Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Geniet ervan

Geniet ervan!

Ja dat kan je zeggen
82
93%
Nee dat zeg je niet
6
7%
 
Aantal stemmen : 88
<<

Anoniem250

Bericht 13 Apr 2016 09:19

Re: Geniet ervan

Ben het eens met alle reacties dat je het gewoon kan zeggen. Máár door het forum zeg ik het dus niet mee. Ik zeg nu alleen nog heel veel geluk samen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 13 Apr 2016 09:21

Re: Geniet ervan

Waarom zou je dat dan aanpassen, Holly als jij vindt dat je t gewoon wel kan zeggen? Of probeer je dan toch rekening te houden met anderen?
Let's discover the world together.
<<

Anoniem250

Bericht 13 Apr 2016 09:25

Re: Geniet ervan

Ik had er gewoon helemaal niet bij nagedacht dat iemand aan zo'n zin aanstoot zou nemen. Want naast dat het zwaar kan zijn, maak je het maar één of misschien een paar keer in je leven mee en hoop ik voor iedereen dat je van die eerste periode (af en toe) kan genieten. Want het is dus ook echt wel heel bijzonder. Vind ik. Maar goed, als ik met alleen geluk wensen, voorkom dat iemand zich eventueel rot voelt door een simpele tekst. Dan is het een kleine moeite om het alleen bij veel geluk samen te houden.
<<

Laced

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 956

Geregistreerd: 27 Mei 2014 12:18

Bericht 13 Apr 2016 09:28

Re: Geniet ervan

Ik vind het echt zeuren om het zeuren. Ik vraag mij werkelijk af wat er dan wel gezegd mag worden. Bij de oudste heb ik intens genoten van iedere minuut, de jongste heeft niets anders gedaan dan huilen de eerste periode. Ik vond het juist ontzettend fijn als mensen uberhaupt de moeite namen om aan ons te denken middels een kaartje, bezoekje etc. Ik heb er echt nooit bij stil gestaan om de woorden 'geniet ervan' zo te beredeneren. Hoe je het ook went of keert; het moeder worden is zo ontzettend bijzonder, intens. Je hoeft niet 24/7 op een roze wolk te zitten, maar ieder mini stapje doet toch een glimlach op je gezicht toveren.

Oke, bij bepaalde situaties schrijf ik geen 'geniet ervan', maar dat spreekt voor zich.
Liefde voor het leven; 27-08-2011 & 22-10-2015
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 13 Apr 2016 09:30

Re: Geniet ervan

Dat is waar, Holly. Dan is de strekking hetzelfde als je dat zegt. Al blijf ik het onzinnig vinden waarom het ene wel zou kunnen en het andere niet. Maar lief dat je je daarop aanpast voor anderen.
Let's discover the world together.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 13 Apr 2016 09:48

Re: Geniet ervan

Wat je niet moet doen is als iemand het tijdens de zwangerschap of kraamtijd overduidelijk zwaar heeft met het een of het ander en niet in staat is te genieten, gaan aandringen dat diegene toch vooral moet genieten, met argumenten als 'anders krijg je er spijt van' en 'deze tijd komt nooit meer terug'. Dat is vervelend, dat legt een druk op mensen (en het gebeurt wel, goedbedoeld, maar toch). Maar in het algemeen vind ik er echt niks mis mee. Volgens mij wordt er ook niet per se mee bedoeld 'geniet van elk ding dat je meemaakt' maar meer 'geniet van het feit dat er een kind komt of dat er net een kind is geboren'.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 13 Apr 2016 09:58

Re: Geniet ervan

Elliot schreef:Ik vind dat je dat gewoon mag zeggen en ik vind het eerlijk gezegd ook ontzettend zeikerig om erover te vallen als iemand het tegen je zegt. Iedereen die een beetje bij z'n verstand is snapt heus wel dat het niet alleen maar rainbows & unicorns is de eerste tijd, maar dan nog blijven er voldoende momentjes over waarop het wel intens genieten is. Tenzij er echt iets extreems aan de hand is waardoor de prioriteiten heel ergens anders liggen, maar in dat geval zal ook ieder weldenkend mens een andere woordkeuze doen.

Ik word er echt een beetje chagrijnig van dat je tegenwoordig alle woorden maar op een weegschaaltje moet leggen. Je kunt als ontvanger toch ook gewoon denken: 'wat aardig, mensen wensen me het beste.'. Toen ik kotsend boven de pot hing genoot ik ook niet echt van m'n zwangerschap, maar dat rekende ik de mensen die me zeiden: 'geniet van deze bijzondere tijd' niet aan. Het is allemaal goed bedoeld.

Ik weiger dan ook pertinent om te stoppen 'geniet ervan' te zeggen. Zo. Dat is eruit.


Helemaal mee eens. Het is sowieso al goed bedoeld van degene die een kaartje sturen, en ze bedoelen er heus niets slechts mee. Zonder dit forum had ik niet me nooit gerealiseerd dat er mensen beledigd waren door de opmerking geniet ervan.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 13 Apr 2016 09:59

Re: Geniet ervan

Ik ben het trouwens ook eens met de reactie van Elliot.
Ik denk trouwens ook dat er bij bijna alles wel iemand te vinden is die het stom vindt als je dat zegt.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 13 Apr 2016 10:03

Re: Geniet ervan

Inderdaad Susan. Toen ik nog in de supermarkt werkte wenste ik alle klanten altijd netjes een prettig weekend. Een keer snauwde iemand terug: 'dat bepaal ik zelf wel.' Nou, ik ben er toch echt niet mee gestopt daarna. Ik snap heus wel dat niet iedereen altijd een fantastisch weekend kan hebben, maar het hoort er gewoon bij op zo'n moment en is goed bedoeld.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 13 Apr 2016 10:10

Re: Geniet ervan

Nou ja, dat vind ik ook wel heel onbeschoft van die klant. Ik heb ook wel eens een k*tweekend maar dan hoeft de caissière het nog niet te ontgelden.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem260

Bericht 13 Apr 2016 10:12

Re: Geniet ervan

Misschien zit de nuance in "iemand iets toewensen" ("ik hoop dat je ervan kunt genieten") of dat het meer als "opdracht" geïnterpreteerd wordt ("geniet ervan")? Das natuurlijk wel heel erg nitpicking, maar dit is mijn theorietje waarom sommige mensen het als 'vervelend' ervaren.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 13 Apr 2016 10:12

Re: Geniet ervan

Haha ja, ik wil soms dan ook zeggen van 'ik heb geen weekend, ik moet gewoon werken' maar dan bedenk ik me ook dat dat meisje zelf óók werkt en dat ze t goed bedoelt en t een normaal gezegde is. Dus antwoord ik vrolijk terug. Vind dat zo raar als je zo boos daarover zou doen.
Let's discover the world together.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 13 Apr 2016 10:20

Re: Geniet ervan

Jerry schreef:Misschien zit de nuance in "iemand iets toewensen" ("ik hoop dat je ervan kunt genieten") of dat het meer als "opdracht" geïnterpreteerd wordt ("geniet ervan")? Das natuurlijk wel heel erg nitpicking, maar dit is mijn theorietje waarom sommige mensen het als 'vervelend' ervaren.


Ik vind persoonlijk 'ik hoop dat je ervan kunt genieten' heel zwaar anders. Of er net iets afschuwelijks is gebeurd, maar dat je er ondanks alle ellende toch nog een heel klein beetje van kunt genieten. Geniet ervan is toch ook gewoon iemand iets toewensen, en geen opdracht, ook al staat het in de gebiedende wijs. Het is gewoon een veelgebruikte uitdrukking in die context.
<<

Anoniem280

Bericht 13 Apr 2016 10:40

Re: Geniet ervan

Je kan het best zeggen, maar er zijn situaties waarbij je het misschien beter niet kunt zeggen.
Een zwangerschap die te vroeg beëindigt, waardoor een baby'tje een poos in een couveuse moet liggen bijvoorbeeld.
Ik vind dan 'geniet ervan' niet echt gepast.
Mijn zwangerschap was alles behalve genieten.
Ik vond het dan ook niet fijn wanneer mensen dan zeiden, geniet van dat getrappel in je buik!
Hun getrappel deed mij pijn. Ik was klaar met de hele zwangerschap. Heb met 30 weken huilend tegen mijn vriend gezegd, zo wil ik niet, dit hou ik niet vol.
Met 32.4 bevallen, mensen die zeiden, probeer te genieten. Waar moest ik van genieten? Het genieten kwam pas na 4 weken, toen ze thuis waren.

Ik heb dan ook nee ingevuld, maar had ook ja in kunnen vullen.
<<

Anoniem282

Bericht 13 Apr 2016 11:29

Re: Geniet ervan

Of je nou zegt: "geniet ervan, "veel geluk samen" of "veel plezier", dan vind ik het helemaal gek als je het eerste niet weet te waarderen en de laatste twee wel. Waarom daar dan niet over struikelen met gedachten als: "we zijn nu helemaal niet gelukkig door de gebroken nachten" en "ik beleef alles behalve plezier aan het gehuil van mijn kind, dat op momenten niet lijkt te stoppen". In die zin kun je het dus amper tot niet inschatten wat wel/niet wordt gewaardeerd.

Maeve, niet iedereen die hier reageert is moeder en weet dus wat het is om een kind te hebben. Toch vind ik het makkelijk om deze kaart te trekken, want zoals je ziet zijn er ook moeders die reageren en die ervaren niet wat jij aangeeft.
<<

Anoniem 179

Bericht 13 Apr 2016 11:39

Re: Geniet ervan

Ik heb niet alle reacties gelezen. Bij de tweede was ik depressief en dan zorgde een kaart met geniet ervan er wel eens voor dat ik me nog schuldiger of ellendiger voelde want genieten kon ik niet. Sindsdien zeg ik het zelf niet meer, maar wens ik mensen veel geluk. Maar ik neem er ook geen aanstoot aan als mensen dat wel schrijven hoor.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 13 Apr 2016 11:46

Re: Geniet ervan

Ik vind het gezeur. Begrijp heel goed dat niet iedereen na een geboorte op een roze wolk zit, dat sommigen het verdomde zwaar hebben. Maar als iemand dit je toewenst is dat met alle beste bedoelingen en zou ik alle gelukswensen, in welke vorm dan ook, heel lief vinden.

Daarnaast kan niet iederen ruiken hoe zwaar jij het het hebt. Iedereen bedoelt het goed, ga dan niet vallen over het feit dat 'genieten' voor jullie op dat moment niet geheel op gaat. Spaart jezelf een hoop energie en frustratie.
<<

Anoniem154

Bericht 13 Apr 2016 11:47

Re: Geniet ervan

Ik vind dit ook echt 'zeuren om te zeuren'. Wees blij dat iemand je zoiets toewenst, het heeft tenminste nog een positieve lading. Niet altijd even tactisch en gepast, maar je kunt niet verwachten dat een ander altijd een (voor jou) wenselijke reactie geeft.
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 13 Apr 2016 11:54

Re: Geniet ervan

Ik vind het ook echt stom als je dat niet zou mogen zeggen. Zelf zeg ik het dus ook gewoon en schrijf ik het ook gewoon op de kaartjes die ik verstuur/afgeef.

Overigens heb ik ook echt een hele moeilijke eerste tijd gehad toen onze zoon geboren was, dat was ook echt geen roze wolk. Maar ik nam er absoluut geen aanstoot aan als iemand zei/schreef dat ik/we ervan moest(en) genieten.
2012 & 2016
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 13 Apr 2016 12:43

Re: Geniet ervan

Maeve, zou het kunnen dat jij met een soort trauma terugkijkt op de kraamtijd? Je reageert altijd zo op dit thema dat ik het gevoel heb dat je er gewoon nog heel erg mee zit.

Ot: ik vind dat je het gewoon moet kunnen zeggen. Ik heb mijn eigen kraamtijd als heel zwaar ervaren en heel veel gehuild. Toch zag ik in de spiegel altijd een heel gelukkig iemand. Tussen het huilen door en alle spanning genoot ik dus wel!
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4506

Geregistreerd: 11 Sep 2013 18:02

Bericht 13 Apr 2016 12:54

Re: Geniet ervan

Ik vind het enorm overdreven en gezeur. Je snapt toch zelf ook wel dat iemand dat niet zegt om je opzettelijk te kwetsen? Overigens snap ik Holly wel want ik durf echt nog weinig te zeggen tegen zwangeren na alles wat ik hier lees. Weet nooit zo goed wat ik wel en niet kan zeggen over de grootte van de buik en of ik nou wel of niet veel van me moet laten horen na de geboorte want het is al zo'n zware tijd maar ik wil ook niet ongeinteresseerd over komen.

Wellicht snap ik het beter als ik zelf ooit moeder ben maar voor nu vind ik het maar vermoeiend.
<<

Geel

Bericht 13 Apr 2016 12:58

Re: Geniet ervan

Je mag alles zeggen, dus ik kies voor 'Ja, dat kun je zeggen'. Ik zal het zelf niet snel doen omdat ik het een beetje leeg en cliché vind, én omdat het inderdaad wel wat druk bij de ouders kan leggen. Áls ik het zeg, zeg ik het omdat ik het meen.
<<

Lavendel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1465

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:58

Bericht 13 Apr 2016 13:12

Re: Geniet ervan

Aan de moeders (die er moeite mee hebben). Wat zou dan beter zijn om te zeggen? Wat had je wel graag willen horen? Het is toch gebruikelijk om iemand iets positiefs toe te wensen na een geboorteaankondiging, en vrijwel alle toewensingen kunnen een soort druk opleggen: veel geluk, veel plezier, geniet ervan.. Veel verder kom ik niet qua wat je kunt zeggen. Alleen gefeliciteerd dan maar? Dat is ook zo kaal.
Smile, it's free!
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4506

Geregistreerd: 11 Sep 2013 18:02

Bericht 13 Apr 2016 13:19

Re: Geniet ervan

Geel, ik vind je een powervrouw maar 43 weken zwanger is een beetje te veel van het goede!
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 13 Apr 2016 13:21

Re: Geniet ervan

Feline schreef:Geel, ik vind je een powervrouw maar 43 weken zwanger is een beetje te veel van het goede!


:smile: :good:
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron