Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vragen over gastouder worden

<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2375

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:36

Bericht 15 Apr 2016 14:20

Vragen over gastouder worden

Wie is gastouder en kan me er meer over vertellen?

Hoeveel verdien je?
Moet je zelf zorgen voor bekendheid?
Hoe zit het met dingen aanpassen aan je huis?
Moet je bv ook ledikantjes hebben of mag ook campinbedje?moet je ook meerdere kinderstoelen etc hebben?
<<

Anousch

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2283

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:04

Woonplaats: Vuren

Bericht 15 Apr 2016 14:57

Re: Vragen over gastouder worden

Bij jezelf aan huis neem ik aan?

Ik ga nu net starten bij mezelf aan huis. (heb jaren bij de ouders aan huis gewerkt)
De GGD controle aan huis is dingen zoals traphekjes, brandmelders op elke verdieping, en geen messen bijv op 'grijphoogte'.
Voor alle baby's moet je een aparte slaapkamer hebben, (je mag 2 baby's onder de 1 jaar hebben) dus moet 2x de mogelijkheid hebben om een baby apart te laten slapen.
(Ik wist dit zelf ook niet, maar dat werd me meegedeeld, als je bijv een baby op jullie slaapkamer kan leggen is het prima).
Ook dingen zoals stopcontactbeveiligers moeten aanwezig zijn.

De verdiensten is afhankelijk van wat jij wilt vragen,
de meeste tarieven liggen zo tussen de 4 en 5 euro per kind per uur.

Campingbedjes volstaan ook, alleen geen extra los matrasje er in (google daar maar eens op, is schijnbaar aantal jaar geleden een kindje bij een gastouder overleden doordat hij/zij gestikt is door dat losse matrasje)

Als je 1 kinderstoel hebt is prima tijdens de controle, je weet namelijk niet van tevoren hoe oud de kindjes zijn die je gaat krijgen.

Qua bekendheid ligt aan bij welk bureau je je aan gaat sluiten.
Ik heb een bureau die flink mee promoot en denkt, maar natuurlijk is extra reclame voor jezelf nooit verkeerd.
Flyeren, online op facebook etc.

Mocht je nog meer willen weten, laat het maar weten :)
Daan 27-06-2018
Yinthe 20-05-2022

Zo dol gelukkig en compleet ♡
<<

Wasmand

Kletskop

Berichten: 527

Geregistreerd: 09 Okt 2013 20:19

Bericht 15 Apr 2016 19:51

Re: Vragen over gastouder worden

Heb je de juiste papieren? Een gastouderbureau kan je hierbij helpen.
Vergeet niet dat je over die 4/5 euro nog belasting moet afdragen.

Zelf zou ik mijn kind niet plaatsen bij iemand die een campingbedje heeft omdat je daar dus geen extra matras in mag hebben. Dus ligt het kind op een harde ondergrond.

De ikea kinderstoelen zijn goed op elkaar te stapelen mocht je er meerdere nodig hebben.

Succes!
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2375

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:36

Bericht 15 Apr 2016 20:22

Re: Vragen over gastouder worden

Ik weet niet of ik hiermee verder ga hoor maar over een maand werk ik geen 27 maar 14 uur per week.
Ik werk nu op een kinderdagverblijf, heb spw en sph en bhc. Dus de juiste papieren heb ik wel.

Eigenlijk moet je dus wel wat investeren om je huis 'gastouder' proef te krijgen.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 15 Apr 2016 20:58

Re: Vragen over gastouder worden

Op dit moment krijgen ouders tot een uurbedrag van €5,52 kinderopvangtoeslag. Mijn gastouder werkt dan ook voor dit tarief. Mijn huidige gastouder werkt op basis van reservering; als ik een week op vakantie neem, betaal ik de uren door. Je moet je goed bedenken hoe je opvang wilt aanbieden denk ik; wil je flexibel opvang aanbieden (dus voor ouders met een (semi)continu rooster) of wil je alleen vaste dagen.

Ik heb ook een gastouder meegemaakt die het echt als bijverdienste doet en 'alles wat binnenkomt is mooi meegenomen'. Zij rekent dan ook echt alleen de uren die je afneemt en tegen een lager tarief. (Toen ik daarachter kwam, wilde ik overstappen, maar in verband met een op handen zijnde verhuizing vind ik dat niet prettig voor mijn zoontje).

Anousch zal je het vast beter weten te vertellen, maar ik zou er niet op rekenen dat je dit er zomaar bij doet. Je hebt te maken met verschillende ouders, dus verschillende wensen en verwachtingen die door het persoonlijkere aspect waarschijnlijk meer van je verwachten dan bij een dagopvang. Je hebt ook je administratie. En natuurlijk het feit dat je 'off-hours' nog aan het opruimen en schoonmaken bent. En je hebt te maken met inspecties. Je hebt geen achtervang door een organisatie, dus als een kindje stopt dan zul je het zelf moeten oplossen of het gat kunnen opvangen.

Je moet je ook LRKP kunnen registreren, want dan kunnen ouders dus aanspraak maken op de kinderopvangtoeslag.

Allemaal dingen waar je vast wel,over na hebt gedacht, maar ik dacht ik zeg het toch. Heb best respect voor mijn gastouder.
L2014 & H2017
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 16 Apr 2016 06:40

Re: Vragen over gastouder worden

Ik ben geen gastouder maar heb er wel ooit gebruik van gemaakt.

Hier betaalde je enkel de uren die je afnam en ook al stond er een dag gepland als je langer dan 24uur van te voren afbelde dan hoefde je niet te betalen. Vakanties werden niet doorbetaald (bij het hele gastouderbureau niet dus niet alleen bij onze ouder). Oh en ook al zou ik bijvoorbeeld een dag 8uit afnemen als u 3 uur eerder kwam omdat ik eens eerder weg kon op het werk dan moest ik gewoon maar 5 uur betalen.

Het aanbod kindjes werd hier een stuk minder toen er een enorm flexibel kdv bij kwam. Dus alvorens alles aan te passen zou ik wel kijken of er veel vraag naar gastouders is of niet. Zonde als je alles aanpast en anschaft en er zijn maar 2 kindjes die 1 dag in de week komen.

Bij onze gastouder sliepen kindjes in gewone Ledikantjes en toen er meer kindjes bij kwamen heeft ze zo'n stapelledikantje aangeschaft.
En voor alle kleintjes was zo'n ikea kinderstoel aanwezig.

Ik vond het nogal wat ik bracht mijn kinderen om half 7 u en als ik ze om half 4/4uur kwam ophalen was ik meestal de eerste. Dat hield in dat 3 kindjes later opgehaald werden. Maar er daarna nog een hoop op te ruimen, schoon te maken en aan uren in te vullen was.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 16 Apr 2016 07:49

Re: Vragen over gastouder worden

Ik zou ook wel goed nadenken hoe het voor je eigen kindje is. Natuurlijk is mama altijd thuis, maar als je vijf dagen opvangt heb je toch minder tijd voor je eigen kind. Daarnaast zag ik bij onze vorige gastouder dat het voor die kinderen ook lastig was dat de opvangkinderen altijd maar aan hun speelgoed zaten en soms ook stuk maakten. Hadden ze iets nieuws, konden ze er vaak alleen op hun eigen kamer mee spelen.
Niet dat ik vind dat je eigen kind altijd de dupe is van gastouder zijn en je het per definitie niet zou moeten doen. Maar het was iets waar ik zelf van te voren nooit bij had stil gestaan.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 17 Apr 2016 10:02

Re: Vragen over gastouder worden

Wil je dan volledig stoppen op het kdv?
Ze zullen het daar waarschijnlijk niet goed vinden als je het wilt combineren denk ik.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

woezel

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 552

Geregistreerd: 04 Sep 2013 09:27

Bericht 17 Apr 2016 18:36

Re: Vragen over gastouder worden

Ik ben sinds januari begonnen als gastouder bij mij thuis.
Mocht je vragen hebben, mag je wel een pb sturen.
Trotse mama van 2 jongens en 1 meisje
<<

Funk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 622

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:39

Bericht 25 Apr 2016 10:08

Re: Vragen over gastouder worden

ShallY schreef:Wie is gastouder en kan me er meer over vertellen?

Hoeveel verdien je?
Moet je zelf zorgen voor bekendheid?
Hoe zit het met dingen aanpassen aan je huis?
Moet je bv ook ledikantjes hebben of mag ook campinbedje?moet je ook meerdere kinderstoelen etc hebben?


Ik ben gastouder voor mijn buurmeisje dus promotie etc. heb ik niet nodig. Mijn gastouderbureau liet mij zelf bepalen wat ik wilde verdienen. Ze vertelden mij dat het ligt tussen de 4,75 en 5,50.
Qua aanpassingen in huis, voor kids onder de 1 moet er inderdaad een aparte slaapkamer zijn, daarboven mogen ze ook samen. Een campingbed is goed, ze moeten alleen niet bij rolgordijnkoordjes etc kunnen.
Verder moet je letten op stopcontacten, snoeren, messen etc. Bij mij deed het gastouderbureau van te voren de checklist doornemen zodat we samen konden kijken waar eventuele verbeterpunten lagen.
Je hebt een verklaring omtrent gedrag nodig, ook van eventuele andere inwonenden bij jou in huis van 18+. En een kinder EHBO opleiding, een natuurlijk een passende opleiding maar die heb je.
:)
Grote boef 4-9-2011
Kleine boef 29-07-2013
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 27 Apr 2016 17:02

Re: Vragen over gastouder worden

Bij een kdv liggen baby's onder de 1 toch ook met meer op een kamer?
<<

woezel

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 552

Geregistreerd: 04 Sep 2013 09:27

Bericht 27 Apr 2016 17:47

Re: Vragen over gastouder worden

Ze mogen onder het jaar samen op een kamer. Het gaat erom dat ze een aparte slaap ruimte hebben, dus ze mogen niet in de speelruimte zelf te slapen gelegd worden
Trotse mama van 2 jongens en 1 meisje
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 02 Mei 2016 05:47

Re: Vragen over gastouder worden

woezel schreef:Ze mogen onder het jaar samen op een kamer. Het gaat erom dat ze een aparte slaap ruimte hebben, dus ze mogen niet in de speelruimte zelf te slapen gelegd worden


Oooohhhh zo ;)
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 02 Mei 2016 09:01

Re: Vragen over gastouder worden

Onze gastouder vraag 6 euro per uur, dat zijn in Amsterdam hele normale tarieven en ze zit altijd vol, ze wijst ouders af. Ik zou dus wel even bij het gastouder bureau nagaan wat normale tarieven zijn in jou regio.
25-11-2014 & 09-06-2017

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers