Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat is er leuk aan zwanger zijn?

<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 29 Apr 2016 10:04

Re: Wat is er leuk aan zwanger zijn?

Maar Gijs , dan kun je zelf toch ook wel nagaan dat Marsy het dan dus niet over jou heeft?! ik vind het nogal gepikeerd om zo te reageren terwijl zij zelf in haar stuk al aangaf het natuurlijk niet over depressie en HG te hebben. Toevallig benoemde ze migraine niet maar dat kun je zelf wel nagaan..
<<

Anoniem280

Bericht 29 Apr 2016 10:34

Re: Wat is er leuk aan zwanger zijn?

Ben het eigenlijk wel eens met wat HGL zegt.
<<

Tsjip

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1323

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 29 Apr 2016 10:41

Re: Wat is er leuk aan zwanger zijn?

Ik vond trouwens de vermoeidheid die ik aan het begin van beide zwangerschappen had verschrikkelijk! Totaal andere vermoeidheid dan dat ik gewend was.

Verder sluit ik me aan bij MZCharlotte!
04-12-2013
03-05-2016



Instagram: Huis4_
<<

Geel

Bericht 29 Apr 2016 12:51

Re: Wat is er leuk aan zwanger zijn?

Ik reageerde volgens mij juist anders op m'n zwangerschap dan met gewoon ziek zijn. Ik voelde me stoerder, opgewekter, terwijl m'n lichaam tegelijk klote voelde. Maar ik ben wel iemand die het regelmatig moet ventileren. Ik heb dat bv. veel bij Carrie en Urban Naked gedaan. Dat lucht enorm op, terwijl zij me misschien wel vonden klagen. Bij andere mensen sprak ik er minder over. In een topic als deze is het logisch dat mensen even hun verhaal doen, net wat MzCharlotte zegt. Dus ik vind echt niet dat er een negatieve sfeer om zwangerschappen hangt hier.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11149

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 29 Apr 2016 13:27

Re: Wat is er leuk aan zwanger zijn?

Ik vind een reactie zoals die van Marsy echt kwetsend. Je hebt gewoon geen idee waar je het over hebt. Dit in tegenstelling tot hgl. Ik vind het echt heel naar dat je zo makkelijk een oordeel hebt over iets waar je geen verstand van hebt maar wel mensen mee kwetst.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem155

Bericht 29 Apr 2016 13:30

Re: Wat is er leuk aan zwanger zijn?

Zenna schreef:
Marsy31 schreef:Dat denk ik ook. Maar woon nu even bij een zwangere vriendin in, die is ook moe, heeft bekkenpijn en is misselijk, dus dichterbij kan ik het niet meemaken :) En ik hoor haar nooit, behalve hoe bijzonder het is als de kleine schopt (en man, wat is dat een gek gevoel voor iemand die niet zwanger is en de hand erop legt haha), ze straalt en is onwijs trots op haar buik. En ik denk dat ik ook zo'n type ben (tenminste, mochten mijn klachten zoals de hare zijn, ik heb het natuurlijk niet over hormoon depressies of harde buiken of zwangerschapsvergiftiging, of andere erge dingen die het tot een hel kan maken). Maar als het de 'gewone' klachten zijn, ja, dan ben ik net als m'n vriendin M.
Maar goed, ik voel alweer een discussie golf aankomen die ik uiteindelijk ga verliezen want 'ik ben niet zwanger noch mama', dus het is terecht dan en ik ben hier niet om die discussie aan te zwengelen. Maar vind het wel onwijs opvallend hoeveel hier de negatieve dingen neerzetten, die dus duidelijk niet in evenwicht of lager zitten dan de positieve. Of ik lees niet goed.


Ik ben wel zwanger geweest en had erg veel last van bekkenpijn. Ik liep echt heel typisch zwanger. Toch sta ik er exact hetzelfde in als jij. Hoewel je nog niet zwanger bent geweest kun je al wel inschatten hoe je normaal gesproken omgaat met ziek zijn of pijn. Sommige mensen klagen veel wanneer ze ziek zijn, anderen minder. Dat geldt voor zwangeren ook.
Hier gaan er veel over vallen denk ik maar ja, het is gewoon zoals het is.. En ik heb het hier uiteraard niet over extreme misselijkheid, depressie en bekkeninstabiliteit natuurlijk. Wel over klagen dat je lichaam niet meer van jezelf is en je niet meer kunt sporten.

Ik denk dat dit iets heel persoonlijk is. Als je nooit fanatiek sport en daar niet van houdt, dan zul je het ook niet erg vinden om niet (voluit) te kunnen sporten tijdens je zwangerschap. Als je echt een oermoeder bent, die dol is op knuffelen en gezelschap, dan zul je het idee niet kennen dat je lichaam niet meer van jezelf is, want dat vindt je dan juist heerlijk. Dan voel je je misschien juist minder eenzaam tijdens je zwangerschap.

Dat sommige vrouwen deze gevoelens hebben tijdens de zwangerschap lijkt me niet vreemd en moet je niet bagatelliseren, maar verder ben ik het er wel mee eens dat je een keuze hebt hoe ermee om te gaan.

Zelf ben ik ook niet zo van het zeuren. Ik ben gewoon met alles doorgegaan tijdens de zwangerschap, terwijl ik echt wel moeite met sommige dingen had. Toch spreek liever mijn dankbaarheid uit voor de dingen die wel goed gaan.
<<

Anoniem281

Bericht 29 Apr 2016 13:36

Re: Wat is er leuk aan zwanger zijn?

Oh ik vind 't heel dubbel, letterlijk. Want ik kan ontzettend jubelen over m'n zoontje (want hij is echt zo lief en mooi en geweldig :heart: ) en over m'n kraamweek ook wel, op ziekenhuisopname na, want ik heb gewoon een heel fijne kraamweek gehad.

Open je een topic daarover, dan zul je mij niet negatief horen zijn. Maar in dit topic gaat 't toch juist over de minpunten? En die zijn er gewoon, klaar. Voor niet iedereen even erg, maar jeetje, ik vond zwanger zijn héél moeilijk, kan dat dan niet gezegd worden, omdat het iets moois zou moeten zijn? Het maakt de mooie kanten niet minder mooi, maar ik heb me ontzettend verloren gevoeld afgelopen maanden. Doorbetaald verlof, bijv. maakt dat niet beter, maakt het niet makkelijker. Ik kan me heel goed realiseren hoe bijzonder zwanger zijn is, hoe fijn het is dat we hier goede zorg hebben, hoe bizar cool het is, dat er een mensje in me groeide. Maar tegelijkertijd heb ik weken met m'n ziel onder m'n arm rondgelopen en niet geweten wat ik met mezelf aan moest en ook dát gebeurt.
<<

Anoniem161

Bericht 29 Apr 2016 14:06

Re: Wat is er leuk aan zwanger zijn?

Spencer schreef:Ik vind een reactie zoals die van Marsy echt kwetsend. Je hebt gewoon geen idee waar je het over hebt. Dit in tegenstelling tot hgl. Ik vind het echt heel naar dat je zo makkelijk een oordeel hebt over iets waar je geen verstand van hebt maar wel mensen mee kwetst.


Dit idd. Je moet echt eerst zwanger zijn geweest voordat je weet wat het is. En niet zeggen dat je het dichtbij meemaakt door een kamergenoot.
En dan nog, privé klaag ik niet maar hier wil ik mijn verhaal gewoon kwijt.
Maar goed dat mag niet door iemand die zelf niet zwanger is geweest.

Sommige mensen leveren alleen maar kritiek over andere mensen.
<<

Anoniem155

Bericht 29 Apr 2016 14:12

Re: Wat is er leuk aan zwanger zijn?

Het valt me wel vaker op dat mensen hier oordelen over een situatie die ze niet kennen. Ik vind dat best vreemd.
<<

Anoniem304

Bericht 29 Apr 2016 14:26

Re: Wat is er leuk aan zwanger zijn?

Maud schreef:Het valt me wel vaker op dat mensen hier oordelen over een situatie die ze niet kennen. Ik vind dat best vreemd.

Je bent er anders goed bekend mee.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 29 Apr 2016 14:28

Re: Wat is er leuk aan zwanger zijn?

Ik vond het ziek zijn aan het begin niet fijn.
Maar echt waar, ik ben het allemaal 'vergeten' toen ik onze man zag. Dan doet het er allemaal niet meer toe.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 29 Apr 2016 14:28

Re: Wat is er leuk aan zwanger zijn?

Yadira schreef:
Maud schreef:Het valt me wel vaker op dat mensen hier oordelen over een situatie die ze niet kennen. Ik vind dat best vreemd.

Je bent er anders goed bekend mee.


:smile: :good:
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem161

Bericht 29 Apr 2016 14:32

Re: Wat is er leuk aan zwanger zijn?

Yadira, jij bent vandaag goed bezig :smile: ga zo door ;)
<<

Anoniem161

Bericht 29 Apr 2016 14:33

Re: Wat is er leuk aan zwanger zijn?

Sam schreef:Ik vond het ziek zijn aan het begin niet fijn.
Maar echt waar, ik ben het allemaal 'vergeten' toen ik onze man zag. Dan doet het er allemaal niet meer toe.


Dit idd. Ik moest echt goed nadenken welke klachten ik had bij zoon. En ben bezig met het 9 mnd dagboek, heb veel aan mijn man moeten vragen. Wist veel nu al niet meer.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 29 Apr 2016 14:35

Re: Wat is er leuk aan zwanger zijn?

Hahaha Elisa, daarom moet je dat dagboek in die negen maanden schrijven :P
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem161

Bericht 29 Apr 2016 14:38

Re: Wat is er leuk aan zwanger zijn?

Haha klopt maar wilde wachten tot de 12 weken. Bang dat het nog fout ging.
<<

Anoniem304

Bericht 29 Apr 2016 14:39

Re: Wat is er leuk aan zwanger zijn?

Haha, ik zou het los op een briefje schrijven denk ik. En dan na de 12 weken overnemen in het echte boek.
<<

Anoniem280

Bericht 29 Apr 2016 14:51

Re: Wat is er leuk aan zwanger zijn?

Dat boek heb ik volgens mij ook pas na de 12 weken ingevuld. Wilde ook zeker weten of alles goed zat tot 12 weken.
Maar wist gelukkig nog veel van voor die 12 weken.
Maar hormonen is een raar ding wat het met je doet tijdens de zwangerschap. Heb mezelf denk ik wel leuk gevonden, maar mijn vriend vond mij soms echt niet zo leuk! Ik ben dat allemaal weer vergeten, gelukkig. :smile:
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 29 Apr 2016 15:48

Re: Wat is er leuk aan zwanger zijn?

Elisa schreef:Haha klopt maar wilde wachten tot de 12 weken. Bang dat het nog fout ging.


O dat snap ik. Ik dacht dat je hem nu nog in ging vullen van je zoon. Verkeerd begrepen :palm:
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 29 Apr 2016 17:27

Re: Wat is er leuk aan zwanger zijn?

Wat veel reacties zijn er bij gekomen. Ik ga niet op iedereen persoonlijk reageren, maar zal wel proberen zoveel mogelijk in te gaan op de reacties.

Voor de duidelijkheid, ik heb dit topic geopend simpelweg om antwoord op de vraag te krijgen wat er leuk is aan zwanger zijn. En eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik het best prettig vind om te lezen dat er meerdere vrouwen ook min of meer hetzelfde tegenaan kijken als ik doe. Herkenbaarheid is gewoon fijn. Maar dat het een negatief topic zou worden was dus niet direct mijn intentie.

Ik heb nooit gedacht dat een zwangerschap heel fijn zou zijn. Heb ook nooit over zwanger worden of zelfs moeder worden gedroomd, maar op een gegeven moment kom je op een leeftijd dat je daar wel serieus over gaat nadenken en besluit om voor een kindje te gaan. En ja, dan ontkom je over het algemeen niet aan een zwangerschap. Nou was het bij ons ook vrij snel raak en werd ik dus 'plotsklaps' geconfronteerd met zwanger zijn.
In mijn geval betekent dat ik beperkt ben in hetgeen ik normaliter doe en mijzelf daarnaast gewoon echt anders voel. En ik mis het dus ontzettend dat ik niet kan sporten. In plaats daarvan hang ik op de bank en verveel ik mij ter pletter. En wat ik hier diverse keren als advies heb gelezen, om me te richten op de leuke dingen, dat zou ik echt graag doen. Maar eerlijk? Ik zie vooralsnog geen leuke dingen. Vandaar ook dit topic. Als ik denk aan het inrichten van het kamertje ofzo vraag ik mij vooral af wanneer ik überhaupt tijd heb om te gaan shoppen of of ik dat wel ga volhouden en niet halverwege in de winkel een opvlieger krijg of loop te kokhalzen. Bij de echo's was ik uiteraard erg blij om te horen dat alles goed gaat, maar verder vond ik er niet veel aan. Mijn man zat te glunderen en te kijken waar de handjes/voetjes e.d. zitten, mij daarentegen lukte het zelfs niet om daar van te genieten. Hoewel de baby goed herkenbaar was, is het voor mij niet concreet genoeg. Het is niet tastbaar en ergens maakt het mij ook bang hoe mij leven gaat veranderen en of ik die verantwoordelijkheid voor zo'n kleintje wel aankan.

En hoewel het mij dus zwaar valt weet ik natuurlijk waar ik het voor doe en ben ik echt wel dankbaar dat het mij/ons gegevens is om straks een kind op de wereld te zetten. Natuurlijk heb ik die 9 maanden er dus voor over, daar gaat het ook helemaal niet om. Neemt alleen niet weg dat ik het zwanger zijn gewoon niets vind. Ik wou dat ik op een roze wolk zat en alles even prachtig vond, maar zo werkt het dus niet. Iets met hormonen gok ik zo. Wat ik hier in dit topic een beetje heb proberen te omschrijven is nou eenmaal wat ik voel en dit mag toch geuit worden? Of is het wenselijker als ik lekker enthousiast doe terwijl ik dat dus helemaal niet ben? Waarom moet dat door sommigen worden weggezet als geklaag, ondankbaar of zelfs egoïstisch? Dat interpreteer je mij toch echt verkeerd.
Overigens klaag ik in het dagelijks leven ook echt niet zoveel over mijn zwangerschap. Sterker nog, ik heb het er het liefst gewoon helemaal niet over. Ik vertel ook pas sinds deze week aan mensen dat ik zwanger ben, met name omdat het zichtbaar begint te worden en ik het ook weer lullig vind als mensen het denken maar niet willen vragen.
<<

Puck

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 731

Geregistreerd: 28 Dec 2013 09:10

Bericht 29 Apr 2016 17:43

Re: Wat is er leuk aan zwanger zijn?

Bij de eerste kreeg ik mijn energie pas weer terug met 22 weken zwangerschap, gelukkig is dit ook zo gebleven tot en met het einde. Zwanger zijn an sich is ook niet perse leuk, en dat hoeft voor mij ook helemaal niet, maar wel onwijs bijzonder. Geef het de tijd en accepteer dat het nu eenmaal veel van je lichaam, en geest in mijn geval, vraagt. Het is zo fijn als je straks jullie baby voelt bewegen, ik kon daar heel erg van genieten tenminste.

En Marsy, vraagje aan jou zonder je aan te willen vallen. Hoe denk je er mee om te gaan als de zwangerschap je niet fysiek, maar juist mentaal zwaar valt? Want ook dat is een mogelijkheid. Tijdens mijn eerste zwangerschap was ik vanaf het moment dat ik positief testte doodsbang om mijn baby te verliezen, bij alles wat ik deed. Ik heb weekenden stil in bed gelegen van angst, bang dat het ineens klaar zou zijn. Ik kon pas een klein beetje ontspannen toen ik mijn zoon voelde bewegen met 20 weken, maar toch kon ik nog steeds niet geloven dat hij echt na 40 weken gezond geboren zou worden. Ik voel me niet persoonlijk aangevallen door jouw posts, maar ik dacht ook die zwangerschap wel even te flikken, fysiek is dat me dus ook prima gelukt, maar ik had vooraf nooit kunnen bedenken wat het mentaal met me zou doen.
13-04-2014
02-03-2016
10-03-2018
25-08-2020
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 30 Apr 2016 11:01

Re: Wat is er leuk aan zwanger zijn?

Nouja, wat een oordeel zeg Marsy. Ten eerste is dit een topic om het 'taboe' te doorbreken over de roze wolk van het zwanger zijn. Dus ja, dan geven mensen in dit topic de dingen aan die ze niet leuk vinden aan zwanger zijn. Dat heeft niets met zeuren en klagen te maken. Ja, ik ben zwanger en vind het geweldig en bijzonder dat mijn lichaam een mens aan het 'bouwen' is, dat ik dat kan. Ik ben ontzettend trots op mijn buikje en wil het liefst van de daken schreeuwen dat er een kleintje aan komt. Maar dat maakt niet dat het daarom maar niet meer vervelend is om continu te spugen, jezelf kwijt te zijn en gewoon beperkter te zijn op verschillende gebieden. Dat ik het er met liefde voor over heb maakt niet dat het allemaal maar leuk is. En dat ik er hier over 'klaag' maakt ook niet dat ik een zeikende, miepende, negatieve zwangere ben.
Ten tweede: voordat ik zwanger was dacht ik er ook anders over, meer van 'joh, je weet waar je het voor doet, suck it up en niet zeuren.' En hoewel ik daar echt m'n best voor doe, is 9 maanden lang vervelende kwaaltjes gewoon lang en vervelend. Klaar. Daar mag je als zwangere best eerlijk over zijn en je hoeft echt niet steeds maar te doen alsof het in het niet valt bij het grote geluk waarvoor je het allemaal doet. Je kiest meestal bewust voor een kindje en je bent dankbaar dat het lukt, maar als dat zou kunnen zonder 9 maanden lang zwanger te zijn, ja dan zou dat mijn voorkeur hebben. Waarom zou dat niet gezegd mogen worden?

♥♥
<<

Anoniem177

Bericht 30 Apr 2016 11:33

Re: Wat is er leuk aan zwanger zijn?

Geen enkel zwangerschap is hetzelfde en zie mensen hier reageren over de bekende klachten o.a. bekken en bandenpijn maar niemand weet hoe erg de persoon het ervaart.

Ik denk dat we allemaal onwijs dankbaar zijn dat we überhaupt zwanger mogen worden mogen worden en na de bevalling er ook wel anders tegen aannkijken maar zegt niet dat iedereen er zo van kan genieten
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 30 Apr 2016 13:24

Re: Wat is er leuk aan zwanger zijn?

Bazinga schreef:Oh ik vind 't heel dubbel, letterlijk. Want ik kan ontzettend jubelen over m'n zoontje (want hij is echt zo lief en mooi en geweldig :heart: ) en over m'n kraamweek ook wel, op ziekenhuisopname na, want ik heb gewoon een heel fijne kraamweek gehad.

Open je een topic daarover, dan zul je mij niet negatief horen zijn. Maar in dit topic gaat 't toch juist over de minpunten? En die zijn er gewoon, klaar. Voor niet iedereen even erg, maar jeetje, ik vond zwanger zijn héél moeilijk, kan dat dan niet gezegd worden, omdat het iets moois zou moeten zijn? Het maakt de mooie kanten niet minder mooi, maar ik heb me ontzettend verloren gevoeld afgelopen maanden. Doorbetaald verlof, bijv. maakt dat niet beter, maakt het niet makkelijker. Ik kan me heel goed realiseren hoe bijzonder zwanger zijn is, hoe fijn het is dat we hier goede zorg hebben, hoe bizar cool het is, dat er een mensje in me groeide. Maar tegelijkertijd heb ik weken met m'n ziel onder m'n arm rondgelopen en niet geweten wat ik met mezelf aan moest en ook dát gebeurt.



Dit!! Exact dit.. Dit is nou eenmaal een 'klaag' topic, dus zal 90% ook in die strekking zijn.

Als er een topic geopend wordt over hoe geweldig de kraamzorg is, of feit dat het oleeeee zo fijn is dat we hier in Nederland een ge-wel-di-ge medische zorg hebben zal het daar over gaan.

Hier mag je gewoon klagen. En nogmaals, ja het is fantastisch, een wonder dat je lijf zo iets kan maken. Maar daarom altijd maar leuk en geweldig? Nee.. verre van dat..
Ik zie het nou bij mijn vriendin... Kan niets anders dan spugen spugen spugen spugen, al 3 maanden lang. Nou geloof me, dat word je, letterlijk in dit geval, SPUUGzat hoor!

En Marsy, ik bid echt tot de goden dat je, mocht je voor een kindje willen gaan, je een super makkelijke zwangerschap hebt.. en anders.. hoor ik je tegen die tijd nog wel.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6818

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 30 Apr 2016 16:07

Re: Wat is er leuk aan zwanger zijn?

Ik heb het nooit raar gevonden dat zwangere vrouwen klagen. Het is nu eenmaal best zwaar en iedereen ervaart dit anders. Je kunt hier niet over oordelen als je het zelf niet meegemaakt hebt. Dus die mening deel ik echt met sommige hier. Ik kan mij heel goed voorstellen dat als je veel moet spugen dat je het echt zat bent ja.

Ik vind zwanger zijn echt prachtig, ik geniet enorm van de bewegingen in mijn buik. Het doet alleen best veel pijn momenteel en hoe geweldig ik mijn buik ook vind het slechte slapen begint mij nu op te breken.
Omdat ik best bang ben geweest om misselijk te worden ben ik zooo opgelucht dat dat aan mij voorbij is gegaan dat ik al die pijntjes nu op het laatst echt niet erg vind, ik klaag er ook alleen tegen mijn man over. Ik moet gewoon accepteren nu dat ik niet meer alles zelf kan.

Ook gebruik ik het forum af en toe als uitlaatklep, heerlijk :smile:
2016
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers