Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Last van knie en hardlopen

<<

Elle123

Bericht 03 Mrt 2016 14:40

Last van knie en hardlopen

Een paar jaar geleden heb ik 2 knieblessures gehad, waardoor ik een jaar niet kon hardlopen. Nou kreeg ik een week of 3 geleden steken in mijn knie tijdens het doen van een lunge. Ik ben toen gestopt (ik gaf de club power les, dus moest het wel doen) en sindsdien niet meer gaan hardlopen. Soms voel ik niks, soms heb ik opeens steeds last van mijn knie. Het zit aan de onderkant van de knieschijf, aan de buitenkant en dan een stukje naar het midden. Dus niet voorin de knie maar net wat meer naar buiten.
Ik heb 20 maart een halve marathon, is het slim om toch te gaan rennen? Wat is wijsheid, een fysiotherapeut ziet nu denk ik ook niet echt iets omdat ik meestal geen pijn heb toch?
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11416

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 03 Mrt 2016 16:01

Re: Last van knie en hardlopen

Een fysio kan je wel advies geven om wel of niet te gaan lopen. Misschien wel iets van tapen. Het klinkt een beetje als een runnersknee. Wat je krijg door veelvuldig te buigen en te strekken bij bijv hardlopen of lunges of squats.

Denk je zelf dat het verstandig is om met zoveel weken niet gelopen te hebben een halve marathon te gaan lopen?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem313

Bericht 03 Mrt 2016 16:08

Re: Last van knie en hardlopen

Elle123 schreef:Ik heb 20 maart een halve marathon, is het slim om toch te gaan rennen? Wat is wijsheid, een fysiotherapeut ziet nu denk ik ook niet echt iets omdat ik meestal geen pijn heb toch?


Een fysio 'ziet' sowieso niet zoveel, maar kan wel met je meedenken aan de hand van jouw pijnbeschrijving en naar je beweging en belasting kijken.
Halve marathons lopen doe je niet omdat het slim is, toch? Dus nee, het is niet slim om te gaan rennen. Maar misschien is het ook niet niet slim, daarin kan de fysio je adviseren.
<<

Elle123

Bericht 03 Mrt 2016 16:09

Re: Last van knie en hardlopen

Jip schreef:Een fysio kan je wel advies geven om wel of niet te gaan lopen. Misschien wel iets van tapen. Het klinkt een beetje als een runnersknee. Wat je krijg door veelvuldig te buigen en te strekken bij bijv hardlopen of lunges of squats.

Denk je zelf dat het verstandig is om met zoveel weken niet gelopen te hebben een halve marathon te gaan lopen?


Ik ben bang dat het niet zo verstandig is inderdaad... Heb ook geen tijd gehad om te trainen, mijn langste afstand was 17 km en dat was 5 maart. Daarna nauwelijks nog gelopen. Normaal gesproken zijn de kilometers niet zo'n prbleem, ik loop vaker een maand of 2 niet en dan kan ik wel weer gewoon 12-15 km lopen, maar met die knie durf ik het toch niet zo goed aan.
Maar tapen had ik nog niet aan gedacht, ik ga maar eens een afspraak maken met de fysio, er zit er een in het sportcentrum waar ik lesgeef dus ik ga eens even uitvissen wanneer ik daar terecht kan!
<<

Elle123

Bericht 03 Mrt 2016 16:12

Re: Last van knie en hardlopen

De vorige keer kwam het doordat ik anti pronatie schoenen had (die waren me geadviseerd), maar blijkbaar heb ik toch echt neutral schoenen nodig. Door de wrijving van de pezen langs de botten is het daar toen gaan ontsteken. Elke keer als ik dacht at het wel weer ging, begon het na 2 km weer enorm pijn te doen. Zo'n gevoel dat je knie gewoon echt niet meer wil en je er doorheen zakt. Omdat ik daar toen zoveel last van heb gehad ben ik er nu ook weer bang voor en durf niet echt meer te gaan rennen. Ik heb nu overigens wel neutrale schoenen, ik heb een stuk of 4 paar die ik afwissel, de demping is van allemaal nog goed (allemaal zijn ze max 1 jaar oud).
<<

Elle123

Bericht 03 Mrt 2016 16:13

Re: Last van knie en hardlopen

Caulfield schreef:
Elle123 schreef:Ik heb 20 maart een halve marathon, is het slim om toch te gaan rennen? Wat is wijsheid, een fysiotherapeut ziet nu denk ik ook niet echt iets omdat ik meestal geen pijn heb toch?


Een fysio 'ziet' sowieso niet zoveel, maar kan wel met je meedenken aan de hand van jouw pijnbeschrijving en naar je beweging en belasting kijken.
Halve marathons lopen doe je niet omdat het slim is, toch? Dus nee, het is niet slim om te gaan rennen. Maar misschien is het ook niet niet slim, daarin kan de fysio je adviseren.


Ik denk idd dat een (halve) marathon lopen niet perse slim is... Volgens mij is het voor je lichaam veel beter om kortere afstanden (10 km ofzo) te lopen. Maar het is zo leuk!
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11416

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 03 Mrt 2016 16:16

Re: Last van knie en hardlopen

Voor je lichaam maakt het niet zoveel uit...mits je getraind bent. Ik doe inmiddels 5 jaar lange afstanden hardlopen en heb nooit blessures.

Maar nu voor je knie lijkt het mij niet slim.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Elle123

Bericht 14 Mrt 2016 12:09

Re: Last van knie en hardlopen

Gisteren 13.5 km gelopen en dat ging goed, aan het eind begon ik mijn knieen wat te voelen. We gaan nu onverwacht een paar dagen skien, dus ik kan niet meer naar de fysio voordat de halve marathon is. Laten tapen lukt dus niet meer. Is het zinvol om kniebraces te dragen? Wat voor iets zou ik eventueel kunnen proberen?
Ik zag bv deze: http://www.all4fysio.nl/mueller-jumpers ... Aih-8P8HAQ
Is dat een goed idee?
<<

Anoniem187

Bericht 14 Mrt 2016 12:26

Re: Last van knie en hardlopen

Elle123 schreef:Ik heb 20 maart een halve marathon, is het slim om toch te gaan rennen? Wat is wijsheid, een fysiotherapeut ziet nu denk ik ook niet echt iets omdat ik meestal geen pijn heb toch?


De halve marathon in V.? Ik sta dan naast de kant iedereen aan te moedigen :)
<<

Elle123

Bericht 14 Mrt 2016 12:33

Re: Last van knie en hardlopen

Serendipity schreef:
Elle123 schreef:Ik heb 20 maart een halve marathon, is het slim om toch te gaan rennen? Wat is wijsheid, een fysiotherapeut ziet nu denk ik ook niet echt iets omdat ik meestal geen pijn heb toch?


De halve marathon in V.? Ik sta dan naast de kant iedereen aan te moedigen :)

Ja! Nou wie weet kom ik dan ook nog wel voorbij. Maar ik ben er echt nog niet uit of ik hem ga lopen (niet getraind dus, en die 13 km gingen oke, maar 21 is toch nog net een eindje verder).
<<

Anoniem187

Bericht 14 Mrt 2016 14:47

Re: Last van knie en hardlopen

En de 10 dan? Mijn startbewijs is toevallig gisteren opgehaald, maar ik kan denk ik nog wel aan een startbewijs komen voor je? Ik zie er dagelijks op Facebook voorbij komen..
<<

Elle123

Bericht 14 Mrt 2016 15:00

Re: Last van knie en hardlopen

Serendipity schreef:En de 10 dan? Mijn startbewijs is toevallig gisteren opgehaald, maar ik kan denk ik nog wel aan een startbewijs komen voor je? Ik zie er dagelijks op Facebook voorbij komen..


Ik ga het zondag even beslissen. Mijn vriend loopt ook 10, misschien doe ik dat ook wel. Maar het is niet om de hoek, dus ik weet niet of ik dat eind ga rijden voor 10 km... Waarom loop je hem zelf niet? Als het dit weer blijft is het wel top loopweer!

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers