Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wonen op een waddeneiland

<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:50

Bericht 08 Mrt 2016 19:45

Wonen op een waddeneiland

Wij zijn dit weekend naar Terschelling geweest, was echt geweldig, wat een leuk eiland is dat! Nu ben ik eigenlijk wel heel benieuwd hoe dat dan gaat als je op een eiland woont. We spraken daar een man en die vertelde al over de middelbare school, dat die niet op het eiland zit. En dat als er iemand overlijdt er dan een buurtplicht is en er geen begrafenisonderneming aan te pas komt.

Wat we ons onder andere afvroegen:
- Hoe vaak ga je naar het vaste land? En waarvoor?
- Hoe zit dat inderdaad met de school? Er zit wel een basisschool, hoe ga je daarna verder?
- Hoe zit het met de winkels? We hebben er wat gevonden in Zuid Terschelling en in Midsland, maar verder, hoe is het aanbod?

En ook van die stomme dingen als hoe zit het met online winkelen, heb je dan dezelfde levertijden als wij hebben? En heb je gewoon een jaarabonnement voor de boot? Wat kost dat dan? Kent iedereen elkaar? Wordt het in de vakantieperiode overspoeld met toeristen of valt het mee?

Haha veel vragen en ik vergeet er heel erg veel. Niet dat we willen verhuizen ofzo maar dat waren wel dingen die we ons het hele weekend afvroegen.

Nu is ons streven om als we straks met pensioen gaan een vakantiehuisje daar te kopen :wink:

Dus voor de ervaringsdeskundigen, vertel! Hoe is het leven op een waddeneiland?
Laatst gewijzigd door Knillis op 08 Mrt 2016 19:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:50

Bericht 08 Mrt 2016 19:47

Re: Wonen op een waddeneiland

Oh ja en wat we ons ook nog afvroegen is hoe het zit met werken. Werkt het merendeel op het eiland, of varen ze (dagelijks?) op en neer?
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Anoniem148

Bericht 08 Mrt 2016 19:49

Re: Wonen op een waddeneiland

Leuk topic, ben ook benieuwd.
<<

Anoniem236

Bericht 08 Mrt 2016 20:32

Re: Wonen op een waddeneiland

Ja ik ben ook erg benieuwd!

Lees ook geregeld dat sommige webshops niet leveren op de Waddeneilanden. Laten mensen hun pakketje dan aan het vaste land op een adres bezorgen?

En met bevallen dan, hoe gaat dat rond de uitgerekende datum, of is het echt zoals bij Dokter Deen dat de huisarts de bevallingen doet?
En wat nou als je werkt/ naar school gaat op het vaste land maar eind van de daag bijvoorbeeld door extreem weer geen boten meer varen?
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 08 Mrt 2016 20:32

Re: Wonen op een waddeneiland

Guus woont nog 2 dagen op een Waddeneiland. Volgens mij is zij de enige hier! Of een van de weinigen? Ik vind het ook altijd superinteressant, hoe dat soort dingen op eilanden allemaal zo leuk net wat anders gaan.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 08 Mrt 2016 20:33

Re: Wonen op een waddeneiland

Guuuuuus waar ben je?!

Guus woont op een eiland, ze zal je vast meer kunnen vertellen. Al gaat ze wel verhuizen terug naar het vaste land!

Het voelt op de één of andere manier altijd heel romantisch, hoewel het vast ook veel onpraktische zaken zal hebben.
Let's discover the world together.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 08 Mrt 2016 20:34

Re: Wonen op een waddeneiland

Dit weekend op Ameland geweest en toen zagen we op de boot ook een Anwb-auto. Wij vroegen ons meteen af hoe dat dan zou zitten. Anwb heeft vast ingecalculeerd dat ze af en toe de oversteek moet maken, dachten wij.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:42

Bericht 08 Mrt 2016 20:38

Re: Wonen op een waddeneiland

Er is 1 garage op, ik dacht dat het Texel was, een Renault garage, en als iemand pech heeft dan wordt die garage daarvoor gebeld. Als die het niet kan oplossen, dan komt de ANWB idd.

Volgens mij gaat het met de andere eilanden hetzelfde.
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:50

Bericht 08 Mrt 2016 20:43

Re: Wonen op een waddeneiland

Inderdaad Guus, waar ben je?!?! :smile:
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 08 Mrt 2016 20:51

Re: Wonen op een waddeneiland

Ik zat in Harlingen op school. De eiland kinderen zaten in gastgezinnen of woonde bij familie. Op maandag begon de school later en op vrijdag was iedereen om 1 uur vrij zodat de eiland kinderen met de middag boot weer naar het eiland konden.

De rest van de vragen kan ik niet beantwoorden, ik zal het eens aan mijn moeder vragen, die heeft er wel gewoond.
R. 2013
D. 2016
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 09 Mrt 2016 00:39

Re: Wonen op een waddeneiland

Ik kom wel eens zomers op de eilanden en ik vind dat er dan veel toeristen zijn.

Volgens mij heeft elk eiland wel een basisschool.

Ik heb wel eens gelezen op website dat de bezorgkosten van iets gratis is uitgezonderd de eilanden. Maar dat gaat vast niet om pakket post.

Ik weet dat ze op Ameland leuke kleding winkels hebben.

Maar verder echt concrete antwoorden heb ik ook niet.
2014 2016
<<

Anoniem148

Bericht 09 Mrt 2016 04:32

Re: Wonen op een waddeneiland

Ik dacht ook meteen aan Guus!
Zoals ik begreep uit ons topic, doet de dokter de controle en als je naar het ziekenhuis moet, dan met een helikopter. Zoiets was het toch Guus?
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:50

Bericht 09 Mrt 2016 21:44

Re: Wonen op een waddeneiland

Ik gooi er even een upje tegenaan want ik ben nog steeds benieuwd! :smile:
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 09 Mrt 2016 21:46

Re: Wonen op een waddeneiland

Ik vraag me ook altijd af ja, hoe Guus dat met online bestellingen doet enzo!

Ga je verhuizen Guus?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 09 Mrt 2016 21:50

Re: Wonen op een waddeneiland

Volgens mij IS Guus aan het verhuizen as we speak!
Let's discover the world together.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 10 Mrt 2016 13:53

Re: Wonen op een waddeneiland

SoGood schreef:Ik vraag me ook altijd af ja, hoe Guus dat met online bestellingen doet enzo!

Ga je verhuizen Guus?


Online bestellen enzo kan gewoon gelukkig :D Ik denk dat je het op de Wadden vaak ook juist moet hebben van het online bestellen haha.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 10 Mrt 2016 15:19

Re: Wonen op een waddeneiland

Oooooh succes Guus met de verhuizing! Moet je je mooie uitzicht vaarwel zeggen?
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 10 Mrt 2016 15:19

Re: Wonen op een waddeneiland

Zora schreef:
SoGood schreef:Ik vraag me ook altijd af ja, hoe Guus dat met online bestellingen doet enzo!

Ga je verhuizen Guus?


Online bestellen enzo kan gewoon gelukkig :D Ik denk dat je het op de Wadden vaak ook juist moet hebben van het online bestellen haha.

Ja, dat is ook zo. Je kan moeilijk even langs de H&M fietsen.
<<

Stanley

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1313

Geregistreerd: 25 Jan 2014 17:24

Bericht 12 Mrt 2016 10:20

Re: Wonen op een waddeneiland

Mijn vriend heeft wel op een eiland gewoond, maar alleen tijdens zn studie. Was heel anders natuurlijk. Ik weet alleen dat toen de bevalling bij 1 van zijn vriendinnen te vroeg begon zij met de helikopter naar het vasteland is gebracht en dat haar vriend met een boot van de knrm over is gebracht.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 12 Mrt 2016 21:49

Re: Wonen op een waddeneiland

Op Terschelling zit wel een Vmbo (vroeger mavo) hoor, dus alleen de kinderen die naar havo/vwo willen moeten naar de wal.
Ik ken toevallig iemand die toentertijd z'n kind in Harlingen op school had. Zij hadden geregeld dat de met 5 andere stellen een huis huurden. 1 of 2 moeders zaten dan een week in Harlingen met die 5 kinderen en ze wisselden steeds af. In het weekend gingen ze dan naar huis.
Werken op het eiland is op zich niet lastig, er is veel seizoenswerk. Maar het hele jaar rond is lastiger. Veel mensen doen naast hun gewone werk nog dingen als het verhuren van vakantieverblijven. Nog lastiger is wonen op het eiland, de huizenprijzen liggen hoog en er is geen groot verloop. Huurhuizen zijn er helemaal weinig te vinden.
Winkels op Terschelling, grappig, Zuid-Terschelling is geen plaats. West-Terschelling en Midsland zijn de grootste dorpen, die hebben een winkelgebied, beiden met twee straten en nog wat er omheen. Er is een Blokker (midsland), een Hema (west) en er zijn ook een aantal supermarkten. De grootste is Jumbo Mier in Formerum. Dan zit er in West een Spar en in Midsland nog weer een ander 'merk', in Lies zit Cupido, dat is geloof ik een Spar.
Verder richting het Oosten is het eiland minder dichtbevolkt. De meeste winkels voorbij Midsland zitten aan de hoofdweg. Zoals de wolwinkel in Landerum, de electronicazaak in Lies, de groenteboer en een kaasboerderij zitten ook in Lies, in Hoorn zit dan nog Ben van alles, die van alles verkoopt. Er zit nog ergens een bakker daar.
Nou ja en heel veel horeca!

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers