Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Voorlezen

<<

Tommie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 265

Geregistreerd: 11 Mrt 2014 19:57

Bericht 29 Apr 2016 10:02

Voorlezen

Mijn dochter is nu 9 maanden en ik wil graag gaan beginnen met een voorleesriteel voor het slapen gaan. Gewone boekjes lezen doen we al, zoals Nijntje.
Ik ben op zoek naar voorleesboeken met korte verhaaltjes, met mooie tekeningen erin. Ik hou niet van schreeuwerige kleuren en plastic boeken. Ik heb ook Jip en Janneke, maar die verhaaltjes vind ik nog wat te lang.

Wat lezen jullie voor? Ben benieuwd!
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 29 Apr 2016 10:07

Re: Voorlezen

Ze is natuurlijk nog wel erg jong voor echt voorlezen van verhaaltjes maar Woezel en Pip, Dikkie dik etc zijn natuurlijk altijd leuk. En Gonnie en Gijsje ( zijn eendjes) Het gaat er ook vooral om dat je haar in aanraking brengt met woorden etc en een echt verhaal snapt ze nu toch nog niet. Je kunt ook dingen benoemen met haar, of van die voelboekjes gebruiken.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Anoniem184

Bericht 29 Apr 2016 10:29

Re: Voorlezen

Ik heb toevallig vrij recent nog een workshop gehad over interactief voorlezen met baby's en dreumesen, heel interessant. Het kwam van Boekstart uit, op hun site vind je voorleestips en leuke boekjes. De nadruk bij voorlezen onder het jaar ligt niet zozeer op het voorlezen van een verhaal zelf, maar op het kijken en 'ervaren'. Dus plaatjes kijken, benoemen, een liedje zingen over het plaatje wat je ziet, etc. Kijkt je kindje weg, las even een momentje van rust in. Praat en vertel ook niet té veel. Op de site staan meer handige voorlees- en boekentips: http://www.boekstart.nl

Oh wat grappig, leuk voor de Friese mama's: ze hebben zelfs een lijst met Friese boekentips!
Laatst gewijzigd door Anoniem184 op 29 Apr 2016 10:33, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Snirp

Major Yipyapper

Berichten: 4823

Geregistreerd: 22 Nov 2013 08:57

Bericht 29 Apr 2016 10:31

Re: Voorlezen

Gonnie en Gijsje zijn zeker leuk!
Ik heb T. trouwens wel altijd gewoon Jip en Janneke voorgelezen, al vanaf dat hij 6 maanden was volgens mij.
Maar dit was dan wel als hij lekker in bed lag.
Als we beneden op de bank een boekje lezen, is het inderdaad meer een kijk-verhaaltje. Bijv. Dikkie Dik en Nijntje.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 29 Apr 2016 11:35

Re: Voorlezen

Hier lees ik vanaf het begin al voor, en eigenlijk allerlei verschillende boeken. Bij de jongste van net twee zijn favoriet:
- Nijntje (daar is hij zo gek op dat we daar best wat titels van hebben inmiddels)
- Bumba (hebben we 1 boekje van met flapjes, dat is erg leuk als ze die flapjes zelf open en dicht kunnen doen)
- Jij bent mijn kleine ster (schattige tekeningen en zoon was vooral de eerste tijd weg van dit boekje)
- Raad eens hoeveel ik van je hou (zoon vindt hem leuk, dochter vond hem ook leuk en ik vind het ook een schattig verhaaltje)
- Dikkie dik
- Woezel en Pip
- allerlei boekjes waar je wat extra's kan zien of doen, dat vindt zoon ook erg leuk. Boeken met flapjes, dingen om aan te voelen, bewegen, geluiden, etc.

Ik probeer wel de verhaaltjes niet té lang te maken en niet te weinig plaatjes. Jip en Janneke lees ik hem bijvoorbeeld nog niet zo vaak voor, de verhaaltjes zijn wel kort, maar de plaatjes zijn ook niet altijd even levendig. En hij vindt het hier leuk om dingen aan te wijzen en te benoemen, dus dan is het wel handig als hij voldoende te zien heeft.
<<

Anoniem205

Bericht 29 Apr 2016 11:42

Re: Voorlezen

Wij lezen weinig voor, maar hebben wel altijd boekjes liggen voor zoon. Van korte tot lange verhaaltjes: jip & janneke, Kikker & vriendjes, Dikkie Dik, Woezel & Pip, Nijntje, etc. En ook versjes (100x Annie). Zoon luistert tegenwoordig heel aandachtig en bij versjes gaat hij meewiebelen want hij herkent de rijm. En hij komt veel met zijn eigen boekjes die hij aan ons voorleest.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 29 Apr 2016 12:16

Re: Voorlezen

Dikke Dik is al veel genoemd, in de grote boeken staan veel korte verhaaltjes.
Marianne Busser en haar man (ben zijn naam kwijt) hebben ook veel voorleesboekjes op rijm.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Anoniem286

Bericht 29 Apr 2016 12:18

Re: Voorlezen

Wij lezen veel voor, we hebben van alles liggen en zij kiest dan uit. Favoriet hier zijn woezel en pip, pim en pom en nijntje. Ze vind ook korte sprookjes erg leuk.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 29 Apr 2016 12:21

Re: Voorlezen

Wij hebben het grote boek van a.m.g. Smith, staan verschillende soorten verhaaltjes en versjes in.
Wij lezen veel voor, zoon is er gek op. We hebben veel verschillende boeken staan, sommige zonder tekst, soms meer tekst, dan weer weinig en soms de boekjes met 1 plaatje en 1 woord per bladzijde (daar is onze zoon nu te groot voor aan het worden, maar voor jullie kindje wel leuk)
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 29 Apr 2016 12:42

Re: Voorlezen

Hoezo nog te jong Maeve? Ik lees mijn zoon al voor sinds dat hij 4 weken was geloof ik. Natuurlijk snspte hij niet direct alle verhalen, maar hij is wel helemaal gewend aan mijn stem, de routine enzovoorts. Nu dat hij ruim twee is, wordt het alleen maar leuker.

We lezen met name Jip&Janneke, maar ook Dikkie Dik, The Gruffalo, en allerhande andere boekjes die we hebben gekregen.
L2014 & H2017
<<

Anoniem250

Bericht 29 Apr 2016 12:57

Re: Voorlezen

Maple schreef:Ik heb toevallig vrij recent nog een workshop gehad over interactief voorlezen met baby's en dreumesen, heel interessant. Het kwam van Boekstart uit, op hun site vind je voorleestips en leuke boekjes. De nadruk bij voorlezen onder het jaar ligt niet zozeer op het voorlezen van een verhaal zelf, maar op het kijken en 'ervaren'. Dus plaatjes kijken, benoemen, een liedje zingen over het plaatje wat je ziet, etc. Kijkt je kindje weg, las even een momentje van rust in. Praat en vertel ook niet té veel. Op de site staan meer handige voorlees- en boekentips: http://www.boekstart.nl

Oh wat grappig, leuk voor de Friese mama's: ze hebben zelfs een lijst met Friese boekentips!


Dit zijn hele goede tips! Boekstart geeft ook per leeftijd tips.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 29 Apr 2016 14:13

Re: Voorlezen

Mijn dochtertje vind de boeken van Matthew van Fleet heel leuk. Met 10 maanden las ik ze voor en nu trekt ze inmiddels zelf aan de flapjes om de dieren te laten bewegen en voelt ze de verschillende soorten neuzen/tongen met haar handjes (zijn van die flapjes - en voelboeken).

Verder vind ik het Voorleesboek voor het leukste meisje van Marianne Busscher en Ron Schröder ook heel leuk.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 29 Apr 2016 20:14

Re: Voorlezen

Hier is op dit moment het grote verzamelboek van Kikker favoriet. En al maanden Nijntje, naast de standaard boekjes hebben we er ook een voel boekje, een knisperboekje en een boek met allerlei geluidjes van, dat vond hij met 9 maanden echt allemaal al geweldig.
Voor overdag op de bank vind hij boekjes met flapjes en geluidjes heel leuk. Deze serie vind hij heel leuk: http://www.clavisbooks.com/book/de-natu ... idenboekje

In bed lezen wij nu elke avond Jip en Janneke voor, juist omdat de verhaaltjes ook vrij kort zijn, mijn zoon is nu 17 maanden en ligt echt te grinniken in bed!
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Tommie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 265

Geregistreerd: 11 Mrt 2014 19:57

Bericht 29 Apr 2016 22:20

Re: Voorlezen

Dankjewel voor jullie reacties en tips. Ik denk dat voorlezen vanaf jonge leeftijd erg goed is voor de ontwikkeling van een kindje, het zal alleen nog een andere functie hebben dan voorlezen aan een ouder kindje.
Boekstart heb ik een brief van gekregen en ik denk dat we maar gewoon eens naar de bieb gaan binnenkort.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron