Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Geniet ervan

Geniet ervan!

Ja dat kan je zeggen
82
93%
Nee dat zeg je niet
6
7%
 
Aantal stemmen : 88
<<

Geel

Bericht 13 Apr 2016 13:29

Re: Geniet ervan

HAHA! Dat moet ik dus nog aanpassen. Ehh na m'n middagdutje. Hoop ik.
<<

Anoniem181

Bericht 13 Apr 2016 13:48

Re: Geniet ervan

Ik heb er totaal geen moeite mee, het is toch goed bedoeld? Bij ons was het wel opvallend dat alleen de mensen die niet van onze situatie wisten dat zeiden/schreven, maar ook dat vond ik niet erg. Want tussen de tranen en onzekerheden door genoten we wel van ons kind. Daarnaast geldt dat 'ervan genieten' heus niet alleen voor de eerste weken waarin het gewoon retezwaar is (uitzonderingen daargelaten). Dat genieten hoeft niet gelijk te gebeuren, dat komt bij de een eerder dan bij de ander.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 13 Apr 2016 14:51

Re: Geniet ervan

Zoals eerder beschreven in dit topic kan 'geniet ervan' op élk moment eigenlijk misplaatst zijn. Afgelopen weekend sprak ik via FB even iemand, het mooie weer kwam ter sprake. Die persoon schreef ook iets als: "Nou, geniet van het mooie weer!" Die persoon wist niet dat ik met eerst griep en toen longontsteking al weken thuis zit. Weinig genieten van het mooie weer, ik voelde me belabberd. Maar ik bedank dan gewoon netjes. Het is goedbedoeld. Evenals wanneer ik moet werken. Als iemand mij dan zegt "Geniet van je weekend!" ga ik echt niet elke keer zeggen: "Eh, sorry hoor. Weinig genieten, ik moet werken." Zo kan je bezig blijven en kan je alle uitspraken wel anders gaan opvatten. Gewoon netjes bedanken als iets goedbedoeld is lijkt mij niet zo moeilijk.
<<

anoniem203

Bericht 13 Apr 2016 15:17

Re: Geniet ervan

Lavendel schreef:Aan de moeders (die er moeite mee hebben). Wat zou dan beter zijn om te zeggen? Wat had je wel graag willen horen? Het is toch gebruikelijk om iemand iets positiefs toe te wensen na een geboorteaankondiging, en vrijwel alle toewensingen kunnen een soort druk opleggen: veel geluk, veel plezier, geniet ervan.. Veel verder kom ik niet qua wat je kunt zeggen. Alleen gefeliciteerd dan maar? Dat is ook zo kaal.


Bij mij was het zo dat niemand er van wist dan ik een Postnatale Depressie had en ikzelf eigenlijk ook niet. Ik genoot dus echt niet de eerste maanden en ik voelde me net als Lucy schuldig en ellendig als mensen het tegen mij zeiden. Want waarom kon ik dat niet? Ik voelde toen vanalles en helemaal een slechte moeder. Waarom kan iedereen genieten en waarom kon ik dat bij de eerste niet? Dat voelde zo abnormaal en ik begreep ook gewoon echt niet wanneer mensen dat zeiden. Want in mijn ogen viel er gewoon niks te genieten en ik was toch niet de enige die zo dacht? Ik bedankte ook altijd vriendelijk als mensen dat zeiden en ik verwijt ook niemand die dat deed. In het begin wel maar nu niet me omdat ik nu mede door de komst van de tweede wel heb genoten. Dus iets anders zeggen hoefde ook niet maar het was wel fijn dat er toen voor mij ook mensen waren die bijv. zeiden van dat het pittig is zo'n pasgeboren baby maar dat het helemaal goed komt bijvoorbeeld. Als was er maar 1 iemand die dat tegen mij zei. Die het zag wat ik voelde. Maar er was niemand.. Ik merk aan mezelf dat ik weer echt verdrietig wordt nu ik dit van mezelf lees en daarom ben ik zelf nu echt anders dan voorheen als ik op kraamvisite ga. Ik vraag vaak hoe iemand zich voelt en hoe ze het allemaal ervaart op dat moment. Als ik zeker weet dat ik goed zit durf ik wel dingen te zeggen in de trant van geniet ervan.
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1465

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:58

Bericht 13 Apr 2016 16:34

Re: Geniet ervan

Ah wat verdrietig, ik snap dat dat lastig was om te horen.

Op kraambezoek zit er een heel gesprek omheen wanneer je, lijkt me logisch tenminste, ook praat over hoe het echt met iemand gaat. Mijn stukje gaat vooral over tekst op een kaartje / forum, felicitatie van een kennis/ collega etc. Echt een soort eerste reactie.
Smile, it's free!
<<

Anoniem155

Bericht 13 Apr 2016 16:51

Re: Geniet ervan

Als je hier al moeite mee hebt, hoe reageer je dan als iemand echt iets kwetsend tegen je zegt? Ik vind het behoorlijk overdreven om hier zo moeilijk over te doen. Op deze manier kun je nooit meer iets zeggen, want alles kan negatief worden opgepakt.

Ik heb wel degelijk genoten van die eerste maanden. Ja het was zwaar, dat ontkent ook niemand, maar tegelijkertijd was het ook heel bijzonder.
<<

Anoniem280

Bericht 13 Apr 2016 17:14

Re: Geniet ervan

De tijd dat ik met ze echt kon buidelen, dat was genieten.
Alles wat erom heen gebeurde was zenuwslopend.
Ik heb ze 4 weken niet gezien als mijn kindjes.
Het voelde alsof ik bij kindjes op bezoek kwam die eigenlijk niet van mij waren.
Dat is alles behalve genieten. Daarbij komt ook nog eens dat 1 van mijn meisjes een moeilijke start heeft gehad, niet ademen wanneer ze overstuur was, niet ademen wanneer ze bijna in slaap viel. Ik genoot niet, ik was aan het hopen dat ze door bleef ademen. Dit heeft 3 weken geduurd voordat ze het echt door had.

Als vrienden nu een kindje krijgen zeg ik ook veel geluk samen. Wanneer je weet dat alles goed gaat, dan zeg ik wel, geniet ervan.
Genieten gebruik ik niet vaak, maar dat komt meer door hoe ik de eerste 4 weken ervaren heb.
Gelukkig heeft niet iedereen dat meegemaakt.
En wens je eigenlijk ook niemand toe.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 14 Apr 2016 06:50

Re: Geniet ervan

Ik heb er ook geen moeite mee, inderdaad valt het wat mij betreft in de categorie, "als je dat al niet meer kan zeggen".
En ik heb echt enorm genoten ook wel, ik had een rot zwangerschap en voelde me opeens niet meer misselijk, ja ik had hechtingen, slapeloze nachten, een kraamverzorgster waar het niet meer werkte en twijfel of S genoeg voeding binnen kreeg. Maar ik was zo intens gelukkig met dat kleine mannetje, mijn man die er zo lief voor me was en het feit dat we een echt gezin waren, echt een wens die was uit gegaan. Ja ik heb enorm genoten toen.

Ik heb HG gehad en kreeg ook vaak aan het eind van de zwangerschap te horen dat ik er nog maar even van moest genieten en dat ik dat getrappel vast zou gaan missen. Nou ik heb zwanger zijn nooit gemist, wat een opluchting was het dat hij er uit was. Maar nee, ik val niet over mensen die dat tegen me gezegd hebben, ze bedoelen het echt goed.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem201

Bericht 14 Apr 2016 08:59

Re: Geniet ervan

Heel eerlijk? Ik denk er niet zo snel bij na wanneer ik zeg geniet ervan. Tenzij ik weet dat het niet goed gaat dan is het wat anders. Ik wist niet dat men hier zo over kon vallen.

Ook ik heb echt geen fijn begin gehad, maar ben nooit over het zinnetje "geniet ervan" gevallen.
<<

Novalee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:28

Bericht 14 Apr 2016 11:02

Re: Geniet ervan

Tja, ondanks dat het misschien makkelijk gezegd is, zit er toch een kern van waarheid in dat je het meegemaakt moet hebben om te snappen dat "Geniet ervan" verkeerd kan vallen. En met het bedoel ik dan een kraamperiode waarin je zelf depressief bent, je een huilbaby hebt of er medische complicaties zijn. Los van die heftige gevoelens heb je dan ook nog een bevalling achter de rug die je moet verwerken en zit je bomvol hormonen van alles. Natuurlijk weet iedereen dat zo'n opmerking met goede bedoelingen gemaakt wordt. Maar als je zoiets heftigs meemaakt dan is relativeren meestal iets dat op dat moment niet meer zo goed lukt.

Zelf ben ik na de geboorte van de oudste zwaar depressief geraakt en dat is echt gewoon ronduit kut. Ik was kapot van slaapgebrek door voeden en kolven, ik voelde me rot omdat voeden aan de borst niet gelukt was en ik had een baby die heel veel huilde waarbij ik het gevoel had dat er iets niet klopte maar waarover iedereen zei dat het vast niks was en dat alle baby's nou eenmaal huilen. Ik zat gewoon compleet met mezelf in de knoop en als iemand dan zei geniet ervan dan voelde ik me schuldig omdat ik dat voor mijn gevoel niet genoeg deed. Op dat moment kon ik echt niet rationeel genoeg denken dat iemand het natuurlijk met goede bedoelingen zei, rationaliseren was op dat moment niet mijn sterkste punt. Ik weet niet meer wie het allemaal tegen me gezegd heeft of in een kaart heeft geschreven dus nee, ik neem het niemand kwalijk. Maar op dat moment kon ik er gewoon niks mee.

Voor de omgeving is het echt niet altijd duidelijk hoe die eerste periode wordt ervaren en het is, mijn ogen, dan een kleine moeite om net een andere bewoording te kiezen.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 14 Apr 2016 17:07

Re: Geniet ervan

Ik vind het best overdreven wat moet je dan zeggen? Jammer dat je vrije leven nu voorbij is? ;-) Dat denk ik maar zou het nooit zeggen en gewoon geniet ervan en veel geluk met elkaar en de baby. Wat is daar nou verkeerd aan? Of mag je alleen gefeliciteerd zeggen en verder niks?
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 11:10

Bericht 14 Apr 2016 17:14

Re: Geniet ervan

Maud schreef:Als je hier al moeite mee hebt, hoe reageer je dan als iemand echt iets kwetsend tegen je zegt? Ik vind het behoorlijk overdreven om hier zo moeilijk over te doen. Op deze manier kun je nooit meer iets zeggen, want alles kan negatief worden opgepakt.

Ik heb wel degelijk genoten van die eerste maanden. Ja het was zwaar, dat ontkent ook niemand, maar tegelijkertijd was het ook heel bijzonder.


Eens... En tot ik het hier op het forum las was ik me er echt niet van bewust dat mensen het als vervelend konden ervaren.
Ik zeg/schrijf het trouwens nog steeds.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 14 Apr 2016 21:26

Re: Geniet ervan

Afbeelding

:angel:
R. 2013
D. 2016
<<

Sarah_W

Noob

Berichten: 1

Geregistreerd: 14 Apr 2016 23:30

Bericht 14 Apr 2016 23:33

Re: Geniet ervan

Ik snap nooit wat het nut is om dat te zeggen.

Voor de moeders die het al weten .... ja leuk we weten het al.
Voor de moeders die het al niet weten of doorhebben, waar ze van moeten genieten. Die snappen niet waar je het over hebt. Dus zeg je het voorjezelf?
<<

Anoniem161

Bericht 15 Apr 2016 05:35

Re: Geniet ervan

Haha spencer, die is goed ja.

Sarah w jouw reactie snap ik niet? Toen ik net moeder was, kreeg ik het ook te horen. Natuurlijk wist ik wel waar je van moet genieten.

Door dit forum heb ik ook geleerd dat het eigenlijk iets is wat je niet zegt en ik zeg het dus niet meer als er een topic is dat iemand is bevallen.
Bij mijn vriendinnen schrijf ik het wel gewoon op het kaartje. Ik zie het ook niet als verplichting maar iets wat je iemand toe wenst. Natuurlijk zijn er uitzonderingen waarbij ik het niet zeg, bv bij vroeg geboorte en het niet zeker is of het kindje het redt. Ik stuur dan wel nog een kaartje na als het kindje uit het ziekenhuis is.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 15 Apr 2016 06:56

Re: Geniet ervan

Elisa schreef:Haha spencer, die is goed ja.

Sarah w jouw reactie snap ik niet? Toen ik net moeder was, kreeg ik het ook te horen. Natuurlijk wist ik wel waar je van moet genieten.

Door dit forum heb ik ook geleerd dat het eigenlijk iets is wat je niet zegt en ik zeg het dus niet meer als er een topic is dat iemand is bevallen.
Bij mijn vriendinnen schrijf ik het wel gewoon op het kaartje. Ik zie het ook niet als verplichting maar iets wat je iemand toe wenst. Natuurlijk zijn er uitzonderingen waarbij ik het niet zeg, bv bij vroeg geboorte en het niet zeker is of het kindje het redt. Ik stuur dan wel nog een kaartje na als het kindje uit het ziekenhuis is.


Het gaat er gewoon om dat je het niet zegt in uitzonderlijke gevallen. De dames die hier reageren dat het echt niet gepast is, hebben zelf een vervelende ervaring met dat het tegen hen gezegd werd terwijl ze zich niet goed voelden, kindje in ZH, etc. Iedereen hier weet dat je het dan niet zegt. Volgens mij zijn we het er wel over eens dat het in een normale situatie gewoon gezegd kan worden (want iedereen bedoelt het goed), maar de nasmaak die iedereen steeds van deze topics overhoudt is dat we het maar helemaal niet meer moeten doen. Klopt niet meisjes!!

Eerlijk gezegd is volgens mij de enige uitzondering Maeve :) Wist jouw omgeving toen wél dat je het niet zo leuk vond? Of heb je dat eigenlijk pas in retrospect kunnen zeggen?
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 15 Apr 2016 07:21

Re: Geniet ervan

Zora dan ben je niet op de hoogte van onze situatie toen. Mijn man was toen al een week of 5 doodziek, lag sinds mijn verlof in het zieken huis etc etc etc. Wanneer we een uur later in het ziekenhuis warenngeweest was hij er niet meer geweest. Daarom.zei ik dus al dat ik het niet zomaar zeg maar dat je de situatie moet kennen.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Myloon

Kletskop

Berichten: 898

Geregistreerd: 16 Sep 2013 13:41

Bericht 15 Apr 2016 07:50

Re: Geniet ervan

Ook als is de start niet zonder problemen geweest en hebben wij nog best veel zorgen gehad. Wij hebben wel genoten. Al was het maar van de hele kleine dingen. Het is een bijzondere ervaring en daar alleen al mag je van genieten.
Dus ja, ik zeg het wel!

Sterkte dat heb ik zeker gehoord, gewoon van wild vreemde in de supermarkt.
Maar hoezo sterkte? Ik vond dat juist niet leuk om te horen.
20-09-2013 N. & T. Geboren!
<<

Anoniem184

Bericht 15 Apr 2016 08:12

Re: Geniet ervan

Maeve schreef:Zora dan ben je niet op de hoogte van onze situatie toen. Mijn man was toen al een week of 5 doodziek, lag sinds mijn verlof in het zieken huis etc etc etc. Wanneer we een uur later in het ziekenhuis warenngeweest was hij er niet meer geweest. Daarom.zei ik dus al dat ik het niet zomaar zeg maar dat je de situatie moet kennen.

Ik kan me in dit geval niet voorstellen dat de mensen die de situatie kennen, naar zeggen dat je maar ervan moet genieten. En van diegenen die de situatie niet kennen en die het zeggen, kun je daar dan echt niet de positieve bedoelingen uit halen?
<<

Anoniem280

Bericht 15 Apr 2016 08:29

Re: Geniet ervan

Myloon schreef:Ook als is de start niet zonder problemen geweest en hebben wij nog best veel zorgen gehad. Wij hebben wel genoten. Al was het maar van de hele kleine dingen. Het is een bijzondere ervaring en daar alleen al mag je van genieten.
Dus ja, ik zeg het wel!

Sterkte dat heb ik zeker gehoord, gewoon van wild vreemde in de supermarkt.
Maar hoezo sterkte? Ik vond dat juist niet leuk om te horen.


Zo'n verschil. Ik kreeg dit ook te horen, maar kon deze woorden wel gebruiken.
Maar het kwam dan niet van vreemden.
Ze wisten natuurlijk van de situatie af en zeiden ook echt wel probeer tussen door te genieten.
Misschien heb ik onbewust wel genoten, maar heb mij ook helemaal weggecijferd waardoor later pas de diagnose burnout kwam?!
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 15 Apr 2016 09:57

Re: Geniet ervan

Ik heb onze kaartjes eens bekeken en op 80% staat 'geniet ervan'. En voor dit topic was mij dat niet echt opgevallen. Ik denk alleen maar:" wat lief dat ze ons een kaartje sturen."
Wij hebben zelfs bij geboorte van onze dochter een kaartje gehad met :" gefeliciteerd met jullie zoon!". Lachen toch?
<<

Anoniem280

Bericht 15 Apr 2016 10:15

Re: Geniet ervan

Hier alle geboortekaartjes met Gefeliciteerd met de tweeling
Op sommige de tekst geniet ervan waar kan.
Dat vond ik wel toepasselijk.
Andere stond sterkte de komende tijd, ook die tekst was hier toepasselijk.
<<

Anoniem184

Bericht 15 Apr 2016 10:18

Re: Geniet ervan

Maargoed, door dit topic zal ik dus altijd wel twee, drie keer nadenken voordat ik 'geniet ervan' zal zeggen als ik mensen feliciteer bij de geboorte van hun baby. Terwijl ik denk dat verreweg de meeste mensen gewoon blij zijn met de felicitatie an sich en maar weinig mensne over die twee woordjes zullen vallen. Maar toch.
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2448

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 12:30

Bericht 15 Apr 2016 10:23

Re: Geniet ervan

Ik denk dat je het jezelf alleen maar moeilijk maakt, als je op dit soort kreten zout gaat leggen. Ik zou gewoon denken, dank je wel, lief van je. Dat je dat niet kan, om wat voor reden dan ook, dat kan, maar ik vind dit gewoon een positieve kreet dus ik zou dan glimlachen en weer verder gaan naar waar ik mee bezig was.
<<

Anoniem258

Bericht 15 Apr 2016 10:25

Re: Geniet ervan

Caramba schreef:
Myloon schreef:Ook als is de start niet zonder problemen geweest en hebben wij nog best veel zorgen gehad. Wij hebben wel genoten. Al was het maar van de hele kleine dingen. Het is een bijzondere ervaring en daar alleen al mag je van genieten.
Dus ja, ik zeg het wel!

Sterkte dat heb ik zeker gehoord, gewoon van wild vreemde in de supermarkt.
Maar hoezo sterkte? Ik vond dat juist niet leuk om te horen.


Zo'n verschil. Ik kreeg dit ook te horen, maar kon deze woorden wel gebruiken.
Maar het kwam dan niet van vreemden.
Ze wisten natuurlijk van de situatie af en zeiden ook echt wel probeer tussen door te genieten.
Misschien heb ik onbewust wel genoten, maar heb mij ook helemaal weggecijferd waardoor later pas de diagnose burnout kwam?!



Maar Myloon bedoelt dat mensen haar sterkte wensen omdat ze een tweeling heeft. Alsof dat immens zwaar is ofzo. Ik vind dat een hele flauwe opmerking van wildvreemden. Ik voel me juist zeer gezegend dat we een tweeling mochten krijgen. Heus wel eens pittig maar daar heb ik geen sterktewensen voor nodig hoor van vreemden.

Ik vind dat je genieten prima kunt zeggen trouwens. Zeiden ze hier zelfs terwijl mijn moeder terminaal lag en een week na de geboorte van mijn oudste overleed. Nooit aanstoot aan genomen terwijl het zeker niet de leukste tijd was voor mij. Mensen bedoelen het goed.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Tom