Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Traag werkende schildklier?

<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 31 Mrt 2016 22:03

Traag werkende schildklier?

Ik weet dat jullie geen dokters zijn, maar wil het volgende toch even voorleggen voordat ik naar de huisarts ga.

Ik heb al een hele poos (meer dan een jaar) allerlei vage klachten die naar mijn idee steeds erger worden. Vorig jaar rond deze tijd volgens mij ben ik er al eens mee naar de huisarts geweest, maar daar kwam alleen naar voren dat ik een te lage vitamine D had en dat mijn ferritine iets aan de lage kant was. Maar beiden was, volgens de assistente, niet zorgwekkend alleen een aandachtspunt.

Voor na mijn vakantie wil ik een afspraak maken met de huisarts om dit ook te bespreken, maar wellicht herkennen jullie het e.e.a. zodat ik dat ook mee kan nemen tijdens dit gesprek.
Ik heb onderstaand lijstje gevonden met symptomen die je kunt hebben bij een traag werkende schildklier. Op veel punten zie ik wel overeenkomsten.

Snel moe zijn
Gewichtstoename
: ik ben in het afgelopen jaar zonder echt aanwijsbare reden ruim 10 kilo aangekomen
Verminderde eetlust.
Een langzame hartslag.
Kouwelijkheid. Ik heb het vaak heel erg koud, dan word ik ook gewoon niet warm. Ook niet van een douche of een kop thee
Passiviteit en vermoeidheid.
Obstipatie en constipatie.

Minder zin in seks, lager libido en andere seksuele problemen.
Een droge huid. Op dit moment is het echt heel erg. Vooral op mijn handen en ik heb wat droge plekken op mijn hoofd. Hoeveel ik ook lijk te smeren, het blijft droog
Slecht horen. Ik heb wel het idee dat mijn gehoor langzaam wat minder wordt
Depressief zijn.
Gezwel in hals door opgezette schildklier. Al zolang ik mij kan herinneren heb ik zeer regelmatig last van mijn hals en/of keelpijn. Het is een terugkerend patroon waar ik heel regelmatig last van heb
Vocht vasthouden. Vooral in mijn (onder)benen/buik en gezicht heb ik het idee
Afscheiding van melkachtige stof uit de borst. minimaal last van, ook al een behoorlijke tijd
Concentratieproblemen en traagheid in denken en handelen. Ik vergeet de laatste tijd meer dingen. Iets wat over het algemeen niet bij mij hoort. Ben op dit gebied niet helemaal mijzelf zeg maar.
Spierproblemen, spierpijn en kramp, maar ook spierzwakte. Heb hier een poos terug ook een topic over geopend dat ik soms last had van mijn hand, een soort spierpijn. Heb daar nog steeds zo nu en dan last van. Ook minimaal in andere lichaamsdelen
Onvruchtbaarheid.
Haaruitval, breekbaar haar en problemen met de huid en nagels. Ik heb ook al tijden last van haaruitval, volgens mij niet van breekbaar haar. Wel erg veel last van breekbare nagels en dus een onregelmatige huid op dit moment. Ook heb ik enorm veel jeuk op mijn lichaam. Vooral op mijn onderbenen en op mijn buik/zijkanten.

Ik heb echt het idee dat ik mij aanstel omdat waarschijnlijk heel veel mensen veel raakvlakken hebben met dit bovenstaande lijstje. Het zijn veel 'vage' klachten die iedereen weleens heeft.

Daarnaast heb ik ook meer last van het licht de laatste tijd, vooral op mijn werk kan ik het licht soms niet verdragen. Een week of twee geleden kreeg ik daar ook heel erge hoofdpijn van en leek ik een migraine aanval te krijgen (de vorige is echt al een hele poos geleden dus ben daar gelukkig niet echt bekend mee). Maar na een tijd, voornamelijk door wat te eten, werd het wel minder en heb ik op een sluimerende hoofdpijn na geen last meer van gehad.
<<

Arizona

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 763

Geregistreerd: 16 Sep 2013 19:39

Bericht 31 Mrt 2016 23:23

Re: Traag werkende schildklier?

Ik heb een traag werkende schildklier, wat is precies je vraag?

2014 - ♥
2019 - ♥
<<

Anoniem286

Bericht 31 Mrt 2016 23:48

Re: Traag werkende schildklier?

Tsja, dit is een typisch geval van zou kunnen, maar zou ook niet kunnen. De huisarts kan je uitsluitsel geven, succes :)
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 31 Mrt 2016 23:57

Re: Traag werkende schildklier?

Highway schreef:Tsja, dit is een typisch geval van zou kunnen, maar zou ook niet kunnen. De huisarts kan je uitsluitsel geven, succes :)


Eens. Dat is ook het 'probleem' met een schildklieraandoening het zijn vaak vage klachten die allerlei oorzaken kunnen hebben. Dus dat is gewoon een kwestie van bloed laten prikken.
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 13:38

Bericht 01 Apr 2016 08:56

Re: Traag werkende schildklier?

Ik herken je klachten wel van toen ik problemen had met mijn schildklier maar wat de rest ook zegt, dit kan alleen een huisarts vaststellen via een bloedtest. Kwestie van bloed prikken en 2 dagen later heb je de uitslag.
Succes ermee in ieder geval.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 01 Apr 2016 09:22

Re: Traag werkende schildklier?

Ik heb ook echt vaak vage klachten gehad en ik ben al heel vaak op schildklier geprikt omdat mijn moeder ook een schildklierafwijking heeft maar bij mij functioneert mijn schildklier echt gewoon goed en hebben mijn klachten dus andere oorzaken.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 01 Apr 2016 09:27

Re: Traag werkende schildklier?

Als je het via de huisarts doet, zou ik wel de exacte waardes opvragen. Huisartsen zijn toch niet altijd helemaal op de hoogte van de normaalwaardes, of houden er een andere standaard op na dan een internist/endocrinoloog. Laat in ieder geval je TSH-waarde doorgeven: deze hoort tussen de 0,4-4,0 te liggen, maar volgens mijn internist is 4,0 echt nog wel te hoog en zou het rond de 1 moeten liggen. (Hoe hoger deze waarde, hoe trager je schildklier werkt)

Ik herken je klachten ook wel, maar zoals eerder aangegeven: die klachten kunnen ook door iets anders veroorzaakt worden.
<<

Reva

Yipyapper

Berichten: 1966

Geregistreerd: 18 Nov 2013 21:57

Bericht 01 Apr 2016 11:55

Re: Traag werkende schildklier?

Ik zou dit ook eigenlijk heel graag willen laten testen, maar ik vind het zo eng :omg:
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 01 Apr 2016 11:56

Re: Traag werkende schildklier?

Is er niet al op je schildklier getest dan? Als je blijkbaar bloed geprikt hebt voor deze klachten en je arts dan al verder gegaan is dan standaard hb-tje met vitamine d en ferritine kan ik me haast niet voorstellen dat er niet ook tsh bepaald is. Je hoofdpijn en lichtgevoeligheid doet me overigens niets aan je schildklier denken, maar meer aan lichamelijk migraine of eigenlijk als ik heel eerlijk ben klinkt het totale plaatje nog het meest als een overvragingsprobleem. Heb je veel op je bordje afgelopen jaren?

Reva schreef:Ik zou dit ook eigenlijk heel graag willen laten testen, maar ik vind het zo eng :omg:


Wat is er eng aan dan?

Ik heb ook een traag werkende schildklier, al sinds mijn 14 of 15e ofzo. Maar dat was destijds echt wel duidelijk. Echt vrij snel vrij veel aangekomen, ook op foto's heel duidelijk het pafferige gezicht van myxoedeem (terwijl ik toen hetzelfde woog als nu), laterale wenkbrauwen vielen uit en de mega struma in mijn nek was toch wel de major give away. Vermoeidheid en en droge huid etc. had ik ook altijd en heb ik ook nog altijd ondanks goede medicatie, dat zijn inderdaad de lastige vage klachten die wel of niet van je schildklier komen en die ook bij mensen met een trage schildklier vaak blijven na effectieve behandeling.

@ Moederkoekje: deels eens en deels oneens. Ik zou ook om exacte waardes vragen maar je tsh hoeft ECHT niet rond de 1 te zitten. Maar ik zou inderdaad met een 3.9 en serieuze klachten wel nadenken maar de meeste huisartsen met hersens doen dat ook wel hoor. Die 1 is een ideaalwaarde en iets om naar te streven bij behandeling maar echt geen doen als normaalwaarde in een standaardpopulatie. Dan kun je half Nederland aan de medicatie zetten, er zit behoorlijk variatie in. En dan moet iedereen die onder de 1 zit aan de remmers? Want van te snel werken kun je ook moe worden, of vinden we dat niet erg want dan vallen we lekker af? Slecht advies.
Laatst gewijzigd door Whatever op 01 Apr 2016 12:10, in totaal 4 keer gewijzigd.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 01 Apr 2016 12:04

Re: Traag werkende schildklier?

Ik zou het inderdaad bespreken met de huisarts, gewoon ook specifiek naar vragen of dat nagekeken kan worden. Overigens herken ik veel van de klachten, maar volgens mij is er in het verleden al tig keer naar de schildklierwaardes gekeken en ik heb niks aan mijn schildklier. Dus het hoeft niet daarmee te maken te hebben. Hoe dan ook wel handig om te laten onderzoeken als je klachten hebt, want stel dat dit het wel is dan kan het behandeld worden en anders moet er misschien verder worden gekeken of het niks anders is. En als je toch gaat, misschien gelijk vragen naar vitamine b12 tekort? Dat kan ook veel vage klachten geven namelijk, en dat heb ik in het verleden toevallig ook gehad. Helaas bleven de klachten bij mij wel en worden ze waarschijnlijk door iets anders veroorzaakt (de oorzaak is nog steeds niet echt boven water), maar er zijn veel mensen met zo'n tekort die echt opknappen van injecties met b12.
<<

Reva

Yipyapper

Berichten: 1966

Geregistreerd: 18 Nov 2013 21:57

Bericht 01 Apr 2016 13:46

Re: Traag werkende schildklier?

Geen zin om te quoten met mn mobiel, maar ik ben bang voor een enge uitslag ipv 'gewoon' een trage schildklier. Wow, mn telefoon maakte er travestiet schildklier van. Dat zou gek zijn. Maar goed, struisvogel idd.
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 01 Apr 2016 13:59

Re: Traag werkende schildklier?

Reva schreef:Geen zin om te quoten met mn mobiel, maar ik ben bang voor een enge uitslag ipv 'gewoon' een trage schildklier. Wow, mn telefoon maakte er travestiet schildklier van. Dat zou gek zijn. Maar goed, struisvogel idd.


De kans op iets "engs" is natuurlijk meestal ontzettend klein en ALS je al iets naars zou hebben is het bij vrij veel enge dingen zo: hoe eerder je het weet hoe beter. ;)
<<

anoniem213

Bericht 01 Apr 2016 14:00

Re: Traag werkende schildklier?

Whatever schreef: ALS je al iets naars zou hebben is het bij vrij veel enge dingen zo: hoe eerder je het weet hoe beter. ;)

:nerd: Hoor je het ook eens van iemand anders, Reva.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 01 Apr 2016 14:28

Re: Traag werkende schildklier?

Zeg Reva ga jij eens als de wiedeweerga je schildklier checken. En eh, als je nou een te traagwerkende schildklier hebt dan heb je gelijk een excuus voor je kilo's :razz: .
<<

anoniem213

Bericht 01 Apr 2016 14:33

Re: Traag werkende schildklier?

Pompoen schreef:Zeg Reva ga jij eens als de wiedeweerga je schildklier checken. En eh, als je nou een te traagwerkende schildklier hebt dan heb je gelijk een excuus voor je kilo's :razz: .

Noem je haar nou dik?
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 01 Apr 2016 14:39

Re: Traag werkende schildklier?

June schreef:
Pompoen schreef:Zeg Reva ga jij eens als de wiedeweerga je schildklier checken. En eh, als je nou een te traagwerkende schildklier hebt dan heb je gelijk een excuus voor je kilo's :razz: .

Noem je haar nou dik?


Nee ik zeg iets over die paar kilo extra waar ze over klaagde. Van mij mogen ze er zijn hoor, heb je alleen maar meer Reva van. :yes:
<<

Reva

Yipyapper

Berichten: 1966

Geregistreerd: 18 Nov 2013 21:57

Bericht 01 Apr 2016 15:20

Re: Traag werkende schildklier?

Hoezo wordt überhaupt mijn gewicht of kilo's besproken zonder dat ik daarom vraag?
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 01 Apr 2016 15:43

Re: Traag werkende schildklier?

Reva schreef:Hoezo wordt überhaupt mijn gewicht of kilo's besproken zonder dat ik daarom vraag?


Sorry, ik dacht het iets luchtiger voor je te maken.
<<

Reva

Yipyapper

Berichten: 1966

Geregistreerd: 18 Nov 2013 21:57

Bericht 01 Apr 2016 15:52

Re: Traag werkende schildklier?

Afbeelding
June schreef:Kruiden naar beschikbaarheid en emotie.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 01 Apr 2016 15:58

Re: Traag werkende schildklier?

Dacht ik al, maar nam liever 't zekere voor 't onzekere in dit geval :laughcry: .
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 01 Apr 2016 16:00

Re: Traag werkende schildklier?

Pompoen schreef:Dacht ik al, maar nam liever 't zekere voor 't onzekere in dit geval :laughcry: .


Ik trapte er volledig in en vond het al zo overdreven.. :')
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 01 Apr 2016 16:19

Re: Traag werkende schildklier?

Whatever schreef:
Pompoen schreef:Dacht ik al, maar nam liever 't zekere voor 't onzekere in dit geval :laughcry: .


Ik trapte er volledig in en vond het al zo overdreven.. :')


Hahaha! Tja sommige mensen zijn nou eenmaal érg gevoelig op dat gebied he :smile: .
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 19:18

Bericht 02 Apr 2016 12:24

Re: Traag werkende schildklier?

Hier ook een trage schildklier, nu een jaar of 10 geloof ik.
Hier óók een B12 tekort dus idd wat iemand hierboven al zei, laat dat ook meteen prikken. Schildklierproblemen en B12 tekort hangen vaak samen. En wat betreft klachten is het gewoon heel lastig, hier gingen niet alle klachten weg na het starten met thyrax maar pas jaren daarna werd bij toeval een B12 tekort ontdekt. En toen viel alles eindelijk een beetje op zijn plaats.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Elle123

Bericht 05 Apr 2016 13:10

Re: Traag werkende schildklier?

Ik heb precies die klachten (alleen geen knobbel in mijn hals). Maar uit testen bleek dat mijn schilklier normaal werkt. Ik krijg B12 injecties, dus dat is ook goed nu. Ik ben naar een mesoloog gegaan en die constateerde wel een verstoorde hormoonhuishouding, overbelaste bijnieren en een iets vertraagde schildklier. Daar heb ik toen homeopatische pillen voor gekregen maar die hielpen niet. Dus ik zit een beetje met hetzelfde probleem, alleen geen idee wat ik nog kan proberen.
<<

ShallY

Yipyapper

Berichten: 2376

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:36

Bericht 10 Apr 2016 21:57

Re: Traag werkende schildklier?

Ik heb ook een te traag werkende schildklier en ben er achter gekomen toen ik onderzoeken had om de mmm in te gaan. Ik heb altijd vage klachten gehad zoals altijd koud hebben, obstipatie, moeilijk afvallen, moe, haaruitval en beide handen aan CTS gehad, kan er ook mee te maken hebben. maar wist ik veel dat dat met een te trage schildklier te maken zou kunnen hebben. Ik weet nog wel dat mijn tsh schrikbarend hoog was, boven de 40' volgens mij.

Het heeft een half jaar geduurd voordat mijn waarde goed was. De internist ziet het liefst dat de waarde rond de 1 is. Nu na de zwangerschap ben ik wel weer aan het stoeien met m'n medicijnen want zit nu op 3.9.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron