Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst)

<<

Rayna

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 995

Geregistreerd: 23 Feb 2016 22:09

Bericht 05 Apr 2016 14:19

Re: IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst)

Ik kan me voorstellen dat het vermoeiend is maar waarom komt alles op jouw schouders te liggen? Je vriend kan toch ook dingen regelen?
<<

anoniem213

Bericht 05 Apr 2016 14:22

Re: IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst)

Hé Bambina, wat een rotsituatie zeg! Ik lees telkens dat jij bedrijven belt. Waarom doe je dat?

In Nederland wordt doorgaans erg goed Engels gesproken. Als ik een bedrijf zou hebben dan zou ik het erg vreemd vinden als iemand niet zelf zou bellen voor een baan. Dat is een beetje zoals de moeder die naar binnen gaat bij het café om te vragen of haar zoon van vijftien misschien mag komen afwassen. Dat kan wel, maar je komt overtuigender over als je zelf even gaat. Wat ik wil zeggen: laat hem lekker zelf bellen. Hij kan zich goed uitdrukken in het Engels en Engels wordt goed gesproken in Nederland, dus dat moet dan toch wel in orde komen. Wat vindt hij er dan van dat jij dat steeds aan het regelen bent in plaats van dat hij actie onderneemt? Natuurlijk word je daar moe van. Dat is nog moeilijker dan werk vinden voor jezelf.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 05 Apr 2016 14:26

Re: IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst)

June schreef:Hé Bambina, wat een rotsituatie zeg! Ik lees telkens dat jij bedrijven belt. Waarom doe je dat?

In Nederland wordt doorgaans erg goed Engels gesproken. Als ik een bedrijf zou hebben dan zou ik het erg vreemd vinden als iemand niet zelf zou bellen voor een baan. Dat is een beetje zoals de moeder die naar binnen gaat bij het café om te vragen of haar zoon van vijftien misschien mag komen afwassen. Dat kan wel, maar je komt overtuigender over als je zelf even gaat. Wat ik wil zeggen: laat hem lekker zelf bellen. Hij kan zich goed uitdrukken in het Engels en Engels wordt goed gesproken in Nederland, dus dat moet dan toch wel in orde komen. Wat vindt hij er dan van dat jij dat steeds aan het regelen bent in plaats van dat hij actie onderneemt? Natuurlijk word je daar moe van. Dat is nog moeilijker dan werk vinden voor jezelf.


Eens. En als ze er absoluut geen drie woorden Engels spreken wordt het hem waarschijnlijk toch niet en zo wel dan is het alleen maar goed als hij zelf contact opneemt en potentieel slechte indruk (inderdaad wat June beschrijft ik zou het ook raar vinden als een vriendin belt voor een volwassen vent) als jij dat doet. Dat hij eventuele vacatures in Nederlands niet begrijpt ok, maar hij kan toch zelf bellen voor meer informatie als jij hem ergens op wijst?
Laatst gewijzigd door Whatever op 05 Apr 2016 15:21, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem148

Bericht 05 Apr 2016 14:31

Re: IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst)

Ik zou het ook meer overlaten aan jouw vriend. Denk dat een baas ook geen 'oppas' wil die eerst belt.
Jouw vriend moet gewoon bedrijven afgaan. Dat werkt het beste ipv bellen. Vooral in de landbouw. Nu begint het seizoenswerk weer.
Laat hem langs de tuinders gaan.
Een melkveebedrijf of varkensbedrijf heeft niet veel zin. Daar moet je wel echt wat kennis voor hebben.

Ik snap dat het voor jou heel moeilijk is. Je wilt hem hier houden maar jij moet dan wel alles regelen. Vergeet niet dat veel mensen Engels spreken en dat je jouw vriend ook wat meer kan laten doen.

En Sorry als ik vragen dubbel stel. Ik ben echt zo vergeetachtig. Ik lees terug en nog weet ik het soms niet meer. Zwangerschapsdementie.
<<

anoniem213

Bericht 05 Apr 2016 14:41

Re: IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst)

Dandelion schreef:Ik zou het ook meer overlaten aan jouw vriend. Denk dat een baas ook geen 'oppas' wil die eerst belt.
Jouw vriend moet gewoon bedrijven afgaan. Dat werkt het beste ipv bellen. Vooral in de landbouw. Nu begint het seizoenswerk weer.
Laat hem langs de tuinders gaan.
Een melkveebedrijf of varkensbedrijf heeft niet veel zin. Daar moet je wel echt wat kennis voor hebben.

Ik snap dat het voor jou heel moeilijk is. Je wilt hem hier houden maar jij moet dan wel alles regelen. Vergeet niet dat veel mensen Engels spreken en dat je jouw vriend ook wat meer kan laten doen.

En Sorry als ik vragen dubbel stel. Ik ben echt zo vergeetachtig. Ik lees terug en nog weet ik het soms niet meer. Zwangerschapsdementie.

Je stelt geen vraag :smile:.
<<

Anoniem148

Bericht 05 Apr 2016 15:14

Re: IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst)

Nee dit keer niet. Was de vorige reactie nog. Dacht dat haar irritatie daar misschien vandaan kwam dus wilde het even uitleggen.
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5466

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 05 Apr 2016 15:19

Re: IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst)

Bij de agrarische sector zou ik ook gewoon het telefoonboek pakken en bellen. Of eigenlijk je vriend gewoon laten bellen. Zo ben ik ook aan mijn seizoenswerk gekomen.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

anoniem213

Bericht 05 Apr 2016 15:22

Re: IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst)

Dandelion schreef:Nee dit keer niet. Was de vorige reactie nog. Dacht dat haar irritatie daar misschien vandaan kwam dus wilde het even uitleggen.

:smile: Ah oké. Ik dacht dat je misschien alweer vergeten was dat je geen vraag had gesteld :angel:.
<<

Anoniem148

Bericht 05 Apr 2016 16:06

Re: IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst)

Ow ja june dat had ook makkelijk kunnen gebeuren. Bij de bakker vandaan komen zonder brood is ook zo'n ding :palm:
<<

Zelda

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 675

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 06 Apr 2016 11:16

Re: IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst)

Tsjee wat een situatie. Ik snap dat je er wakker van ligt.
Maar uit jouw verhaal proef ik dat jij diegene bent die de meeste moeite doet. Snap ik wel, maar zoals hierboven al gezegd is kan jouw vriend beter zelf langs bedrijven gaan om werk te vinden. Waarom moet jij bellen? Je bent zwanger, je kunt al die stress er niet bij hebben. Laat hem zelf meer moeite doen.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 07 Apr 2016 12:17

Re: IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst)

Eens met hierboven. Laat hem zelf bellen, dan horen ze ook gelijk hoe zijn accent is etc. Het is een volwassen man en hij heeft die baan nodig om te kunnen blijven. Je bent zijn moeder niet en hoeft niet alles te regelen natuurlijk kun je hem helpen op het moment dat hij de taal niet begrijpt maar iets meer initiatief mag wel. Het komt namelijk over alsof jij alles doet en hij gewoon afwacht.

Daarnaast vraag ik me af of hoe je zoekt. Dit is geen aanval maar die link die ik had geplaatst die had ik binnen 1,5 minuut gevonden en begrijp dan ook niet goed als je zo intens zoekt dat deze niet eerder op je pad is gekomen. Dit is geen aanval maar eerder interesse. Want ik denk dat er hier genoeg forummers zitten die je goede tips kunnen geven over waar je nog kunt zoeken.
<<

Anoniem316

Bericht 23 Apr 2016 21:43

Re: IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst)

Niet om het een of ander Bambina maar er wordt in onze buurt zo ontzettend veel mensen gezocht(productiewerk, werk in Duitsland) dat ik me, net zoals Siem, afvraag waar je zoekt.
Desalniettemin is het een rot situatie voor jou en je vriend.
<<

Anoniem177

Bericht 23 Apr 2016 22:23

Re: IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst)

Productiewerk wordt hij voor afgewezen want hij kan de nederlandse veiligheidsregels niet kan lezen. Of zoals bijv duitsland de duitse regels niet kan lezen. Dus het ligt niet aan mijn zoeken maar aan de wensen van de stomme werkgevers. Denk maar dat ik er werkelijk alles aan doe om hem aan het werk te krijgen, overigs hij zelf ook

Edit: Ik heb inderdaad veel meer aan mijn vriend over gelaten! Wat jullie erover hebben gezegd is uiteraard ook zo. Ben niet zijn moeder en iedereen spreekt wel Engels!
Laatst gewijzigd door Anoniem177 op 24 Apr 2016 00:57, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Bing

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 28

Geregistreerd: 09 Apr 2016 16:32

Bericht 24 Apr 2016 00:52

Re: IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst)

Mijn vriend is ook Engels en heeft een paar maanden werk gezocht in Nederland en kon ook moeilijk werk vinden omdat hij geen Nederlands kan, af en toe schoonmaken maar dat was erg weinig uren. Verder ook altijd te horen gekregen over het niet kunnen lezen of verstaan van veiligheidsregels of waarschuwingen dus ik begrijp je probleem goed Bambina. Ik heb toen uiteindelijk besloten om in Engeland te proberen werk te vinden en dat is gelukt. Hoe gaat het met huizenjacht in Engeland?
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 24 Apr 2016 01:43

Re: IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst)

Mijn man (toen vriend) had in Nederland ook problemen met werk zoeken maar vond toch vrij snel iets. Ik heb hem als een gek de basis Nederlandse woorden en zinnen geleerd en hij heeft eerst als barman gewerkt en daarna ging hij de Engelse pagina's van websites onderhouden. Dit allemaal zonder diploma. Ik heb misschien niet heel goed gelezen, maar ik lees nergens dat jullie hem Nederlands zijn gaan leren. Ik kan in Australie hier ook niet aan het werk zonder Engels te spreken, dus dat lijkt me iets waar jullie hard aan zouden moeten werken. Hoe is het nu?
Afbeelding
Afbeelding
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 24 Apr 2016 07:35

Re: IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst)

Heb je al gekeken voor baantjes als orders picken in distributiecentra van supermarkten etc? Heb dat tijdje als bijbaan gedaan en meer dan de helft van de mensen was Pools en sprak geen NL. Alles stond in het NL, Pools en Engels aangegeven en de voicepicking was ook in het Engels of Pools dan.
<<

Anoniem211

Bericht 24 Apr 2016 08:11

Re: IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst)

Als hij die regels niet kan lezen of verstaan, moet hij er dus voor zorgen dat hij dat wel kan. Kwestie van oefenen en stampen toch? Misschien een idee om gewoon Nederlands tegen hem te gaan praten en wat hij echt niet begrijpt gaan vertalen? Ik ken mensen die in een ander land zijn gaan wonen zonder echt de taal te spreken, die na 3 maanden de taal spraken. Het is volgens mij ook een kwestie van meer zijn best doen als ik dit allemaal zo lees. Dus niet jij, maar hij.
Elke dag aan de studie om zo snel mogelijk Nederlands te leren. Laat hem op zoek gaan naar een taalmaatje. Zijn veelal vrijwilligers die buitenlanders Nederlands aanleren.

Ik bedoel, kom op. Schop onder zijn kont hoor.
<<

Anoniem177

Bericht 24 Apr 2016 09:55

Re: IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst)

Edit. Wordt er wel gelezen? Hij volgt een Nederlands cursus. Maar dat gaat niet zo snel dat je complete veiligheidsregels kan lezen etc.

En waar een wil is is een weg? Jemig je wil niet weten wat wij allemaal doen en hoe druk wij bezig zijn. Ga maar eens een rondje in het noorden rond voor vacatures en vragen hoe het zit met engelse taal. Dan zie je vanzelf hoe lastig het is ipv zo makkelijk lullen.
Laatst gewijzigd door Anoniem177 op 24 Apr 2016 10:39, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3728

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 24 Apr 2016 10:30

Re: IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst)

Ik ben het wel met Marilyn eens eigenlijk. Waar een wil is, is een weg.
<<

Anoniem170

Bericht 24 Apr 2016 10:49

Re: IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst)

Je vriend komt uit Engeland, en praat dus perfect Engels. In internationale bedrijven is dit juist echt een pluspunt en hoef je niet per se Nederlands te kunnen.
Als hij nu uit Polen of Tjechie ofzo kwam kan ik me voorstellen dat het lastig is.
Heeft hij zich al ingeschreven bij elk uitzendbureau dat er is? Gaat hij met zn CV bedrijven langs? Belt hij bedrijven op?
<<

Anoniem304

Bericht 24 Apr 2016 11:04

Re: IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst)

Ik vind het wel wat gek dat productie bedrijven zich vasthouden aan enkel veiligheidsregels in het Nederlands.

Alle productiebedrijven waar ik heb gewerkt staan de veiligheidsvoorschriften er in het Nederlands, Engels en Duits. Een vriendin van me werkt bij een wasserij (voor hotels en ziekenhuizen) en zij heeft zelfs Poolse collega's die maar amper Engels kunnen.

Ik snap dat het lastiger is dan normaal, maar ik kan me echt niet voorstellen dat er gewoon helemaal niks is.
<<

Anoniem177

Bericht 24 Apr 2016 11:10

Re: IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst)

Nou geloof mij, hij krijgt het keer op keer te horen. Via uitzendbureaus heeft het vaak te maken met verzekerd zijn ook en hebben vaak de veiligheidsregels niet in het engels.

En daarbij vergeet ook niet. Er zijn 30 mensen die op 1 vacature solliciteren. Waarom zouden ze dan in godsnaam een engelsman aannemen? Volgens mij doen die polen het allemaal illegaal oid. Wij hebben zelfs al aangegeven dat hij minder betaald mag worden etc maar ook dat kan en mag niet.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 24 Apr 2016 11:12

Re: IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst)

Al die polen waren net als ik via Tempo Team aan de slag bij de Jumbo hoor :)
<<

Anoniem177

Bericht 24 Apr 2016 11:20

Re: IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst)

Temp team hier kan niks voor ons doen. Dat is wat ze ons vertellen. Uiteraard solliciteren wij gewoon en reageren elke dag als er een vacature is
<<

Anoniem184

Bericht 24 Apr 2016 11:28

Re: IND (Immigratie- en Naturalisatiedienst)

Ik weet dat ze in de omgeving van Schiphol altijd zitten te springen om Engels sprekende krachten. Ik weet niet of dat te ver weg is? Ik denk alleen wel dat hij daar sowieso de meeste kans maakt.

Edit: oh, ik lees net waar jullie wonen. Dan heb je inderdaad een flinke reistijd. Maar misschien dat het nog een optie is als hij op werkdagen ergens zou kunnen slapen. Misschien een kamer?
VorigeVolgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers