Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Bedorven plakje worst gegeten

<<

Anoniem184

Bericht 10 Mrt 2016 19:46

Re: Bedorven plakje worst gegeten

Persoonlijk vind ik het ook echt wel een ietwat overdreven reactie om een kind te laten overgeven na het eten van iets at bedorven is. Maargoed, ik ben vrij nuchter als het om voedselvergiftiging gaat. Als ik dat niet was geweest, geen idee hoe mijn reactie zou zijn als ik in Parisienne haar schoenen stond. Ik vind dat dus ook nogal makkelijk oordelen. Daarbij geeft ze zelf al aan dat haar reactie wellicht wat overdreven is geweest. Dus waarom er dan nog op doorhameren en zelfs nog verdere argumenten gaan aandragen dat Parisienne haar dochter op die manier misschien wel gevoelig maakt voor boulimia? Echt, serieus, daar zakte m'n broek van af. Wat Susan ook al aangeeft, tegen die tijd heeft N. wel via honderden andere bronnen gehoord dat je kunt overgeven door een vinger in je keel te steken. Sterker nog, ik heb ze bij mij op de groep, anderhalf jaar oud, die op die manier overgeven bewust opwekken. Dan krijgen die vast ook allemaal boulimia. Ik vind de verwijzing naar boulimia in deze situatie een verwijzing van niets en Parisienne kan daar ook echt totaal niets mee. Het is nu eenmaal gebeurd, ze heeft gehandeld zoals ze gehandeld heeft, maar ik geloof niet dat N. hierdoor over een jaar of tien boulimia gaat krijgen hoor. Daar zijn wel heel wat meer en andere aanleidingen toe.

Overigens is deze reactie niet alleen naar Milou gericht, hoewel ik haar reactie wle het meest heftig vond, maar ook naar alle anderen die het 'schrikbarend' vinden dat je een kind laat overgeven. Waarom schrikbarend? En daarbij, kennen jullie de gifwijzer nog? Daar staan genoeg dingen op waarbij je je kind wél moet laten overgeven. Dan is het ineens oke, maar bij het eten van iets wat bedorven is, is het ineens 'schrikbarend'.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 10 Mrt 2016 19:54

Re: Bedorven plakje worst gegeten

Balen dat je zo in paniek raakte. Hopelijk gaat het goed met je dochter!

Mensen met boulimia hebben die (psychische) ziekte echt niet omdat ze er per ongeluk achter zijn gekomen hoe je kunt overgeven.
<<

Anoniem154

Bericht 10 Mrt 2016 20:13

Re: Bedorven plakje worst gegeten

Dat boulimia argument vind ik ook onzin.

Inderdaad, laten overgeven doe je bij bepaalde giftige stoffen. Maar het zou niet in mij opkomen om een kleuter opzettelijk bij een bedorven plak worst te laten overgeven. Dat vind ik (!) best een nare gedachte, omdat hij niet in mij (!) zou opkomen. Wat wil je nu voor argumenten horen, waarom sommigen er van schrikken?

Ik zie het meer als een soort van 'ervaringsles' voor Parisienne. Ze weet nu hoe ze in een dergelijke situatie reageert, wellicht kan ze daar iets mee in de toekomst. Bij de eerste koortsstuip van de jongste, rende ik de kamer uit en liet zoon liggen. Man boos op mij, en deels ook zeker terecht. Ik rende weg uit angst, vond het heel naar om te zien. Dus heb ik mij er bij de daaropvolgende stuipen op voorbereid, en weet nu wat ik moet doen.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5498

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 10 Mrt 2016 21:17

Re: Bedorven plakje worst gegeten

Vervelende gebeurtenis Parisienne, vooral icm jouw fobie/angst.

Als ik dit verhaal lees denk ik:
- ze zal het idd niet eten als het er niet goed uit zag. Verkleuren van vlees gebeurd heel snel en hoeft niet per se iets te betekenen, geur is belangrijker.
- je hoeft er helemaal niet ziek van te worden, je krijgt zoveel bacteriën binnen dat je echt wel iets kan hebben
- als ze wel ziek wordt is dat alleen maar fijn, zo verdrijft het lichaam de bacteriën
- ik kan me goed voorstellen dat ze denkt dat ze buikpijn heeft omdat jij hebt verteld dat ze iets heeft gegeten waarvan duidelijk was dat het niet goed was (door jouw manier van reageren)

Relax meid, het kan gebeuren en er hoeft helemaal geen gevolg aan te zitten.

Als ze nou wel ziek wordt misschien even hulp in roepen of echt proberen rustig te blijven zodat ze niet nog meer angst voor eten en ziek zijn krijgt.

Succes! En blijf alert maar laat niet teveel merken dat je je ongerust maakt.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 10 Mrt 2016 22:06

Re: Bedorven plakje worst gegeten

Ik corrigeer je toch even Maple: In geval van vergiftiging mag je je kind NOOIT laten overgeven. Op die manier passeert het namelijk nogmaals je spijsverteringskanaal, wat de schade veel ernstiger kan maken. De enige uitzondering is wanneer een professional (arts, 112, verpleegkundige oid) je hier opdracht toe geeft.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 10 Mrt 2016 22:17

Re: Bedorven plakje worst gegeten

Lady schreef:Ik corrigeer je toch even Maple: In geval van vergiftiging mag je je kind NOOIT laten overgeven. Op die manier passeert het namelijk nogmaals je spijsverteringskanaal, wat de schade veel ernstiger kan maken. De enige uitzondering is wanneer een professional (arts, 112, verpleegkundige oid) je hier opdracht toe geeft.



Dat ligt eraan wat het is. Bij sommige stoffen wordt het wel aangeraden. Bij een bijtende stof natuurlijk niet, bij iets wat schuimt ook niet, maar bij sommige dingen wel. Giftige bessen, muizenkorrels, dat soort dingen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

CCC

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:58

Bericht 10 Mrt 2016 22:34

Re: Bedorven plakje worst gegeten

Susan schreef:
Lady schreef:Ik corrigeer je toch even Maple: In geval van vergiftiging mag je je kind NOOIT laten overgeven. Op die manier passeert het namelijk nogmaals je spijsverteringskanaal, wat de schade veel ernstiger kan maken. De enige uitzondering is wanneer een professional (arts, 112, verpleegkundige oid) je hier opdracht toe geeft.



Dat ligt eraan wat het is. Bij sommige stoffen wordt het wel aangeraden. Bij een bijtende stof natuurlijk niet, bij iets wat schuimt ook niet, maar bij sommige dingen wel. Giftige bessen, muizenkorrels, dat soort dingen.


Tegenwoordig niet meer, er word geen onderscheid gemaakt. Je mag je kind nooit laten overgeven in geval van vergiftiging.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 10 Mrt 2016 22:49

Re: Bedorven plakje worst gegeten

CCC schreef:
Susan schreef:
Lady schreef:Ik corrigeer je toch even Maple: In geval van vergiftiging mag je je kind NOOIT laten overgeven. Op die manier passeert het namelijk nogmaals je spijsverteringskanaal, wat de schade veel ernstiger kan maken. De enige uitzondering is wanneer een professional (arts, 112, verpleegkundige oid) je hier opdracht toe geeft.



Dat ligt eraan wat het is. Bij sommige stoffen wordt het wel aangeraden. Bij een bijtende stof natuurlijk niet, bij iets wat schuimt ook niet, maar bij sommige dingen wel. Giftige bessen, muizenkorrels, dat soort dingen.


Tegenwoordig niet meer, er word geen onderscheid gemaakt. Je mag je kind nooit laten overgeven in geval van vergiftiging.


Dat is ook hoe ik het geleerd heb.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Poison

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 467

Geregistreerd: 04 Aug 2015 10:09

Bericht 10 Mrt 2016 23:21

Re: Bedorven plakje worst gegeten

En ook wat ik heb geleerd laatst op de kinder ehbo training. De richtlijnen zijn daarvoor veranderd. Bij (mogelijke) vergiftiging direct met een arts contact zoeken en die instructies opvolgen. Er wordt geen onderscheid gemaakt meer om als leek zelf te bepalen wanneer wel of niet braken op te wekken of melk of water te geven bijvoorbeeld. Alleen na overleg met een arts mag dat gedaan worden.

En Parisienne je weet zelf ook dat je reactie overdreven was, dat is duidelijk te lezen in je berichten. Hoe is het nu met haar? Voel je hier niet te rot door, je deed wat op dat moment het beste leek.
27-12-2011
03-06-2013
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 11 Mrt 2016 00:21

Re: Bedorven plakje worst gegeten

Daar mogen ze dan wel wat meer bekendheid aan geven, dat die richtlijnen zijn veranderd, want ik denk dat een heleboel ouders nog gewoon de oude gifwijzer hebben hangen en geen reden hebben om aan te nemen dat die niet meer geldig is.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem286

Bericht 11 Mrt 2016 00:53

Re: Bedorven plakje worst gegeten

Ho ho, even op de eerdere reactie terugkomend, ik heb nooit bedoelt dat ze ook maar iets met boulimia oid opwekt. Nee zeg, dat is heel wat anders. Maar ik vind het wel echt heel raar dat je een kind van die leeftijd (5?) zichzelf leert om te braken terwijl er totaal geen noodgeval of wat aan vooraf gaat. Verder is zoals ik al zei alles al gezegd en hoop ik dat TO een beetje is bijgekomen van de schrik.
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:06

Bericht 11 Mrt 2016 08:55

Re: Bedorven plakje worst gegeten

Nou een paniekaanval of echte angst (wat ik bij Parissiene begrijp uit haar verhaal angst voor voedselvergiftiging) doet rare dingen met je. Ik kan wel begrijpen dat ze in paniek die keuze heeft gemaakt.
<<

Anoniem147

Bericht 11 Mrt 2016 10:53

Re: Bedorven plakje worst gegeten

Dat begrijp ik ook Ayla maar dan lijkt het me juist verstandig om daar als ouder wat aan te doen (de eigen angst). Want nu is de angst volledig geprojecteerd op haar dochter en dat lijkt me voor een kind echt heel lastig om mee om te gaan. Die heeft/had die angst waarschijnlijk tot nu toe niet en wordt daar nu wel ineens mee geconfronteerd.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 11 Mrt 2016 11:01

Re: Bedorven plakje worst gegeten

In dit geval was het misschien niet nodig, maar er zijn wel degelijk voedselvergiftigingen die wel heel ernstig kunnen verlopen en die zelfs fataal kunnen zijn. Een paar jaar geleden nog zijn er kinderen overleden door het eten van pastasalade die bedorven was. Niet bij elke voedselvergiftiging blijft het bij wat buikklachten. Ik kan me best voorstellen dat je er, zeker als je zelf geen arts bent, niet meteen op durft te vertrouwen dat dit onschuldig is en dat je zo snel mogelijk handelt om zo weinig mogelijk risico te lopen. Het valt mij soms juist op dat sommige mensen erg laconiek zijn over dat soort dingen en al snel roepen dat het overdreven is, terwijl ik denk: in 80% van de gevallen is dat misschien terecht, maar heb jij echt genoeg kennis van zaken om te weten welke producten echt gevaarlijk zijn als ze te lang of niet goed worden bewaard en bij welke het allemaal wel los zal lopen? We zijn niet allemaal arts of voedingsdeskundige.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem184

Bericht 11 Mrt 2016 12:09

Re: Bedorven plakje worst gegeten

Nog even terugkomend op de gifwijzer Lady: er stond me vaag iets bij maar ik wist het niet zeker, daarom begon ik aan mezelf te twijfelen. Toen ben ik gaan googelen en kwam ik diverse sites tegen waarop dus kennelijk de oude gifwijzer nog werd gehanteerd, en daardoor dacht ik dus dat ik zelf waarschijnlijk wel verkeerd zat. Maargoed, m'n punt was dat 'laten braken' ooit dus normaal handelen was in een aantal gevallen, en nu ineens schrikbarend wordt bevonden.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 11 Mrt 2016 12:33

Re: Bedorven plakje worst gegeten

Ik heb alle reacties gelezen en een paar ervan vond ik toch wel overdreven en erg onaardig. Alsof ik me nu ineens een vreselijke moeder moet gaan voelen en mijn dochter vanaf nu gedoemd is om op latere leeftijd boulimia te krijgen. Gelukkig weet ik wel beter. Ik heb eerder al uitgelegd waarom ik op dat moment zo handelde. Ik heb daarbij aangegeven dat ik nu in zie dat ik het niet had hoeven doen. Iets wat ik een volgende keer dus ook niet meer zál doen. Ik weet overigens wel zeker dat mijn angst en paniek op dat moment niet over gegaan is op N., want ik bleef naar haar toe erg rustig. In mijn eigen hoofd was het even alleen erg ónrustig. Zoals al door een aantal hier gezegd, iedereen kan in paniek even anders reageren dan misschien het beste is. Ik vraag me dus af hoe bijvoorbeeld Highway en Milou zouden reageren in een situatie waarbij je in 'paniek' raakt. Voor mij was dat deze situatie, voor anderen kan dat weer iets anders zijn. Paniek overigens tussen aanhalingstekens, want echte paniek was het niet. Noem het meer onrust.

Maargoed, de worst was 3 weken over datum (verpakking nog even goed bekeken), zag er niet goed meer uit, rook niet echt goed meer, het was varkensvlees.. weet jij wat het gaat doen als het eenmaal in het lichaam zit? Het is er dus uitgekomen en misschien is dit juist goed geweest. N. is gisteren even niet zo heel lekker geweest. Heb haar eind van de ochtend van school gehaald omdat de juf haar wat slapjes en bleek vond. Het ging snel weer beter, geen vreselijke buikpijnen gehad, geen diarree, niet overgegeven. Ik weet natuurlijk niet of dit komt doordat de worst niet zo erg bedorven was als ik dacht, of doordat ze het toch uitgespuugd heeft. Dit weet je nooit zeker. Maar wel ben ik opgelucht. Ze had er ook erg ziek van kunnen worden.

Ik heb in ieder geval weer een leermoment gehad. Heb alle tips en adviezen meegenomen, ook die over mijn eventuele angst. Zal het eens bespreken met iemand. Bedankt voor (bijna) alle geruststellende en lieve reacties! :)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 11 Mrt 2016 12:35

Re: Bedorven plakje worst gegeten

Gelukkig is het met een sisser afgelopen, en je hoeft je zeker geen vreselijke moeder te vinden.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 11 Mrt 2016 12:38

Re: Bedorven plakje worst gegeten

Oh, en wat betreft het feit dat er over-de-datum-worst in mijn koelkast lag... serieus? Alsof er bij jou, Milou, ook nooit maar iets over de datum blijft liggen, of iets beschimmeld raakt. Kom op zeg.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 11 Mrt 2016 12:39

Re: Bedorven plakje worst gegeten

Dankje Susan!

Die gifwijzer ben ik (uiteraard) ook tegengekomen tijdens het Googlen. Ik merkte ook al op dat er daar dingen in veranderd waren. Waar je voorheen bij niet-schuimende-giffen een kind moest/kon laten braken, is dat nu niet meer het geval geloof ik. Alleen nog bij iets als paddestoelen en sigaretten/tabak geloof ik.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 11 Mrt 2016 12:41

Re: Bedorven plakje worst gegeten

Ja hoor, gebeurt hier ook wel eens, dan ligt het helemaal achterin, achter wat andere dingen en dan zie je het gewoon over het hoofd. Ik ruim echt niet wekelijks mijn hele koelkast uit.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 11 Mrt 2016 12:48

Re: Bedorven plakje worst gegeten

Daarom. Ik was hier overigens al bang voor toen ik het topic opende. Niet vanwege de kritische, realistische en oprechte reacties, die vond ik eigenlijk alleen maar goed om in te zien dat het wel mee zou vallen. Maar vanwege het feit dat er ongetwijfeld weer een dingetje is wat eruit gepikt gaat worden wat eigenlijk totaal niet relevant is. In dit geval wat die worst daar nog in mijn koelkast deed :eyes:

Soms vind ik het forum hierdoor een stuk minder leuk geworden. Het maakt het openen van topics in ieder geval een stuk minder leuk of prettig, als het in mijn geval om het vragen van tips gaat.
<<

Anoniem147

Bericht 11 Mrt 2016 12:53

Re: Bedorven plakje worst gegeten

Fijn dat je dochter er niet ziek van geworden is verder. En zulke dingen kunnen nou eenmaal gebeuren. En van die beschimmelde dingen in de koelkast. Jij bent ook maar een mens. Kan gebeuren hoor. Ik vind ook wel eens dingen in m'n kast die over datum zijn. Soms zie je nou eenmaal niet alles. En daarnaast, het is jou koelkast. Jij mag lekker zelf bepalen wat je erin laat liggen ;)
<<

Anoniem148

Bericht 11 Mrt 2016 13:11

Re: Bedorven plakje worst gegeten

Parisienne schreef:Oh, en wat betreft het feit dat er over-de-datum-worst in mijn koelkast lag... serieus? Alsof er bij jou, Milou, ook nooit maar iets over de datum blijft liggen, of iets beschimmeld raakt. Kom op zeg.


Ik moet ook nog de koelkast opruimen Maar durf dat niet. Nu ik zwanger ben moet ik om alles overgeven en ik weet dat er 1 ding ligt wat over datum is.
Dus dat gebeurt bij iedereen.

Fijn dat je dochter niet heel ziek is geweest.
<<

Anoniem304

Bericht 11 Mrt 2016 13:13

Re: Bedorven plakje worst gegeten

Haha ik had laatste een komkommer, die was helemaal smots geworden, maar zat nog wel in z`n plasticje. SMERIG!
<<

Anoniem286

Bericht 11 Mrt 2016 13:22

Re: Bedorven plakje worst gegeten

Parisienne schreef:Ik heb alle reacties gelezen en een paar ervan vond ik toch wel overdreven en erg onaardig. Alsof ik me nu ineens een vreselijke moeder moet gaan voelen en mijn dochter vanaf nu gedoemd is om op latere leeftijd boulimia te krijgen. Gelukkig weet ik wel beter. Ik heb eerder al uitgelegd waarom ik op dat moment zo handelde. Ik heb daarbij aangegeven dat ik nu in zie dat ik het niet had hoeven doen. Iets wat ik een volgende keer dus ook niet meer zál doen. Ik weet overigens wel zeker dat mijn angst en paniek op dat moment niet over gegaan is op N., want ik bleef naar haar toe erg rustig. In mijn eigen hoofd was het even alleen erg ónrustig. Zoals al door een aantal hier gezegd, iedereen kan in paniek even anders reageren dan misschien het beste is. Ik vraag me dus af hoe bijvoorbeeld Highway en Milou zouden reageren in een situatie waarbij je in 'paniek' raakt. Voor mij was dat deze situatie, voor anderen kan dat weer iets anders zijn. Paniek overigens tussen aanhalingstekens, want echte paniek was het niet. Noem het meer onrust.

Maargoed, de worst was 3 weken over datum (verpakking nog even goed bekeken), zag er niet goed meer uit, rook niet echt goed meer, het was varkensvlees.. weet jij wat het gaat doen als het eenmaal in het lichaam zit? Het is er dus uitgekomen en misschien is dit juist goed geweest. N. is gisteren even niet zo heel lekker geweest. Heb haar eind van de ochtend van school gehaald omdat de juf haar wat slapjes en bleek vond. Het ging snel weer beter, geen vreselijke buikpijnen gehad, geen diarree, niet overgegeven. Ik weet natuurlijk niet of dit komt doordat de worst niet zo erg bedorven was als ik dacht, of doordat ze het toch uitgespuugd heeft. Dit weet je nooit zeker. Maar wel ben ik opgelucht. Ze had er ook erg ziek van kunnen worden.

Ik heb in ieder geval weer een leermoment gehad. Heb alle tips en adviezen meegenomen, ook die over mijn eventuele angst. Zal het eens bespreken met iemand. Bedankt voor (bijna) alle geruststellende en lieve reacties! :)


Ik vind je helemaal geen vreselijke moeder en volgens mij heb ik dat ook nergens gezegd. Sorry als je dat na mijn reactie bent gaan denken, ik wil je absoluut niet aan de schandpaal nagelen ofzo. Ik ben blij dat het goed gaat met je dochter, dat is het belangrijkste. Op zich maakt het natuurlijk niet uit hoe ik handel in paniek, maar ik bel mijn moeder dan of in dit geval als ik het niet zou weten (ben wel bekend met gifwijzer en ben zelf verpleegkundige) had ik telefonisch contact gezocht met de huisarts.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers