Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vaccineren

<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 30 Apr 2016 10:28

Re: Vaccineren

Bugel schreef:
Mizz_S schreef:Het plaatje van June zegt genoeg lijkt me. Ik vind mensen die niet vaccineren dom en egoistisch. En ik vind het een zorgelijke ontwikkeling dat dit er steeds meer lijken te worden. Als ik ooit een kindje zou hebben hoef ik er niet eens over te twijfelen.


Helemaal mee eens. Wat mij betreft mogen ze het verplichten. En kinderen die niet zijn ingeënt mogen ze wat mij betreft weigeren op school en crèche


Eens, en de ouders voor de volledige zorgkosten op laten draaien wanneer het kind wél ziek wordt en er niet gevaccineerd is.
<<

Anoniem161

Bericht 30 Apr 2016 10:31

Re: Vaccineren

Bugel schreef:
Mizz_S schreef:Het plaatje van June zegt genoeg lijkt me. Ik vind mensen die niet vaccineren dom en egoistisch. En ik vind het een zorgelijke ontwikkeling dat dit er steeds meer lijken te worden. Als ik ooit een kindje zou hebben hoef ik er niet eens over te twijfelen.


Helemaal mee eens. Wat mij betreft mogen ze het verplichten. En kinderen die niet zijn ingeënt mogen ze wat mij betreft weigeren op school en crèche


Dit idd. Een vriendin van mij heeft een kindje, is ingeënt maar als er iets uitbreekt, wordt het kind ziek. Dat weten ze nu al doordat het kind een ziekte heeft. Het kind wordt nu in gevaar gebracht door anderen.
Ze heeft nu ook geen contact met een vriendin omdat zij haar kind niet laat inenten.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 30 Apr 2016 10:34

Re: Vaccineren

Ben ik dom en egoistisch als ik mijn kind de HPV vaccinatie niet laat geven? Ja misschien wel, ik vind het alleen heel erg lastig om daarover een beslissing te nemen. Vooral door langdurige vermoeidheidsklachten van een groep meisjes na het krijgen van de prik (en waar Lareb geen duidelijk antwoord op heeft en het RIVM volgens mij ook nog niet). Maar het is hier nog niet aan de orde en over 5 jaar twijfel ik misschien wel niet meer (en mijn dochter heeft dan natuurlijk ook een stem hierin).

En hoe staan jullie dan tegenover vaccinaties tegen de mexicaanse griep die kinderen 5,5 jaar geleden konden krijgen?
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 30 Apr 2016 10:46

Re: Vaccineren

Laat ik voorop stellen dat ik pro vaccineren ben en mijn kind straks gewoon volgens het schema wil vaccineren. Toch schrik ik heel erg van de felheid van sommige reacties hier. Dom en egoïstisch? Natuurlijk is het beter om iedereen te vaccineren, maar er zijn echt kinderen die er heftig op reageren. Er zijn ook gevallen waarbij een kindje ernstig ziek is geworden of zelfs overleden is na het krijgen van vaccins. Deze gevallen vind je alleen terug op sites die eerder in dit topic al als onbetrouwbaar bestempeld zijn, maar laten we eerlijk zijn, zouden sites van de overheid zulke gevallen nou echt publiceren? Natuurlijk niet. Volgens mij is in die gevallen de relatie tussen het vaccin en het overlijden ook niet officieel bewezen. Of dat nou is omdat die relatie er écht niet is, of omdat het in de doofpot gestopt wordt uit angst dat mensen hun kinderen niet meer gaan vaccineren durf ik niet te zeggen. Want als er op officiële sites zou staan dat dit verband bewezen is, zou niemand het risico meer durven lopen en zouden ouders massaal stoppen met het laten vaccineren van hun kinderen.
Nogmaals, ik ben pro vaccineren en wil mijn eigen kindje straks gewoon laten vaccineren, maar om ouders die het niet doen nou direct dom en egoïstisch te noemen? Nee, dat vind ik echt niet terecht. Die ouders maken in veel gevallen ook echt een weloverwogen keuze, waarschijnlijk uit angst.

♥♥
<<

Anoniem245

Bericht 30 Apr 2016 11:01

Re: Vaccineren

Mijn zoon heeft de vaccinatie van de mexicaanse griep niet gehad. En of de dochter van mijn vriend straks het vaccin tegen Baarmoederhalskanker krijgt weten ze ook nog niet.
Er is ook sprake van dat er misschien een vaccin tegen waterpokken komt, dat vind ik zelf dus echt onnodig.
Verder ben ik het eens met Elliot in haar laatste post.
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 30 Apr 2016 11:07

Re: Vaccineren

Hier is het niet aan de orde met twee jongens, maar HPV-vaccin zou ik ook niet zeker van zijn. Zou daar zeker gedegen onderzoek naar doen en de voor- en nadelen afwegen.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7550

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 30 Apr 2016 11:17

Re: Vaccineren

Elliot schreef:Laat ik voorop stellen dat ik pro vaccineren ben en mijn kind straks gewoon volgens het schema wil vaccineren. Toch schrik ik heel erg van de felheid van sommige reacties hier. Dom en egoïstisch? Natuurlijk is het beter om iedereen te vaccineren, maar er zijn echt kinderen die er heftig op reageren. Er zijn ook gevallen waarbij een kindje ernstig ziek is geworden of zelfs overleden is na het krijgen van vaccins. Deze gevallen vind je alleen terug op sites die eerder in dit topic al als onbetrouwbaar bestempeld zijn, maar laten we eerlijk zijn, zouden sites van de overheid zulke gevallen nou echt publiceren? Natuurlijk niet. Volgens mij is in die gevallen de relatie tussen het vaccin en het overlijden ook niet officieel bewezen. Of dat nou is omdat die relatie er écht niet is, of omdat het in de doofpot gestopt wordt uit angst dat mensen hun kinderen niet meer gaan vaccineren durf ik niet te zeggen. Want als er op officiële sites zou staan dat dit verband bewezen is, zou niemand het risico meer durven lopen en zouden ouders massaal stoppen met het laten vaccineren van hun kinderen.
Nogmaals, ik ben pro vaccineren en wil mijn eigen kindje straks gewoon laten vaccineren, maar om ouders die het niet doen nou direct dom en egoïstisch te noemen? Nee, dat vind ik echt niet terecht. Die ouders maken in veel gevallen ook echt een weloverwogen keuze, waarschijnlijk uit angst.


Maar het is dus niet bewezen, dat het komt door die vaccins. Terwijl we wel (kunnen) weten wat er gebeurt als we kinderen (helemaal) niet inenten. En dat lijkt me vele malen gevaarlijker.

Overigens had ik het in mijn eerdere post over de standaard vaccins tegen kinderziektes, die aan kleine kinderen worden gegeven. Dat je er bijvoorbeeld voor kiest om een eenmalig vaccin tegen Mexicaanse griep, zoals Kira hierboven noemt, niet te geven vind ik heel wat anders.
Baarmoedehalskankervaccin vind ik ook wat anders. Dat is ook niet besmettelijk voor anderen, en een relatief nieuw vaccin natuurlijk. Aan dat vaccin had ik ook niet gedacht eerlijk gezegd.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 30 Apr 2016 11:24

Re: Vaccineren

Maar tetanus is ook niet besmettelijk naar anderen, dus als je die niet laat geven ben je ook niet dom of egoistisch? En de mexicaanse griep was/is wel besmettelijk, waarom ben je daar dan niet zo fel over?
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 30 Apr 2016 11:25

Re: Vaccineren

En hpv is wel degelijk heel erg besmettelijk.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 30 Apr 2016 11:30

Re: Vaccineren

Mizz_S schreef:
Elliot schreef:Laat ik voorop stellen dat ik pro vaccineren ben en mijn kind straks gewoon volgens het schema wil vaccineren. Toch schrik ik heel erg van de felheid van sommige reacties hier. Dom en egoïstisch? Natuurlijk is het beter om iedereen te vaccineren, maar er zijn echt kinderen die er heftig op reageren. Er zijn ook gevallen waarbij een kindje ernstig ziek is geworden of zelfs overleden is na het krijgen van vaccins. Deze gevallen vind je alleen terug op sites die eerder in dit topic al als onbetrouwbaar bestempeld zijn, maar laten we eerlijk zijn, zouden sites van de overheid zulke gevallen nou echt publiceren? Natuurlijk niet. Volgens mij is in die gevallen de relatie tussen het vaccin en het overlijden ook niet officieel bewezen. Of dat nou is omdat die relatie er écht niet is, of omdat het in de doofpot gestopt wordt uit angst dat mensen hun kinderen niet meer gaan vaccineren durf ik niet te zeggen. Want als er op officiële sites zou staan dat dit verband bewezen is, zou niemand het risico meer durven lopen en zouden ouders massaal stoppen met het laten vaccineren van hun kinderen.
Nogmaals, ik ben pro vaccineren en wil mijn eigen kindje straks gewoon laten vaccineren, maar om ouders die het niet doen nou direct dom en egoïstisch te noemen? Nee, dat vind ik echt niet terecht. Die ouders maken in veel gevallen ook echt een weloverwogen keuze, waarschijnlijk uit angst.


Maar het is dus niet bewezen, dat het komt door die vaccins. Terwijl we wel (kunnen) weten wat er gebeurt als we kinderen (helemaal) niet inenten. En dat lijkt me vele malen gevaarlijker.


Ben ik helemaal met je eens hoor, ik wilde alleen uitleggen dat sommige mensen er dus wel degelijk over na hebben gedacht en de keuze om niet te vaccineren hebben gemaakt uit angst voor eventuele gevolgen. Niet omdat ze achterlijk zijn, maar omdat ze bang zijn. Ik vind het niet ok om deze mensen dan maar dom of egoïstisch te noemen.

♥♥
<<

Anoniem205

Bericht 30 Apr 2016 11:37

Re: Vaccineren

Ik vind het goed dat vaccinatieprogramma's bestaan, maar ik vind het geen fijne gedachte dat onze kindjes al op zo'n jonge leeftijd worden volgestopt met bepaalde antistoffen. Waarom moet daar al mee begonnen worden met 6-8 weken? Dat is voor ons dus ook de reden geweest dat we de HepB later hebben gegeven. Wat mij betreft waren we ook pas rond 6mnd met Tetanus begonnen, maar daar stond vriend niet achter.

Ik zou bij een dochter ook twijfelen over het vaccin tegen baarmoederhalskanker. Dat lijkt me een heel lastige keuze
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7550

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 30 Apr 2016 11:42

Re: Vaccineren

Liadan schreef:Maar tetanus is ook niet besmettelijk naar anderen, dus als je die niet laat geven ben je ook niet dom of egoistisch? En de mexicaanse griep was/is wel besmettelijk, waarom ben je daar dan niet zo fel over?


Mexicaanse griep maakt niet deel uit van het standaard programma, en is geen kinderziekte, dus daar had ik het gewoon simpelweg niet over. Heeft verder niets met fel te maken hoor.
Tetanus is inderdaad niet besmettelijk. Maar ik had het ook niet over alle individuele injecties. Ik had het overduidelijk over ouders die helemaal niet laten vaccineren, dus tegen helemaal niets. Dus ook niet tegen besmettelijke kinderziektes als mazelen en kinkhoest.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7550

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 30 Apr 2016 11:43

Re: Vaccineren

Liadan schreef:En hpv is wel degelijk heel erg besmettelijk.


Maar als ik baarmoederhalskanker heb en ik ga naast jou staan/zitten de hele dag krijg jij niets. Dat is met ziektes als mazelen heel anders natuurlijk.
<<

Anoniem184

Bericht 30 Apr 2016 11:50

Re: Vaccineren

Liadan schreef:Maar tetanus is ook niet besmettelijk naar anderen, dus als je die niet laat geven ben je ook niet dom of egoistisch? En de mexicaanse griep was/is wel besmettelijk, waarom ben je daar dan niet zo fel over?

Mijns inziens zijn dat vaccins geweest die nog maar kort op de markt zijn (hpv) of een vaccin dat halsoverkop gemaakt moest worden (Mexicaanse griep). Het lijkt me logisch dat we van dergelijke vaccins een heel stuk minder weten dan het vaccinatieprogramma dat kinderen doorgaans doorlopen. Dat vaccinatieprogramma bestaat inmiddels al zo lang en ik ga er vanuit dat al die vaccins in de loop der jaren meer en meer geoptimaliseerd zijn.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 30 Apr 2016 11:53

Re: Vaccineren

Liadan schreef:Maar tetanus is ook niet besmettelijk naar anderen, dus als je die niet laat geven ben je ook niet dom of egoistisch? En de mexicaanse griep was/is wel besmettelijk, waarom ben je daar dan niet zo fel over?


Ja dan ben je, in mijn ogen, ook dom en egoïstisch, omdat je je kind een risico laat lopen terwijl dat totaal overbodig is.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 30 Apr 2016 11:54

Re: Vaccineren

Oreo, wat vind jij dan het verschil tussen vaccineren met 6-8 weken en vaccineren op latere leeftijd? Vanaf welke leeftijd zou je wel die antistoffen toe willen dienen? Ben je niet juist bang dat je kindje ziek wordt in die onbeschermde periode? Maakt het überhaupt wat uit wanneer je vaccineert? Ik vraag me dit openlijk af want ik zie zelf niet waarom je er mee zou wachten.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem184

Bericht 30 Apr 2016 11:57

Re: Vaccineren

Ik zou er geloof ik ook wel moeite mee hebben om een hele kleine baby te laten vaccineren trouwens. Je baby is een maand oud en hoppa, daar gaan de eerste prikken met verzwakte ziektekiemen er al in.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 30 Apr 2016 12:04

Re: Vaccineren

Mizz_S schreef:
Liadan schreef:Maar tetanus is ook niet besmettelijk naar anderen, dus als je die niet laat geven ben je ook niet dom of egoistisch? En de mexicaanse griep was/is wel besmettelijk, waarom ben je daar dan niet zo fel over?


Mexicaanse griep maakt niet deel uit van het standaard programma, en is geen kinderziekte, dus daar had ik het gewoon simpelweg niet over. Heeft verder niets met fel te maken hoor.
Tetanus is inderdaad niet besmettelijk. Maar ik had het ook niet over alle individuele injecties. Ik had het overduidelijk over ouders die helemaal niet laten vaccineren, dus tegen helemaal niets. Dus ook niet tegen besmettelijke kinderziektes als mazelen en kinkhoest.

Nou, je had het erover dat je mensen die niet vaccineren dom en egoistisch vindt. En nu heb je het er al over dat je dat niet over alle individuele injecties vindt, maar tetanus zit in de dktp prik die kinderen krijgen als ze nog heel klein zijn.
En je hebt het er al over dat je het niet had over de prik tegen de mexicaanse griep omdat dat geen kinderziekte is.
Tetanus is ook geen kinderziekte, hepatitis ook niet bijvoorbeeld.
Ik vond je in je eerste post erg onnodig fel en nu nuanceer je het iets.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 30 Apr 2016 12:07

Re: Vaccineren

Sawadee schreef:
Liadan schreef:Maar tetanus is ook niet besmettelijk naar anderen, dus als je die niet laat geven ben je ook niet dom of egoistisch? En de mexicaanse griep was/is wel besmettelijk, waarom ben je daar dan niet zo fel over?


Ja dan ben je, in mijn ogen, ook dom en egoïstisch, omdat je je kind een risico laat lopen terwijl dat totaal overbodig is.

Dat mag je vinden, ik vind het niet nodig om mensen dom of egoïstisch te noemen als ze hun kind geen vaccinatie geven.
Ik vind het zelf heel belangrijk dat mijn kinderen wel tegen tetanus zijn ingeënt maar vind het echt te ver gaan om ouders die dit niet doen dom en egoïstisch te noemen (ik denk hier hetzelfde over als elliot).
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 30 Apr 2016 12:10

Re: Vaccineren

Maple schreef:
Liadan schreef:Maar tetanus is ook niet besmettelijk naar anderen, dus als je die niet laat geven ben je ook niet dom of egoistisch? En de mexicaanse griep was/is wel besmettelijk, waarom ben je daar dan niet zo fel over?

Mijns inziens zijn dat vaccins geweest die nog maar kort op de markt zijn (hpv) of een vaccin dat halsoverkop gemaakt moest worden (Mexicaanse griep). Het lijkt me logisch dat we van dergelijke vaccins een heel stuk minder weten dan het vaccinatieprogramma dat kinderen doorgaans doorlopen. Dat vaccinatieprogramma bestaat inmiddels al zo lang en ik ga er vanuit dat al die vaccins in de loop der jaren meer en meer geoptimaliseerd zijn.

Dat lijkt me ook logisch dat we daar minder over weten, maar het kwam wel van het RIVM uit en veel mensen in dit topic vinden dat we niet moeten twijfelen aan de expertise van het RIVM.
<<

Anoniem155

Bericht 30 Apr 2016 12:12

Re: Vaccineren

Wat zeg je dan tegen je kinderen? Lijkt me dat die wel kwaad/bezorgd worden als ze erachter komen. Lijkt me erg vervelend dan moet je die prikken op latere leeftijd nog gaan halen (en zelf betalen waarschijnlijk).
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7550

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 30 Apr 2016 12:13

Re: Vaccineren

Liadan schreef:
Mizz_S schreef:
Liadan schreef:Maar tetanus is ook niet besmettelijk naar anderen, dus als je die niet laat geven ben je ook niet dom of egoistisch? En de mexicaanse griep was/is wel besmettelijk, waarom ben je daar dan niet zo fel over?


Mexicaanse griep maakt niet deel uit van het standaard programma, en is geen kinderziekte, dus daar had ik het gewoon simpelweg niet over. Heeft verder niets met fel te maken hoor.
Tetanus is inderdaad niet besmettelijk. Maar ik had het ook niet over alle individuele injecties. Ik had het overduidelijk over ouders die helemaal niet laten vaccineren, dus tegen helemaal niets. Dus ook niet tegen besmettelijke kinderziektes als mazelen en kinkhoest.

Nou, je had het erover dat je mensen die niet vaccineren dom en egoistisch vindt. En nu heb je het er al over dat je dat niet over alle individuele injecties vindt, maar tetanus zit in de dktp prik die kinderen krijgen als ze nog heel klein zijn.
En je hebt het er al over dat je het niet had over de prik tegen de mexicaanse griep omdat dat geen kinderziekte is.
Tetanus is ook geen kinderziekte, hepatitis ook niet bijvoorbeeld.
Ik vond je in je eerste post erg onnodig fel en nu nuanceer je het iets.


Als ik de openingspost lees, dan krijg ik het gevoel dat het gaat over helemaal niet vaccineren. En dat vind ik dom en egoistisch. Daar reageerde ik dus op. Verder ben ik de eerste om toe te geven dat ik zelf niet voldoende verstand ervan heb om over alle situaties per injectie te oordelen. Ik vertrouw daarom op de wetenschap. En dat zouden in mijn ogen meer mensen dus moeten doen.
En ik weet verder niet heel veel over individuele ziektes als tetanus en hepatitus, maar ze zitten in het standaard vaccinatiesprogramma dus ik zou ze mijn kind zeker geven. Ik ben blij dat we in een land leven waar dit soort medische voorzieningen zo goed geregeld zijn, en waar ik gebruik kan maken van deze medische kennis. Verder lukt twee quotes even niet op de tablet, maar Maple haar post over Mexicaanse griep en hpv haalt mij verder de woorden uit de mond.
Overigens snap ik ook niet helemaal waarom op mijn post zo fel gereageerd wordt, gezien heel veel anderen precies hetzelfde zeggen, maar dat terzijde.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 30 Apr 2016 12:21

Re: Vaccineren

Ik reageerde in eerste instantie niet alleen op jou, maar op iedereen die ouders die niet inenten dom en egoïstisch vinden.
<<

Anoniem184

Bericht 30 Apr 2016 12:34

Re: Vaccineren

Liadan schreef:
Maple schreef:
Liadan schreef:Maar tetanus is ook niet besmettelijk naar anderen, dus als je die niet laat geven ben je ook niet dom of egoistisch? En de mexicaanse griep was/is wel besmettelijk, waarom ben je daar dan niet zo fel over?

Mijns inziens zijn dat vaccins geweest die nog maar kort op de markt zijn (hpv) of een vaccin dat halsoverkop gemaakt moest worden (Mexicaanse griep). Het lijkt me logisch dat we van dergelijke vaccins een heel stuk minder weten dan het vaccinatieprogramma dat kinderen doorgaans doorlopen. Dat vaccinatieprogramma bestaat inmiddels al zo lang en ik ga er vanuit dat al die vaccins in de loop der jaren meer en meer geoptimaliseerd zijn.

Dat lijkt me ook logisch dat we daar minder over weten, maar het kwam wel van het RIVM uit en veel mensen in dit topic vinden dat we niet moeten twijfelen aan de expertise van het RIVM.

Oh, maar die mening deel ik niet per defenitie.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 30 Apr 2016 12:39

Re: Vaccineren

Maple schreef:Ik zou er geloof ik ook wel moeite mee hebben om een hele kleine baby te laten vaccineren trouwens. Je baby is een maand oud en hoppa, daar gaan de eerste prikken met verzwakte ziektekiemen er al in.


Oh ja, dat lijkt mij juist prettig. Zielig, absoluut, klein arm kind. Dat is ook echt heel sneu, zo'n huilend kindje, ziek gemaakt door het vaccin. Maar wel zo veilig. Die leeftijd is er niet voor niets denk ik dan. Is het later als ze ouder zijn dan minder zielig?
Let's discover the world together.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers