Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Leren fietsen zonder zijwieltjes

<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 05 Mrt 2016 09:36

Leren fietsen zonder zijwieltjes

Zoon is bijna jarig en krijgt een fiets. Ik wil hem eigenlijk gelijk leren fietsen zonder zijwieltjes maar ik krijg van alle kanten te horen dat dit onmogelijk is.

Hij is enorm behendig op zijn loopfiets en gaat van heuveltjes af met zijn voeten in de lucht zonder om te vallen. Het lijkt me daarom dat hij het best zou moeten kunnen leren.

Volgens mij heeft Un(?) Het ook zo gedaan? Misschien meet mensen met ervaring?
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem236

Bericht 05 Mrt 2016 09:40

Re: Leren fietsen zonder zijwieltjes

Ja wij ook, inderdaad naar aanleiding van een verhaal hier.

Op zijn derde verjaardag fiets gekregen en hij fietste zo weg. Enige puntje was remmen wat hij moest leren, maar wij wonen daarna perfect voor, hij kon oefenen zonder dat er gevaar was voor verkeer ofzo.
Hij was ook heel behendig op de loopfiets. Ik zou dus echt aanraden ze er niet onder te zetten.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 05 Mrt 2016 09:44

Re: Leren fietsen zonder zijwieltjes

Zo gaan wij dat ook doen. Mijn ouders hebben mij en mijn broers ook zo leren fietsen, 30 jaar geleden werden ze helemáál gek aangekeken.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Anoniem236

Bericht 05 Mrt 2016 09:51

Re: Leren fietsen zonder zijwieltjes

Wij hebben ook best reacties gehad die wij niet leuk vonden. Alsof we ons kind echt in levensgevaar brachten.
<<

Isa

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 269

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:42

Bericht 05 Mrt 2016 10:01

Re: Leren fietsen zonder zijwieltjes

Ja wij hebben dat ook zo gedaan. Onze oudste was al heel behendig met de loopfiets. Tijdens een vakantie hadden we een klein kinderfietsje mee en hij reed er zo mee weg zonder zijwielen. Het was wel even wennen met op en afstappen maar verder ging het prima.
Afbeelding
Afbeelding[/url]
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 05 Mrt 2016 10:23

Re: Leren fietsen zonder zijwieltjes

Klopt! Wij zijn ook direct van loopfiets overgegaan op grote fiets zonder zijwieltjes. Was een kwestie van een paar weken krom naast de fiets rennen (en dat had ik nog het geluk dat m'n zoon een 16" fiets heeft) en daarna kon hij los.

Momenteel heeft ie trouwens een terugslag! Heel gek, volgende maand wordt hij 4, hij durft ineens sinds twee weken niet meer los te fietsen. Terwijl het vet goed ging. Hij is sowieso wat wiebelig emotioneel gezien. Komt vast omdat hij bijna naar school gaat en de baby bijna komt.
#teammaple🍁
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 05 Mrt 2016 10:25

Re: Leren fietsen zonder zijwieltjes

Gewoon zonder proberen! Scheelt veel gedoe, hier mogen ze er echt nog niet af van L.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 05 Mrt 2016 10:26

Re: Leren fietsen zonder zijwieltjes

Gelukkig, succesverhalen :)

Mijn schoonouders verklaren mij helemaal voor gek want zijn oudere nichtje kan met zijwieltjes nog niet eens fietsen dus R kan wel op zijn hoofd vallen!
Daardoor vind mijn man mij idee weer slecht dus ik hoop dat hij ook snel leert fietsen om het tegendeel te bewijzen :)

Hij krijgt een 12 inch fiets want hij is nog best klein (90cm) en ik had het idee om een sjaal onder zijn oksels te doen en hem daar aan overeind te houden. Anders moet ik op mijn knieën mee rennen.
R. 2013
D. 2016
<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 13:38

Bericht 05 Mrt 2016 10:39

Re: Leren fietsen zonder zijwieltjes

Gewoon proberen. Je ziet snel genoeg of het lukt en zo niet kun je altijd nog zijwieltjes erop zetten.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Anoniem239

Bericht 05 Mrt 2016 11:24

Re: Leren fietsen zonder zijwieltjes

Wij wilde het ook meteen zonder zijwieltjes doen omdat Ties ook heel behendig was op zijn loopfiets. Het ging alleen niet omdat hij het trappen niet onder de knie kreeg en de fiets toch net iets groter was dan zijn loopfiets en vooral ook zwaarder waardoor het iets lastiger ging.

Toen hij eenmaal het trappen doorkreeg heb ik de zijwieltjes er snel afgehaald en dat ging echt heel snel goed. Het zelf opstarten lukt nog niet altijd maar we fietsen nu niet zo veel.

Ik zou eens in de fietswinkel kijken waar fietsen staan met zijwieltjes hoe hij daarop fiets of hij het trappen al snapt. Dan kan je vanuit daar beslissen of je wel of geen zijwieltjes zelf neemt.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 05 Mrt 2016 11:27

Re: Leren fietsen zonder zijwieltjes

Ja hij snapt het trappen wel, we hebben al fietsen gepast. Hij wil alleen heel graag een prinsessenfiets.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem239

Bericht 05 Mrt 2016 11:37

Re: Leren fietsen zonder zijwieltjes

Dan zou ik zonder doen. Ik vond ze maar gevaarlijk. De keren dat Ties viel was doordat hij te schuin ging voor de zijwieltjes en zo om klapte.

Wij hebben trouwens wel een helm die altijd op gaat bij het fietsen.
<<

Anoniem151

Bericht 05 Mrt 2016 12:45

Re: Leren fietsen zonder zijwieltjes

Wat leuk om te lezen! Nooit bij nagedacht dat zijwieltjes niet per se hoeven
<<

Sneeuwwitje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1342

Geregistreerd: 05 Sep 2013 19:33

Bericht 05 Mrt 2016 12:54

Re: Leren fietsen zonder zijwieltjes

Wij hadden een fiets gekocht met zijwieltjes. Eerste de beste bocht en meneertje viel om.
Fiets heeft half jaar nieuw in de schuur gestaan want hij weigerde te fietsen.
We hebben toen een loopfietsje geleend van de buren. Na een half jaar de fiets zonder zijwieltjes tevoorschijn gehaald en na 10 minuten fietste hij zo weg!
Onze jongste zoon heeft voor zijn derde verjaardag nu een loopfiets gekregen.
Zoon 08.2010 Zoon 02.2013
Dochter 03.2016 Zoon 06.2018
<<

Isa

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 269

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:42

Bericht 05 Mrt 2016 13:28

Re: Leren fietsen zonder zijwieltjes

Het zal vast niet bij ieder kind werken, maar proberen kan natuurlijk altijd, zijwieltjes zet je er zo op als het moet. Maar het is denk ik wel belangrijk dat ze dan leren fietsen op een fiets waar ze met de voeten gewoon bij de grond kunnen ( dus eigenlijk een net iets te kleine fiets).
Afbeelding
Afbeelding[/url]
<<

Anoniem 146

Bericht 05 Mrt 2016 22:18

Re: Leren fietsen zonder zijwieltjes

Ik heb mijn zoon gewoon op een fiets gezet: (zonder zijwieltjes) hij fietste bijna meteen aan. Hij was nog geen drie en zeer behendig op zijn loopfiets.

Omdat hij het evenwicht al goed kan bewaren zou ik die zijwieltjes echt niet er op zetten.
<<

anoniem203

Bericht 05 Mrt 2016 23:51

Re: Leren fietsen zonder zijwieltjes

Mijn zoon heeft wel een tijdje zijwieltjes gehad en toen we hem echt wilde leren fietsen hebben we een bezemsteel op zijn pakkendrager gebonden. Mijn man hield dan de stok vast en rende en stukje mee en liet dan los. Na 3 dagen oefenen hebben we de stok eraf kunnen halen want hij fietste gelijk aan.
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 11:10

Bericht 06 Mrt 2016 09:38

Re: Leren fietsen zonder zijwieltjes

Dochter kreeg met haar 3 een fiets met zijwieltjes. Met haar 3 jaar en 3 maanden was ze de zijwieltjes zat en wilde zonder fietsen, man haalde deze er af en ze fietste zo weg. Enkele keer gevallen maar nooit echt pijnlijk meer in slow motion omgevallen. Inmiddels is ze 4 en fietst ze zo een km of 3 met ons mee, fietst naar school. Ik vind het wel fijn dat ze nu zo mee kan.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Anoniem162

Bericht 06 Mrt 2016 10:02

Re: Leren fietsen zonder zijwieltjes

Spencer schreef:Gelukkig, succesverhalen :)

Mijn schoonouders verklaren mij helemaal voor gek want zijn oudere nichtje kan met zijwieltjes nog niet eens fietsen dus R kan wel op zijn hoofd vallen!
Daardoor vind mijn man mij idee weer slecht dus ik hoop dat hij ook snel leert fietsen om het tegendeel te bewijzen :)

Hij krijgt een 12 inch fiets want hij is nog best klein (90cm) en ik had het idee om een sjaal onder zijn oksels te doen en hem daar aan overeind te houden. Anders moet ik op mijn knieën mee rennen.



http://www.kinderfietsshop.nl/bikybiky- ... tsles.html
ipv een sjaal kan je ook zo'n hesje doen, daar zit een handvat aan, kan je hem goed rechtop houden. Ook als je kindje al zonder zijwieltjes fietst naast jouw fiets is het handig met 'opstappen/vertrekken' dan kan je ze een beetje meer onder steuning geven.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 06 Mrt 2016 10:07

Re: Leren fietsen zonder zijwieltjes

Ik zou het gewoon proberen, je merkt snel genoeg of het gaat! Bij kleine fietsjes zitten er vaak zijwieltjes bij, kun je er dan altijd nog op zetten.

Hier ging het overigens niet op, ze kon prima met de loopfiets overweg, maar durfde echt niet zonder zijwieltjes te fietsen toen ze met ruim drie een fiets kreeg. Zelfs met zijwieltjes vond ze het nog eng in het begin. Heeft ook echt nog lang geduurd voordat ze wel durfde. Wel af en toe de wieltjes verwijderd om te proberen, maar ze durfde de eerste tijd echt niet. Inmiddels wel hoor, dus vroeg of laat komt het wel goed. Maar mijn dochter is met zulke dingen ook best wel voorzichtig en wat sneller bang.

Als ik nu al naar mijn zoon kijk die wegscheurt op zijn loopfiets (is net 2 geworden vorige week) en hoe onbevreesd hij is, gok ik wel dat hij bijvoorbeeld sneller los zal gaan fietsen dan dochter.

Ik zou me in elk geval niks van anderen aantrekken, en gewoon kijken hoe jullie het willen gaan proberen. Hier juist het tegenovergestelde gehad met dochter, opmerkingen over dat ze nog steeds zijwieltjes had en zelfs van iemand de grap dat ze misschien als ze groot is zo'n volwassen driewieler nodig zou hebben. Dat vond ik echt niet grappig, al bleef ik er zelf vrij laconiek onder, want het maakte mij echt niet uit wanneer ze zonder zou durven. Ze is nu nog geen 5,5 en fiets inmiddels al zonder, dus die opmerkingen waren inderdaad nogal misplaatst.

Edit: dat vestje dat Mirthe plaatst vind ik ook een aanrader. Toen dochter uiteindelijk los wilde proberen te gaan fietsen, hebben we die gebruikt. Voelde voor haar veiliger, en ik hoefde niet helemaal krom te lopen dagenlang. En we hebben hem ook gebruikt toen ze de eerste keren ging oefenen met de spacescooter.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 06 Mrt 2016 13:21

Re: Leren fietsen zonder zijwieltjes

Mijn zoon heeft heel even met zijwieltjes gefietst maar vond dat eng. We hebben ze er toen afgehaald en hij fietste er zo op weg. Hij was wel een stukje ouder dan jouw zoon (4,5 jaar) en reed ook heel soepel op zijn loopfiets rond. Ik zou het dus gewoon proberen, grote kans dat hij het snel leert.
Zelf zou ik zo'n hesje niet aanschaffen, ik heb een sjaal gebruikt en dat ging heel goed en is veel goedkoper.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers