opnemen tijdens een sollicitatiegesprek.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 09 Mei 2016 14:38

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Guattari schreef:Ik lees nu pas dat er werd gevraagd naar wat je ouders deden? Natuurlijk is dat een idiote vraag. Het zit vol aannames: dat je (nog) je beide ouders hebt, dat je contact met ze hebt, dat je biologisch verwant bent (anders slaat het al helemaal nergens op). Dit is het eerste wat in me opkomt en ik zou dus ook weigeren hierop antwoord te geven, weliswaar op een nette manier.

Volgens mij is dat dikgedrukte niet helemaal waar. Ook als je geadopteerd bent kan de werkmentaliteit waarin jij bent opgegroeid wel van invloed zijn op je eigen werkmentaliteit, lijkt mij. Desalniettemin vind ik het zelf ook een onnodige vraag. Ik kan me wel voorstellen dat het 'milieu' waarin je opgroeid van invloed is of in ieder geval van invloed kan zijn op hoe jij zelf in het leven staat. Maar deze vraag stellen op een sollicitatiegesprek vind ik niet zinnig. Het hoeft namelijk niet van invloed te zijn en naar aanleiding van deze vraag zouden dus tal van conclusies getrokken kunnen worden die helemaal niet van toepassing zijn.

♥♥
<<

anoniem213

Bericht 09 Mei 2016 14:48

Re: Raarste vraag tijdens een sollicitatiegesprek.

Ik vind het een vraag die zich richt op vooroordelen en ik zou overal zonder pardon weggestuurd worden denk ik als ik die vraag eerlijk moest beantwoorden. Gelukkig werk ik daarnaast al jaren heel hard in de horeca naast mijn studie, dus met mijn mentaliteit zit het wel goed.

Jammer dat zoiets meetelt. Ik vind het ook heel erg dat er geen studiefinanciering meer is voor juist de kinderen met ouders die niet gestudeerd hebben. Je zorgt ervoor dat er een grotere kloof ontstaat. Dat lijkt nu met de eerste cijfers ook al het geval te zijn, want het zijn inderdaad de kinderen van laagopgeleiden die nu afhaken en niet doorstuderen. Die ouders denken voornamelijk: dikke doei, dat is toch niet te betalen? Nou ja, niet per se relevant in dit topic, maar ik vind in elk geval dat je moet kijken naar iemands persoonlijke kwaliteiten en hem/haar het ook moet gunnen om juist te ontsnappen uit een milieu waar hij/zij niet eens zelf voor gekozen heeft.
VorigeVolgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers