Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Waar naam (na trouwen) aanpassen?

<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 29 Apr 2016 21:52

Waar naam (na trouwen) aanpassen?

De titel zegt het al. Waar moet je allemaal je nieuwe naam doorgeven en waar gaat dit vanzelf?
R. 2013
D. 2016
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43705

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 29 Apr 2016 22:00

Re: Waar naam (na trouwen) aanpassen?

Ga je trouwen?

Ik heb het opgegeven bij de gemeente (logisch daar moet je t aangeven) en vanuit daar ging het volgens mij direct naar de zorgverzekering en belastingdienst. De bank moet ik nog steeds regelen. Verder huisarts, tandarts, werk, tja. Alles.
Let's discover the world together.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 29 Apr 2016 22:07

Re: Waar naam (na trouwen) aanpassen?

De belangrijkste dingen gaan vanzelf via de gemeente (belastingdienst, zorgverzekeraar), de rest verander ik als ik het nodig vind, maar ga er niet speciaal achteraan.
Maar .misschien scheelt het ook dat ik mijn mans naam achter mijn eigen naam heb gezet en vooral nog mijn eigen naam gebruik.

Dingen zoals de hypotheek staan inmiddels wel op mijn nieuwe naam en ook de dingen omtrent onze dochter gaan via de nieuwe naam.

Huisarts, tandarts en werk vind ik niet zo belangrijk omdat (direct) te moeten veranderen. Als we straks verhuisd zijn en nieuwe tand- en huisarts vinden schrijf ik me wel met beide namen in.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 29 Apr 2016 22:17

Re: Waar naam (na trouwen) aanpassen?

14 juni gaan we trouwen :) Zonder poespas of iets hoor. Alleen maar zo dat we straks alle vier hetzelfde heten.

Het maakt verder dus niet uit als je verzekerd bent als Mevrouw Jansen de Boer maar de huisarts je kent als Mevrouw de Boer?
R. 2013
D. 2016
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43705

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 29 Apr 2016 22:20

Re: Waar naam (na trouwen) aanpassen?

Wat fijn, snap dat je dat wilt.

Volgens mij maakt het niet zoveel uit. Officieel blijf je toch altijd je meisjesnaam houden.
Let's discover the world together.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 29 Apr 2016 22:23

Re: Waar naam (na trouwen) aanpassen?

Na twee kinderen staat het voor ons toch wel aardig vast dat er niet meer uit elkaar gaan, dan kunnen we het ook wel officieel doen :)
R. 2013
D. 2016
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 20:55

Bericht 29 Apr 2016 23:15

Re: Waar naam (na trouwen) aanpassen?

Spencer schreef:14 juni gaan we trouwen :) Zonder poespas of iets hoor. Alleen maar zo dat we straks alle vier hetzelfde heten.

Het maakt verder dus niet uit als je verzekerd bent als Mevrouw Jansen de Boer maar de huisarts je kent als Mevrouw de Boer?

dat zou niet uit moeten maken want je meisjesnaam blijft je officiële achternaam. het enige wat je veranderd is je naamgebruik. daarnaast zitten medische dingen zitten vaak aan BSNnummer gekoppeld en die blijft hetzelfde.

vriendin liep wel tegen enkele problemen aan doordat ze alleen de naam van haar man gebruikt en deze niet op haar IDkaart staat. daar doen sommige bedrijven blijkbaar moeilijk over omdat ze zo de identiteit niet kunnen controleren. daar zou je met gebruik van een dubbele achternaam geen last van moeten hebben.
Afbeelding
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 30 Apr 2016 07:14

Re: Waar naam (na trouwen) aanpassen?

Ik ben bijna 2 jaar getrouwd. De belangrijke dingen worden inderdaad automatisch veranderd. De andere dingen doe ik als ik het nodig vind. Op mijn werk gebruik ik beide namen.
2014 2016
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 13:38

Bericht 30 Apr 2016 07:28

Re: Waar naam (na trouwen) aanpassen?

Elska schreef:
vriendin liep wel tegen enkele problemen aan doordat ze alleen de naam van haar man gebruikt en deze niet op haar IDkaart staat. daar doen sommige bedrijven blijkbaar moeilijk over omdat ze zo de identiteit niet kunnen controleren. daar zou je met gebruik van een dubbele achternaam geen last van moeten hebben.


Ik heb op mijn nieuwe paspoort "voornaam-achternaam" en dan "echtgenoot van achternaam man" staan en mijn man ook. Hebben dat toen wel specifiek moeten aangeven bij het aanvragen van onze paspoorten maar vonden dat belangrijk omdat een familielid van mijn man in het buitenland problemen heeft gehad hiermee. Er stond nergens officieel dat ze getrouwd waren en toen haar man in het ziekenhuis kwam te liggen mocht zij geen beslissingen nemen, moesten zijn ouders doen omdat zij niet kon aantonen dat ze zijn vrouw was. Moet er wel bij zeggen dat het toen in een land was waar vrouwen sowieso minder rechten hebben (weet niet meer precies waar) dus dat zal vast ook mee gespeeld hebben. Maar dat is me altijd bij gebleven en voor de zekerheid dus in m'n paspoort laten vermelden.

Verder heb ik het de afgelopen jaren alleen bij nieuwe dingen 'getrouwde' achternaam opgegeven en volgens mij alleen bij de bank heb ik het actief aangepast. De rest gewoon zo gelaten, maar ik heb ook bewust gekozen om zowel de naam van mijn man als mijn eigen achternaam te blijven gebruiken ipv alleen die van mijn man.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 20:55

Bericht 30 Apr 2016 10:52

Re: Waar naam (na trouwen) aanpassen?

Op verzoek kan er inderdaad de naam van partner worden toegevoegd. Wel iets waar je zelf om moet denken. Mij is dat bij het verlengen niet gevraagd dus mijn partner staat helaas nog niet op mijn idkaart.

Nu verwacht ik met landen binnen de EU minder problemen dan buiten de EU. lijkt me echt naar wanneer je in het ziekenhuis niet wordt erkent als partner. Las net ook een verhaal dat moeder en kinderen het vliegtuig niet in mochten omdat ze een andere achternaam op het paspoort had staan dan haar kinderen.
We hebben ook nog eens een geregistreerd partnerschap wat niet overal wordt erkent. Dat is ook al iets extra's om op te letten met reizen.
Afbeelding
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6680

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 05 Mei 2016 01:46

Re: Waar naam (na trouwen) aanpassen?

Klinkt heerlijk als alles automatisch veranderd. Hier niet, ik moest overal heen met mijn marriage certificate. Wat een gedoe. Nu ben ik overal *mansachternaam en die komt straks ook op mijn Aussie paspoort te staan, maar alles in Nederland hou ik op mijn meisjesnaam.
Afbeelding
Afbeelding
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12142

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 06 Mei 2016 19:36

Re: Waar naam (na trouwen) aanpassen?

Zorgverzekering en belasting gaat automatisch.

Est moet je zelf doen. Ik heb na bijna 8 jaar nog nooit mijn naam veranderd bij de huisarts/apotheek. Nooit problemen mee gehad met de verzekering.

Op mijn id kaart staat ev en dan man zijn achternaam
Afbeelding
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 12 Mei 2016 09:57

Re: Waar naam (na trouwen) aanpassen?

Belastingdienst ging automatisch. Zorgverzekering moest ik wel zelf mijn nieuwe achternaam doorgeven. Mijn werk hanteert alleen meisjesnamen en het ziekenhuis ook. Ik heb mijn achternaam bij fysio en tandarts wel aangepast maar bij de huisarts nog niet. Vergeet ik steeds maar daar staat mijn man wel in het systeem als echtgenoot. In onze paspoorten staat ook echtgenoot van en dan voorletters + achternaam.
<<

Anoniem234

Bericht 16 Mei 2016 22:56

Re: Waar naam (na trouwen) aanpassen?

Hey wat leuk. Wij zijn ook getrouwd op 14 juni, dit jaar alweer 5 jaar.
Gefeliciteerd het is toch leuk ook al is het simpel :)
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 16 Mei 2016 23:07

Re: Waar naam (na trouwen) aanpassen?

Bedankt :)

Ik wilde vroeger altijd trouwen als ik zwanger was van mijn tweede zoon. Zag het toen wel wat anders voor me haha maar alsnog vind ik het heel leuk.
R. 2013
D. 2016

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers