Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Spiraaltje (mirena) en bijwerkingen

<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 27 Mrt 2016 21:10

Spiraaltje (mirena) en bijwerkingen

Ik heb zo'n 1,5 jaar geleden een spiraaltje laten plaatsen. Ik begin er echter steeds meer van overtuigd te raken dat het me geen goed doet. Ik ben inmiddels zo ver dat ik dinsdag de huisarts wil bellen om 'm te laten verwijderen.
Maar ik ben ook een beetje bang dat ik mezelf gewoon voor de gek houd en dat ik alleen maar hoop dat het daar vandaan komt maar niet zo is.

Ik ben daarom benieuwd of er hier ook mensen zijn die juist níet tevreden waren over hun spiraaltje en waarom dan niet en of het hielp het spiraaltje te verwijderen.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 27 Mrt 2016 21:24

Re: Spiraaltje (mirena) en bijwerkingen

Zal ook nog gelijk even posten waarom ik dan denk dat het spiraaltje mij geen goed doet.

Bijna twee jaar gelden kreeg ik een nieuwe relatie, ik had daarvoor een jaar of 3 niks gebruikt nadat ik met de pil was begonnen. Ik heb me in die 3 jaar fijner gevoeld dan ik me lang heb gevoeld. Na een paar maanden besloot ik weer met de pil te beginnen. Dat doe ik nooit meer, ik voelde me zó ellendig, alle verliefdheid was weg, ik was somber en wilde niets meer. Na drie weken ben ik gestopt en ik voelde me al gauw stukken beter. Achteraf herkende ik ineens ook een heleboel van de periode tussen mijn 15e en mijn 27e dat ik de pil slikte. In elk geval was ik erg vatbaar voor somberheid, altijd moe, veel hoofdpijn etc. In die 3 jaar dat ik de pil niet gebruikte had ik hier, ondanks dat mijn man overleed in die periode, veel minder last van.

Omdat ik toch wel iets van anticonceptie wilde gebruiken heb ik na goed overleg met mijn huisarts een spiraal laten plaatsen.

Het is niet dat ik me daarna gelijk ellendig voelde, zoals bij de pil, maar die eerste 6 maanden zat me een hoop dwars en ik bleef ook continue vloeien.

Wat ik me echter na een tijd, ik denk na een jaar ongeveer, begon te realiseren was dat ik me al die tijd al niet happy voelde. En inmiddels zijn we denk ik 1,5 jaar verder en ik moet gewoon concluderen dat ik last heb van een aantal dingen die bijwerkingen zouden kunnen zijn.

1. Ik ben 10 kg aangekomen, net als toen ik de eerste keer met de pil begon. Maar misschien komt het ook wel doordat ik psychisch niet lekker in mijn vel zit. Ik heb echter geen hele rare dingen gedaan qua eten.

2. Ik heb heel vaak hoofdpijn, terwijl ik er eigenlijk helemaal vanaf was nadat ik er jarenlang last van had. Overigens had ik dat ook al voor de pil, maar ik zag het in het rijtje bijwerkingen staan die best vaak voorkomen en daardoor ben ik toch gaan twijfelen of het ook niet daar van komt.

3. Ik ben gewoon echt niet happy, ik ben somber, prikkelbaar, moe en dat is eigenlijk niet weggeweest in de afgelopen 1,5 jaar. Terwijl ik juist zo'n fijne nieuwe relatie heb, het leven me weer toelacht, ik juist ook genoeg redenen zien om wél blij door het leven te gaan. Of laat ik het zo zeggen, in elk geval niet zó somber en grijs en grauw als het nu is.

4. Toen ik de pil slikte was mijn libido laag, toen ik niets gebruikte was mijn libido hoog, nu met de spiraal is het weer hopeloos, ik word ook gewoon echt niet snel opgewonden. Ik baal daar echt van en ik weet bijna zeker dat dit van de spiraal komt.

Ik heb echter ook twijfels omdat het allemaal ook prima los van de spiraal kan staan. Ik heb genoeg meegemaakt om somber van te worden. Ik heb genoeg spierspanningen om hoofdpijn van te hebben en ik heb vaak genoeg gesnoept om aan te komen. Daarnaast is het wel heel fijn om niet met condooms te hoeven klooien of iets dergelijks.

Maar ja de klachten zijn erg genoeg om het in elk geval te proberen. Zonde misschien als het niks blijkt te zijn, maar goed dan kan ik er in elk geval zonder twijfel weer een spiraal in gooien :palm: .
<<

madelief

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 22

Geregistreerd: 17 Sep 2013 21:49

Bericht 27 Mrt 2016 22:55

Re: Spiraaltje (mirena) en bijwerkingen

Toevallig heb ik precies dezelfde klachten als jij (behalve het aankomen). Ik denk ook al een tijdje dat het van mn spiraal komt. Van de pil kreeg ik ook heel veel klachten dus daar was ik al lang mee gestopt. Maar nu met mn spiraal voel ik me ontzettend moe, somber, prikkelbaar, emotioneel en een super lage libido. Verder heb ik ook vaak last van steken in mn lies/onderbuik. Ik heb meerdere keren gedacht om m'n spiraal te laten verwijderen maar wil het ook weer niet want wat dan? En zwanger worden willen we absoluut niet. Ik ben benieuwd of jij het spiraal laat verwijderen of niet.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43733

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 27 Mrt 2016 22:59

Re: Spiraaltje (mirena) en bijwerkingen

Ik herken ook alles wat jij en madelief schrijven. Ook de sterke pijn met steken. En een hele opgeblazen buik. Ik ga m zsm verwijderen en ik ben zo benieuwd naar hoe het dan gaat. Of al die klachten dan ook wegtrekken weer.
Let's discover the world together.
<<

madelief

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 22

Geregistreerd: 17 Sep 2013 21:49

Bericht 27 Mrt 2016 23:04

Re: Spiraaltje (mirena) en bijwerkingen

Marin in zou ook heel graag willen weten of bij jou de klachten verdwijnen of veranderen na een tijdje zonder spiraal.
<<

Rayna

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 995

Geregistreerd: 23 Feb 2016 22:09

Bericht 27 Mrt 2016 23:05

Re: Spiraaltje (mirena) en bijwerkingen

Ik ben van de pil naar het spiraaltje gegaan omdat ik me ook niet happy voelde. Ik merkte niet veel verschil met het spiraaltje dus ik dacht dat het daar toch niet aan had gelegen. In januari heb ik mijn spiraaltje laten verwijderen en ik was benieuwd of ik daarbij verschil zou merken. Mijn libido is denk ik iets hoger geworden. Verder heb ik wel echt het idee dat ik beter in mijn vel zit. Mijn emoties zijn niet meer zo vlak zeg maar. Ik kan nu vrolijker zijn maar ook verdrietiger. Ik denk dat het lastig is om te bepalen of je klachten door het spiraaltje komen. Het enige wat je kunt doen om erachter te komen is het uitproberen. Ik vond het in ieder geval geen gigantisch verschil. Het zijn meer subtiele verschillen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43733

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 27 Mrt 2016 23:07

Re: Spiraaltje (mirena) en bijwerkingen

Ik denk wel dat je dat pas na een periode kunt zeggen, hoewel ik ook benieuwd ben of je acuut wat merkt.
Lastig hoor. Ik herken trouwens wat jij zegt over wat dan wel? Daarom heb ik m al die vier jaar gehouden.. Ik wist ook niet echt een beter alternatief. Maar ik snap jou en Pompoen dus heel goed. Ik hoorde trouwens van een vriendin die m vorig jaar heeft verwijderd dat het echt zo veel verschil maakte voor haar! Idd dat opgeblazen gevoel en pijn en stemming, alles! Dus dat klinkt wel positief! Dat ze pas achteraf merkte hoe erg het haar heeft beïnvloed. Dus ja, ik denk wel echt dat die dingen van invloed kunnen zijn!
Let's discover the world together.
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 27 Mrt 2016 23:17

Re: Spiraaltje (mirena) en bijwerkingen

Ik ben onlangs bij de huisarts geweest voor info over een spiraaltje, maar zij raadde het me eigenlijk gewoon af. Buikpijn, steken, meer pijn tijdens menstruatie, maar ook ontstekingsreacties die je lichaam aanmaakt omdat het eigenlijk van dat vreemde ding in je lijf afwil...

Nu heb ik ook een spastische darm en zeker daarom ook raadde ze het me af. Vond t wel bijzonder om dit te horen, eerder was iedereen zo lyrisch erover, maar de laatste tijd lijkt dat echt om te slaan.
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 27 Mrt 2016 23:31

Re: Spiraaltje (mirena) en bijwerkingen

Leaf, raadde ze je ook iets aan? Ik heb nog geen idee wat ik na m'n zwangerschap ga doen aan anticonceptie. Dus ben wel benieuwd.
#teammaple🍁
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 27 Mrt 2016 23:52

Re: Spiraaltje (mirena) en bijwerkingen

Hmmm ik ben niet de enige met zulke twijfels dus.
Ik zit inderdaad ook met de wat-dan-wel kwestie en dat is ook de voornaamste reden dat ik 'm nog heb denk ik.

Klinkt misschien ook gek maar ik 'mis' mijn cyclus. Ik hen nog steeds bloedingen maar veel minder heftig, ze zijn nog steeds onregelmatig maar nu voel ik ze niet meer aankomen en soms houdt het bloeden wel twee weken aan. Ik heb ook regelmatig heel gespannen borsten.

Ik ben er zo goed als van overtuigd dat hij er gewoon uit moet, dus ik ga dinsdag bellen.
Laatst gewijzigd door Pompoen op 28 Mrt 2016 11:38, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

madelief

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 22

Geregistreerd: 17 Sep 2013 21:49

Bericht 28 Mrt 2016 00:14

Re: Spiraaltje (mirena) en bijwerkingen

Bloedingen heb ik ook nog maar zeer onregelmatig en ook ik mis mn cyclus. Maar nu ben ik super licht ongesteld en zonder spiraal vrij heftig dus dat is wel een nadeel. Maar ik vind dat ik gewoon te veel klachten heb dus ik ben nu ook redelijk overtuigd om m'n spiraal te laten verwijderen.
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 28 Mrt 2016 00:22

Re: Spiraaltje (mirena) en bijwerkingen

Urban Naked schreef:Leaf, raadde ze je ook iets aan? Ik heb nog geen idee wat ik na m'n zwangerschap ga doen aan anticonceptie. Dus ben wel benieuwd.


De pil gewoon, wel een andere dan eerst, omdat ik doorbraakbloedingen bleef houden. En anders had ze het over een pleister ofzo?! Nog nooit van gehoord iig ;)
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:43

Bericht 28 Mrt 2016 09:41

Re: Spiraaltje (mirena) en bijwerkingen

Naar Pompen, klinkt wel heel aannemelijk dat het van de spiraal komt.

Ik heb ook geen goede ervaring met een spiraaltje. Ik kreeg hele erge acne, deed ontzettend veel pijn ook. Daarnaast was ik ook somberder. Dat had ik met de pil ook helaas maar werdt er niet beter van met een spiraaltje. Ik heb hem na een jaar laten verwijderen, heerlijk was dat!

Ik heb nog geen flauw idee wat ik ga gebruiken na de bevalling maar het liefste geen hormonen meer in mijn lijf.
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Anoniem147

Bericht 28 Mrt 2016 15:32

Re: Spiraaltje (mirena) en bijwerkingen

Dat missen van mijn cyclus had ik ook. Ik voelde me met het spiraal minder vrouw. Puur psychisch, maar daar was ik echt mee bezig. Ik had verder nauwelijks lichamelijke klachten van de Mirena en was ook niet echt ongesteld die 5 jaar maar ik kijk wel terug op een periode waarin ik mijn emoties wel een stuk vlakker ervoer.

Uiteindelijk heb ik de Mirena en een half jaar later de Implanon laten verwijderen omdat ik heel erg bezig was met het krijgen van een 'pure ik' en hormonen toedienen daar naar mijn mening niet in paste.

Voor mij is het perfect zo zonder hormonale anticonceptie en die condooms neem ik daarbij voor lief. Ik ben ook niet bang om zwanger te worden als ik alleen condooms gebruik en mijn man wilt echt nog geen kinderen dus die is sowieso erg strikt in het condoom gebruik.
<<

woezel

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 552

Geregistreerd: 04 Sep 2013 10:27

Bericht 28 Mrt 2016 21:37

Re: Spiraaltje (mirena) en bijwerkingen

Hier vloei ik met spiraal nog steeds om de 3 weken :(. Man is geholpen dus ik zou zonder kunnen en ben inderdaad ook benieuwd of dat positief is.
Alleen zonder anticonceptie ben ik steeds flink beroerd vd eisprong en dat elke 3 weken. Dus ben ook op zoek naar een alernatief
Trotse mama van 2 jongens en 1 meisje
<<

fashionmommy

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1141

Geregistreerd: 30 Mrt 2014 20:05

Bericht 28 Mrt 2016 21:52

Re: Spiraaltje (mirena) en bijwerkingen

Pfffff heb nu mijn 2e mirena, daar tussen een koper spiraal gehad, maar wat een klote spiraal zeg! Om de haverklap verlies ik wel wat, is het niet echt bloedverlies/spotting, dan is het wel nare vieze afscheiding (sorry voor de details!) dagenlang, verscheidene keren per maand. Eind Aprila eindelijk een afspraak bij de gynaecologe om hem er maar weer uit te laten halen. Dit was mijn enige redding qua anticonceptie mbt leverklachten dus maar eens zien wat we nu moeten gaan doen. Mijn man wil zich nog niet laten helpen, ik ben ook nog geen 30 en vind me ook nog te jong om definitief knopen door te hakken.
Ook nu onze kinderwens toch nog om de hoek komt kijken...eerst maar eens zien wat de gynaecologe eind van de maand van mijn boekwerk vind. (Heb dit x alles bij gehouden). Ben wel geteld in totaal 5 weken (3 weken na plaatsing en nog eens tussen door 2x 1 week) vrij van alles geweest, maar voor de rest altijd wel wat aan viezigheid verloren. :thumbdown:
You'll be her first role model, her first friend, her first love. You're her mom and she's you're whole world. She's you're little girl. ❤





Afbeelding
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 29 Mrt 2016 11:41

Re: Spiraaltje (mirena) en bijwerkingen

Zo hij is er uit, de huisarts hoorde het wel vaker. Hopelijk levert het me wat op!

Ik kreeg ook een folder mee van een nieuwe koperspiraal die net op de markt is. Maar daar wist ze verder nog niet zo veel van. T-safe heet het, ga er nog even wat over lezen.
<<

Anoniem255

Bericht 29 Mrt 2016 12:30

Re: Spiraaltje (mirena) en bijwerkingen

Pffff... Mijn spiraaltje ligt bij de apotheek te wachten maar als ik dit allemaal lees. Ik zou het gaan gebruiken in de hoop dat ik minder bloedverlies heb en mijn hb wat stabieler blijft maar als ik deze klachten er voor in de plaats krijg dan is de keus snel gemaakt en laat ik 'm er snel uithalen.

Hopelijk heb je er baat bij Pompoen. (En alle andere die 'm laten verwijderen)
<<

Rayna

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 995

Geregistreerd: 23 Feb 2016 22:09

Bericht 29 Mrt 2016 12:42

Re: Spiraaltje (mirena) en bijwerkingen

Niet iedereen heeft deze klachten hoor. De meeste mensen hebben volgens mij geen last van bijwerkingen. Ik had trouwens wel echt veel minder bloedverlies en heb ook echt geen spijt gehad van het spiraaltje. Ik hoop voor jou dat je er vooral voordelen van hebt.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 29 Mrt 2016 12:48

Re: Spiraaltje (mirena) en bijwerkingen

Klopt, er zijn zo veel meer mensen met goede ervaringen dan met slechte. De huisarts achtte de kans ook heel klein dat ik er last van zou hebben ondanks dat ik op de pil dus heel slecht reageerde.
Zelfs met de mogelijkheid dat ik me er zo slecht door ben gaan voelen zou ik t niet echt afraden. Het was anders echt een uitkomst geweest en ik baal dat het niet gewerkt heeft.
<<

fashionmommy

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1141

Geregistreerd: 30 Mrt 2014 20:05

Bericht 29 Mrt 2016 13:11

Re: Spiraaltje (mirena) en bijwerkingen

Pompoen schreef:Klopt, er zijn zo veel meer mensen met goede ervaringen dan met slechte. De huisarts achtte de kans ook heel klein dat ik er last van zou hebben ondanks dat ik op de pil dus heel slecht reageerde.
Zelfs met de mogelijkheid dat ik me er zo slecht door ben gaan voelen zou ik t niet echt afraden. Het was anders echt een uitkomst geweest en ik baal dat het niet gewerkt heeft.


+1 helemaal mee eens
You'll be her first role model, her first friend, her first love. You're her mom and she's you're whole world. She's you're little girl. ❤





Afbeelding
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 29 Mrt 2016 16:46

Re: Spiraaltje (mirena) en bijwerkingen

Pompoen schreef:Zo hij is er uit, de huisarts hoorde het wel vaker. Hopelijk levert het me wat op!

Ik kreeg ook een folder mee van een nieuwe koperspiraal die net op de markt is. Maar daar wist ze verder nog niet zo veel van. T-safe heet het, ga er nog even wat over lezen.



Ik heb sinds december de t-safe.

Ik had vorig jaar ook een mirena maar ik had veel klachten, wel andere dan jij. Ik vloeide vrijwel dagelijks, van een paar druppels tot een lichte menstruatie, niet heel erg maar als je vaker wel dan niet vloeit en je niet weet wanneer is de lol er gauw af. Verder had ik het gevoel dat er iets in me zat wat er niet hoort.

De t safe eind december geplaatst. Tijdens mijn menstruatie. vlgs de bijsluiter zijn de eerste 3 menstruaties 15 % zwaarder dan normaal. Dit was bij mij wel meer, geen krampen maar wel veel meer bloedverlies. Ik kijk het hier nog 2 a 3 rondes aan en anders gaat hij eruit. Ik vloei namelijk zoveel dat er geen menstruatiecup of supertampon tegenop kunnen. En dat is wel lastig. Verder duurt het 4 dagen langer. Tussendoor is het wel leuk. Nergens geen last van.

t safe is wel goedkoper, 70 euro ongeveer.
M:21072011
J :08012014
<<

NerdChic

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 813

Geregistreerd: 20 Sep 2013 10:49

Bericht 29 Mrt 2016 16:56

Re: Spiraaltje (mirena) en bijwerkingen

Ik had ook een spiraal maar ook behoorlijk veel klachten. Eerste halfjaar veel vloeien en daardoor bloedarmoede. Daarnaast ook (achteraf gezien) bijna 10 kilo aangekomen. Helaas wil die 10 kilo er niet af nu ik weer aan de pil ben. Maar wat ik het ergste vond aan die hele spiraal was dat ik onderhuidse ontstekingen kreeg. Zowel in mijn gezicht als op mijn borst, rug en nek. Verschrikkelijk. Mijn huid is daarna ook niet meer zo egaal geworden als voorheen.
Ik zit nu aan de yaz 24+4 pil en dat is voor mij een hele goede pil voor wat betreft mijn emoties en libido. Ik heb bij vorige pillen (o.a. de microgynon 30) vaak gehad dat ik me niet lekker in mijn vel voelde zitten, of dat mijn emoties afgevlakt werden. Ik voel me nu, na jaren, eindelijk weer happy!
Don't let the fear of striking out keep you from playing the game!
<<

Hunt

Kwebbel

Berichten: 497

Geregistreerd: 11 Nov 2013 12:24

Bericht 30 Mrt 2016 10:50

Re: Spiraaltje (mirena) en bijwerkingen

Ik twijfel al een paar maanden over mijn spiraal. Ik heb hem nu 4 jaar en op zich ben ik er altijd heel blij mee geweest. Alleen heb ik dus ook een spastische darm en heb regelmatig heel veel last van mijn buik. Ook heb ik het idee dat ik veel meer vocht vasthoud met spiraal (dikke enkels, opgezwollen buiken) en last van mijn onderrug (voelt echt aan als een plank). Ik heb tijden gedacht van: laat maar zitten, gaat vast wel over. Maar met name mijn buik word ik zo zat nu. Als het verwijderen van het spiraal kan helpen, dan laat ik hem verwijderen. Heb vanmiddag een afspraak bij de dokter. Ben heel benieuwd
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 30 Mrt 2016 11:12

Re: Spiraaltje (mirena) en bijwerkingen

Ik heb dus ook een spastische darm en dat is de hoofdreden dat mijn huisarts dus geen spiraaltje wilde plaatsen bij mij.
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
Volgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers