Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

<<

Anoniem150

Bericht 23 Mrt 2016 11:24

Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Mijn kindje wordt in september 2 maar ik vind het zo snel al ! :palm: :palm:
Ook zou ik hem nu al op moeten geven maar ik weet gewoon niet naar welke omdat ik een niet zo goede buurt woon en wel graag een combi van alle nationaliteiten kindjes wil en ik hoorde dat je dan ook al rekening moet houden met de eventuele school.

Mijn man zei al rek het gewoon tot maart dan is hij 2,5 jaar maar ik wil ook weer niet dat hij dingen mist in zijn ontwikkeling.

Hoe oud waren jullie kindjes ?

O ja ze moeten hier meteen 2 keer per week, 1x mag maar dan betaal je toch voor 2 keer.

Groetjes
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 23 Mrt 2016 11:27

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Zoon vanaf 2,5. Eerst 1 keer in de week later 2 keer per week. Dochter meteen de dag na haar tweede verjaardag. Zij kwam al die tijd natuurlijk mee om haar broer weg te brengen en kon niet wachten tot ze ook mocht. Zij ging meteen twee keer per week met haar broer mee. Toen hij naar de basisschool ging is ze nog een extra ochtend erbij gegaan.
2010 2012
<<

Mickey

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1533

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:20

Bericht 23 Mrt 2016 11:30

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Onze kids beide niet. Oudste zit nu op school, dus niet meer van toepassing. Jongste gaat 1.5 dag per week naar het kdv, dat vind ik genoeg.
07.12.2011
11.12.2014
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 23 Mrt 2016 11:31

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Luuk ging vanaf dat hij bijna 3.5 was. Ik wilde hem vanaf zijn derde verjaardag, maar er was een gigantische wachttijd.

Bij Mats twijfel ik heel erg. Ik vind hem nog zo klein om al te gaan (hij wordt over iets minder dan twee maanden 2). Aan de andere kant praat hij nog bijna niet en vindt hij andere kinderen geweldig, dus zou het misschien wel al goed voor hem zijn...
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 23 Mrt 2016 11:33

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Mijn zoon ging voor het eerst vlak voordat hij 3 jaar werd. Eerder vond ik niet nodig en was hij er niet aan toe.
Hij gaat echt geen dingen in zijn ontwikkeling missen als hij met 2,5 jaar gaat. Ik vind zelf 2 jaar sowieso vrij jong om naar een psz te gaan.
Mijn dochter ging naar een kdv en het was niet nodig dat zij ook nog naar de peuterspeelzaal ging.
<<

Anoniem186

Bericht 23 Mrt 2016 11:35

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Mijn dochter ging er heen toen ze 2 jaar en 2 maanden was, dat was geen succes. Zoon ging vanaf 2 jaar en 9 maanden, dat beviel iedereen heel goed.
<<

anoniem203

Bericht 23 Mrt 2016 11:41

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Hier mag het vanaf 2 jaar maar ik hou hem nog een half jaartje thuis. Ik vind hem nog veel te klein. Hij kan ook nog nauwelijks praten en kan hij dus nog niet duidelijk maken wat hij wil. Hij start nu in September gelijk met het nieuwe schooljaar van mijn oudste zoon. Hij gaat dan 2 ochtenden.
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 23 Mrt 2016 11:44

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Mijn dochter is nooit naar een kdv gegaan en gaat nu vanaf dat ze 2 jaar en een maand is naar de peuterspeelzaal. Als ik niet zwanger was geweest had ik misschien nog een paar maanden gewacht, maar het leek me fijn dat ze gewend zou zijn voor de baby er was. Ze gaat vanaf het begin twee keer per week en na twee weken was ze al gewend. Ze vindt het erg leuk!

Edit: ze kon al aardig praten trouwens. Ze begon samen met een even oud jongetje die het er nu nog best moeilijk mee heeft, maar hij kan zich ook nog niet echt verstaanbaar maken.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 23 Mrt 2016 12:18

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Mijn dochter ging met 2 jaar 1 ochtend in de week. Toen gingen we verhuizen en was de psz hier vol.
Toen ze 3 was hadden ze plek voor haar en nu gaat ze twee keer.

Ik denk echt niet dat hij dingen mist als je hem een half jaartje langer thuis houdt en hen met 2,5 naar de psz doet hoor.
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 23 Mrt 2016 15:28

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Hier mogen ze starten met 2,5. Vind ik persoonlijk ook een mooie leeftijd, ik vind 2 jaar nog wel erg jong. Pff over 8 maanden mag de jongste hier ook starten, ik krijg al bijna last van het empty nest syndroom! :(
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 23 Mrt 2016 15:42

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Mijn dochter is een week na haar tweede verjaardag gestart. Ze gaat meteen twee ochtenden per week. Één ochtend is hier niet mogelijk. Tot nu toe vindt ze het superleuk. Ik vind het echt per kind verschillend wanneer er het beste gestart kan worden. Mijn dochter is niet zo snel verlegen, praat goed verstaanbaar en vindt andere kinderen heel leuk. Ik vind dus niet dat ze te jong gestart is. Maar als ze nog heel terughoudend richting anderen was en moeite had met drukke ruimtes en andere kinderen dan had ik haar pas over een half jaar naar de peuterspeelzaal laten gaan.
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2863

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:15

Bericht 23 Mrt 2016 16:11

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Ik heb M. ingeschreven voor na de zomervakantie. Dan is hij dus ruim 2,5 geweest. Ik vond hem met 2 jaar echt nog te jong. Nu wil ik hem niet laten gaan omdat ik hem eerst ook wil laten wennen aan de situatie met een baby in huis erbij. En een paar weekjes heen laten gaan voor de zomervakantie, vervolgens 6 weken vakantie en dan weer heen leek me ook niet heel handig.
<<

Novalee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:28

Bericht 23 Mrt 2016 16:31

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Onze oudste begon met 2,5. Dat ging meteen heel erg goed, de eerste keer ging ze meteen lekker spelen terwijl ik op de gang een traantje weg stond te pinken :wink: De jongste werd half september 2 en is eind oktober na de herfstvakantie begonnen. Zij had wat meer moeite en heeft de eerste keren wel gehuild bij het wegbrengen. Nu moet ik er wel bij zeggen dat de leidsters toen om beurten ziek waren waardoor er minder vastigheid was en dan is het natuurlijk lastiger wennen. Daarna was ze snel gewend en ze gaat elke keer met veel plezier.

Het ligt aan je kindje wanneer het juiste moment is. Onze oudtse was met 2 nog echt te klein dus ik ben blij dat we toen langer gewacht hebben. Voor de jongste was twee wel goed. Ze kende de zaal en één van de leidsters al goed omdat ze eerder steeds mee ging haar zus weg brengen. Dan stond ze al aan haar jas te trekken dat ze ook wilde blijven.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 23 Mrt 2016 16:50

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Niet, psz is hier opgegaan in kdv. Beide gingen/gaan 1 dag. Als ik nu de jongste ook nog naar psz moet doen is dat ook weer 2 dagdelen.
En over het praten, mijn jongste kan goed praten, hij maakt zinnetjes met 5/6 woordjes maar op het kdv zegt hij niks :P
De oudste zei tot zijn derde ook niet veel op het kdv.
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem162

Bericht 23 Mrt 2016 17:03

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Ingeschreven met 1.5 jaar omdat er een wachtlijst is (eerder kon je niet inschrijven anders had ik dat gedaan).
Met 2 jaar was er geen plek helaas, pas met 2 jaar en 4 maanden. Dus toen ging hij 2 ochtenden per week.
Ik heb hem wel bij de psz gedaan waar hij later ook naar de basisschool ging. De andere psz in het dorp had 2 maanden eerder een plekje vrij voor 1 middag per week maar ik heb dus gekozen te wachten tot er plek was op de huidige school/psz.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 23 Mrt 2016 17:07

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Het zal wel afhankelijk zijn per kind of ze er met 2 jaar aan toe zijn of niet, mijn zoon was dat totaal nog niet toen. Maar ik vind zelf 2 jaar ook te jong voor de peuterspeelzaal voor de rest van de groep. Toen mijn zoon bijna 4 jaar was zaten er best veel kinderen van net 2 jaar in zijn groep en dat was voor hem nadelig. Ze zijn met 2 leidsters op 16 kinderen en kunnen daardoor minder uitdagende activiteiten voor de oudere kinderen aanbieden omdat de jongere aan bepaalde dingen nog niet toe zijn of veel hulp nodig hebben.
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 23 Mrt 2016 17:20

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Ik heb mijn dochter ergens in september ingeschreven (ze werd in de 2).

Ze mag nu volgende week beginnen, dus dan is ze 2 jaar en 4 maanden.
Ik denk dat ze het wel erg leuk gaat vinden, de keren dat we samen even gingen kijken ging ze meteen met van alles spelen in elk geval!

Over een paar weken kan ik meer vertellen hoe ze het vind!
Afbeelding
Afbeelding
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 23 Mrt 2016 17:47

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Liadan schreef: Maar ik vind zelf 2 jaar ook te jong voor de peuterspeelzaal voor de rest van de groep. Toen mijn zoon bijna 4 jaar was zaten er best veel kinderen van net 2 jaar in zijn groep en dat was voor hem nadelig. Ze zijn met 2 leidsters op 16 kinderen en kunnen daardoor minder uitdagende activiteiten voor de oudere kinderen aanbieden omdat de jongere aan bepaalde dingen nog niet toe zijn of veel hulp nodig hebben.



Daarom hebben ze op het kdv van mijn zoon een peuter + groep vanaf 3 jaar. Er zitten 5 a 6 kindjes op 1 leidster die wat meer uitdaging krijgen voordat ze naar school gaan. Vind ik zelf wel een pluspunt.
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem151

Bericht 23 Mrt 2016 18:14

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Mijn zoontje gaat ook niet naar een kdv oid en ik denk dat hij er met 2 jaar wel aan toe is. Heb nu soms al het idee dat hij zich hier wat verveeld
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 23 Mrt 2016 18:50

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Happydobby schreef:
Liadan schreef: Maar ik vind zelf 2 jaar ook te jong voor de peuterspeelzaal voor de rest van de groep. Toen mijn zoon bijna 4 jaar was zaten er best veel kinderen van net 2 jaar in zijn groep en dat was voor hem nadelig. Ze zijn met 2 leidsters op 16 kinderen en kunnen daardoor minder uitdagende activiteiten voor de oudere kinderen aanbieden omdat de jongere aan bepaalde dingen nog niet toe zijn of veel hulp nodig hebben.



Daarom hebben ze op het kdv van mijn zoon een peuter + groep vanaf 3 jaar. Er zitten 5 a 6 kindjes op 1 leidster die wat meer uitdaging krijgen voordat ze naar school gaan. Vind ik zelf wel een pluspunt.

Dat is wel fijn ja.
Bij mijn zoon hadden ze ook een 3+ groep maar dan zaten ze 2 dagdelen in de groep van 2-4 jaar en dan kon je een derde dagdeel erbij doen en dan zaten ze dat dagdeel in de 3+ groep.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 23 Mrt 2016 20:39

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Beide zijn met 2 jaar gegaan.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 23 Mrt 2016 22:29

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

E is gegaan met 2 jaar en 9 maanden 1x in de week. 4 maanden later 2x in de week.
Ik wilde haar eigenlijk pas met 3 jaar laten gaan, maar zag toch wel dat ze er erg aan toe was. En van daaruit al snel de beslissing gemaakt om haar 2 ochtenden te laten gaan.
Ik heb haar met 2 al ingeschreven, maar toen kon ik de precieze locatie nog wel wijzigen
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Sazzle

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 155

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:48

Bericht 23 Mrt 2016 23:21

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Mijn dochter ging met 2jaar en 3 maanden. Vanaf dag 1 is ze er niet weg te slaan en ontwikkeld ze zich razendsnel. Vooral met praten. Elke keer weer iets nieuws .
Afbeelding
<<

Myloon

Kletskop

Berichten: 898

Geregistreerd: 16 Sep 2013 13:41

Bericht 24 Mrt 2016 05:08

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Mijn jongens zijn gestart met 2 jaar en 4 maanden. Er was wel eerder plek maar ik heb bewusf gewacht tot na de drukke december maand.
T. Komt super goed mee N. Vind de kring soms nog lastig maar over het algemeen gaat het top.
20-09-2013 N. & T. Geboren!
<<

Anoniem155

Bericht 24 Mrt 2016 10:01

Re: Vanaf welke leeftijd peuter speelzaal ?

Te jong met twee jaar voor de psz? Maar zijn jullie kinderen dan nooit naar een andere vorm van kinderopvang gegaan voor die tijd?
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers