Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Welke vaste lasten hoe te verdelen?

<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 10 Apr 2016 13:02

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Bij ons valt mijn auto onder mijn persoonlijke lasten, zo ook mijn zorgverzekering, telefoonabnonnement, sportschool, WA verzekering en mijn vrije tijdsbesteding/shopuitgaven.

Ik zou het ook redelijk vinden wanneer je vriend mee betaald aan jouw auto.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 10 Apr 2016 13:45

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Jij levert best veel in door daar te gaan wonen, die verhuizing is vooral in zíjn voordeel. Ik zou het niet meer dan redelijk vinden als hij bij zou dragen in de extra reiskosten die je maakt. Dat hij daar niet meteen uit zichzelf aan denkt, dat kan ik nog begrijpen, maar dat hij na het aankaarten hiervan volhoudt dat dat jouw eigen kosten zijn vind ik eigenlijk niet zo aardig van hem.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem186

Bericht 10 Apr 2016 15:05

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Lejow schreef:Bij ons gaat alles gewoon op 1 grote hoop.


Bij ons ook. Ik vind zelf al die percentages uitrekenen echt flauwekul, gelukkig denkt m'n man er ook zo over. Al het geld is gewoon ons geld.
<<

Anoniem155

Bericht 10 Apr 2016 15:58

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Maar jij werkt zelf niet, toch Jans? Dan is het natuurlijk sowieso heel anders, qua financiën. Wij hebben wel allebei nog een deel eigen geld. Ik vind dat wel superfijn en mijn man ook.
<<

Anoniem281

Bericht 10 Apr 2016 16:01

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Jans werkt wel en al zou ze nu niet werken, ooit deed ze dat wel en dan is 't toch ook nog een keus? Ik ga in de toekomst wss nog minder werken (ga zo meteen al naar 30 ipv 40) en mijn aanstaande juicht dit alleen maar toe :)
<<

Anoniem304

Bericht 10 Apr 2016 16:12

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Wij vinden 'wat eigen geld' om het zo maar te noemen ook heel prettig. Ik heb snel de neiging om me te verantwoorden over aankopen (nee dat hoeft niet, maar dat is mijn gevoel) en als mijn vriend zijn 12de supersonische zaagblad wil aanschaffen, moet hij dat van zijn eigen geld lekker doen. Ik vind iets al snel zonde van het geld, dus alles op 1 hoop zou voor ons veel meer onenigheid opleveren.

Zo past bij ieder stel een andere 'vorm'.
<<

Anoniem186

Bericht 10 Apr 2016 16:14

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Maud schreef:Maar jij werkt zelf niet, toch Jans? Dan is het natuurlijk sowieso heel anders, qua financiën. Wij hebben wel allebei nog een deel eigen geld. Ik vind dat wel superfijn en mijn man ook.


Jawel, ik werk wel, zo'n 24 tot 28 uur per week.
<<

Anoniem155

Bericht 10 Apr 2016 16:55

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Nou, als de een niet werkt, lijkt het me niet echt een keuze. Dan moet het wel op een hoop.
En Jans wat goed dat je weer bent begonnen!

Ik vind het wel fijn dat wij af en toe een grote aankoop kunnen doen van ons eigen geld, zonder dit te hoeven verantwoorden. Als je alles op een hoop gooit, krijg je toch snel scheve blikken denk ik.
<<

Anoniem186

Bericht 10 Apr 2016 17:23

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Dank je, Maud. Ik ben er ook heel blij mee. Sinds november doe ik weer betaald werk. Ik heb m'n draai en m'n ritme weer helemaal gevonden, het geeft zoveel voldoening en ik functioneer echt een stuk beter nu.

Ik denk dat het heel erg persoonsgebonden is. Wij hebben nog nooit onenigheid gehad over grote aankopen. Die gaan gewoon in overleg. En als overleggen er een keer niet in zit, dan is het ook geen ramp.
<<

Anoniem281

Bericht 10 Apr 2016 17:29

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Je kan er ook samen voor kiezen om 't op één hoop te doen door samen te beslissen dat 't prima is als er iemand niet werkt.

Wij hebben ook nooit onenigheid over geld, we overleggen en gunnen elkaar veel, maar gaan wel verstandig met 't geld om. Maakt ook veel verschil.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 10 Apr 2016 17:44

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Bazinga schreef:Je kan er ook samen voor kiezen om 't op één hoop te doen door samen te beslissen dat 't prima is als er iemand niet werkt.

Wij hebben ook nooit onenigheid over geld, we overleggen en gunnen elkaar veel, maar gaan wel verstandig met 't geld om. Maakt ook veel verschil.


Hier eigenlijk hetzelfde. En daarbij, ik werk (bewust) tijdelijk minder. Geen problemen over.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 10 Apr 2016 18:49

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Hier ook alles op één hoop. Ik werk niet veel, ben voornamelijk thuis bij N. doordeweeks. Vriend heeft er geen enkel probleem mee. Vindt het juist fijn dat ik altijd thuis ben als N. uit school is. Ik vind het ook prima zo.

Oh, en mijn vriend klaagt nooit over bepaalde aankopen die ik doe. Hij zal nooit beginnen over 'zijn' geld. Grote aankopen gaan sowieso in overleg. Maar iets voor mezelf of voor N. is nooit een probleem.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12152

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 10 Apr 2016 22:40

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Hier ook alles op 1 hoop. Man zijn loon word zelfs op mijn rekening gestord. Vind dat zulke flauwekul om alles te verdelen. Hier maakt het mijn man ook niks uit zolang die maar eten heeft en geld om te tanken vind hij alles goed
Afbeelding
<<

Anoniem155

Bericht 11 Apr 2016 10:48

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Zo ingewikkeld is het niet hoor 'om alles te verdelen'. Wij storten iedere maand automatisch een bepaald bedrag (naar rato) op de gezamenlijke rekening en houden dan ieder een even groot bedrag over op onze eigen rekening. We hoeven daar dus verder niet meer elke maand over na te denken, ofzo. Ik vind het heel fijn zo.

Soms hoor je van die vrouwen die aankopen verstoppen, zodat hun man er maar niet achterkomt dat ze geld uitgegeven hebben, dat soort toestanden vind ik zo raar. Lijkt me echt helemaal niks. Lijkt me trouwens ook niet tof om te leven van het geld van een ander. Snap niet zo goed hoe zoveel vrouwen dat zo gemakkelijk doen. Voelt voor mij absoluut niet goed!
<<

Anoniem304

Bericht 11 Apr 2016 10:49

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Maud schreef:Zo ingewikkeld is het niet hoor 'om alles te verdelen'. Wij storten iedere maand automatisch een bepaald bedrag (naar rato) op de gezamenlijke rekening en houden dan ieder een even groot bedrag over op onze eigen rekening. We hoeven daar dus verder niet meer elke maand over na te denken, ofzo. Ik vind het heel fijn zo.

Soms hoor je van die vrouwen die aankopen verstoppen, zodat hun man er maar niet achterkomt dat ze geld uitgegeven hebben, dat soort toestanden vind ik zo raar. Lijkt me echt helemaal niks. Lijkt me trouwens ook niet tof om te leven van het geld van een ander. Snap niet zo goed hoe zoveel vrouwen dat zo gemakkelijk doen. Voelt voor mij absoluut niet goed!

Als je alles op een hoop hebt, is het niet het geld van een ander ;). Dan is al het geld van je samen.
<<

Anoniem318

Bericht 11 Apr 2016 10:58

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Maud schreef:Zo ingewikkeld is het niet hoor 'om alles te verdelen'. Wij storten iedere maand automatisch een bepaald bedrag (naar rato) op de gezamenlijke rekening en houden dan ieder een even groot bedrag over op onze eigen rekening. We hoeven daar dus verder niet meer elke maand over na te denken, ofzo. Ik vind het heel fijn zo.



Zo doen wij het ook en van die gezamenlijk rekening betalen alles wat gezamenlijke uitgaven zijn, zoals de boodschappen, poetsvrouw, uit eten (als we samen gaan dan). Voor de rest doen we alles apart: sparen, shoppen, auto, cadeautjes (tenzij familie of gezamenlijke vrienden) en etentjes met 'eigen' vrienden.

Maar dit werkt, omdat onze inkomens ongeveer gelijk zijn, als de 1 niet of veel minder werkt, dan gaat het natuurlijk niet.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 11 Apr 2016 11:04

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Hier is t eigelijk heel simpel. Ik betaal wat ik kan en wil bijdragen en de rest betaalt m'n man. Persoonlijke zaken zoals telefoon en verzekering betalen we zelf. Ik draag het grootste gedeelte van de boodschappen bij. En de rest van alle vaste lasten draagt m'n man. Zo heb ik ook geld voor mezelf (privé uitgaven qua kleding etc en marketing budget voor m'n eigen bedrijf) en hij heeft genoeg geld voor zichzelf. Veel privé dingen die voor ons samen zijn, zoals bijv dingen in huis, auto, reizen, uiteten etc betaalt hij ook, omdat het kan. Ik geniet daar ook van mee natuurlijk en wanneer mijn eigen privé budget dat toe laat draag ik ook daaraan bij. We hebben eigenlijk nooit geld issues. Ik draag gewoon zo veel mogelijk bij zodra het t kan, zijn er heel open over wanneer het wel en niet kan, en daar voelen we ons beide prettig bij.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem155

Bericht 11 Apr 2016 11:30

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Madame Butterfly schreef:
Maud schreef:Zo ingewikkeld is het niet hoor 'om alles te verdelen'. Wij storten iedere maand automatisch een bepaald bedrag (naar rato) op de gezamenlijke rekening en houden dan ieder een even groot bedrag over op onze eigen rekening. We hoeven daar dus verder niet meer elke maand over na te denken, ofzo. Ik vind het heel fijn zo.



Zo doen wij het ook en van die gezamenlijk rekening betalen alles wat gezamenlijke uitgaven zijn, zoals de boodschappen, poetsvrouw, uit eten (als we samen gaan dan). Voor de rest doen we alles apart: sparen, shoppen, auto, cadeautjes (tenzij familie of gezamenlijke vrienden) en etentjes met 'eigen' vrienden.

Maar dit werkt, omdat onze inkomens ongeveer gelijk zijn, als de 1 niet of veel minder werkt, dan gaat het natuurlijk niet.

Ja, zo doen wij het ook. Hier ook nooit een probleem over geweest trouwens, maar ik denk dat het sowieso makkelijker is als je gewoon aardig wat geld hebt. Dan is er gewoon genoeg. Wij zijn ook niet van die veeleisende types gelukkig. Sowieso ben ik totaal niet materialistisch ingesteld, dus dat scheelt.

En ik begrijp wel dat vrouwen die niet werken het geld dat hun man verdient als hun eigen geld zien, maar zelf zou ik dat absoluut niet kunnen. Dat voelt voor mij zo vreemd, geld uitgeven dat eigenlijk door een ander verdient is en dus eigenlijk van die ander is. Nee, ik zou dat niet kunnen. En natuurlijk profiteer ik deels mee van mijn man zijn salaris, want hij verdient meer dan ik, maar dat voelt anders dan wanneer je zelf helemaal geen geld verdient en inbrengt en feitelijk dus alles door een ander wordt betaald. Ik zou daar toch het gevoel van krijgen, alsof je afhankelijk bent van die ander, zoals je vroeger als kind afhankelijk was van je ouders. Voor mij zou dat heel scheef voelen, omdat wij allebei volwassen zijn en gelijkwaardig.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 11 Apr 2016 11:34

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Ik denk dat het heel erg afhangt van hoe je je daarin opstelt, Maud. Ik kan prima blij worden van zaken die m'n man betaalt maar ik neem het nooit voor granted. Nu werk ik momenteel nog heel hard, maar ook als dat minder wordt, zal dat gevoel zo blijven denk ik. Ik denk wel dat het even wennen is en gek om zelf minder te verdienen (met alleen bedrijf) maar ik denk dat wanneer je gewoon open bent over hoe je het ervaart en het niet vanzelfsprekend vindt, het prima goed kan gaan.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 11 Apr 2016 11:39

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Ik weet niet hoe het is om minder of niet te werken. Of minder inkomsten te hebben vooral. Dus ik heb geen idee hoe ik me daar bij voel.
<<

Anoniem155

Bericht 11 Apr 2016 11:47

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Ik ben ook heel blij en dankbaar dat mijn man zo succesvol is en genoeg geld verdient om samen lekker van te leven. Ik heb er totaal geen moeite mee om zelf van dat geld te profiteren en het er lekker van te nemen. Zeker nu we kinderen hebben weet ik dat mijn aandeel net zo goed belangrijk is. Ik werk wat minder en verdien wat minder (maar nog steeds genoeg om financieel onafhankelijk te zijn), maar spendeer daardoor ook weer meer tijd met de kinderen en regel meer dingen, zoals brengen en halen op tijdstippen waarop mijn man nog aan het werk is. Het zou voor mijn man ontzettend moeilijk zijn om zijn werk uit te voeren als ik er niet was.

En toch zou ik persoonlijk nooit willen stoppen met werken. Het geeft mij veel voldoening om zelf ook een carrière te hebben en mezelf te blijven ontwikkelen, mijn eigen geld te verdienen, zelfstandig te zijn, mijn kinderen het goede voorbeeld te geven, etc. Als wij ooit uit elkaar gaan (wat ik niet denk/hoop, maar je weet niet hoe het loopt in het leven), of mijn man sterft, dan kan ik een eigen huis kopen dat groot genoeg is voor mezelf en mijn kinderen en dan kan ik rondkomen van mijn eigen salaris. Dat is mij zoveel waard.

Ik krijg regelmatig de vraag waarom ik niet stop met werken, omdat mijn man toch wel genoeg verdient, maar ik vind dat zo'n gekke vraag. Voor mij is het nooit een optie geweest.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 11 Apr 2016 11:48

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Het is hier net zoals bij Marin ongeveer. Mijn man betaald alles qua vaste lasten in en om het huis en ik betaal de boodschappen en alles voor de kinderen. Als er bij een van beide een tekort is springt de ander bij.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 11 Apr 2016 11:49

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Mooi toegelicht hoor, Maud. Ben t vrijwel helemaal met je eens op paar punten na.

Maar goed dit is verder niet echt zinnig voor de TO dus laten we weer ontopic gaan.
Let's discover the world together.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 11 Apr 2016 12:03

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Ik verdien iets meer dan mijn man. Onze salarissen worden allebei op dezelfde rekening gestort en hier gaan alle vaste lasten vanaf. In het verleden hadden wij allebei een eigen rekening en stortten we naar rato een bedrag op onze gezamenlijke rekening. Leuke dingen voor onszelf betaalden we dan van onze eigen rekening. Dit werkte voor ons niet zo heel goed, we hadden vaak gezeur en gemopper over geld (vooral over wat dan wel en niet onder vaste lasten viel en wat wel en niet van de gezamenlijke rekening betaald mocht worden).
Een jaar of twee geleden hebben we toen besloten om te kijken hoe het ging als we alles op één hoop zouden gooien. Sindsdien nooit meer gezeik gehad over geld. Grote dingen (uitgaven van 75 euro of meer) gaan over het algemeen in overleg. Verder doen we nooit moeilijk als de een iets voor zichzelf koopt, prima juist.

In geval van TO snap ik echt niets van de vriend van TO. Ik vind dat als je een relatie hebt en samenwoont enzo, je samen een team bent. Je kunt dan niet verwachten dat de één zoveel meer gaat uitgeven aan reiskosten, zeker niet als diegene ook nog eens minder verdient. Ik vind dat reiskosten naar het werk gewoon onder vaste lasten vallen (tenzij deze grotendeels of volledig vergoedt worden door je werk), en dat deze dan ook naar rato verdeeld moeten worden als je dat ook zo doet met de rest van de vaste lasten.

♥♥
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 11 Apr 2016 12:04

Re: Welke vaste lasten hoe te verdelen?

Elliot schreef: In geval van TO snap ik echt niets van de vriend van TO. Ik vind dat als je een relatie hebt en samenwoont enzo, je samen een team bent. Je kunt dan niet verwachten dat de één zoveel meer gaat uitgeven aan reiskosten, zeker niet als diegene ook nog eens minder verdient. Ik vind dat reiskosten naar het werk gewoon onder vaste lasten vallen (tenzij deze grotendeels of volledig vergoedt worden door je werk), en dat deze dan ook naar rato verdeeld moeten worden als je dat ook zo doet met de rest van de vaste lasten.


Inderdaad, en al helemaal niet als diegene verhuist zodat jij dichter bij je werk en je familie woont. Ben het echt helemaal met je eens, ik snap zijn houding ook niet.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers