Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Huis ruikt muf

<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 18 Apr 2016 16:37

Huis ruikt muf

Wij wonen in een huis dat gebouwd is in 1962, een tijdje geleden dus. De laatste tijd heb ik er steeds meer last van dat het bij ons binnen vreselijk muf ruikt. Ik heb in de bijkeuken, boven de achterdeur, zo'n klein raampje. Dat staat altijd open. Nu het wat warmer wordt hebben we ook altijd het keukenraam op de kiepstand, dat staat dus ook altijd een stukje open. De keuken is een aparte ruimte, maar er zit geen deur tussen de keuken en de woonkamer. Dus op zich zou je denken dat het ook voor frisse lucht in de woonkamer zorgt (in de woonkamer kunnen verder geen ramen open, er zit wel een rooster boven het raam en dat staat altijd open).
Boven staat het badkamerraam altijd een punt open en het slaapkamerraam ook. Het lijkt mij voldoende ventilatie, maar de muffe geur blijft maar hangen. Ik heb verder ook nog schaaltjes met koffie en van die poeder waarmee je vanillepudding maakt op de kasten staan her en der, dat schijnt allemaal te helpen, maar ik merk er geen zak van. Ik denk dat het probleem in de kelder zit, die is namelijk erg vochtig. In de kelder heb ik een aantal vochtvreters staan.

Heeft iemand nog andere tips? Ik reageer tijdens mijn zwangerschap erg sterk op luchtjes en wordt echt misselijk als ik te lang in de woonkamer zit. Niet fijn, ik wil me gewoon weer lekker voelen in m'n eigen huis zonder steeds iets smerigs te ruiken.

♥♥
<<

Pluis

Kletskop

Berichten: 522

Geregistreerd: 20 Mrt 2016 14:19

Bericht 18 Apr 2016 16:42

Re: Huis ruikt muf

Ik lees even mee. Ons huis is begin jaren 70 gebouwd en ruikt ook muf. Maar waar het vandaan komt... Geen idee
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 18 Apr 2016 16:51

Re: Huis ruikt muf

Dat zal waarschijnlijk inderdaad vocht zijn. Ik woon ook in een oud huis en had laatst ook veel last van vocht en het rook heel muf. Nu deed bij mij de afzuiging het niet dus zat door een groot deel van de oplossing. Maar de opzichter heeft me wel wat tips gegeven. Het rooster in het raam inderdaad altijd open laten. Daarnaast heeft het weinig nut om 1 raam te openen als er geen raam aan de andere kant van de ruimte wordt open gezet omdat de lucht daardoor niet door waait maar ronddraait (zo legde hij het in ieder geval uit). Verder zou ik ook vochtvreters in de ruimtes zetten waar het muf want naar alle waarschijnlijkheid is het daar toch te vochtig.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 18 Apr 2016 20:52

Re: Huis ruikt muf

Wij hebben dit ook in ons huis. Met name na een periode met veel regen. Heb mij laten vertellen dat het grondwater momenteel hoog staat. Onze kruipruimte is niet nat maar wel vochtig en ik ruik het vooral bij de meterkast en in de gang waar het luik naar de kruipruimte zit. Ik heb nu 2 vochtvreters staan en inderdaad heb ik er tijdens mijn zwangerschap meer last van. Denk als het straks warmer wordt buiten dat het weer weg trekt want het is nu al minder erg..
2016
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 18 Apr 2016 21:08

Re: Huis ruikt muf

Hier komt ook een muffe lucht uit de kruipruimte, via de meterkast in de gang. Er kan daar niks open dus dat blijft ook lekker hangen.
Ik heb vochtvreters in de meterkast gezet en zet af en toe de voordeur even open.
R. 2013
D. 2016
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 18 Apr 2016 21:24

Re: Huis ruikt muf

Is jullie kelder wel voldoende geventileerd? We hadden er in ons huis eerst ook last van (in vochtige periodes nog wel, maar niet meer constant). Dat kwam ook door een vochtige kelder waar de vorige bewoners een van de ventilatiegaten hadden dichtgemaakt. Zodra we dat open maakten en er weer een goede ventilatie was, scheelde dat meteen enorm qua geur. We hebben aan twee zijden van de kelder een opening naar buiten, zodat het goed doortocht.

En jullie huis heeft ook een tijdje leeg gestaan, of niet? (niet echt verwarmd en waarschijnlijk ook alles potdicht) Want dan duurt het ook wat langer voordat alle vocht er weer uit is.

Je ruikt het nu natuurlijk extra, maar het is wel vervelend.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 19 Apr 2016 15:09

Re: Huis ruikt muf

Bedankt voor de tips! Ik zal sowieso nog wat extra vochtvreters halen dan, en ze ook in de woonkamer plaatsen. Ik heb expres in alle ruimtes waar een raam open kan, een raam open gezet, maar op de benedenverdieping kunnen ze dus niet echt tegen elkaar open omdat in de woonkamer alleen vaste ramen zitten. Op termijn zou ik dit graag willen veranderen (we hebben één klein raampje wat ik wil vervangen door een raampje dat open kan), maar daar hebben we nu nog niet echt budget voor.
Onze kelder is niet geventileerd, het is gewoon zo'n mini-keldertje, drie traptredes naar beneden. Hij loopt niet onder het hele huis en zit in het midden (onder de trap), dus ventilatiegaten maken is niet mogelijk. Ik zou eventueel wel de deur open kunnen zetten, maar wil eigenlijk niet dat de katten in de kelder gaan zitten omdat het daar dus zo vochtig is. Als het heel veel regent staat er ook echt een laagje water in. We moeten op termijn de vloer en wanden van de kelder behandelen met kelder-epoxy, zodat er geen water meer naar binnen kan. Maar dat spul is ook echt duur, en onze kelder loopt een stuk onder de vloer (daar kun je niet staan, is ongeveer een meter hoog, maar dat moet dus wel allemaal ingesmeerd worden), dus ik zie er een beetje tegenop, haha!

♥♥
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 19 Apr 2016 16:22

Re: Huis ruikt muf

Je kunt ook je muren injecteren tegen vocht, dat willen wij ook gaan doen in het deel dat boven de kelder ligt. Het schijnt dat dat heel goed helpt. Bij bedrijven is het duur, maar mijn broer heeft het bij zijn huis zelf gedaan en dat ging prima. Je boort gaten om de 50 cm volgens mij en daar spuit je dan een heel patroon in leeg. In de bouwmarkt vind je daar vast meer informatie over, die patronen zijn van Freez Teq volgens mij (maar pin me daar niet op vast).

Ook een luchtreiniger/-ontvochtiger kan helpen. Wij hebben er een eenvoudig model van Zibro dat we af en toe een dagje aanzetten in die ruimte die we dus nog willen injecteren. Dan merk je echt dat die muffe geur een stuk minder is, je haalt er dan makkelijk een paar liter water uit met dat apparaat.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Pandora

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3183

Geregistreerd: 02 Sep 2013 15:45

Bericht 19 Apr 2016 16:23

Re: Huis ruikt muf

Klinkt inderdaad als een vochtprobleem, check ook even je luchttoevoer aan de buitenkant van de woning. Ter hoogte van de grond zitten aan de buitenkant vaak wat inkepingen, lijkt net alsof er wat voegen tussen uit getikt zijn, deze willen in de loop der jaren nog wel eens dicht raken door overwoekerend gras of modder ofzo.
Bij onze oude woning zaten deze luchtgaten ook dicht doordat mijn man de tuin opgehoogd had :palm: dus kon hij vervolgens die dingen allemaal weer opzoeken en uitgraven....

Je zou ook nog even onder de vloer van jullie woning kunnen checken of daar geen water staat, in onze vorige woning bleek er een leiding verrot te zijn waardoor er water in de kruipruimte lekte. Na verloop van tijd ging dit ook muffig ruiken.
Remind yourself that it's okay not to be perfect....
<<

SDL

Kletskop

Berichten: 906

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:27

Bericht 19 Apr 2016 19:25

Re: Huis ruikt muf

Zou een luchtververser helpen?

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers