Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Straffen en belonen

<<

Anoniem161

Bericht 09 Apr 2016 20:28

Straffen en belonen

Mijn zoon, 1 jaar, zit regelmatig aan de ontvanger van de tv. Dan drukt hij op het lampje (is de aan uit knop) of trekt het uit het meubel.
Hij is oud genoeg om te weten dat het niet mag (denk ik) maar dit is een manier van aandacht vragen volgens mij.
Hij kijkt namelijk naar mij en lacht op dat moment.

Op het moment dat hij dit doet, ben ik vaak met iets bezig of rust even.
Regelmatig heb ik vooraf met hem gespeeld maar ook tijdens het spelen doet hij dat.

Maar wat kan ik doen om hem te laten stoppen. Hij blijft namelijk doorgaan en soms heb ik daar geen energie voor (bv als ik net heb overgegeven en echt even moet bijkomen).

Wat hebben we geprobeerd?
- kastje helemaal uitzetten zodat er geen reactie meer plaats vindt (kleur verspringt, tv gaat uit).
- in de box zetten maar daar ligt speelgoed dus vindt hij vaak niet erg
- we geven steeds duidelijk aan dat het niet mag
- negeren
- van tevoren afleiden
- weg halen van die plek
Ben vast nog wel wat vergeten.

Heeft er iemand tips?
Wat kan op deze leeftijd goed met straffen en belonen?
Het kastje ergens anders neer zetten kan niet. En eigenlijk wil ik niet alles weg pakken. De rest is namelijk wel even sober aangekleed. Wil namelijk niet continu zeggen dat iets niet mag maar wil wel dat hij dit leert.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 09 Apr 2016 20:34

Re: Straffen en belonen

Hier hielp het het best om de spullen die weggezet konden worden weg te zetten. En bij de spullen die we niet weg konden zetten haalde ik ze elke keer weg en leidde ze af. Dat konden we hier eindeloos blijven doen tot er een moment kwam dat ze er niet meer aan kwamen.
Ik kan me voorstellen dat jij er de energie niet voor hebt om hem 100 keer weg te zetten en af te leiden dus dan zou ik hem in de box zetten. Waarom zou hij het daar niet leuk mogen hebben en het erg moeten vinden in de box?
Ik ben sowieso niet voor straffen en belonen en zeker niet bij een kind van 1 jaar.
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:06

Bericht 09 Apr 2016 20:38

Re: Straffen en belonen

Herhalen herhalen herhalen. Ik dacht dat Naomi het nooit zou leren, maar nu met 15 maanden (en ik denk met 14,5 mnd goed) begrijpt ze nee en luistert ze er ook naar. Ik leg wel alles uit, "nee niet aan dat knopje zitten dan gaat het kapot". Straffen doe ik trouwens ook nu nog niet, sowieso houd ik er niet van om te straffen maar soms is het bij de oudste het enige wat helpt.

Ik zou er in jou toestand trouwens voor kiezen om je zoon even in de box te zetten als je erg misselijk bent of net gespuugd hebt, met rusten idem dito. Als hij het niet erg vind het dat op dit moment toch een prima oplossing?
<<

Anoniem161

Bericht 09 Apr 2016 20:41

Re: Straffen en belonen

Ik vind straffen op deze leeftijd ook niet passen maar kreeg dat advies. Daarom even jullie mening.

Ik ben ook blij dat hij in de box tevreden is. Anders kan ik helemaal niets meer doen.

Jullie stellen mij weer gerust. Dank je!
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 10:27

Bericht 09 Apr 2016 20:59

Re: Straffen en belonen

Eens met Ayla! Hier hielp duizend keer herhalen ook, het duurde echt lang en heeeel veeeel herhalen, maar uiteindelijk ging het goed (en ontdekt hij iets nieuws om te proberen).
Gezien je situatie zou ik hem wat vaker in de box zetten als hij er weer aan zit. Wel dan nee zeggen en kort uitleggen waarom niet. De box is met speelgoed dan ook een alternatief.

Succes!
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 09 Apr 2016 21:03

Re: Straffen en belonen

Kennelijk is hij heel erg geïnteresseerd in oorzaak-gevolg. En is hij daar enthousiast over, dat hij iets in gang kan zetten. Ik zou spelletjes bedenken waarin jullie dat aan bod laten komen.
#teammaple🍁
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 09 Apr 2016 21:05

Re: Straffen en belonen

Ik ben erg van pick youre battles. Dus ik heb de kaarsen van de salontafel gehaald, ik had geen zin om hem elke keer te waarschuwen. Maar hij mag niet aan de paneelgordijnen komen of de bril van mijn mans hoofd ( of opa of oma) trekken.

Als hij die bril van het hoofd trekt benadrukken we met een " strenge" stem dat dat niet mag en vertellen erbij dat papa dan niks ziet, doet hij het nog een keer dan zegt mijn man weer nee en zeg hem op de grond, eind spel/ knuffelen enz. Het heeft even geduurd maar hij doet het eigenlijk nooit meer.

Bij de paneelgordijnen halen we hem weg, ik ga door mijn knieën en zeg dat het niet mag, want ze gaan kapot. Als hij het dan nog een keer doet haal ik hem weg uit de situatie, meestal betekend dat, dat ik hem ergens anders in de kamer neer zet, soms in de box als hij het blijft doen.
Zo hebben we het ook gedaan met de powerplug van de tv en daar kijkt hij nu niet meer naar om, had wel even een lange adem nodig, maar werpt dus zijn vruchten af.

Ik wil niet de hele dag alleen maar NEE roepen, dus ga ik het gevecht alleen aan bij dingen die er toe doen en vertel ik er kort bij waarom het niet mag. Hij weet trouwens heel goed dat het niet mag, hij schud al nee met zijn vinger als hij er naar toe gaat.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 09 Apr 2016 21:09

Re: Straffen en belonen

Mijn zoontje was geobsedeerd door alles met knopjes. Nadat we alles eindeloos geprobeerd hadden, hebben we een nieuwe kast gekocht met deurtjes waar alles in kon. Die deuren deden we dan op slot als de tv niet aan stond.
De obsessie met knopjes is nooit overgegaan maar gelukkig weet hij nu gewoon hoe alles werkt en staat hij er niet meer willekeurig op te rammen :laughcry:
2010 2012
<<

Patsy

Bericht 09 Apr 2016 21:09

Re: Straffen en belonen

Ook eens met Ayla, hier werkte dat erg goed. In mijn zwangerschap ging hij ook, na uitleg met reden, in de box. Inmiddels weet hij heel goed wat niet mag.

Minoessepoes, dat doet onze jongste nu ook! Hij schud nee en dan gaat zijn vingertje naar de stereo.
<<

Anoniem161

Bericht 10 Apr 2016 02:34

Re: Straffen en belonen

Het is hier ook echt alleen dat kastje.
Staat al niets meer op tafel. De vensterbank is zo goed als leeg.
Ik wil dat hij vrij kan spelen maar is echt alleen dat kastje.

Oorzaak gevolg spelletjes, waar moet ik dan aan denken bij een kind van een jaar?
<<

Anoniem161

Bericht 10 Apr 2016 02:39

Re: Straffen en belonen

Minoessepoes, zoals jij het doet, doe ik het nu ook.
Ik zeg dat het niet mag. Doet hij het nog een keer, dan herhaal ik het en zet hem ergens anders neer. Gaat hij dan nog terug, dan gaat hij in de box.
Meestal is de box dan niet nodig maar af en toe wel. Zorg wel dat er op zijn pad genoeg afleidingen zijn zodat hij niet terug gaat.

Ga ook op knie hoogte zitten en zeg duidelijk en streng nee dat mag niet. En net als met de bril, geef ik er een reden bij. Dat doet hij nu gelukkig niet meer of het moet per ongeluk gebeuren.
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:06

Bericht 10 Apr 2016 10:03

Re: Straffen en belonen

Hier is ook vrijwel alles kind proof hoor, maar die tv box en afstandsbediening etc blijft interessant. Ik heb ook geen zin om de hele dag nee te roepen en achter haar aan te moeten. Dingen waar ze niet aan mag komen gaan op de eettafel, voor de rest laat ik haar lekker kruipen en spelen.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers