Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zorgverlof

<<

Tiem

Noob

Berichten: 107

Geregistreerd: 20 Apr 2016 11:01

Bericht 25 Apr 2016 12:27

Zorgverlof

Er is me onduidelijk of ik recht heb gehad op zorgverlof.

Vorige week heeft mijn kindje van 15 maanden oud twee nachten in het ziekenhuis gelegen.
Mijn werk zegt dat ik geen recht heb op zorg-/bijzonderverlof. Hier moet ik dagen voor inleveren. Ik ben het daar echter niet mee eens, maar het is me ook niet helemaal duidelijk of ik er echt geen recht op heb.

Mijn werkgever geeft aan dat dit een 'risico' is van het hebben van kinderen en zij daar niet de dupe van mogen worden. Ik ben het hier gedeeltelijk mee eens. Zolang een kind ziek ik kan ik zelf beoordelen of hij/zij naar de opvang kan of dat ik thuis moet blijven. In dat geval kost het me dagen.
Nu lag mijn kind in het ziekenhuis en waren wij genoodzaakt hier 24 uur per dag bij te zijn. Afwisselend uiteraard. We hebben nog een kindje thuis die we niet elke dag/nacht konden onderbrengen. Daarbij waren wij ook niet in de mogelijkheid om opa / oma / kennis in het ziekenhuis te laten zitten. (Dit vind ik overigens toch raar, maar dat terzijde).

Mijn werk geeft aan dat in het geval van opname het ziekenhuis de zorg op zich neemt. Bij ons is dit niet het geval. Wij worden geacht 24 uur per dag bij ons kind te zijn. Zij zijn er alleen voor medische ondersteuning.

Kan ik iemand mij vertellen of ik hier recht op heb? Morgen heb ik een afspraak met HR om dit te bespreken.
<<

Anoniem236

Bericht 25 Apr 2016 12:41

Re: Zorgverlof

Als je kijkt naar de informatie die de site van Rijksoverheid geeft over zorgverlorf, heb je recht op zorg verlof als je de zorg hebt voor oa een ziek kind.
Wat je werkgever zegt over het risico dat je kinderen hebt, slaat nergens op. Dus als je jezelf ziek meld is dat het risico van mens zijn?

Er staat wel bij dat je geen zorgverlof kunt opnemen in het geval de zieke in het ziekenhuis ligt. Maar aangezien je zelf dag en nacht bij je kind moet zijn lijkt mij dat niet opgaan.

Vervelend zo'n werkgever, ik heb het gelukkig nooit meegemaakt maar ik weet bijna zeker dat dit bij ons wordt weggeschreven onder zorgverlof, bijzonderverlof of ziekte. Raar om vakantiedagen in te moeten leveren als je kind in het ziekenhuis ligt.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 25 Apr 2016 12:45

Re: Zorgverlof

Ik ben bang dat dit zo'n maas in de wet zal zijn, want:

recht op kortdurend zorgverlof. Voorwaarde is dat de zieke verzorging nodig heeft en dat u de enige bent die dit kan geven. Voor iemand die bijvoorbeeld in het ziekenhuis ligt, kunt u geen kortdurend zorgverlof opnemen.

Ik zou kijken of je een verklaring van het ziekenhuis kunt krijgen dat je geacht werd aanwezig te zijn.
L2014 & H2017
<<

Tiem

Noob

Berichten: 107

Geregistreerd: 20 Apr 2016 11:01

Bericht 25 Apr 2016 13:13

Re: Zorgverlof

Dank voor jullie reacties. Ik vind het ook erg lastig. Ik ga informeren of ik een verklaring kan krijgen.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4379

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 25 Apr 2016 13:28

Re: Zorgverlof

Ik denk dat zorgverlof lastig gaat worden, want in het ziekenhuis wordt je kind verzorgd dus daar ben jij in principe niet voor nodig. Misschien met een verklaring dat dat wel lukt. Maar wat dacht je van calamiteitenverlof? Dat bestaat ook en ik vind dit daar wel onder vallen.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 25 Apr 2016 13:31

Re: Zorgverlof

Op zich wel, maar dan moet het niet om een geplande ziekenhuisopname gaan. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... itenverlof

Ik vind het trouwens wel smerig om te zeggen dat het jouw risico is en dat het bedrijf daar niet onder mag lijden. Ik zou daar denk ik nog meer verbolgen over zijn dan de vorm van het verlof. Ik zou dat zeker aankaarten bij HR, volgens mij mág dat niet eens gezegd worden. Het hebben van werknemers is één bonk risico, maar dan wel een risico dat een werkgever draagt. Ze zouden zelf in jouw schoenen staan, kijken welk verlof er dan aan gehecht wordt.
L2014 & H2017
<<

Tiem

Noob

Berichten: 107

Geregistreerd: 20 Apr 2016 11:01

Bericht 25 Apr 2016 13:36

Re: Zorgverlof

Oké, ik ga me daar ook in verdiepen.

Ik begrijp wel wat jullie bedoelen, maar mijn kind wordt toch niet verzorgd in het ziekenhuis? De verplegers komen af en toe eens binnen om bloeddruk te meten / kijken of er nog medische handelingen nodig zijn en 1 á 2x per dag komt de arts.
Kijk ik dan zo zwart-wit?
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 25 Apr 2016 13:38

Re: Zorgverlof

Nee, maar de informatie die voorzien is door de Rijksoverheid stelt het wel zo zwart-wit. Er wordt ook geen onderscheid gemaakt tussen minderjarigen of volwassenen in dat stukje tekst. Terwijl als je logisch nadenkt...
L2014 & H2017
<<

Tiem

Noob

Berichten: 107

Geregistreerd: 20 Apr 2016 11:01

Bericht 25 Apr 2016 13:39

Re: Zorgverlof

Mzcharolotte, ik vind het ook een vreemde uitspraak. Daarmee zou je ook kunnen zeggen dat werknemers niet meer mogen sporten. Ze kunnen immers een been breken en niet in de gelegenheid te zijn om op kantoor te komen. Ik zeg maar wat. Als het om 'risico' gaat.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 25 Apr 2016 14:11

Re: Zorgverlof

Misschien een domme vraag hoor, maar is dat normaal, dat de verpleging een kindje van 15 maanden oud - op de medische zorg na - 'aan hun lot overlaten'? Ik vind dat wel een beetje gek, zorgen ze dan niet voor voedingen enzo?

Anyway, volgens mij heb je in dit geval wel recht op zorgverlof, juist omdat jouw aanwezigheid dus vereist was vanwege dit punt. Ik zou een verklaring vragen in het ziekenhuis.

♥♥
<<

Pitty

Bericht 25 Apr 2016 17:22

Re: Zorgverlof

Ik zou het bespreken met je werk, en anders maar gewoon dagen opnemen. Is er niet ergens een levensloopregeling ofzo, waarmee je een potje uren opbouwt? En misschien smerig, maar ik zou me later in het jaar gewoon ziek melden.
<<

Anoniem178

Bericht 25 Apr 2016 17:41

Re: Zorgverlof

Misschien zou je het nog kunnen laten vallen onder calamiteitenverlof?

Zorgverlof kunnen ze eigenlijk altijd wel onderuit omdat ze kunnen claimen dat er altijd iemand anders voor had kunnen zorgen.
<<

Anoniem282

Bericht 25 Apr 2016 19:10

Re: Zorgverlof

Strikt genomen heeft HR gelijk. Zorgverlof kun je het niet onder wegschrijven, want de zorg is op papier uitbesteed. Dat er in de praktijk wordt verlangd dat je zelf voor je kind zorgt, maakt het hooguit aanspraak doen op een ander soort verlof. En dan nog vraag ik me af: vind jij het (logischerwijs) onverantwoord en zielig dat jullie kind daar alleen ligt, of heeft de behandelend arts echt uitgesproken dat jullie als ouders worden geacht voor het kind te zorgen (naast eten en drinken wat de verpleging op zich neemt)?

De werkgever kan hierin wat coulance tonen, maar dit hoeft niet ----> zorgverlof. Ik heb dit ook wel gehad met iemand in mijn naaste omgeving: voor de tijd in het ziekenhuis kreeg ik geen zorgverlof en voor de tijd dat ik mantelzorgde juist weer wel.
<<

Anoniem281

Bericht 25 Apr 2016 19:39

Re: Zorgverlof

Elliot schreef:Misschien een domme vraag hoor, maar is dat normaal, dat de verpleging een kindje van 15 maanden oud - op de medische zorg na - 'aan hun lot overlaten'? Ik vind dat wel een beetje gek, zorgen ze dan niet voor voedingen enzo?

Anyway, volgens mij heb je in dit geval wel recht op zorgverlof, juist omdat jouw aanwezigheid dus vereist was vanwege dit punt. Ik zou een verklaring vragen in het ziekenhuis.


In 'ons' ziekenhuis wordt er gewoon voor je kindje gezorgd als die wordt opgenomen. En ook nog heel goed! :)

Ik snap dat 't een heel vervelende situatie is, maar volgens mij kom je niet heel ver. En ik snap dat 't heel bruut overkomt, maar het is toch ook jouw probleem en niet dat van je werk? Calamiteitenzorg is alleen als je echt per direct weg moest van 't werk om bij je kindje (of partner, ouder) te zijn volgens mij en zorgverlof is idd alleen als er niemand anders voor je kindje kán zorgen, maar in een ziekenhuis wordt dat doorgaans wel gedaan.
<<

Anoniem331

Bericht 25 Apr 2016 19:58

Re: Zorgverlof

Tiem schreef:Mzcharolotte, ik vind het ook een vreemde uitspraak. Daarmee zou je ook kunnen zeggen dat werknemers niet meer mogen sporten. Ze kunnen immers een been breken en niet in de gelegenheid te zijn om op kantoor te komen. Ik zeg maar wat. Als het om 'risico' gaat.



Onze manager had het er laatst over dat hierover de regels ook gaan veranderen. Inderdaad omdat er dus sporters zijn die met blessures thuis zitten, en dat kost geld. Dus als ze er iets op kunnen verzinnen dan komt dat zeker.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 25 Apr 2016 20:33

Re: Zorgverlof

Persoonlijk vind ik het buiten de zorgvraag wel logisch dat (één van) de ouders bij een minderjarige aanwezig zou moeten zijn in het zh en je daar als werkgever én Rijk wel onderscheid in zou moeten maken om andere redenen dan zorg. Maar zoals het er nu staat denk ik dat je er inderdaad geen aanspraak op kunt maken.
L2014 & H2017
<<

Tiem

Noob

Berichten: 107

Geregistreerd: 20 Apr 2016 11:01

Bericht 25 Apr 2016 21:05

Re: Zorgverlof

Bij het ziekenhuis waar mijn kind onder behandeling is/was wordt er wel degelijk geacht dat er een ouder aanwezig is. Dit staat zelfs beschreven. De verzorging komt echt op eigen rekening.

Afin, ik ga morgen dat gesprek in en hoop op coulance. Zoniet, dan is dat jammer.
<<

Tiem

Noob

Berichten: 107

Geregistreerd: 20 Apr 2016 11:01

Bericht 25 Apr 2016 21:08

Re: Zorgverlof

Bazinga schreef:
Elliot schreef:Misschien een domme vraag hoor, maar is dat normaal, dat de verpleging een kindje van 15 maanden oud - op de medische zorg na - 'aan hun lot overlaten'? Ik vind dat wel een beetje gek, zorgen ze dan niet voor voedingen enzo?

Anyway, volgens mij heb je in dit geval wel recht op zorgverlof, juist omdat jouw aanwezigheid dus vereist was vanwege dit punt. Ik zou een verklaring vragen in het ziekenhuis.


In 'ons' ziekenhuis wordt er gewoon voor je kindje gezorgd als die wordt opgenomen. En ook nog heel goed! :)

Ik snap dat 't een heel vervelende situatie is, maar volgens mij kom je niet heel ver. En ik snap dat 't heel bruut overkomt, maar het is toch ook jouw probleem en niet dat van je werk? Calamiteitenzorg is alleen als je echt per direct weg moest van 't werk om bij je kindje (of partner, ouder) te zijn volgens mij en zorgverlof is idd alleen als er niemand anders voor je kindje kán zorgen, maar in een ziekenhuis wordt dat doorgaans wel gedaan.


Toen mijn kind net geboren was werd er ook goed voor gezorgd op de couveuzeafdeling, maar op de kinderafdeling is dat -bij ons althans- toch echt anders.
Het heeft vast ook met de leeftijd te maken.
<<

Tiem

Noob

Berichten: 107

Geregistreerd: 20 Apr 2016 11:01

Bericht 25 Apr 2016 21:09

Re: Zorgverlof

En misschien dat elk ziekenhuis hier een eigen beleid in heeft. Geen idee
<<

Anoniem250

Bericht 25 Apr 2016 21:16

Re: Zorgverlof

Eens. Toen mijn baby's na de geboorte werden opgenomen, werd er heel goed voor ze gezorgd. Ik kon toen ook thuis douchen en eten. Ik ben net thuis na een nacht en dag met mijn dochter in het ziekenhuis te hebben doorgebracht. En ik kon echt niet weg. Laat staan een dag werken. Ik heb gelukkig zonder problemen zorgverlof gekregen. Als mijn kinderen ziek zijn, kan ik meestal wel oppas regelen (mijn ouders) of desnoods thuiswerken.
Maar een nacht en een dag in het ziekenhuis. Waar door verpleging en artsen ook erg veel gevraagd wordt, had ik onmogelijk anders kunnen opvangen.
<<

Anoniem205

Bericht 25 Apr 2016 22:19

Re: Zorgverlof

Wat Guattari zegt klopt (helaas) vanuit een HR oogpunt gezien. Maar elke werkgever gaat er anders mee om. Je kunt ook voorstellen om te middelen: 1 dag vakantie en 1 dag zorgverlof. En last dit goed op papier vastleggen.

Ik werk zelf in HR en ze doen bij mijn werkgever heel moeilijk ovet zorgverlof. Maar toch heb ik het al 2x toegewezen gekregen. Daarom heb ik de keer daarop deels thuis gewerkt en deels verlof opgenomen. Zo heb ik mijn goede kant ook even laten zien.

Succes met je gesprek morgen.
<<

Anoniem185

Bericht 25 Apr 2016 23:37

Re: Zorgverlof

Bij ons worden er gewoon door de arts verklaringen gegeven als er iemand aanwezig moet zijn. Dit is wel in België dus ik weet niet hoe dat in Nederland wordt gedaan.
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1028

Geregistreerd: 08 Dec 2013 13:23

Bericht 25 Apr 2016 23:42

Re: Zorgverlof

Tijdens de (acute) ziekenhuisopname van mijn zoontje van toen 15 maanden werd ook van ons verwacht dat 1 van beide er dag en nacht bij aanwezig was. De verpleging kwam af en toe langs voor wat checks, maar de verzorging lag volledig bij ons. Ik vind het ook niet meer dan logisch dat 1 van de ouders er is (op deze leeftijd dan).
Mijn man heeft zorgverlof gekregen (ook toen mijn zoon na zijn ziekenhuisopname thuis kwam) en ik stond vanwege een flinke griep voor twee werkdagen ziek gemeld. Nu moet ik zeggen dat de werkgever van mijn man erg coulant is geweest. Volgens de wet zijn ze het niet verplicht, maar ze vonden het onder hun zorgplicht vallen (gezien de leeftijd van ons kind). Het is erg krom geregeld met het zorgverlof, hopelijk kom je eruit met je werkgever!
<<

Anoniem282

Bericht 26 Apr 2016 00:09

Re: Zorgverlof

Ik sluit me aan bij Oreo dat middelen de oplossing kan zijn naar tevredenheid voor jou en je werkgever. Al met al gaat het om 2 dagen. Zelfs als je meteen wist dat het van je normale verlofuren afgaat, had je dit zonder meer gedaan, toch? Jouw situatie is echter uitzonderlijk, want formeel valt jullie kind onder 'de zorg van het ziekenhuis', maar in de praktijk was dit alleen medische ondersteuning. Hier wordt niets over gezegd in de regelgeving rondom zorgverlof aanvragen en toegewezen krijgen. Dan zou ik dus, net als Oreo al zei, insteken op 1 dag zorgverlof en 1 dag normaal verlof.

Een verklaring van de arts zou ik alleen overwegen als bovenstaand voorstel wordt afgewezen. Twee dagen is 'te weinig' om daar zo'n punt van te maken en dan ben ik weer terug bij de derde zin van de eerste alinea. :)

Houd het maar zo feitelijk mogelijk en dus je andere kind (dat niet ondergebracht kon worden) niet erbij gaan halen. Dat heeft namelijk niets hiermee te maken, wanneer het gaat om zorgverlof ----> dit is je normale verlof dat je dan aanspreekt. Daarmee geef je HR dus juist een argument om je voorstel tot 1 dag zorgverlof zelfs af te wijzen en/of het zaait verwarring. Succes morgen; ik hoop voor je dat je werkgever c.q. HR je enigszins tegemoet wil komen. :)
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17368

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 26 Apr 2016 07:47

Re: Zorgverlof

Ik zou je hiervoor calamiteitenverlof geven, mits je dit ook aanvraagt. Dat is meestal wat het tricky maakt bij alle aanvragen die wij krijgen; in de CAO staat bij ons dat het aangevraagd moet worden, anders hoeft het verzoek in principe niet gehonoreerd worden. Qua soort verlof vind ik calamiteiten wel het beste passen.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers