Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vraagjes aan de mama's

<<

Sunshine86

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 491

Geregistreerd: 13 Jan 2016 09:35

Bericht 03 Mrt 2016 16:10

Vraagjes aan de mama's

Er zal ongetwijfeld over gepraat worden in een ander topic(s), maar benieuwd hoe dat hier zit bij de mama's.

1. Hoeveel dagen gaat je kind naar de opvang, wat betaal je per dag en wat krijg je terug van de belasting?
2.Hoeveel kinderbijslag krijg je? Krijg je dat al vanaf dat het kindje is geboren?
3.En verder een hele algemene vraag: is het leven met kinderen echt zo duur als iedereen zegt? Kom je nog met sparen toe? Of valt het je allemaal wel mee?

Ben heel benieuwd.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem304

Bericht 03 Mrt 2016 16:13

Re: Vraagjes aan de mama's

Vraag 3 is in ieder geval hier al uitgebreid beantwoord: wat-kost-een-kind-t20663.html
<<

Snirp

Major Yipyapper

Berichten: 4822

Geregistreerd: 22 Nov 2013 07:57

Bericht 03 Mrt 2016 16:15

Re: Vraagjes aan de mama's

1. Ons kind gaat 2 dagen per week naar de opvang. Dit kost ons per maand 210,- (kosten - KOT)
2. Wij krijgen €191,- kinderbijslag per kwartaal. Je krijgt dit vanaf het kwartaal volgend op hetgeen waarin je kindje wordt geboren. Het wordt (volgens mij) altijd achteraf uitbetaald. T. is van maart 2015. Het kwartaal daarop is dus april-mei-juni en wij kregen het voor het eerst uitbetaald op 1 juli 2015.
3. Wij komen nog wel aan sparen toe. Ik vind het dure allemaal wel meevallen, je kunt het allemaal zo duur maken als je zelf wilt. Wij hebben er zelf voor gekozen om bijv. het kamertje, de kinderwagen gloednieuw te kopen. Vrienden van ons hebben veel spullen 2ehands gekocht. Een laagje verf eroverheen en het is allemaal weer zo goed als nieuw.
Kortom, voor punt 3 denk ik dat het echt persoonlijk is.
<<

Sunshine86

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 491

Geregistreerd: 13 Jan 2016 09:35

Bericht 03 Mrt 2016 16:15

Re: Vraagjes aan de mama's

Wat lief Yadira dat je mij wijst op dit topic. Ik ga eens even lezen :)
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem304

Bericht 03 Mrt 2016 16:16

Re: Vraagjes aan de mama's

Sunshine86 schreef:Wat lief Yadira dat je mij wijst op dit topic. Ik ga eens even lezen :)

Ik vond het zelf ook een heel leuk en handig topic, dus spread the word haha!
<<

Anoniem148

Bericht 03 Mrt 2016 16:20

Re: Vraagjes aan de mama's

Mijn zoon gaat niet naar de opvang want ik werk niet meer.
Wat wij aan kgb krijgen weet ik eerlijk gezegd niet. Mijn man regelt dat.
En het kost veel geld maar wij hebben veel 2de hands dus dat scheelt veel.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 03 Mrt 2016 16:31

Re: Vraagjes aan de mama's

1. Hoeveel dagen gaat je kind naar de opvang, wat betaal je per dag en wat krijg je terug van de belasting?
2 dagen kinderdagverblijf kost ons €668, waarvan we €328 aan toeslag terugkrijgen, dus het kost ons netto €340 per maand.

2.Hoeveel kinderbijslag krijg je? Krijg je dat al vanaf dat het kindje is geboren? €191, volgens mij is dit standaard en krijgt iedereen hetzelfde per kind. Je krijgt het in het kwartaal opeenvolgend op de geboorte.

3.En verder een hele algemene vraag: is het leven met kinderen echt zo duur als iedereen zegt? Kom je nog met sparen toe? Of valt het je allemaal wel mee? Nee, qua kosten kun je het zo duur maken als je zelf wilt. Sommige dingen zoals een kinderwagen zijn gewoon duur, maar andere dingen vallen reuze mee. Wij zouden prima kunnen sparen, maar doen dat te weinig, of zeg maar gerust niet. Maar dat ligt niet aan het feit dat we nu een kind hebben haha.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:09

Bericht 03 Mrt 2016 16:42

Re: Vraagjes aan de mama's

1. de jongste gaat 1 dag per week naar een kinderdagverblijf en dit kost 230 euro per maand, wij krijgen 169 van de belasting dus we betalen 61 euro zelf.
2. wij krijgen 383 euro kinderbijslag maar vanaf maart gaat het bedrag omhoog en word dit 197 per kind.
3 Ik ben minder gaan werken, inmiddels verdient mijn partner wel meer en sparen lukt hier prima.
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem171

Bericht 03 Mrt 2016 17:54

Re: Vraagjes aan de mama's

Zou je minder willen gaan werken, want dat is ook een grote kostenpost.
<<

Anoniem219

Bericht 03 Mrt 2016 19:54

Re: Vraagjes aan de mama's

1. Hoeveel dagen gaat je kind naar de opvang, wat betaal je per dag en wat krijg je terug van de belasting?

Toevallig vanmiddag alvast de toeslag van B aangevraagd. Ze gaat straks 2 dagen per week naar het kdv. D gaat 1 middag per week naar de naschoolse opvang.
Samen zijn de kosten hiervan €580+€124= €704 per maand. We krijgen €560 per maand terug dus betalen netto €146.


2.Hoeveel kinderbijslag krijg je? Krijg je dat al vanaf dat het kindje is geboren?

B krijgt €191 vanaf juli, en D krijgt vanaf april €240 per kwartaal

3.En verder een hele algemene vraag: is het leven met kinderen echt zo duur als iedereen zegt? Kom je nog met sparen toe? Of valt het je allemaal wel mee?

Wij moeten het hebben van de extra's om te kunnen sparen, maar als we echt goed op zouden letten kunnen we wel sparen, we vinden het alleen ook gewoon leuk om veel te ondernemen. En zolang de spaar rekening gewoon groeit kan dit dus.
Je kan het zo duur maken als je zelf wil. Qua kleding vind ik in het goedkopere gewoon niet zoveel leuk dus wijk ik snel uit naar de merken, maar qua voeding gebruiken we nu bv Kruidvat flesvoeding wat 50% scheelt met een pak van bv nutrilon.
En natuurlijk als je opvang nodig hebt en ook nog minder gaat werken tikt dat lekker aan.
Laatst gewijzigd door Anoniem219 op 04 Mrt 2016 08:24, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem236

Bericht 03 Mrt 2016 20:01

Re: Vraagjes aan de mama's

Wij betalen 75 netto voor 8 uur opvang in de week voor 1 kind
Kinderbijslag is 191 euro per kwartaal

Ik ben minder gaan werken, meer energiekosten, hogere woonlasten door ander huis en wij kunnen genoeg sparen.

We vragen ons echt af wat we voor die tijd met ons geld gedaan hebben haha.

Leven met kinderen is wel duurder, maar je kan het zo duur maken als je zelf wilt natuurlijk.
<<

Annemie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1380

Geregistreerd: 03 Sep 2013 16:01

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 03 Mrt 2016 20:13

Re: Vraagjes aan de mama's

Wij betalen 43 euro per maand voor 1,5 dag opvang.
Wij krijgen 191 euro keer 2 kinderbijslag per kwartaal.
En nee ik vind het allemaal wel meevallen qua kosten, tuurlijk ben je veel kwijt aan luiers en voeding, maar dat bespaar ik dan weer met andere dingen.
Zoon: 26-06-2010
Zoon: 25-08-2013
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 03 Mrt 2016 20:31

Re: Vraagjes aan de mama's

1. Hoeveel dagen gaat je kind naar de opvang, wat betaal je per dag en wat krijg je terug van de belasting? Ze gaan niet naar een opvang.
2.Hoeveel kinderbijslag krijg je? Krijg je dat al vanaf dat het kindje is geboren? Voor mijn zoon krijgen we 197 euro en voor mijn dochter 240 euro per kwartaal.
3.En verder een hele algemene vraag: is het leven met kinderen echt zo duur als iedereen zegt? Kom je nog met sparen toe? Of valt het je allemaal wel mee?
Ik weet niet wat iedereen zegt. Het wordt bij ons duurder naarmate ze ouder worden, al zal dat bij sommigen ook niet zo zijn omdat ze minder opvangkosten hebben als kinderen naar school gaan/geen opvang meer nodig hebben. Maar nu ze ouder worden, worden kleren duurder, gaan ze meer eten, gaan ze op sportclubjes, zijn ze niet meer gratis bij uitstapjes enz.
En het leven met kinderen is ook duurder geworden omdat ik minder ben gaan werken en er dus minder salaris binnen komt.
<<

Anoniem260

Bericht 03 Mrt 2016 20:52

Re: Vraagjes aan de mama's

Vraagje tussendoor; om je KOT te berekenen, moet je dan op de site van toeslagen je bruto inkomen invoeren of netto?
<<

Anoniem304

Bericht 03 Mrt 2016 21:03

Re: Vraagjes aan de mama's

Jerry schreef:Vraagje tussendoor; om je KOT te berekenen, moet je dan op de site van toeslagen je bruto inkomen invoeren of netto?

Bruto.
<<

Anoniem186

Bericht 03 Mrt 2016 21:19

Re: Vraagjes aan de mama's

Yadira schreef:
Jerry schreef:Vraagje tussendoor; om je KOT te berekenen, moet je dan op de site van toeslagen je bruto inkomen invoeren of netto?

Bruto.


Nog beter is het verzamelinkomen.


Onze zoon gaat naar de psz, vanaf mei kunnen we daar ook toeslag voor aanvragen. Ik heb uitgerekend dat we 75 euro zelf moeten betalen, dat is voor 10 uur per week.
<<

Anoniem304

Bericht 03 Mrt 2016 21:22

Re: Vraagjes aan de mama's

Ja idd, als je maar nooit ergens met netto rekent, want dan gaat het niet goed komen. :)
<<

Anoniem260

Bericht 03 Mrt 2016 21:44

Re: Vraagjes aan de mama's

Ik heb meteen maar een deel van m'n belastingaangifte van 2015 gedaan, zodat ik m'n verzamelinkomen terug kon vinden :P
<<

Sunshine86

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 491

Geregistreerd: 13 Jan 2016 09:35

Bericht 04 Mrt 2016 09:26

Re: Vraagjes aan de mama's

Wat fijn al die reacties. Ik vind het fijn om vast wat te kunnen voorbereiden qua financieel overzicht :)
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem304

Bericht 04 Mrt 2016 09:36

Re: Vraagjes aan de mama's

Sunshine86 schreef:Wat fijn al die reacties. Ik vind het fijn om vast wat te kunnen voorbereiden qua financieel overzicht :)

Fijn is dat he? Ik vond dat andere topic ook zo helder en veel inzicht geven.

Dat topic heeft m`n vriend overtuigd om er voor te gaan binnenkort haha. Hij was bang dat het heel duur zou zijn allemaal.
<<

Sunshine86

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 491

Geregistreerd: 13 Jan 2016 09:35

Bericht 04 Mrt 2016 09:43

Re: Vraagjes aan de mama's

Zeker fijn! Nou dat zegt mijn vriend dus ook steeds, dat we straks op een houtje moeten bijten en het aanpoten wordt. Maar goed, we letten nu al erg op de centjes, dus komt echt wel goed.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem174

Bericht 04 Mrt 2016 10:03

Re: Vraagjes aan de mama's

.
Laatst gewijzigd door Anoniem174 op 05 Apr 2016 09:41, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 04 Mrt 2016 12:23

Re: Vraagjes aan de mama's

1. Hoeveel dagen gaat je kind naar de opvang, wat betaal je per dag en wat krijg je terug van de belasting?
D. gaat 2 dagen in de week naar de kinderopvang. We nemen het lange pakket af (bij ons kun je kiezen uit van 7-18 of van 8-17.30) en betalen daarvoor per maand 598,25, waarvan we 251 terug krijgen. De eerste maanden kregen we maar 180 terug, omdat er naar het jaarinkomen wordt gekeken en ik tot ze startte bij de opvang een fulltime contract had.
2.Hoeveel kinderbijslag krijg je? Krijg je dat al vanaf dat het kindje is geboren?
€ 191 per kwartaal. D. is van juni, wij kregen de eerste keer kinderbijslag in oktober.
3.En verder een hele algemene vraag: is het leven met kinderen echt zo duur als iedereen zegt? Kom je nog met sparen toe? Of valt het je allemaal wel mee?
Wij moeten er nog steeds erg aan wennen. Ik ben netto zo'n 550,- minder gaan verdienen door 2 dagen minder te gaan werken. Mijn man is vlak voor de geboorte van D. veranderd van baan. Hij houdt netto iets meer over (100 euro denk ik, misschien 200), maar had hiervoor een leaseauto, die hij nu niet meer heeft. Dat betekent dat het extra geld van mijn man volledig op gaat aan de tweede auto die we gekocht hebben (en daarmee hebben de kosten van die auto er nog niet uit, omdat dat de grote auto is waarmee we bijna alles doen). Daarna nog de kosten aan de kinderopvang, dus we zijn er 900,- op achteruit gegaan, nog niet meegerekend dat we nog genoeg andere kosten maken voor D.
Wij zijn niet van de dure merkkleding, dat scheelt al een stuk. We kopen wel eens wat, in de aanbieding ofzo, maar we kopen ook genoeg bij de Zeeman, net waar we wat leuks tegen komen. Qua voeding gebruiken we nutrilon, dus dat tikt flink aan. Wel zijn we van pampers overgestapt naar huismerk (en nu zelfs naar luiers uit Duitsland), dat scheelt ons inmiddels meer dan de helft. Ik denk dat we per maand voor luiers, voeding, verzorgingsproducten etc. zo'n 75,- kwijt zijn.
Sparen lukt nog wel, maar lang niet zoveel als eerst. Ook denken we meer na over bepaalde aanschaffen en zijn we bewuster bezig met het opmaken van restjes.
19 juni 2015
2 februari 2017

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers