Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Chronisch ziek en het moederschap

<<

Tiara

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 367

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:05

Bericht 14 Mrt 2016 10:25

Chronisch ziek en het moederschap

Zijn hier meer meiden die tegen dingen aanlopen vanwege hun ziekte? Ik ben benieuwd!
<<

Anoniem255

Bericht 14 Mrt 2016 12:56

Re: Chronisch ziek en het moederschap

Behalve het feit dat mijn dochter via d dat het nu maar eens afgelopen moet zijn met mijn buikpijn?

Last minute dingen moeten cancelen.
Rekening houden met medicatie.
Niet met ze kunnen stoeien.
Geen uren in de speeltuin door kunnen brengen.
Niet altijd een vriendje of vriendinnetje mee kunnen nemen.
Soms dagenlang geen puf hebben om iets met ze te ondernemen.

Ik kan nog wel even doorgaan. Helaas.

Waar loop jij tegenaan?
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 14 Mrt 2016 14:09

Re: Chronisch ziek en het moederschap

Ik denk dat het afhangt van de aard van de chronische ziekte en hoe je er zelf in staat. Ik heb zelf een chronische longziekte en ik kijk vooral naar wat ik wel kan met mijn kinderen. Hierdoor voel ik mij niet zo beperkt en loop ik ook niet tegen heel veel dingen aan. Het enige wat ik echt heel vervelend vind is dat er veel op mijn man neer komt omdat ik veel minder belastbaar ben dan hij.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 14 Mrt 2016 17:46

Re: Chronisch ziek en het moederschap

Hier ook ervaring. Veel van wat Mien schrijft herken ik. Al probeer ik echt wel per dag te bekijken en vooral creatief ermee om te gaan en te kijken wat er op welk moment wél kan, loop ik toch regelmatig tegen dingen aan. Met name met de oudste, die begrijpt het gewoon niet altijd, die vindt dan dat ik bijvoorbeeld maar 'gewoon' even moet komen spelen op een moment dat het niet gaat. De jongste snapt er sowieso weinig van. Overigens hoort dat er denk ik ook wel bij, je kunt het tot op zekere hoogte uitleggen, maar écht begrijpen hoe het voelt kunnen ze gelukkig niet.

Wat ik vooral lastig vind:
- Elke dag is anders, plannen is daardoor lastig en zo worden er dus ook wel eens geplande dingen afgezegd
- Ik ben veel moe en heb veel pijn, daardoor kan ik minder dan ik zelf graag zou willen en ook dan dat de kinderen zouden willen (bijvoorbeeld mee klimmen in de indoorspeeltuin gaat gewoon niet altijd)
- Het huis is veel minder opgeruimd en georganiseerd dan ik zou willen (de energie die ik heb gaat toch liever eerst naar de kinderen en dan naar het huishouden)
- Ik ben veel minder ondernemend dan ik zou willen, al doe ik wel leuke dingen met ze, maar zie er soms wel tegenop
- Ik voel me met vlagen erg schuldig naar de kinderen toe
- Op een slechte dag met veel pijn kan ik soms prikkelbaar zijn en dat vind ik dan achteraf ook weer rot
- Hulp moeten vragen als het écht niet gaat, dan voel ik me falen naar de kinderen omdat bijvoorbeeld oma ze een keer op bed komt leggen (komt gelukkig heel weinig voor hoor, en omdat ik het alleen moet doen is het lastiger, ik kan niks op een partner 'afschuiven' als het een keer niet gaat
- de oudste vraagt de laatste tijd heel veel aandacht, ik moet met alles mee doen, overal naar kijken, etc en dat gaat niet altijd, en dat begrijpt ze vaak niet. Soms wordt ze er sip van en dat maakt mij dan weer verdrietig. Al weet ik ergens ook wel dat ik mijn best doe en de aandacht geef die ik kan geven, en het is sowieso niet altijd reëel wat zij zou willen, ik kan ook onder normale omstandigheden niet alles doen wat zij soms wil (broertje wil toch ook aandacht, soms moet ik even wat doen in huis, etc)

Aan de andere kant heeft het me ook wel dingen gebracht, al zou ik me uiteraard veel liever normaal voelen. Doordat ik die klachten heb en niet altijd alles kan doen heb ik ook dingen geleerd. Zoals meer per dag kijken, creatief omgaan met de mogelijkheden, kijken naar wat echt belangrijk is (zowel qua wat ik liever doe: bijv liever tijd met kinderen dan huishouden doen, als wel meningen van anderen of onbelangrijke zaken makkelijker loslaten).
<<

Tiara

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 367

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:05

Bericht 15 Mrt 2016 10:11

Re: Chronisch ziek en het moederschap

Bedankt voor jullie reacties!

Ik herken me heel veel in de dingen die jullie schrijven. Wat ik soms heel lastig vind is dat ik mij het moederschap totaal anders had voorgesteld en ik mij inderdaad schuldig voel naar mijn dochter.
Nu ze naar school gaat vind ik het zelf wel prettiger, omdat ik meer tot rust kom. Mijn man moet ook veel opvangen mbt huishouden, maar ook dingen doen met mijn dochter.
Wat ik wel heb geleerd is dat ik hulp vragen tegenwoordig een stuk makkelijker vind, daardoor krijg ik meer begrip voor mijn situatie.
Met haar alleen op pad gaan, dat doe ik eigenlijk niet, zoals in de vakanties vind ik dat echt heel vervelend. Maar ik probeer dan vaak te regelen dat of familie mee gaat ter ondersteuning of een vriendin die ook een kindje heeft.

Hippie, ik denk dat jij de meeste dingen er uit hebt gepikt waar ik zelf ook mee te maken heb.
Leggen jullie het ook aan jullie kinderen uit? En vanaf welke leeftijd begrijpen ze dat iets meer?

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers