Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Sollicitatiegesprek maar minder uren willen werken

<<

September

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:28

Bericht 20 Apr 2016 08:06

Re: Sollicitatiegesprek maar minder uren willen werken

Je zou het ook zo kunnen regelen dat jij en je man ieder een halve dag bij de kinderen zijn. Dan kan je man zeggen van, oh verwarming kapot ik kom vanmiddag en jij kunt 4 uurtjes werken in de ochtend.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem281

Bericht 20 Apr 2016 08:22

Re: Sollicitatiegesprek maar minder uren willen werken

Ik zou 't gewoon aangeven in 't gesprek, dat je liever 24 uur zou werken maar indien nodig wel bereid bent af en toe extra te werken. Je leven blijft niet altijd zo hectisch als nu en wie weet wat er in de toekomst verandert. Dan zou je nu heel stellig zijn over 24 uur en blijkt over 6 maanden dat je 28 uur best aan kan.
<<

Anoniem166

Bericht 20 Apr 2016 09:13

Re: Sollicitatiegesprek maar minder uren willen werken

Ik zou het niet gelijk aan het begin van het gesprek aan de orde stellen. De toon is dan al zo gezet. Gewoon tegen het einde vragen hoe zij die 28 uren voor zich zien. Misschien wil de werkgever juist dat je 5 korte dagen zou werken en dan gaat het helemaal niet passen. In dat kader zou ik ook je vraag stellen naar de mogelijkheid van 24 uren werken of eventueel 27 (3x9). Als jij een leuk gesprek hebt en die uren niet een hele harde eis zijn, dan valt de werkgever echt niet zomaar achterover als je dit aan de orde stelt.

Ik vind het overigens wel een beetje flauw om te vallen over het woordje 'ik' als het gaat om kinderopvang regelen. Natuurlijk zijn de kinderen gezamenlijke verantwoordelijkheid, maar dat betekent toch niet dat iemand die 'ik' typt het in zijn eentje moet regelen? Als ik praat over de kinderen zeg ik echt niet steeds 'onze' kinderen en 'wij'. Ik schrijf hier op het forum, mijn man niet. En bovendien, als Knillis zich hier goed bij voelt, en haar man ook, en hun leven hierop is ingericht, waarom zou je dat willen omgooien en de man er zo'n beetje toe verplichten om 4 uur minder te werken? Dat willen ze kennelijk niet, klaar.

Als je nog beschikt over ouderschapsverlof zou ik dat niet gelijk opnemen. Ondanks dat je er rechtop hebt, vind ik dat niet erg fair naar een nieuwe werkgever (als je het al binnen enkele maanden zou willen opnemen). Je weet dan immers dat je het aantal uren waarvoor je bent aangenomen helemaal niet wil maken, dan is het in mijn optiek netter om dat vooraf te laten weten.
<<

Anoniem250

Bericht 20 Apr 2016 09:35

Re: Sollicitatiegesprek maar minder uren willen werken

Ik vind de tip om in oplossingen te denken (als het gaat om 'maar' vier uur meer werken) helemaal niet verkeerd. Misschien kan er een deel thuis, misschien kan er op de drie dagen extra gewerkt worden, etc. Als je meteen 'nee' zegt, is de toon al gezet. Ik zou eerst vragen hoe de 28 uur ingedeeld is, waar de 28 uur op gebaseerd is, voordat ik 28 uur af zou wijzen en een definitief nee zou zeggen. 28 uur is namelijk niet zoveel.
<<

Anoniem282

Bericht 20 Apr 2016 10:45

Re: Sollicitatiegesprek maar minder uren willen werken

Sanne: ik vind het juist totaal niet chic om pas na verloop van tijd erdoorheen te fietsen dat 28 uur niet echt een optie is. Dat zou ik als werkgever niet waarderen; waarover hebben we het dan ervoor feitelijk gehad? Knillis reageert op een vacature van 28 uur en daar bestaat geen onduidelijkheid over en de uitnodiging voor een gesprek is daar ook op gericht. Dan is het m.i. niet netjes om niet meteen/vrij snel aan te geven dat dit niet haalbaar is en dit zou ik ook iets vinden zeggen over betrouwbaarheid van de sollicitant. Bij mijn eigen werkgever was dit een tijdje terug nog een dealbreaker (ook pas einde van het gesprek werd deze wens ter sprake gebracht). Voor diegene nog 3 anderen die dit probleem niet hadden en kennelijk ging het hier om gelijke geschiktheid. Dan leg je het af en die kans neemt alleen maar toe als je zo'n voorbehoud pas op het einde van je gesprek uit je hoed tovert.

Het is doorgaans de toon die de muziek maakt en als Knillis dit heel rustig aankaart, is er geen enkele reden voor de werkgever om hierover te struikelen. Ze kunnen haar dan hooguit een 'nee' verkopen, maar dan ben je wel transparant geweest en is het aan Knillis of dit alsnog wel/niet haalbaar is.
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 20 Apr 2016 10:57

Re: Sollicitatiegesprek maar minder uren willen werken

Wow wat een discussie zeg!

Deze baan is toevallig op mijn pad gekomen. Ik was niet op zoek, zit in een hele goede baan op een goede plek en wil hier eigenlijk helemaal niet weg. Maar deze vacature kwam langs, is voor mij een mogelijkheid om door te groeien en daarom heb ik gesolliciteerd.

Ik werk nu idd 3 dagen van 24 uur. Dat betekend dat ik voor die 28 uur dus een dag extra opvang moet regelen. Nu passen opa en oma 2 dagen op en 1 dag een vriendin van mij. Dit loopt al zo sinds de geboorte van de oudste en loopt prima. Maar mijn oppas heeft zelf ook 4 kinderen die naar van alles moeten en zij kan die halve dag extra niet pakken. Schoonouders wil ik zelf niet extra belasten. Dat betekent dus of dat mijn man thuis moet blijven, of ik nog een andere vorm van opvang moet regelen. En dat laatste wil ik niet, 3 adressen wordt echt teveel gesleep met ze. Mijn man denkt echt mee en we zijn zeker alle opties aan het overwegen. Het is echt niet zo dat ik daar maandag binnenkom, zeg Hoi ik ben Knillis, leuk dat ik mocht komen maar die 28 uur dat wordt hem niet. Langere dagen maken is zeker een optie, thuis werken ook, flexibel ook dus ik serveer het echt niet meteen af!
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 20 Apr 2016 11:04

Re: Sollicitatiegesprek maar minder uren willen werken

Oh en Maud, ik reageer eigenlijk nooit op je maar die opmerking over dat klanten maar moeten wachten gaat natuurlijk nergens over. Je wil niet weten hoeveel mijn man werkt, weken van 70 a 80 uur zijn echt heel normaal. Hij vliegt van de ene naar de andere klant en krijgt er continu storingen tussendoor. Hoe zou jij het vinden als in de winter je cv ketel uitvalt, je belt de installateur en die zegt ja sorry, morgen moet ik bij de kinderen zijn dus je zit maar 2 dagen in de kou. Of als je een lekkage hebt en het water uit het plafond loopt, ja sorry zet er maar een emmer onder en ik kom over 2 dagen wel. Zo werkt het gewoon niet bij ZZP'ers in die branche.
Laatst gewijzigd door Knillis op 20 Apr 2016 11:12, in totaal 1 keer gewijzigd.
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 20 Apr 2016 11:11

Re: Sollicitatiegesprek maar minder uren willen werken

HollyGolightly schreef:Ik vind de tip om in oplossingen te denken (als het gaat om 'maar' vier uur meer werken) helemaal niet verkeerd. Misschien kan er een deel thuis, misschien kan er op de drie dagen extra gewerkt worden, etc. Als je meteen 'nee' zegt, is de toon al gezet. Ik zou eerst vragen hoe de 28 uur ingedeeld is, waar de 28 uur op gebaseerd is, voordat ik 28 uur af zou wijzen en een definitief nee zou zeggen. 28 uur is namelijk niet zoveel.


Dankjewel, dit vind ik een fijne manier om het aan te kaarten en ga ik onthouden!
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 20 Apr 2016 11:15

Re: Sollicitatiegesprek maar minder uren willen werken

Bazinga schreef:Ik zou 't gewoon aangeven in 't gesprek, dat je liever 24 uur zou werken maar indien nodig wel bereid bent af en toe extra te werken. Je leven blijft niet altijd zo hectisch als nu en wie weet wat er in de toekomst verandert. Dan zou je nu heel stellig zijn over 24 uur en blijkt over 6 maanden dat je 28 uur best aan kan.


Dit speelt ook zeker mee. De jongste gaat in januari naar de peuterspeelzaal waardoor ik ook weer wat meer ruimte krijg, en dat nemen we ook zeker mee in de overwegingen!
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Anoniem282

Bericht 20 Apr 2016 11:21

Re: Sollicitatiegesprek maar minder uren willen werken

Je hebt nu een vergelijkbare constructie qua opvang c.q. oppas voor de kinderen, zoals een vriendin van mij ook heeft. Ze moet nu echter een periode van 9 maanden extra aanwezig zijn en heeft hierdoor, in haar optiek, ook een probleem. Ik snap dat eerlijk gezegd niet zo goed, want als ze haar kind al 3 dagen kan laten opvangen door familie en oppas (dat is echt goedkoper dan kinderopvang en ik vind het zelfs best luxe dat dit al heel lang zo kan), begrijp ik zelf niet goed waarom kinderopvang voor die paar uur een onmogelijke mogelijkheid is. Het is niet voor eeuwig, maar misschien ben ik daarin wel heel simpel of nuchter.

Ik zou het gesprek maandag ingaan, aankaarten wat jouw wensen zijn en dan maar eerst zien hoe hierop wordt gereageerd. Vanaf dat punt kun je pas concreet knopen doorhakken. :)
<<

Anoniem222

Bericht 20 Apr 2016 12:08

Re: Sollicitatiegesprek maar minder uren willen werken

Ik zou denk ik eigenlijk van te voren even informeren hoe die 28 uur er precies uit zien. Als je iedereen in het bedrijf toch al kent kun je vast aan degene vragen die er over gaat hoe ze de inhoud daarvan zien. Wellicht is 24 uur ook gewoon mogelijk of kun je die 4 uur verdelen over de drie dagen die je al werkt? Of kun je thuis werken.

Ik vraag ook altijd aan mijn kandidaten in het eerste telefoongesprek of ze de gevraagde uren beschikbaar zijn. Zonde als er een hele procedure wordt doorlopen en het dan op een gegeven moment daar op stukloopt.
<<

Anoniem155

Bericht 20 Apr 2016 16:56

Re: Sollicitatiegesprek maar minder uren willen werken

Knillis: Het is een keuze van je man om zoveel te werken. Hij is niet de enige installateur van Nederland, dus het is niet zo dat als hij eens een middag niet werkt heel Nederland zonder verwarming zit. Wat een onzin.
<<

Anoniem155

Bericht 20 Apr 2016 16:58

Re: Sollicitatiegesprek maar minder uren willen werken

En er bestaat gewoon professionele kinderopvang. Lijkt me echt niks om zo afhankelijk te zijn van een vriendin die zelf ook nog vier kinderen heeft. Lekker naar opa en oma, en de rest naar de opvang, dan ben je direct zoveel flexibeler met werk! De meeste kdv's zijn elke doordeweekse dag, van s ochtends vroeg tot 's avonds zes open.
<<

Anoniem304

Bericht 20 Apr 2016 17:00

Re: Sollicitatiegesprek maar minder uren willen werken

In de winter kan ik me zo voorstellen dat je vaste klanten heel snel kwijt bent op die manier. Dan bellen ze een ander en als die wel direct kan komen dan hoeven ze de man van Knillis natuurlijk niet weer over de vloer.

Maar dat weet je zelf ook wel dat het zo werkt.
<<

Anoniem155

Bericht 20 Apr 2016 17:11

Re: Sollicitatiegesprek maar minder uren willen werken

Mwoah, ik vind het wel logisch juist dat iemand niet altijd kan en ook andere verplichtingen heeft. Niemand is 24/7 beschikbaar en zeker van een vader/moeder vind ik het heel kwalijk als dit wel zo is.
<<

anoniem213

Bericht 20 Apr 2016 17:13

Re: Sollicitatiegesprek maar minder uren willen werken

Maud schreef:Mwoah, ik vind het wel logisch juist dat iemand niet altijd kan en ook andere verplichtingen heeft. Niemand is 24/7 beschikbaar en zeker van een vader/moeder vind ik het heel kwalijk als dit wel zo is.

Dat interesseert me dus echt geen bal als mijn verwarming het niet doet. Dan wil ik gewoon dat iemand hem komt maken.
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 20 Apr 2016 17:16

Re: Sollicitatiegesprek maar minder uren willen werken

En dan bellen ze een andere installateur, is mijn man zijn klant kwijt, wij minder inkomen en dan kan je zelf ook wel invullen hoe het verder gaat. Niemand is 24/7 beschikbaar maar het wordt vaak wel van hem verwacht.
Makkelijk praten als je er zelf niets mee te maken hebt en iedere maand veilig je standaad salarisbedrag op je rekening gestort krijgt. Maar goed, ik ga weer terug naar mijn ik reageer niet op Maud modus :thumbup:

Ik heb een aantal bruikbare tips gekregen en het heeft me ook zeker inzicht gegeven. Ik weet wat ik wil doen en hoe ik het in ga steken. Bedankt voor de adviezen!
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 20 Apr 2016 17:17

Re: Sollicitatiegesprek maar minder uren willen werken

June schreef:
Maud schreef:Mwoah, ik vind het wel logisch juist dat iemand niet altijd kan en ook andere verplichtingen heeft. Niemand is 24/7 beschikbaar en zeker van een vader/moeder vind ik het heel kwalijk als dit wel zo is.

Dat interesseert me dus echt geen bal als mijn verwarming het niet doet. Dan wil ik gewoon dat iemand hem komt maken.


:good: En zo werkt dat dus in die wereld!
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Anoniem155

Bericht 20 Apr 2016 17:26

Re: Sollicitatiegesprek maar minder uren willen werken

June schreef:
Maud schreef:Mwoah, ik vind het wel logisch juist dat iemand niet altijd kan en ook andere verplichtingen heeft. Niemand is 24/7 beschikbaar en zeker van een vader/moeder vind ik het heel kwalijk als dit wel zo is.

Dat interesseert me dus echt geen bal als mijn verwarming het niet doet. Dan wil ik gewoon dat iemand hem komt maken.

Maar dat hoeft van mij niet perse de man van Knillis te zijn. En de man van Knillis kan prima een paar klanten verliezen, want kennelijk heeft hij het te druk als hij nooit bij zijn kinderen kan zijn en 80 uur in de week werkt.
<<

anoniem213

Bericht 20 Apr 2016 17:28

Re: Sollicitatiegesprek maar minder uren willen werken

:smile: Haha, ik vind je zo grappig. Je bent wel echt heel goed in wat je doet, Maud :thumbup: !
<<

Anoniem155

Bericht 20 Apr 2016 17:31

Re: Sollicitatiegesprek maar minder uren willen werken

Ik vind het gewoon zo sneu die houding, want op zijn sterfbed zou hij willen dat hij zijn kinderen meer had gezien en niet dat hij i.p.v. 20.000, 30.000 verwarmingen had gerepareerd. Wat betreft financiën moet je echt prima kunnen rondkomen van een salaris van 28 en een salaris van bijvoorbeeld 32 uur, ik ken zoveel stellen die dat doen, meer uren werken is voor het geld niet nodig.
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 20 Apr 2016 18:09

Re: Sollicitatiegesprek maar minder uren willen werken

Ja want iedereen heeft in nl hetzelfde uurloon natuurlijk. Droomwereld.

Knillis, ik zou het in het gesprek gewoon aangeven. Je hoeft niet weg waar je nu zit, dus kunnen ze er niet mee akkoord gaan, dan niet. Wel leuk weer een nieuwe uitdaging!
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Anoniem304

Bericht 20 Apr 2016 18:11

Re: Sollicitatiegesprek maar minder uren willen werken

Nee dat is waar. Iedereen verdiend ook hetzelfde dusja. Heb je helemaal gelijk in.
<<

Anoniem281

Bericht 20 Apr 2016 18:13

Re: Sollicitatiegesprek maar minder uren willen werken

En iedereens uitgaven zijn hetzelfde!
<<

Anoniem258

Bericht 20 Apr 2016 19:04

Re: Sollicitatiegesprek maar minder uren willen werken

En natuurlijk kent ze weer 'zoveel mensen die'
VorigeVolgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers