Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Tomatensaus

<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 02 Mrt 2016 19:41

Tomatensaus

Mijn vriend heeft net heerlijke Tomatensaus gemaakt, met verse tomaten, tomaten uit blik en puree. Die laatste twee zijn wat minder gezond, dus... WAt is jullie recept voor Tomatensaus? Waar bind je het mee?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem237

Bericht 02 Mrt 2016 19:54

Re: Tomatensaus

Ik bind het ook met tomatenpuree maar ik vind dat niet per definitie ongezond, dus heb er geen problemen mee.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 02 Mrt 2016 19:58

Re: Tomatensaus

Hij wil een saus kunnen maken zonder toegevoegde suikers etc.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem170

Bericht 02 Mrt 2016 20:01

Re: Tomatensaus

Ik koop altijd een blik met stukjes tomaat en gezeefde tomaten.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 02 Mrt 2016 20:03

Re: Tomatensaus

Ik koop altijd de goedkoopste blikjes tomatenblokjes, daar zit geen suiker en zout in, daar zie ik niet zoveel kwaad in. Tomatenpuree vind ik ook wel echt een smaakmaker, maar ik geef het mijn zoontje bijvoorbeeld liever niet ivm het zout wat er in zit. Maar nu in de winter een lekkere tomatensaus met veel smaak alleen van verse tomaten maken vind ik erg lastig.

Wat voor een saus was het? Voor de pasta of op een pizza of Grieks, Marokkaans, of, of?
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 02 Mrt 2016 20:03

Re: Tomatensaus

In tomatenpuree zit geen suiker.

Ik maak sinds kort tomatensaus bolognese op de volgende manier:

Een pakje bacon opbakken en daar gehakt door heen rullen. Als dit klaar is uit de pan halen en in het vet wat achter blijft een ui en teentje knoflook fruiten. Hier een flinke winterpeen en drie stengels bleekselderij in blokjes gesneden doorheen doen en dit even een minuut of tien zacht bakken. Hierna het gehaktmengsel weer toevoegen.
Zo'n acht tomaten gesneden in blokjes erdoor heen en dan het laten koken tot het een saus is.

SUPERLEKKER!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem237

Bericht 02 Mrt 2016 20:04

Re: Tomatensaus

Jip schreef:Hij wil een saus kunnen maken zonder toegevoegde suikers etc.

Volgens mij zit er geen suiker in die kleine blikjes die ik altijd heb.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 02 Mrt 2016 20:07

Re: Tomatensaus

Oh, haha! Nou, dan kan ik hem geruststellen.

Het was saus voor de pasta. Verse tomate, blikje gepelde tomaten en een blikje puree in de staafmixer gemixt met kruiden. Gehakt gerult, pastagroenten (voorgesneden) erdoorheen en klaar was mijn kokkie. Ik vond het erg lekker! En morgen heb ik nog een bordje!

Ik dacht misschien wat bloem of maizena erdoor om te binden?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 02 Mrt 2016 20:17

Re: Tomatensaus

Blikjes tomatenblokjes zit vaak wel suiker in, maar vaak juist in de hele goedkope blikjes niet.

Persoonlijk vind ik het lekkerder om tomatenpuree even mee te bakken en dus te ontzuren. Ik maak vergelijkbare bolognaise saus als Lady. Ik rul gehakt met ui, knoflook en wat spekjes, bak wat tomatenpuree mee, bleekselderij en geraspte wortel en voeg tomatenblokjes, verse tomaat en bouillon toe en laat dat met harde kruiden( laurier, rozemarijn, tijm e.d) en eventueel een scheutje rode wijn echt wel 3 uur pruttelen. Na die tijd herken je de wortel en bleekselderij niet meer terug, dan voeg ik als laatste nog verse basilicum toe. Ik maak meestal een soepppan vol en vries daar bakjes van in, ook erg lekker als lasagne!
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem278

Bericht 02 Mrt 2016 20:28

Re: Tomatensaus

Ik gebruik ook tomatenpuree hoor, juist omdat dat niet gezoet is, en ik fruit die ook aan.
Maar eerst maak ik een bakplaat met veel trostomaten in stukken en stukken (rode) ui, wat knoflook en wat verse kruiden (zout/peper/tijm en wat je verder lekker vindt) en die stop ik op 200 graden in de oven. Ik doe ze ongeveer een klein half uurtje, maar ik weet nu wel hoe ik wil dat ze eruit zien, dus gewoon lekker geroosterd.

Dan fruit ik in een pan dus tomatenpuree aan en vervolgens doe een vers geraspte wortel of winterpeen bij en zeer fijn gesneden bleekselderij en wacht tot die een beetje zacht is. Daar doe ik er mijn zut uit de oven bij en wat water en dan gebruik ik mijn staafmixer om er een saus van te maken. Dat laat ik nog een uur minimaal op een zacht vuurtje (of in mijn geval een pit die op 2 staat) pruttelen, met een tak van de trostomaat erin en een korst van een stukje Parmezaanse kaas. (ja een tak en een korst ja).
Die twee laatste dingen haal ik eruit en dan verdeel ik mijn (basis) saus over bakjes en deze zet ik als afgekoeld in de vriezer.
Bij gebruik voeg ik gewoon dingen toe waar ik op dat moment zin in heb.
<<

Sunshine86

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 491

Geregistreerd: 13 Jan 2016 09:35

Bericht 03 Mrt 2016 14:31

Re: Tomatensaus

Mijn recept, voor 3-4 personen :)

Ingrediënten:

twee pakjes gezeefde tomaten (1000 gram)
één blikje tomatenpuree (140 gram)
1 eetlepel kappertjes
4 sjalotten
2 tenen knoflook
sap van 1 citroen
scheut olijfolie
scheut witte (droge) wijn
peper en zout naar smaak

Hoe maak je het?
Snijd de sjalotten en knoflook fijn. Schenk een scheut olijfolie in een koekenpan. Doe de fijngehakte sjalotten & knoflook erbij. Zet daarna de pan op het vuur en zorg dat het laag staat, maar wel zo dat alles zachtjes pruttelt. Ongeveer 3 minuutjes. Vervolgens laat je de tomatenpuree mee pruttelen, voor ongeveer 5 minuutjes. Dan voeg je een scheut witte wijn en het citroensap toe. Dit laat je een minuutje mee pruttelen en dan doe je de gezeefde tomaten en kappertjes erbij. Het geheel zou ik zeker nog zo’n halfuur laten pruttelen, maar het lekkerste is ruim een uur laten pruttelen, zodat alle smaken intens tot hun recht komen! Als laatste voeg je naar smaak peper en zout toe. Maak je bordje mooi op, verse Parmezaanse kaas en eventueel blaadjes basilicum erover en buon appetito! En natuurlijk lekker met gehaktballen!

TIP: alle pastasoorten zijn hier lekker bij, ik zelf heb een sterke voorkeur voor tagliatelle.
TIP 2: deze saus kun je ook gebruiken voor bij de lasagne!
Afbeelding
Afbeelding
<<

Sunshine86

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 491

Geregistreerd: 13 Jan 2016 09:35

Bericht 03 Mrt 2016 14:34

Re: Tomatensaus

ps. tomaten uit blik en puree zijn niet zo ongezond hoor
Spuit 11 zie ik :)
Afbeelding
Afbeelding
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 03 Mrt 2016 14:54

Re: Tomatensaus

Klinkt lekker! Dank namens vriendjelief.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Sunshine86

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 491

Geregistreerd: 13 Jan 2016 09:35

Bericht 03 Mrt 2016 15:10

Re: Tomatensaus

Jip schreef:Klinkt lekker! Dank namens vriendjelief.

Graag gedaan!
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 04 Mrt 2016 22:13

Re: Tomatensaus

Ik bak spek uit, het liefst een groot stuk spek wat ik zelf snijd (kinnebakspek vind ik lekker maar kan je bijna nergens krijgen) en daarna voeg ik ui en knoflook toe, wat ik laat fruiten. In plaats van gehakt gebruik ik worst, het liefst varkenssaucijs maar rundersaucijs hebben we laatst geprobeerd en gaf ook een erg diepe smaak. Ik haal dan het vlees uit de worstomhulsing, dus bak het een beetje in stukjes op. Veel lekkerder dan gehakt! Daar doe ik dan verse Italiaanse kruiden bij, een beetje rozemarijn (geen grote fan), tijm, oregano en vrij veel salie (wel grote fan). Zodra dat allemaal lekker aangebakken is, bak ik een blikje tomatenpuree bij en daarna blus ik het met een scheut wijn. Daarmee komen alle smaken weer lekker los in de pan. Dan voeg ik blikjes tomatenblokjes en verse tomaten toe. Het lekkerste is ontvelde tomaten in stukjes gesneden maar dat is wel best veel werk.

Dit geeft echt een diepe tomatensaus vind ik. Oh en uiteraard peper en zout toevoegen naar smaak.
Let's discover the world together.
<<

Sunshine86

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 491

Geregistreerd: 13 Jan 2016 09:35

Bericht 05 Mrt 2016 17:43

Re: Tomatensaus

Klinkt heerlijk Marin. Ik heb het nog nooit zo gemaakt. Ga het eens proberen. Alternatief voor kinnebakspek? Mocht ik dat niet kunnen krijgen ;)
Afbeelding
Afbeelding
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 05 Mrt 2016 18:08

Re: Tomatensaus

Ehm. Zeeuws spek? Iig zo'n dik blok, niet voorgesneden.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem313

Bericht 05 Mrt 2016 18:29

Re: Tomatensaus

Marin schreef:Ik bak spek uit, het liefst een groot stuk spek wat ik zelf snijd (kinnebakspek vind ik lekker maar kan je bijna nergens krijgen) en daarna voeg ik ui en knoflook toe, wat ik laat fruiten. In plaats van gehakt gebruik ik worst, het liefst varkenssaucijs maar rundersaucijs hebben we laatst geprobeerd en gaf ook een erg diepe smaak. Ik haal dan het vlees uit de worstomhulsing, dus bak het een beetje in stukjes op. Veel lekkerder dan gehakt! Daar doe ik dan verse Italiaanse kruiden bij, een beetje rozemarijn (geen grote fan), tijm, oregano en vrij veel salie (wel grote fan). Zodra dat allemaal lekker aangebakken is, bak ik een blikje tomatenpuree bij en daarna blus ik het met een scheut wijn. Daarmee komen alle smaken weer lekker los in de pan. Dan voeg ik blikjes tomatenblokjes en verse tomaten toe. Het lekkerste is ontvelde tomaten in stukjes gesneden maar dat is wel best veel werk.

Dit geeft echt een diepe tomatensaus vind ik. Oh en uiteraard peper en zout toevoegen naar smaak.


Zo ongeveer doe ik het ook, en dan met winterpeen en bleekselderij en bouillon, en meestal toch ook wel wat gehakt. En minstens 3 uur trekken; bolognese is niet iets voor snel doordeweeks. Of ook weer wel, want ik maak het in grote hoeveelheden en vries het in porties in.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 06 Mrt 2016 08:17

Re: Tomatensaus

Ja bouillon is er ook lekker in inderdaad. Ik kook veel met bouillon als smaakmaker tegenwoordig. Een echte ragu met wortel en bleekselderij maak ik ook wel eens maar meestal alleen tomaat. Lekker hoor, inderdaad echt goed lang smaken laten intrekken!
Let's discover the world together.
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3114

Geregistreerd: 24 Okt 2015 10:53

Bericht 06 Mrt 2016 09:52

Re: Tomatensaus

Ik ga vandaag de bolognesesaus uit de allerhande maken, ben benieuwd! Heb nooit nooit zelf saus gemaakt :nopompom:
<<

anoniem213

Bericht 06 Mrt 2016 13:42

Re: Tomatensaus

Ik doe hetzelfde als Caulfield en maak ook altijd veel, zodat ik het kan invriezen.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15894

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 06 Mrt 2016 13:46

Re: Tomatensaus

Ik heb gisteren mijn blijkje tomatenpuree eens goed bekeken en er bleek inderdaad suiker in te zitten :palm:.
En ik was vergeten te typen dat ik altijd nog een scheut rode wijn door saus doe. Dat maakt het echt af vind ik.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Puckini29

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 167

Geregistreerd: 30 Aug 2015 08:36

Bericht 06 Mrt 2016 16:28

Re: Tomatensaus

Zo maak ik het altijd:
Ui en knoflook aan fruiten, gehakt erbij tot het gaar is.
Paprika en champignons in stukjes erbij doen.
3 blikjes tomatenpuree erbij en even aanbakken.
2 pakjes tomato frito erbij,wat kruiden erdoor en lekker laten pruttelen.
Afbeelding
<<

Anoniem170

Bericht 08 Mrt 2016 17:30

Re: Tomatensaus


Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron