Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het grote borstvoedingstopic #2

<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9786

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 11 Jun 2021 12:55

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Dat weet ik hoor Marin. Het is sowieso best wat dat ik er nu überhaupt voor open sta. Dat had ik bij de eerste totaal niet. Dus toen was mijn keuze gewoon heel duidelijk en resoluut en de redenen die ik toen had, vind ik nog steeds gelden. Zoals dat vriend ook een voeding kan doen, qua eten en drinken van mij, de vrijheid en niets aan mijn lijf.

Nu twijfel ik puur, omdat ik van veel hoor hoe fijn het is dat momentje en krijg ik een beetje het fomo gevoel. Een beetje dus, mis ik iets?

Met de fles deden we eerst ook op verzoek voeden, maar met zoon zat ik toen met 12 voedingen op een dag. Toen ging ik al kapot, dus ben daar wel bang voor. En het missen van een soort controle wat er ingaat.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 11 Jun 2021 13:12

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ja ik snap je afwegingen. Zeker het eigen lijf (hormonen ook zeker) en dat je vriend het over kan nemen (al kan dat met gekolfde melk ook maar dat is natuurlijk wel wat meer gedoe).
For what it's worth, mijn persoonlijke ervaring is dat een flesvoeding ook heel intiem kan voelen, dat weet je zelf vast ook. Dat vind ik niet heel erg anders dan borstvoeding. Ik vind borstvoeding wel ontspannender in de zin van dat ik m'n lichaam ook echt laat ontspannen. Maar dat is niet een echte reden voor fomo haha.

Voor mij was de doorslaggevende factor dat het gewoon het meest natuurlijke is. Als je vanaf het begin direct flesvoeding geeft moet je het proces wat natuurlijk op gang komt bewust stoppen. Dat zou voor mij te onnatuurlijk voelen. Maar ik ben verder heel neutraal in flesvoeding en geloof ook dat dat absoluut goed genoeg is voor baby's en dat ze daar groot op worden. En dat heeft ook voordelen.
Oh en ik vind het heerlijk dat je niet echt kan over voeden. Weet je 't even niet meer (zeker 's nachts). Hop, aan de borst. Weet nu al dat ik dat straks wel echt ga missen haha.

Oh en ik wilde graag borstvoeding geven om de kans op allergieën te verkleinen. Fail. 🤣
Let's discover the world together.
<<

Puck

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 731

Geregistreerd: 28 Dec 2013 09:10

Bericht 11 Jun 2021 13:34

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Emma schreef:Fijn dat het afbouwen zo goed gaat Marin!

Het zijn inderdaad pittige dagen, soms vraag ik me ook wel af of ik er ook wel goed aan doe omdat ik het idee heb dat ik mn vriend zoveel ontneem. Zullen mn hormonen wel zijn, hij voelt dat zelf ook helemaal niet zo.


Wat zonde dat je dat gevoel hebt, jij geeft jullie kind de beste voeding die er bestaat en je vriend kan bijvoorbeeld erna met hem zitten, huid op huid, voor een boertje en zodat jij je handen even vrij hebt of samen met je zoontje douchen of in bad.

Qua regeldagen, dat kan zeker wat langer duren dan 1 dag. Geef eraan toe, lekker samen op bed en dutten met je zoon op je borst.

@Tabbie, borstvoeding op schema kan zeker, mijn oudste zoon was zelf van een strak schema, daar kon ik de klok op gelijk zetten. Bij mijn andere kinderen was/is het ook wel ongeveer elke 3 a 4 uur. Ik weet niet wat fomo is, haha, maar ik geef persoonlijk veel liever de borst dan een flesje, voor mij voelt een fles geven heel afstandelijk. Oh en de groei en het aantal luiers geven voldoende indicatie over wat erin gaat.
13-04-2014
02-03-2016
10-03-2018
25-08-2020
<<

Puck

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 731

Geregistreerd: 28 Dec 2013 09:10

Bericht 11 Jun 2021 13:37

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Marin schreef:Ja dat gaat best goed. Ik heb niet heel snel last van stuwing. Nooit gehad. Alleen weet ik niet zo goed welke stap ik hierna kan doen maar dat merk ik waarschijnlijk vanzelf wel. Wat mij betreft houd ik de nacht nog lekker borstvoeding, zo veel makkelijker.


Wil je alleen de nachtvoeding of ook de avond/ochtend behouden?
13-04-2014
02-03-2016
10-03-2018
25-08-2020
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 11 Jun 2021 13:54

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik weet het nog niet echt. Ik wil gewoon rustig afbouwen. Bij m'n zoontje heb ik twee maanden gecombineerd, dus overdag flesvoeding en 's avonds, 's nachts en 's ochtends borstvoeding. Dat ging toen goed. Maar ik denk dat ik nu maar beetje kijk hoe het loopt.
Let's discover the world together.
<<

Archie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 364

Geregistreerd: 28 Sep 2020 11:49

Bericht 11 Jun 2021 14:57

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Vanaf wanneer kun je eigenlijk kolven? Mijn vriend wil dus ook heel graag voedingen geven. Ik ben voor mezelf wel echt pro borstvoeding (dus hoop dat dat lukt), maar wil voor hem ook graag dat hij de borstvoeding dan uit de fles kan geven.

Moet wel zeggen dat ik jouw tip echt heel goed vind Puck. Ik dan de borstvoeding geven en vriend vervolgens lekker met de kleine liggen en hun bindingsmomentje hebben :) Ga ik zeker onthouden.
11.21
10.23
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3201

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 11 Jun 2021 15:17

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Kolven kan meteen. Althans, je zal misschien niet meteen een goede productie hebben, dat moet groeien. Maar dat is met live voeden ook.

Ik voed deels op verzoek, deels op tijd. Ik laat hem zelf komen. Maar overdag gaat er na vier uur een alarm. Als hij dan nog niet is geweest, leg ik hem alsnog aan. Maar eigenlijk heeft hij zich altijd voor die tijd al gemeld. In de nacht houd ik zes uur aan.

Maandag ga ik langs de lactatiekundige. Ik wil ook beginnen met kolven, maar weet echt niet hoe en waar te beginnen. Wat voor kolf? Wat heb ik nog meer nodig? Het kolven an sich, daar ga ik wel uitkomen. Ik heb goede productie, het spuit er praktisch uit 😅 Beetje zielig met aanleggen, die toeschietreflex, maar B krijgt het nog aardig weg.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 11 Jun 2021 15:20

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Hier in kraamweek al gekolfd. Wij waren eerst bang voor tepel/speenverwarring (dan zou je geen speen/fles moeten geven de eerste zes weken) maar de verpleegkundige van het cb zei toen dat dit maar weinig voorkomt dus hij kreeg zijn eerste flesje na 2 weken.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 11 Jun 2021 15:26

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Hier in kraamweek dus kolf gehuurd bij thuiszorgwinkel omdat ik echt teveel melk en stuwing had. Dat was een dubbele kolf van Medela. Na de kraamweek dus ook maar een Medela gekocht (op MP) leek me een bekend merk. Ik had toen nog geen idee hoeveel en hoelang ik er gebruik van ging maken. Ik las laatst over een Elvie, dat klonk fantastisch maar zoooo duur (600 euro voor dubbele kolf).

Herkenbaar Bloom. Hier kolfde ik dus soms een beetje voor of liet de tsr weglopen in een hydrofiel anders was het bijna niet te doen voor hem. Hoe ouder hij werd hoe makkelijker hij dat aan kon.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3232

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 11 Jun 2021 17:09

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Lot schreef:Hier in kraamweek al gekolfd. Wij waren eerst bang voor tepel/speenverwarring (dan zou je geen speen/fles moeten geven de eerste zes weken) maar de verpleegkundige van het cb zei toen dat dit maar weinig voorkomt dus hij kreeg zijn eerste flesje na 2 weken.


Dat lees ik inderdaad ook veel op internet. Met kraamhulp gehad over kolven in 2e week, maar zij vond dat ook goed idee. Misschien ligt het er wel aan welke Flesspenen je gebruikt.

Wat bloom en lot beschrijven qua melkproductie en tsr herken ik ook. Kolven met de hand lukt mij overigens ook prima!

Edit: vorige keer in ziekenhuis ook dubbele medela gebruikt, maar zoveel geld had ik er niet voor over. Mijn Philips avent enkelvoudige elektrische kolf voldoet mij ook prima!
08/2018
05/2021
<<

Puck

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 731

Geregistreerd: 28 Dec 2013 09:10

Bericht 11 Jun 2021 20:59

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Wat fijn dat je iets aan mijn tip hebt Archie!

Als het niet nodig is om bijvoorbeeld de productie te stimuleren zou je het beste tot 4/6 weken kunnen wachten met kolven. Op die manier raakt je productie het beste afgestemd op uw baby. Dat is althans de theorie, ik heb zelf nooit zolang gewacht en 4 keer om uiteenlopende redenen al in de kraamweek begonnen met kolven. De oudste kreeg geloof ik al op dag 2 een flesjes omdat ik toen al kloven had, bij de andere 3 kinderen hebben we gewacht tot een week of 5/6 voor zij een fles kregen, dat was puur om te oefenen voor als ik weer ging werken.

De Elvie kolf lijkt me ook zo heerlijk praktisch, maar wat een geld!
13-04-2014
02-03-2016
10-03-2018
25-08-2020
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 11 Jun 2021 21:01

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik heb de nieuwe(re) Medela Flex en die vind ik ook echt heel fijn. Veel stiller ook dan z'n voorganger.
Let's discover the world together.
<<

Puck

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 731

Geregistreerd: 28 Dec 2013 09:10

Bericht 11 Jun 2021 21:03

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Wat fijn dat dat zo'n stille kolf is! Mijn meestgebruikte kolf, een Horigen, maakt zo'n a-sexy geluid, slaapverwekkend ook.
13-04-2014
02-03-2016
10-03-2018
25-08-2020
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 11 Jun 2021 21:05

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Haha ja dat kolf geluid vergeet je nooit helemaal meer. 🤣
Let's discover the world together.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3201

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 11 Jun 2021 21:19

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Marin schreef:Ik heb de nieuwe(re) Medela Flex en die vind ik ook echt heel fijn. Veel stiller ook dan z'n voorganger.


Deze overweeg ik nu ook. Heb jij de enkele of dubbele (maxi)
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 11 Jun 2021 21:20

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik zou altijd een dubbele aanraden. Zeker als je op werk gaat kolven, scheelt gewoon de helft van de tijd. Ik had dus een enkele maar daar begin ik niet meer aan.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3201

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 11 Jun 2021 21:24

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Oké. En als je twijfelt 🙈
Ik zou nu willen kolven voor incidenteel gebruik. Als ik straks weer ga werken, weet ik nog niet of ik fulltime borstvoeding wil geven en dus wil kolven, half-half ga doen of ga afbouwen.

Zit toch eenling orijsverschil in de enkele en dubbele Medela
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 11 Jun 2021 21:46

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Bloom schreef:
Marin schreef:Ik heb de nieuwe(re) Medela Flex en die vind ik ook echt heel fijn. Veel stiller ook dan z'n voorganger.


Deze overweeg ik nu ook. Heb jij de enkele of dubbele (maxi)


Eh. Ik heb de Flex Freestyle. Dubbele dus maar ik heb 'm alleen maar enkel gebruikt bij m'n dochter. Bij m'n zoon leende ik een oudere kolf en die gebruikte ik wel dubbel.

Bij m'n zoontje vond ik het hele borstvoedingsgebeuren behoorlijk heftig en dus gunde ik mezelf voordat m'n dochter geboren werd vast deze kolf. De dingen waar je blij van wordt... 🤣 Maar 'tis wel een fijne kolf.

https://www.medela.nl/borstvoeding/prod ... PJEALw_wcB
Let's discover the world together.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 11 Jun 2021 21:55

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ja ik wist dat dus ook niet Bloom dus had ik een enkele kolf via MP voor 20 euro gekocht. Die dus een jaar gebruikt, dus ik gun mezelf nu ook een goede. Al heb ik er nu ook weer een die ik mag lenen (dubbele). Maar als het me niet bevalt koop ik alsnog een nieuwe.

Als je nu denkt aan incidenteel kolven kun je ook een goedkope kolf of een handpompje kopen. Mocht het bevallen of je toch of werk wil kolven kun je alsnog een betere/duurdere aanschaffen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 11 Jun 2021 22:05

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Lot schreef:
Als je nu denkt aan incidenteel kolven kun je ook een goedkope kolf of een handpompje kopen. Mocht het bevallen of je toch of werk wil kolven kun je alsnog een betere/duurdere aanschaffen.


Het enige wat ik daarbij kan bedenken wat averechts kan werken is dat het kolven tegenvalt omdat het minder goed werkt of meer gedoe js en je daardoor eerder zou kiezen te stoppen ermee.

Een kolf huren is ook een optie natuurlijk.

Misschien dat ik de mijne wel verkoop op den duur trouwens maar ik wil eerst weten of m'n zus 'm niet wil.
Let's discover the world together.
<<

Kaat

Kletskop

Berichten: 680

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:11

Bericht 12 Jun 2021 07:20

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Hier een positieve ervaring met een goedkope handkolf. Bij m’n dochter had ik een week of 3 zo’n professionele dubbele kolf gehuurd, maar bij m’n zoon had ik niet zo’n trek in de druk van dat ding moeten trugbrengen. Toen heb ik een goedkope handkolf gekocht en dat ding ging echt als een tierelier. Met de elektrische was ik 10 min kwijt (dubbel kolven). Met dat handding 5 minuten per borst en had dan ook m’n andere hand nog vrij. Had niet gedacht dat die handkolf zo goed zou werken, maar dat deed het dus wel.
03/2019
11/2020
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 12 Jun 2021 09:05

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik raad meteen kolven heel erg af, ik wilde echt dat iemand mij dat had gezegd. Ik kreeg enórme overproductie door het kolven met alle gevolgen van dien. Ik zou even wachten tot er ritme is tussen baby en borstvoeding.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 12 Jun 2021 10:02

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Ik ben geloof ik na 4 weken gaan kolven om een voorraadje op te bouwen en hem ook te leren uit een fles te drinken. Ik zou jezelf vooral niet meteen de druk op leggen dat je móet gaan kolven en eerst de borstvoeding voor jezelf en je baby goed op gang krijgen en dan weer verder kijken.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3201

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 12 Jun 2021 10:05

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Oh de borstvoeding loopt hier echt wel goed. Ik ben mij nu vooral dus aan het oriënteren voor als ik straks een keer een middag op pad wil.dus inderdaad pas starten tussen de vier en zes weken.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6200

Geregistreerd: 31 Aug 2017 15:18

Bericht 12 Jun 2021 10:22

Re: Het grote borstvoedingstopic #2

Harrison schreef:Ik ben geloof ik na 4 weken gaan kolven om een voorraadje op te bouwen en hem ook te leren uit een fles te drinken. Ik zou jezelf vooral niet meteen de druk op leggen dat je móet gaan kolven en eerst de borstvoeding voor jezelf en je baby goed op gang krijgen en dan weer verder kijken.

Eens!

Bij de eerste moest ik kolven om de bv op gang te krijgen omdat ik eerst niet live kon voeden. Ik had wel overproductie daardoor en annoying maar geen grote problemen verder. Bij de tweede had ik totaal geen zin om te kolven en ben ik het na een maand of 2 af en toe gaan doen. Ik wilde toen ook wel liever de productie beter op elkaar afgestemd voor ik begon met kolven en had er dus ook gewoon geen zin in.
Na 3 maanden ging ik 's avonds kolven zodat m'n vriend de nachten kon doen. Dat was fijn!
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers