Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het grote borstvoedingstopic #2

<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3116

Geregistreerd: 24 Okt 2015 11:53

Bericht 12 Jun 2021 14:43

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Puck schreef:
Emma schreef:Fijn dat het afbouwen zo goed gaat Marin!

Het zijn inderdaad pittige dagen, soms vraag ik me ook wel af of ik er ook wel goed aan doe omdat ik het idee heb dat ik mn vriend zoveel ontneem. Zullen mn hormonen wel zijn, hij voelt dat zelf ook helemaal niet zo.


Wat zonde dat je dat gevoel hebt, jij geeft jullie kind de beste voeding die er bestaat en je vriend kan bijvoorbeeld erna met hem zitten, huid op huid, voor een boertje en zodat jij je handen even vrij hebt of samen met je zoontje douchen of in bad.

Qua regeldagen, dat kan zeker wat langer duren dan 1 dag. Geef eraan toe, lekker samen op bed en dutten met je zoon op je borst.

@Tabbie, borstvoeding op schema kan zeker, mijn oudste zoon was zelf van een strak schema, daar kon ik de klok op gelijk zetten. Bij mijn andere kinderen was/is het ook wel ongeveer elke 3 a 4 uur. Ik weet niet wat fomo is, haha, maar ik geef persoonlijk veel liever de borst dan een flesje, voor mij voelt een fles geven heel afstandelijk. Oh en de groei en het aantal luiers geven voldoende indicatie over wat erin gaat.


Bedankt voor je reactie! Mijn vriend zit inderdaad ook veel met hem en doucht met hem dus dat zit wel goed. Ik werd er gisteren gewoon heel onzeker van dat eigenlijk niets goed was en als hij niet bij mij kon liggen was het alleen maar enorm hard huilen.
Heb me er uiteindelijk maar bij neergelegd dat er niets uit mn handen zou komen en ben lekker serie gaan kijken met hem op mn borst. En vandaag gaat het ineens weer stukken beter 😃😃
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3187

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 14 Jun 2021 16:56

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik ben vanmorgen bij de lactatiekundige geweest. Zij raad voor mij een handkolf of een enkele electrische aan, die je mogelijk kan uitbreiden. Nu noemde zij de merken Medela, Ardo en Horigen. Nu neig ik het meest naar Medela. Zijn jullie bekend met de andere merken? En zit daar een enkele electrische kolf bij, die je kunt uitbreiden?

Ik kan alleen de Medela maxi flex vinden, die is dubbel, welke je enkel kunt gebruiken. Maar in wil dus andersom 😅

Daarbij gaan we dit weekend twee keer langer op pad. Dan moet ik buitenshuis voeden (gelukkig bij (schoon)familie). Ben benieuwd hoe dat bevalt. Hoe was jullie “eerste keer”?
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 14 Jun 2021 17:10

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Bloom schreef:
Ik kan alleen de Medela maxi flex vinden, die is dubbel, welke je enkel kunt gebruiken. Maar in wil dus andersom 😅



Ik snap niet zo goed wat je hiermee bedoelt. Je maakt een kolf (althans de twee die ik ken) dubbel door beide uiteinden van de slangetjes op de flesjes aan te sluiten. Wil je enkel kolven, dan verbind je één slangetje aan zichzelf (connectie stuk) zodat daar niet door gekolfd wordt en de ander sluit je aan op 't flesje. Ik snap niet zo goed wat je precies zoekt. Of snap jij nog niet zo goed hoe een kolf werkt? (wat lulliger klinkt dan ik't bedoel, ik bedoel dat ik zelf ook geen idee had voordat ik ooit zo'n ding in m'n handen had gehad). Of zie ik iets over 't hoofd?

Ik heb zoals je al las dus goede ervaring met medela. Saga heeft een Horigen gehad met volgens mij een goede ervaring. Ik kan haar wel even appen om haar ervaring met je te delen mocht ze dit niet lezen.
Let's discover the world together.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3187

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 14 Jun 2021 17:54

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Nou, de Medela maxi flex is een dubbele kolf, die je enkel kunt gebruiken.
Ik wil eigenlijk een enkele kolf die ik mogelijk in de toekomst kan uitbreiden naar een dubbele. Ik weet niet goed hoe ik het anders moet verwoorden 😅
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Pioen

Noob

Berichten: 181

Geregistreerd: 31 Mei 2019 20:41

Bericht 14 Jun 2021 18:58

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik heb de Ardo Calypso, wel direct gekocht als dubbele kolf. Was sowieso een complete set die ik kocht, met ook een handkolfset erbij. Maar volgens mij kan je ook gewoon de enkele variant kopen en die uitbreiden naar dubbel. Ik kreeg van de verzekering ook nog €200 terug dacht ik, dus kostte ons uiteindelijk bijna niks. Wat wel fijn is, de garantie loopt op aantal kolfuren en niet op jaren.

Buitenhuis voeden deed ik vaak op een slaapkamer zodat ik me even rustig kon terug trekken. Voedde sowieso ook een tijdje liggend in begin.
2017
2021
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 14 Jun 2021 19:09

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik ben geen expert maar een enkele kolf uitbreiden naar dubbel kan denk ik niet door het gebrek aan zuigkracht? Als de zuigkracht geen probleem is dan kun je van een enkele gewoon een dubbele maken door een dubbele slang te kopen etc. Je maakt een dubbele enkel door de slang enkel te maken en er maar 1 fles/zuigding aan te verbinden.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 14 Jun 2021 19:24

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Harri legt dus duidelijk uit wat ik bedoel. 😁
Let's discover the world together.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3187

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 14 Jun 2021 19:27

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Oh dat klinkt wel logisch. Maar waarom zou de lactatiekundige dat dan aanraden als het niet goed werkt? Dat is dan wel stom.

Ik kan er verder ook weinig over vinden, dus denk dat ik er maar vanuit ga dat ik of een enkele koop of een dubbele.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 14 Jun 2021 19:34

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Dan zou ik een dubbele kopen, dan heb je iig beide mogelijkheden.
En anders misschien de lk nog even om verduidelijking vragen?
Let's discover the world together.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3187

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 14 Jun 2021 19:37

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ja, ik had gevraagd om tips. Maar daar liet ze zich niet echt over uit. Behalve dan de drie merken.

Ik twijfel nu inderdaad tussen de Medela flex en Medela flex maxi.
Maar ben nog aan het kijken naar een ardo. Horigen trekt mij niet zo.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 14 Jun 2021 19:38

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

In het ziekenhuis had ik ooit een dubbelen, maar eigenlijk handen tekort om de schelpen op mijn borst vast te houden en de kolf te starten. Op basis daarvan kan ik me voorstellen dat ze een enkele kolf aanbeveelt boven een dubbele.
08/2018
05/2021
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 14 Jun 2021 19:48

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Welke bedoel je dan? De Flex is volgens mij (maar pin me er niet op vast) de naam voor de nieuwere versies van alle lijnen. Maar denk dat je twijfelt tussen de Swing Flex (enkel) en de Swing Maxi Flex (dubbel)? Met beide heb ik geen ervaring, wel met Medela zelf en daar ben ik tevreden over. Dat het geen digitaal schermpje heeft lijkt mij niet heel fijn, dat je niet handig kan zien hoeveel seconden er voor de TSR zijn verstreken en hoeveel minuten voor het kolven zelf en welke stand (de sterkte) je zit. Maar dat is misschien ook gewenning en misschien weet iemand anders daar nog wat nuttigs over te zeggen?

Maar an sich vind ik Medela verder een fijn systeem!
Let's discover the world together.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11407

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 14 Jun 2021 20:09

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

MissEnergy schreef:In het ziekenhuis had ik ooit een dubbelen, maar eigenlijk handen tekort om de schelpen op mijn borst vast te houden en de kolf te starten. Op basis daarvan kan ik me voorstellen dat ze een enkele kolf aanbeveelt boven een dubbele.


De kolven kun je in je voedingsbh vastklemmen!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 14 Jun 2021 20:13

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

En je hebt speciale kolf bh's. Dat is wel het toppunt van seksloos maar wel effectief! (niet voor iedereen hoor ik wel eens maar voor mij werkte het destijds wel).
Let's discover the world together.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3187

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 14 Jun 2021 20:16

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ach ja, die bedoel ik inderdaad Marin. De Swing! Helemaal van de leg hier…
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 14 Jun 2021 20:19

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Jip schreef:
MissEnergy schreef:In het ziekenhuis had ik ooit een dubbelen, maar eigenlijk handen tekort om de schelpen op mijn borst vast te houden en de kolf te starten. Op basis daarvan kan ik me voorstellen dat ze een enkele kolf aanbeveelt boven een dubbele.


De kolven kun je in je voedingsbh vastklemmen!


Dat lukt niet in mijn bh want dan krijg ik hem niet goed passend. Sowieso is passende bh in maat H al lastig! Ik weet dat er speciale bh's zijn voor dubbelzijdig. Vooralsnog was ik tevreden met een enkele. Meestal moest ik alsnog na 1 borst het potje verwisselen want de inhoud van 2 borsten paste net niet 😅
08/2018
05/2021
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 14 Jun 2021 20:25

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Bloom schreef:Ach ja, die bedoel ik inderdaad Marin. De Swing! Helemaal van de leg hier…


Snap ik, 't is ook zo verwarrend. Wat mij trouwens wel hielp was YouTube filmpjes kijken. Er zijn zoveel onderdelen en het duizelde mij bij de eerste behoorlijk. Toen moest ik halsoverkop gaan kolven vanwege een groeiachterstand dus had me er totaal niet over in gelezen.
Klinkt alsof jij dat een stuk beter aanpakt. 😅
Let's discover the world together.
<<

Puck

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 731

Geregistreerd: 28 Dec 2013 09:10

Bericht 14 Jun 2021 21:57

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik heb ervaring met zowel een Horigen als Medela en vind die van Medela fijner, maar de Horigen is een stuk krachtiger waardoor je sneller klaar bent met kolven, vond ik wel een pré tijdens het werk.

Er zijn wel kolven die enkelvoudig zijn en die je kunt uitbreiden naar dubbel, maar dat gaat inderdaad ten koste van de zuigkracht. Ik zou dan eerder gaan voor een dubbele kolf en deze eventueel enkel gebruiken. Als ik kolf dan houd ik de rechtse kant vast met mijn linkerhand en de linkerkant klem ik met mijn linkerpols/onderarm. Zo kolf ik dubbelzijdig, maar heb ik toch 1 hand vrij. Ik heb wel zo'n kolfbh maar dat vind ik te veel gedoe.

Vwb buitenshuis voeden, bij iemand thuis ga ik vaak even op de slaapkamer zitten, lekker rustig. En in een restaurant zoek ik gewoon een rustig plekje op. Ik stop dan vaak de punt van een hydrofiel tussen m'n bh bandje zodat als m'n baby loslaat deze er meteen overheen valt.
13-04-2014
02-03-2016
10-03-2018
25-08-2020
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 14 Jun 2021 22:12

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Bloom schreef:Daarbij gaan we dit weekend twee keer langer op pad. Dan moet ik buitenshuis voeden (gelukkig bij (schoon)familie). Ben benieuwd hoe dat bevalt. Hoe was jullie “eerste keer”?


Oh ja die zal ik ook nog even beantwoorden.
Dat is voor mij al wel een tijd geleden, toen was zoontje 12 dagen oud (weet het nog precies, want Pasen bij schoonouders). Ik vond het een beetje onwennig, zeker met zwager en schoonvader die erbij zaten. Maar had toen toch zoiets van ik wil het normaliseren dus dat doe ik gewoon dapper. Intussen heb ik daar inderdaad niet zoveel moeite mee, hoewel ik het wel een beetje lastig vind als er mannelijk vrienden bij zijn. Maar ik ben zelf nooit boven gaan zitten. De enige reden waar ik dat voor zou doen is wanneer het voor de baby rustiger zou zijn, dat vind ik wel belangrijk.
In het echte openbaar (als in speeltuin, terrasje) heb ik nu ook echt geen moeite meer mee maar dat heeft wel een beetje moeten groeien hoor. Ik ben zeker niet iemand die haar borst er zo uit hangt open en bloot, dat vind ik niet passend want het gaat gewoon om het voeden van m'n kind, maar ik vind het zelf ook niet nodig om een doek over m'n kind te hangen. Dat deed ik bij de eerste wel vaak, nu niet meer. Ik probeer het dus wel een beetje discreet te houden, maar zoals gisteren op een bankje in een park waarbij dochter dan even los liet, ga ik niet (meer) lopen stressen dat m'n tepel even bloot is. Probeer gewoon rustig haar weer aan te laten happen.
Maar daarbij geldt met name echt doen waar je je goed bij voelt. Als jij het prettig vindt om even boven te zitten bij je familie, dan moet je dat zeker weten doen. Kolven deed ik bij de eerste trouwens wel boven (tweede niet gekolfd in het bijzijn van familie). We waren toen zoontje vijf weken oud was een weekendje weg met de hele familie en toen zat ik net in m'n full time kolf fase en ging ik steeds even op een fijne rustige kamer zitten. Maar dan kwam m'n (schoon)zusje of moeder wel vaak even mee, even praten en ze vonden het juist ook wel interessant, op een liefbedoelde manier, van vrouw tot vrouw. Dat vond ik juist wel fijn!
Let's discover the world together.
<<

Puck

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 731

Geregistreerd: 28 Dec 2013 09:10

Bericht 14 Jun 2021 22:24

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik hang inderdaad ook geen doek over mijn kind heen, nergens voor nodig. Er bestaan ook van die complete voedingsschorten waar je je kind onder kunt verstoppen, krijg het al warm als ik ernaar kijk. Ik probeer het wel altijd netjes te doen, m'n hele borst eruit gooien vind ik ook niet nodig, maar ik voed wel gewoon overal waar nodig.
13-04-2014
02-03-2016
10-03-2018
25-08-2020
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 14 Jun 2021 22:30

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Oef ja, zeker nu het zo warm is! Ik deed dat bij de eerste wel eens op de boot bijv, dan gooide ik zo'n grote hydrofiel helemaal over ons samen heen. Ik denk dat dat meer aandacht trekt dan gewoon discreet voeden. ;) Maar ja. Ook een kwestie van uitvogelen wat werkt en wat je prettig vindt.

En for what it's worth, als ik iemand anders zie voeden vind ik daar ook echt helemaal niets van, ja alleen vertederend en mooi, maar niet erg als ik even een borst zie. Alleen maar herkenbaar. En dan kijk ik daarna weer verder. Dat helpt je misschien ook, ik denk dat het in je eigen hoofd (niet jouw persé maar van de borstvoedende vrouw in het algemeen) al snel groter is dan dat het daadwerkelijk is.
Let's discover the world together.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4411

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 15 Jun 2021 07:18

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik heb ook geloofd met een medela kolf. Bij de oudste eerst met de geleende symphony en toen ik weer ging werken, heb ik de freestyle van een vriendin geleend. Bij de jongste had deze vriendin de kloof zelf weer in gebruik, dus toen heb ik zelf een Freestyle gekocht. Ik weet niet of die nog verkocht wordt, inmiddels is het bij medela de flex geloof ik. Maar ik was er erg enthousiast over en ik kon em inderdaad vasthouden zoals Puck beschreef.

Buitenshuis voeden heb ik ook vaker gedaan, ik zocht dan inderdaad een hoekje op en bij iemand thuis ging ik soms ook boven zitten. De jongste was een hele onrustige drinker, vanaf dat hij 2-3 maanden was, was alles om hem heen interessanter dan drinken, dus dan zonderde ik me wel echt af. Ik had een voedingsschort, ik voelde me daar toch iets relaxter mee dan open en bloot.
december 2016
juli 2019
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 15 Jun 2021 20:16

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik had een Medela Swing en die beviel prima. Eerste keer in het openbaar voeden was geloof ik meteen op een vol terras. Ik heb nooit echt met een blote tiet gezeten maar deed er ook niet heel spastisch over. Als je een shirt omhoog en een hemdje omlaag trekt zie je al amper wat. Ik had wel een keer op het terras dat het echt uit m’n borst spoot in allemaal straaltjes allerlei kanten op en dat een jongen dat zag. Ik geloof dat ie meer onder de indruk was dan iets anders haha. Dus eerste keren zullen zeker wat onwennig zijn maar went ook snel! Succes!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 15 Jun 2021 20:44

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Haha Harrison.
En shirt omhoog, hemdje naar beneden doe ik ook altijd. Dat is handig idd!
Let's discover the world together.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3187

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 15 Jun 2021 20:48

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Haha. Nou zo ver ben ik nog niet hoor! 😅Ik heb trouwens wel een paar voedingshemdjes gekocht.

Ik voed thuis met name in de rugby-houding. Dus ben vanaf vandaag begonnen met “gewoon”voorlangs voeden. Is wel wat handiger voor buiten de deur.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers