Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ervaring langer dan een half jaar ww

<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 10 Apr 2016 00:10

Ervaring langer dan een half jaar ww

Wat is jullie ervaring met langer dan een half jaar ww hebben. Het eerste half jaar mag je nog solliciteren op jou niveau en daarna moet je van het UWV minder kritisch worden. Wat is jullie ervaring hier mee?

De tijd tikt hard door en ik ben echt doodsbang dat ik straks in een of ander baantje beland waar ik dood ongelukkig van word en wat me ook echt afgeraden is door mijn therapeuten om te doen. Alleen als het UWV dat verwacht dan gaat het lastig worden.
2015 💙
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 10 Apr 2016 01:18

Re: Ervaring langer dan een half jaar ww

Maar je kunt toch blijven rondkijken en solliciteren als je werk hebt dat niet naar je wens is?
#teammaple🍁
<<

Anoniem161

Bericht 10 Apr 2016 01:50

Re: Ervaring langer dan een half jaar ww

Je kunt beter solliciteren vanuit werk dan vanuit de ww. Dus je kan altijd verder kijken als je eenmaal werk hebt.
Daarbij snap ik het probleem niet zo. Waarom op voorhand daar al druk om maken? Misschien kom je wel heel leuk werk tegen, juist in iets anders dan je voor geleerd hebt. Er is veel werk en veel verschillend. Dus om nu meteen te zeggen dat het niet goed voor je is, vind ik een beetje een slap excuus.
<<

JLo

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 490

Geregistreerd: 11 Mei 2014 15:48

Bericht 10 Apr 2016 06:48

Re: Ervaring langer dan een half jaar ww

Ik zou nog ongelukkiger worden van thuis zitten en al zo lang ww ontvangen (dus niet van thuiszitten opzich maar wel onder deze omstandigheden). Ik zou dus toch ook eerst alles aannemen, en wat Elise zegt, dat kan verassend goed uitpakken en zo niet dan verder solliciteren.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 10 Apr 2016 07:40

Re: Ervaring langer dan een half jaar ww

Voor niemand is het leuk om werk te doen wat onder je niveau is, maar soms heb je nou eenmaal geen keus. Idd gewoon een kwestie van door blijven zoeken terwijl je al werk hebt. En het is ook een kwestie van je mindset aanpassen. Eerste prioriteit is werk vinden, je moet jezelf en een kind onderhouden, daarna kan je verder zoeken naar je droombaan. Door nu al zo'n negatieve houding aan te nemen bereik je niks mee.

Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat er therapeuten zijn die thuis blijven aanmoedigen tov welk werk dan ook. Ritme is juist ook heel goed voor je, je eigen geld weer verdienen, zelfstandig weer worden etc. Dan kom je ook in een positievere spiraal. Een baan voor nu onder je niveau betekend niet dat je dat de rest van je leven doet. En laat ook aan andere werkgevers zien dat je iig bereid bent om te werken en je jezelf niet te goed vind voor "simpeler" werk.
En misschien is het ook wel ff fijn om werk te doen met minder verantwoordelijkheden, waar je minder hoeft na te denken, je minder druk voelt om jezelf te bewijzen etc.
Laatst gewijzigd door Sawadee op 10 Apr 2016 08:14, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 10 Apr 2016 07:43

Re: Ervaring langer dan een half jaar ww

Eens met Elisa. Wie weet is het werk wel heel leuk of heb je mogelijkheden om door te groeien. Ik zou niet bij voorbaat banen in een andere sector of op een ander niveau afwijzen. Daarnaast is het fijner om werk te zoeken vanuit een baan, dan uit een werkeloze positie. Je hebt zelf wat meer de tijd en rust om keuzes te maken en op je CV staat het ook beter.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Anoniem184

Bericht 10 Apr 2016 07:49

Re: Ervaring langer dan een half jaar ww

Ik zou ook solliciteren vanuit werk. Ik denk ook dat ik zelf beter in m'n vel zou zitten als ik werk, dan wanneer ik thuis zit. In mijn geval zou ik niet per definitie doodongelukkig zijn op een werkplek wat onder mijn niveau zou zitten. En, het kan ook positief uitpakken natuurlijk. Mijn vriend is in de schoonmaak op Schiphol beland en is uiteindelijk bij de glazenwassers terecht gekomen, hij zou niets anders meer willen. Nu snap ik heus wel dat dat lang niet voor iedereen zo werkt, maar ik zou wel proberen er niet direct al vanuit te gaan dat je vast wel ongelukkig móét zijn op een baantje wat je verplicht moet aannemen en onder je niveau is. Ook de op het eerste gezicht minder leuke banen kunnen uiteindelijk best oké zijn. Al is het maar voor tijdelijk.
<<

Anoniem281

Bericht 10 Apr 2016 07:50

Re: Ervaring langer dan een half jaar ww

Ik vind 't eigenlijk wel een bijzondere instelling van je. Niemand vindt het leuk om onder zijn of haar niveau te werken, maar je eigen inkomen hebben is toch ook heel wat waard? En doorzoeken kan altijd.
<<

Anoniem184

Bericht 10 Apr 2016 07:55

Re: Ervaring langer dan een half jaar ww

Ik vind het eigenlijk ook wel bijzonder dat een therapeut het jou afgeraden heeft. Ik denk dat de therapeut jou beter tips kan geven hoe met de situatie om te gaan. De regels van de WW zijn nu eenmaal zo.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 10 Apr 2016 08:35

Re: Ervaring langer dan een half jaar ww

Eens met bovenstaande en daarnaast wie weet valt het inderdaad wel ontzettend mee. Baantjes waarbij je niet veel hoeft na te denken kunnen ook heel bevrijdend werken, zeker als je al een hoop andere dingen aan je hoofd hebt. Dus geef het nou maar een kans als het zover komt.
Sowieso moet je niet alles wat je therapeut zegt voor zoete koek slikken. Mijn vorige zei 'je bent een jonge meid, kom op!' toen ik vertelde nu tijdelijk 3 dagen te werken ipv 4 omdat dat mij meer rust geeft. Echt wtf :laughcry: dat zeg je toch niet tegen iemand met al 3 jaar een paniekstoornis en straatvrees. Dus therapeuten zijn ook niet heilig, het zijn ook maar mensen met een mening.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 10 Apr 2016 09:35

Re: Ervaring langer dan een half jaar ww

Ik kijk ook zeker naar werk buiten mijn sector. Dus het is niet dat ik dat niet doe.
Het hoe en waarom mijn therapeuten dat aanraden heb ik geen zin om hier uit te diepen dus dat doe ik dan ook niet maar ze hebben er zeker wel een goede reden voor om dit soort dingen te zeggen.

Ik vraag me dus wel af hoe ze hier in de praktijk mee omgaan?
2015 💙
<<

Anoniem184

Bericht 10 Apr 2016 09:37

Re: Ervaring langer dan een half jaar ww

Het lijkt mij dat als je therapeuten vinden dat je zulk werk echt niet kúnt doen, dat dit op papier gezet kan worden voor het UWV. Dan is het gewoon een kwestie van een belletje doen naar het UWV om te vragen hoe ze daarmee omspringen.
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:42

Bericht 10 Apr 2016 09:43

Re: Ervaring langer dan een half jaar ww

Maple schreef:Het lijkt mij dat als je therapeuten vinden dat je zulk werk echt niet kúnt doen, dat dit op papier gezet kan worden voor het UWV. Dan is het gewoon een kwestie van een belletje doen naar het UWV om te vragen hoe ze daarmee omspringen.


Doen ze helemaal niks mee. De UWV arts stelde vast dat ik 65% van mijn oude inkomen kon verdienen, parttime dus. Maar UWV werk blijft vasthouden aan fulltime, omdat dat mijn arbeidsverleden is. Is een gebed zonder eind. Ik werk nu dus parttime en daarmee gaat mijn arbeidsverleden compleet vervallen verder. Echt bizar.
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Anoniem184

Bericht 10 Apr 2016 09:46

Re: Ervaring langer dan een half jaar ww

Dan is het voor Minx gewoonten kwestie van solliciteren en áls ze dan ergens terecht komt waar ze het niet naar haar zin heeft, vanuit een baan verder solliciteren.
<<

Anoniem282

Bericht 10 Apr 2016 11:58

Re: Ervaring langer dan een half jaar ww

Zolang jij je sollicitatieplicht nakomt en dus goed meewerkt, is mijn ervaring dat het UWV best coulant is na die 6 maanden. Het ligt er natuurlijk aan wie je als 'klantmanager' krijgt toegewezen, maar ik zou nu nog niet in de stress schieten; ook al is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Je hebt een HBO-opleiding, waar het UWV helemaal niet op is ingericht (UWV is voor gemiddeld in NL en dat is MBO), dus het heeft twee kanten: ze kunnen je daar niet echt helpen, maar daar tegenover staat dat ze je ook niet heel erg achter de broek aan gaan zitten.

Voor jezelf is het denk ik wel fijn als je iets om handen hebt binnenkort, ook om weer in het ritme te komen en gewenning te krijgen. Als je maanden thuiszit en dan opeens weer op je eigen niveau gaat werken, is dat best heftig. Zo zou ik het proberen te benaderen, als ik jou was. Dat vermindert de stress en negativiteit die je nu voelt hopelijk enigszins.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 10 Apr 2016 14:32

Re: Ervaring langer dan een half jaar ww

Maar hoe zie je het dan zelf voor je Minx? Want weet niet hoelang je recht op WW hebt, maar op een gegeven moment stopt dat ook gewoon, dat gaat sowieso niet maanden/jaren nog door, misschien dat je max een jaar ofzo recht hebt op WW, afhankelijk van je werkverleden. En dan? De bijstand in? Dan ben je al helemaal niet in de positie om maar kieskeurig te zijn wat betreft werk, en heb je sowieso ook geen recht op zolang je bij je ouders in woont (Dat deed je nu toch?).
<<

Anoniem282

Bericht 10 Apr 2016 15:10

Re: Ervaring langer dan een half jaar ww

Sawadee schreef:Maar hoe zie je het dan zelf voor je Minx? Want weet niet hoelang je recht op WW hebt, maar op een gegeven moment stopt dat ook gewoon, dat gaat sowieso niet maanden/jaren nog door, misschien dat je max een jaar ofzo recht hebt op WW, afhankelijk van je werkverleden. En dan? De bijstand in? Dan ben je al helemaal niet in de positie om maar kieskeurig te zijn wat betreft werk, en heb je sowieso ook geen recht op zolang je bij je ouders in woont (Dat deed je nu toch?).


Waar haal je deze wijsheid vandaan? Ik zou je eerst even inlezen voordat je iets zegt wat niet per se het geval is. Minx zit nu al in de stress en bij foutieve informatie, zal ze er vast niet rustiger op worden. Terugvallen op de Participatiewet is wel even andere koek dan WW en nog helemaal niet ter sprake, dus ik snap sowieso al niet waarom dit erbij wordt gehaald. Het is vast goed bedoeld dat je Minx probeert te 'waarschuwen' voor de volgende stap in haar werkloze bestaan, maar nogmaals: baseer je dan wel op juiste informatievoorziening en wat ik ervan mee heb gekregen heeft Minx echt een bak ellende doorstaan, wat wellicht wel te complex is om hier op het forum even een advies over te geven; de nasleep ervan doel ik dan op. Het is niet aan ons om te oordelen of haar therapeut wel/niet poep praat. Dat is heeeeeeel erg uiteindelijk aan rechter, zodra het UWV een second opinion doet en anders oordeelt dan wat zij zwart op wit heeft staan van haar therapeut. En zelfs dan moet Minx het wel enorm bont maken en haar eigen terugkeer op de werkvloer belemmeren, wil een rechter hier aan te pas komen. Prima dat jij het allemaal anders zou aanpakken, maar die aanpak is niet heilig of maatgevend voor de rest van NL.
<<

Anoniem186

Bericht 10 Apr 2016 15:10

Re: Ervaring langer dan een half jaar ww

Maple schreef:Het lijkt mij dat als je therapeuten vinden dat je zulk werk echt niet kúnt doen, dat dit op papier gezet kan worden voor het UWV. Dan is het gewoon een kwestie van een belletje doen naar het UWV om te vragen hoe ze daarmee omspringen.


Dit dus.
Ik heb zelf ooit in de ziektewet gezeten, van daaruit de ww ingegaan. Het UWV had me vrijgesteld van werk wat ze tijdens de zw hadden afgeraden, in de ww moeten ze daar dan dus rekening mee houden. Dat was wat ze mij verteld hadden. Ik weet niet hoe het in de praktijk zou gaan, want ik had gelukkig binnen een maand weer een betaalde baan.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 10 Apr 2016 16:11

Re: Ervaring langer dan een half jaar ww

Hoe is het contact met je coach bij het UWV? Kan je daar je angst uitspreken? Deze kan je misschien ook wat geruststellen want volgens mij zie je het nu heel zwart-wit. Dat op de dag dat de 6 maanden om zijn dat je bij wijze van spreken gelijk moet solliciteren als garnalenpeller. En ik heb er zelf geen ervaring mee maar het wel om mij heen gezien en zo zwart-wit is het in de praktijk niet.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 10 Apr 2016 16:38

Re: Ervaring langer dan een half jaar ww

Guattari schreef:
Sawadee schreef:Maar hoe zie je het dan zelf voor je Minx? Want weet niet hoelang je recht op WW hebt, maar op een gegeven moment stopt dat ook gewoon, dat gaat sowieso niet maanden/jaren nog door, misschien dat je max een jaar ofzo recht hebt op WW, afhankelijk van je werkverleden. En dan? De bijstand in? Dan ben je al helemaal niet in de positie om maar kieskeurig te zijn wat betreft werk, en heb je sowieso ook geen recht op zolang je bij je ouders in woont (Dat deed je nu toch?).


Waar haal je deze wijsheid vandaan? Ik zou je eerst even inlezen voordat je iets zegt wat niet per se het geval is. Minx zit nu al in de stress en bij foutieve informatie, zal ze er vast niet rustiger op worden. Terugvallen op de Participatiewet is wel even andere koek dan WW en nog helemaal niet ter sprake, dus ik snap sowieso al niet waarom dit erbij wordt gehaald. Het is vast goed bedoeld dat je Minx probeert te 'waarschuwen' voor de volgende stap in haar werkloze bestaan, maar nogmaals: baseer je dan wel op juiste informatievoorziening en wat ik ervan mee heb gekregen heeft Minx echt een bak ellende doorstaan, wat wellicht wel te complex is om hier op het forum even een advies over te geven; de nasleep ervan doel ik dan op. Het is niet aan ons om te oordelen of haar therapeut wel/niet poep praat. Dat is heeeeeeel erg uiteindelijk aan rechter, zodra het UWV een second opinion doet en anders oordeelt dan wat zij zwart op wit heeft staan van haar therapeut. En zelfs dan moet Minx het wel enorm bont maken en haar eigen terugkeer op de werkvloer belemmeren, wil een rechter hier aan te pas komen. Prima dat jij het allemaal anders zou aanpakken, maar die aanpak is niet heilig of maatgevend voor de rest van NL.


Ik vraag alleen hoe zij het voor zich ziet, als haar WW zometeen afgelopen is. Dus je laatste zin slaat al helemaal nergens op, ik noem nergens een bepaalde aanpak. En heb net nog even gekeken, ze heeft inderdaad dan wel recht op een beetje bijstand, echter is die bijstandsnorm slechts 43%. Heel weinig dus. Omdat er dus wordt gekeken naar het aantal mensen waarmee je samenwoont.
Het bedrag voor een alleenstaande ouder is € 972,70 pm, echter zodra je samenwoont met meerdere volwassenen, is tegenwoordig de kostendelersnorm van toepassing. Dan hou je dus nog maar €421 euro per maand over.
<<

Anoniem255

Bericht 10 Apr 2016 17:16

Re: Ervaring langer dan een half jaar ww

Ik zit momenteel een jaar in de ziektewet waarvan si de begin januari in de ziektewet maar ik ben dus wel op het "6 maanden gesprek" geweest. Ik ben helemaal niet gepushed om onder mijn niveau te gaan werken of om maar inpakwerk ofzo te doen. Ze vonden het gewoon heel fijn dat ik me niet vastklampte aan een parttime financieel administrative functie maar dat ik ook keek naar meer uren en functies zoals verkoop binnendienst, leidinggevende in een winkel etc... Ik denk dat als je dat kunt laten zien, dat je ook voor andere dingen openstaat, er weinig aan de hand is.
<<

Anoniem282

Bericht 10 Apr 2016 17:51

Re: Ervaring langer dan een half jaar ww

Wat ik zeg slaat nergens op? Haha, kijk ff naar wat je in je reactie ervoor loopt te verkondigen. Check je bronnen ipv eerst iets beweren en dan pas kijken of het klopt. Dat wilde ik duidelijk maken; niets meer of minder.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 10 Apr 2016 17:55

Re: Ervaring langer dan een half jaar ww

Guattari schreef:Wat ik zeg slaat nergens op? Haha, kijk ff naar wat je in je reactie ervoor loopt te verkondigen. Check je bronnen ipv eerst iets beweren en dan pas kijken of het klopt. Dat wilde ik duidelijk maken; niets meer of minder.


Als je niet goed wilt lezen, en dus niet door hebt waar ik op doelde in jouw post, prima wat jij wilt :)
"Prima dat jij het allemaal anders zou aanpakken, maar die aanpak is niet heilig of maatgevend voor de rest van NL." Dáár doelde ik op.
<<

Anoniem282

Bericht 10 Apr 2016 18:06

Re: Ervaring langer dan een half jaar ww

Sawadee schreef:
Guattari schreef:Wat ik zeg slaat nergens op? Haha, kijk ff naar wat je in je reactie ervoor loopt te verkondigen. Check je bronnen ipv eerst iets beweren en dan pas kijken of het klopt. Dat wilde ik duidelijk maken; niets meer of minder.


Als je niet goed wilt lezen, en dus niet door hebt waar ik op doelde in jouw post, prima wat jij wilt :)
"Prima dat jij het allemaal anders zou aanpakken, maar die aanpak is niet heilig of maatgevend voor de rest van NL." Dáár doelde ik op.


En reageer je nog even op dat je zomaar beweert dat Minx sowieso nergens recht op heeft als ze overgaat op bijstand terwijl ze bij haar ouders inwoont? Daar ging het om, of heb je dat zelfs nu nog niet door? Je hebt hier te maken met een T.O. die al veel aan haar hoofd heeft en jij roeptoetert hier zomaar wat en negeert dat nu? Bijzonder. Helemaal niets of 421 euro vind ik nogal een verschil.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 10 Apr 2016 18:11

Re: Ervaring langer dan een half jaar ww

Ik ga dat spelletje niet spelen, ik ben daar allang op terug gekomen.
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers