Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Welke vaste lasten hoe te verdelen?

<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:55

Bericht 10 Apr 2016 07:55

Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Mijn vriend en ik zijn huizen aan het kijken 100km van onze huidige woonplaats. Dit omdat hij daar werkt en we dan dichterbij zijn familie en onze vrienden wonen. Ik heb er geen moeite mee om daarheen te verhuizen, zeker niet omdat we nu een heel leuk huis hebben gevonden. Maar toch moet ik er behoorlijk wat voor voor inleveren: 100km bij mij familie vandaan en ik doe regelmatig iets met bijvoorbeeld mijn moeder. 125km bij mijn huidige werk vandaan (ik heb wel gepland om iets anders te gaan zoeken, maar je weet nooit hoe lang het duurt, plus dat ik nu een redelijk goede baan heb). Mijn vriend verdient 2x zo veel als ik.
Nu is mijn vraag wat gebruikelijk is om de vaste lasten te verdelen en wat er dan onder de gezamenlijke lasten valt en wat onder de persoonlijke.
Wij hadden gisteren namelijk een discussie. Besloten is om de hypotheek naar rato te betalen. Omdat we het huis op beide namen kopen is het huis 50% van ons beide. Iets wat in mijn voordeel is op het moment dat we uit elkaar gaan.
Maar door onze situatie moet ik een auto kopen omdat ik niet meer met het OV naar mijn werk kan. Omdat ik zelf verder weg verhuis stijgt mijn reiskosten vergoeding niet en moet ik daar 240 euro voor gaan betalen. Dus de verzekering 70 euro per maand, benzine 240 euro per maand en wegenbelasting 25 euro per maand. Totaal 335 euro per maand die ik anders niet zou hebben. Mijn vriend vind dit mijn persoonlijke lasten en geen gezamenlijke. Ik ben het daar niet mee eens omdat de hele verhuizing meer in zijn voordeel is dan het mijne en het mij nu veel meer geld gaat kosten.

Hoe hebben jullie de lasten verdeeld bij ongelijke inkomens? En wat zijn je persoonlijke kosten en wat de gezamelijke?
<<

Anoniem236

Bericht 10 Apr 2016 08:15

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Voordat we kinderen kregen betaalde we alle vaste lasten, dus ook benzine van zijn auto (ik ging toen met het OV) naar rato, wat toen 60% / 40% was.
Alleen kleding, uitjes en kado tjes niet.

In jullie situatie vind ik dat jij zeker gelijk hebt. Ik vind dit onder vaste lasten vallen en moet verdeeld worden. Daarnaast is het meer in zijn voordeel dus zou het niet eerlijk vinden als jij hierdoor meer kosten hebt.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 10 Apr 2016 08:17

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Bij ons gaat alles gewoon op 1 grote hoop.
<<

Anoniem281

Bericht 10 Apr 2016 08:23

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Ik vind 't ook vallen onder de gezamenlijke uitgaven, hoor! Vind 't zelf beetje bruut dat-ie vindt dat je 't zelf maar moet regelen, als-ie er zoveel voordelen uithaalt..

Wij hebben zelf alles op één hoop, al vanaf 't begin af aan en voelen ons beide het meest prettig hierbij.
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:55

Bericht 10 Apr 2016 08:26

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Op 1 grote hoop zou ik zelf ook niet zo fijn voelen, juist omdat ik zo veel minder verdien. Ik hou van shoppen en kleding kopen en dan vind mijn vriend bijvoorbeeld onzin. Zolang ik dat van mijn eigen geld doe mag hij dat vinden maar is het mijn zaak waar ik het aan uit geef. Als het van de grote hoop komt is het ook zijn geld, en die discussies heb ik geen zin in. Dus dat is voor ons niet echt een optie.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 10 Apr 2016 08:35

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Ik ben het eens met Lotus. Je geeft aan dat het van tijdelijke is en daarom denk ik dat je vriend je tegemoet zou moeten komen. Zodra je dichterbij werkt, gaan je benzine kosten sowieso ontzettend naar beneden of besluit je de auto weer weg te doen.

Naar welke kant ga je? Dichter naar mij toe?
L2014 & H2017
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43709

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 10 Apr 2016 08:39

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Ik vind dat op zich wel onder persoonlijke lasten vallen in een normale situatie. Ik vind het op zich normaal op je eigen reiskosten en belasting etc te betalen. Maar... ik vind wel dat je ineens extra veel kosten er bij krijgt. Hoeveel kosten had je eerst toen je met het OV reisde? Misschien kan je afspreken dat jij dat deel nog betaald en dat hij het verschil bij legt? Totdat je in elk geval een baan dichterbij hebt gevonden.

Dus stel je betaalde eerst 100 euro aan OV kosten per maand en moet nu 335 euro gaan betalen, dan blijf jij 100 euro betalen en hij 235 euro om het verschil bij te leggen. Mits hij echt veel meer verdiend, anders vind ik dat ook weer niet eerlijk naar hem toe. Of je spreekt af dat hij dan 100 euro betaalt en jij die 235 euro. Zoiets.

Een beetje rekening houden mag wel met elkaar, al vind ik ook weer niet dat hij volledig voor die kosten op moet draaien. Je kiest er samen voor om te verhuizen.
Let's discover the world together.
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:55

Bericht 10 Apr 2016 08:48

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Ik vind ook absoluut niet dat hij het moet betalen hoor Marin. Ik zie het alleen als gezamelijke lasten en niet als mijn persoonlijke lasten. En hij ziet het wel als mijn persoonlijke lasten. Op dit moment krijg ik een reiskosten vergoeding waar ik mijn OV van kan betalen. De kosten die ik noemde zijn de nieuwe totale reiskosten min deze vergoeding. Dus hetgeen er betaald moet worden buiten de vergoeding om.

Ik ga meer richting het zuiden mzcharlotte. Maar omdat we in een klein dorpje willen gaan wonen zal de auto er sowieso blijven, want vanaf daar met het OV ergens heen is haast niet te doen. Als ik werk op fiets afstand kan vinden, wil ik wel gewoon gaan fietsen. Maar die kans is wel heel erg klein.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43709

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 10 Apr 2016 08:53

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Dan snap ik je niet. Als het gedeelde lasten zijn volgens jou betaalt hij toch mee? Dat wil je toch?
Ik zou het op zich wel reëel vinden als hij op tijdelijke basis wat bijdraagt. Tot je een nieuwe baan hebt ofzo.
Let's discover the world together.
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:55

Bericht 10 Apr 2016 08:57

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Hij betaald dan inderdaad mee, maar hij betaald niet alles. Ik dacht dat je bedoelde dat ik vond dat hij het hele bedrag moest betalen.
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 10 Apr 2016 09:11

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Wij betalen naar rato:

- de hypotheek
- energie en gas
- water
- gemeentelijke belastingen
- de kinderopvang
- waterschapsbelasting
- woonverzekeringen

Dit geld maken we naar 2 rekeningen over: die van de hypotheek en die voor het huis.

Mijn man heeft een leaseauto en ik betaal alles aan mijn eigen auto zelf.
Mijn man doet de boodschappen op zaterdag, maar ik ga nog wel 3-4x per week nog meer boodschappen halen.
Verder betaal ik alle kleding en verzorging voor de kinderen. Ik krijg dan ook de kinderbijslag.2
Wij hebben niet alles op de grote hoop omdat we dan ruzie krijgen.
Ik kan nogal losgaan met geld uitgeven in de Action/Primark en kledingwinkels en hij aan sigaretten en dure gadgets.
Dus ieder zijn eigen geld nadat alles voor het huis betaald is.

Prosecco ik vind dat jouw vriend je idd tegemoet moet komen in die 335 euro. Dat hij sowieso die meer reiskosten 240 euro dus maar meebetaalt. Helemaal gezien hij 2x zoveel verdient.
04-2014
10-2015
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 10 Apr 2016 09:12

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Wij hadden in eerste instantie de auto's als persoonlijke lasten en alles rondom het huis als gezamenlijke last. Dit laatste doen we dan ook naar rato (60/40 oid). Aangezien we de ene auto ook vaak voor gezamenlijke uitjes gebruiken, werd dit een lastige berekening. Zeker omdat je niet even brandstof voor een enkel uitje tankt...

Wat we toen hebben besloten is om de auto's ook gemeenschappelijk te betalen. De vaste lasten van onze auto's gaan wel van onze persoonlijke rekening af (wegenbelasting & verzekering), maar dit verrekenen we met het bedrag wat we op de gemenschappelijke rekening (voor lasten van het huis) inleggen. De brandstof gaat nu dan ook van de gemeenschappelijke rekening, evenals bepaald onderhoud bij de garage. Ik stort ik mijn reiskostenvergoeding op de gemeenschappelijke rekening, daarnaast stort mijn vriend een bedrag per maand voor 'zijn brandstofverbruik'.

Onder de streep dekt mijn maandelijks vergoeding ook niet mijn reiskosten, maar dat neem ik voor lief. Het gat is overigens niet zo groot als bij jou Prosecco. Bij mij geldt namelijk de reiskostenregeling en krijg ik in december mijn eindejaarsuitkering bruto als netto, waardoor dit aardig compenseert.

Vooral als de auto daarna niet de deur uitgaat, zou ik zeggen: samen de vaste lasten van de auto betalen (70 + 25 euro) en afspraken maken hoe je dat met de brandstof doet. Die 100 euro OV-vergoeding gebruiken voor de brandstof?
Wat je indirect misschien wel mee kan nemen is dat je vaste lasten voor het huis lager uitvallen dan wanneer je dichterbij zou wonen (ik weet niet of dat het geval is)?
08/2018
05/2021
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43709

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 10 Apr 2016 09:14

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Prosecco schreef:Hij betaald dan inderdaad mee, maar hij betaald niet alles. Ik dacht dat je bedoelde dat ik vond dat hij het hele bedrag moest betalen.


Oh zo. Nee ik bedoelde inderdaad een bijdrage.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43709

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 10 Apr 2016 09:15

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Of, als hij dit als persoonlijke last ziet, kan hij misschien ergens anders de vaste lasten meer voor zichzelf nemen. Bijvoorbeeld door meer bij te dragen aan de boodschappen.
Dan draagt hij effectief hetzelfde bij, maar gevoelsmatig misschien niet aan iets wat louter voor jou is.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 10 Apr 2016 09:18

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Wij hebben alle vaste lasten (incl boodschappen en brandstof) gezamenlijk en we dragen naar rato bij aan de gezamenlijke rekening.

Alleen onze mobiel en uitvaartverzekering hebben we van ons eigen rekening. Maar dat is eigenlijk omdat we steeds vergeten om het te wijzigen naar gezamenlijk haha.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 10 Apr 2016 09:20

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Persoonlijk zijn overigens hier:
- zorgverzekering / zorgkosten
- persoonlijke uitgaven: school/cursus, kleding, bioscoop met vriendinnen etc.
- telefoonabonnement (mobiel)

Gezamenlijk:
- hypotheek
- gas, water, elektra
- internet,tv & bellen
- verzekeringen (inboedel, opstal, reis&annuleringverzekering, WA)
- auto-kosten
- belastingen (waterschap, gemeente)
- boodschappen
- gemeenschappelijke uitgaven: uitjes etc.
- sparen voor grote uitgaven
08/2018
05/2021
<<

Anoniem178

Bericht 10 Apr 2016 09:23

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Wij hebben alles op één grote hoop in theorie, zo staat het ook in het samenlevingscontract. In de praktijk trekken we eerst wat vaste lasten van ons salaris; auto, telefoon, zorgverzekering, etc. Het leek ons onnodig het rekeningnummer daarvan te wijzigen. We houden 150 euro voor onszelf en de rest gaat naar de gezamenlijke rekening. Vriend maakt meer reiskosten, die gaan dus ook uit de gezamenlijke pot. Staat wel weer tegenover dat ik vorige week een dure fiets heb gekocht uit dat gezamenlijke deel.

Vriend verdient meer, maar de meeste uitgaven die we doen zijn toch samen. Hij heeft wel dingen op zijn wensenlijst staan die hij nooit van die 150 per maand kan kopen (lasersnijder, goede drone), maar dat kan in overleg gewoon van de gezamenlijke rekening.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4380

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 10 Apr 2016 10:05

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Bij ons gaat het ook naar rato, maar wel na aftrek van de reiskosten. Mijn vriend heeft reiskosten naar zijn werk en ik naar mijn familie.
<<

Anoniem185

Bericht 10 Apr 2016 10:27

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Ik heb het huis gekocht dus ik doe de hypotheek en alle grote aankopen voor het huis. Ik werk verder weg dus ik doe ook de auto en het onderhoud daarvan en de benzine.

Samen doen we boodschappen, internet/telefonie, gas water licht en sommige verzekeringen (die van de auto niet, maar inboedel bijvoorbeeld wel).
Hij betaalt dus per maand 250€ waarvan een groot deel op onze gezamenlijke rekening nog over blijft. Ik heb namelijk ook een boodschappen kaart waarop ik maandelijks 100€ gestort krijg als deel van mijn loon wat we niet meerekenen met de gezamenlijke rekening, maar natuurlijk wel eerst op maken voordat we van de rekening betalen.

Ik verdien ongeveer het dubbele van mijn vriend.
<<

anoniem213

Bericht 10 Apr 2016 11:02

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Ik vind het extreem egoïstisch dat hij niet ziet dat jij door voor hem te verhuizen ontzettend veel extra kosten moet maken elke maand. Als hij wel inziet dat het daardoor komt, dan vind ik het heel egoïstisch dat hij niet die kosten wil delen. Ik snap dat hij niet alleen voor die kosten wil opdraaien (had ik wel vriendelijk gevonden, omdat hij veel meer verdient en jij je opoffert), maar ik vind de helft niet meer dan vanzelfsprekend.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 10 Apr 2016 11:18

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Ik zou het het eerlijkst vinden als minimaal alle kosten, op kleren, uitstapjes en dergelijke na, op een hoop gegooid worden en naar rato betaald worden.
Jij verhuisd voor hem, en maakt daardoor extra kosten, waar hij gewoon aan mee moet betalen. Of hij nu meer verdiend en dus meer inlegd of niet.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Anoniem155

Bericht 10 Apr 2016 11:54

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Sta je er eigenlijk wel 100% achter om te verhuizen? Want ik lees eigenlijk alleen maar nadelen voor jou en voordelen voor je vriend. Je zegt dat je 'er geen moeite mee hebt,' maar echt positief ben je er ook niet over. Je woont dan verder van je werk en verder van je familie, terwijl je nu alles dichtbij hebt. Ik begrijp de motivatie om te verhuizen dan ook niet echt.

En dat hij dubbel veel verdient lijkt me geen reden om dan maar alles te doen wat hem het beste uitkomt. Jij hebt zelf ook een goede baan, dat is ook veel waard. Dat hij alle kosten die jij extra moet maken, ziet als jouw persoonlijke probleem zegt mij ook genoeg. Hij komt erg egoïstisch over. Wil je met zo'n persoon samen leven? Waarom alles opgeven wat je hebt opgebouwd om maar dichterbij zijn werk en familie te wonen?
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3114

Geregistreerd: 24 Okt 2015 11:53

Bericht 10 Apr 2016 12:24

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

June schreef:Ik vind het extreem egoïstisch dat hij niet ziet dat jij door voor hem te verhuizen ontzettend veel extra kosten moet maken elke maand. Als hij wel inziet dat het daardoor komt, dan vind ik het heel egoïstisch dat hij niet die kosten wil delen. Ik snap dat hij niet alleen voor die kosten wil opdraaien (had ik wel vriendelijk gevonden, omdat hij veel meer verdient en jij je opoffert), maar ik vind de helft niet meer dan vanzelfsprekend.


Ik ben het hier helemaal mee eens. En denk je dat je 125 km reisafstand vol gaat houden? Het lijkt mij behoorlijk pittig.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 10 Apr 2016 12:27

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Is het niet een idee om de vaste lasten naar rato te verdelen, nadat jullie allebei jullie reiskosten hebben afgetrokken van jullie salaris? Reiskosten is nu eenmaal niet een variabele post, waar je zelf invloed op kunt hebben.

Dus stel dat jij 1500 euro verdient en 300 euro reiskosten hebt, dan wordt je inkomen waar je naar rato van kunt bijbetalen 1200 euro.
Als je vriend zijn inkomen 3000 euro is en hij heeft 75 euro reiskosten, dan wordt zijn inkomen 2925.
Daarna kun je naar rato de gezamenlijke kosten zoals hypotheek betalen.
<<

Anoniem304

Bericht 10 Apr 2016 12:34

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Dat lijkt me een nette oplossing GP!
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers