Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Suicidale vriendin

<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 01 Mrt 2016 22:48

Suicidale vriendin

Even getwijfeld om dit te posten, maar het zit me toch best wel hoog.

Ik heb al jaaaaaaarrren een hele goede vriendin. Al sinds ik haar ken is ze manisch-depressief. Heeft ze periodes dat ze neerslachtig is, dat het leven minder zonnig is dan andere periodes, dat dingen haar zwaar vallen.

Een paar maanden geleden is ze echt totaal vastgelopen in haar werk en privé. Veel therapie en AD (waar ze ook heeelll heftig op reageerde, na paar weken dan ook andere gekregen) tot gevolg. Helpen doet het deels. Ze moet vooral veel moeilijke situaties aangaan, waardoor ze heel erg ellendig blijft voelen. Ik heb overigens geen twijfels over haar behandeling. Ik vind het heel knap hoe ze alles doet en zie dat ze echt stappen maakt, hoe lastig het ook is.

Alleen de laatste weken is ze echt heel depressief. Deels door dingen privé die veel energie van haar hebben gevraagd. Ze zegt ook gewoon letterlijk dat ze zich teveel voelt op deze wereld bij iedereen. Dat is echt geen loze kreet, want zo is ze niet. Ze is zo hopeloos. Ik probeer maar steeds lief voor haar te zijn, te laten voelen dat ze er mag zijn, dat die gevoelens er ook gewoon zo mogen zijn. Dat ik weet dat het waarschijnlijk geen nut heeft, nu niet tot haar doordringt, maar dat ze niet mijn vriendin is omdat ik haar zielig vind, maar omdat ik haar bijzonder vind. Dat ik haar een fantastisch mens vind, ik me rijk voel met haar. Dat we zulke bijzondere dingen hebben meegemaakt samen... Ik weet dat het niet echt tot haar doordringt, dat ze het niet zo voelt. En misschien zeg ik het vooral voor mijn eigen gemoedsrust, dat ik het wel gezegd heb tegen haar, als ze onverhoopt toch een gekke sprong maakt... Ik weet het niet. Of misschien hoop ik dat het toch tot haar doordringt of ergens blijft hangen...

Ik ben als de dood dat ze op een gegeven moment het gewoon echt niet meer ziet zitten. Wie heeft dit ook meegemaakt en nog tips? Ik weet dat ze het zelf moet doen, ik probeer haar zoveel mogelijk te steunen, maar het blijft echt zo ontzettend in mijn hoofd zitten...

:(
Afbeelding

Afbeelding
<<

PeperMunt

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 209

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:15

Bericht 01 Mrt 2016 22:50

Re: Suicidale vriendin

Hey,

Ik ben afgelopen jaar zwaar depressief geweest en heb zelf ook veel last gehad van suicidaliteit..
Je mag me pm-en als je wilt, zet het liever niet allemaal hier neer..
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8164

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 01 Mrt 2016 22:54

Re: Suicidale vriendin

Wat rot zeg! Ik heb geen tips of advies maar wil jullie veel sterkte wensen!
30-04-2017
<<

Anoniem313

Bericht 01 Mrt 2016 23:14

Re: Suicidale vriendin

Akelig. Heb je contact met anderen om haar heen: partner, familie, vrienden, haar hulpverlening?
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 01 Mrt 2016 23:15

Re: Suicidale vriendin

Ik denk dat deze vriendin zich ook heel rijk mag noemen met een vriendin als jij, wat schrijf je lief over haar.
Ik denk dat je meer niet kan doen als dat je nu doet buiten er voor haar zijn. Iemand die manisch depressief is zal dit misschien niet áltijd kunnen zien en voelen, maar dat ligt niet aan jou. Er is heel weinig te veranderen door jou aan haar gevoel, daar heeft ze zelf waarschijnlijk al heel weinig invloed op.
Datzelfde geldt helaas voor als ze zichzelf iets aan doet. Realiseer dan dat ze echt niet anders gekund heeft (op dat moment). Hopelijk hoef je dit nooit mee te maken.
Sterkte!
Juli 2015
Maart 2017
<<

Anoniem282

Bericht 02 Mrt 2016 00:03

Re: Suicidale vriendin

Wat een lieve vriendin ben jij, snoezel. :)

Ja, ik heb heel veel ervaring met een aantal depressieve mensen in m'n nabije omgeving, ook manisch-depressieve mensen. Om heel eerlijk te zijn vind ik de omgang met depressieve mensen makkelijker dan degenen die ook manische periodes hebben. Dat zijn echt zulke uitersten. Dan moet ik namelijk zelf ook heel erg omschakelen.

Niet ieder individu zal hetzelfde zijn, maar wat ik van deze mensen altijd teruggekoppeld kreeg (nadien of in een betere periode), dat ze de onvoorwaardelijke steun erg waardeerden. Geen oordeel of veroordeling.

Je doet het heel goed; ik haal nergens uit dat je haar oplossingen opdringt, of haar niet in haar waarde laat. En ja, het kan zijn dat ze toch kiest voor haarzelf en daarmee bedoel ik zelfdoding. Maar het kan ook heel goed zijn dat ze dit niet doet. In beide gevallen ben jij een loyale, lieve, vriendin voor haar (geweest) en daarom heb ik ook geen tips. Je doet het namelijk echt heel goed. Ik denk dat je ook kunt concluderen dat ze jouw onvoorwaardelijke steun waardeert. Niet zozeer door wat ze zegt/uit naar jou toe, maar doordat ze wel vertrouwd genoeg met je is om haar eigen gevoelens met je te blijven bespreken. Als ze jou er zogezegd nu niet bij kon gebruiken, zou ze zich van je afsluiten en niets delen.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 02 Mrt 2016 00:47

Re: Suicidale vriendin

Je doet het al heel goed en meer als dit kun je waarschijnlijk niet doen. Iemand die wil gaan, die gaat voor jou niet blijven. Ik denk niet dat je er echt invloed op kunt hebben en het zou ook niet zo moeten zijn dat ze moet blijven omdat jij haar hier wilt hebben, bij jou. Klinkt wat hard zoals het er hier staat misschien, maar zo bedoel ik het absoluut niet. Maar velen vinden het vaak egoïstisch als iemand uit het leven stapt, maar is het niet minstens zo egoïstisch om ze bij ons te willen houden omdat wij ze niet willen missen, ondanks de pijn en het verdriet dat zij constant dragen? Ik hoop heel erg voor jou en voor haar dat zij een lichtpuntje zal vinden, waardoor ze zich toch weer wat beter gaat voelen en het zonnetje weer voor haar zal gaan schijnen. Blijf haar zeggen wat je voor haar voelt, hoe graag je haar om je heen hebt. Of het nou tot haar zal door dringen of niet, ik zou het nog zo graag gezegd willen hebben, maar ik heb het niet aan zien komen totdat ze onbereikbaar was en toen was het te laat. Dat voelt zo rot, dan is dat in elk geval iets waar je je niet rot om hoeft te voelen, mocht je angst de waarheid worden.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2448

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 12:30

Bericht 02 Mrt 2016 10:29

Re: Suicidale vriendin

Chaos ik vind het heel puur wat je hebt geschreven, ik vind niet dat het hard overkomt, al is de boodschap natuurlijk wel hard. Maar het is wel precies zoals jij zegt dat het is.

Snoezel, je kan niet meer doen dan je best, ik denk dat mocht er uiteindelijk iets met haar gebeuren dat heel zwaar gaat zijn voor jullie allemaal, maar je er zoveel meer rust door krijgt.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11392

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 02 Mrt 2016 13:56

Re: Suicidale vriendin

Je kunt niet meer doen dan te laten merken dat je er voor haar bent. In goede en slechte tijden.

Sterkte!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

anoniem196

Bericht 02 Mrt 2016 18:57

Re: Suicidale vriendin

:hug:
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 03 Mrt 2016 21:23

Re: Suicidale vriendin

Bedankt voor de lieve reacties!
En ik weet dat ik niks aan haar gedachten kan veranderen, dat dat stukje van haar is, maar tja.. Ik weet niet, ik hoop toch dat datgene dat ik wel doe, wel goed aankomt zeg maar. Soms heb ik het gevoel over eieren te lopen, hopend dat ik het goede doe en niet haar nog een zetje geef, terwijl ze al zo wankel is. Ik ben wel degene die ze het dichtsbij laat, naast haar man, aan wie ze het meest verteld.. Dus ergens zal ik het wel goed doen, maar goed.. Het is echt zo'n ontzettende rotsituatie...


Caulfield schreef:Akelig. Heb je contact met anderen om haar heen: partner, familie, vrienden, haar hulpverlening?

Ja, maar niet heel goed ofzo. Haar partner ken ik, maar heb ik op zich geen hele gesprekken mee, niet hierover in ieder geval. Ik heb geen contact met hem buiten haar om.
Afbeelding

Afbeelding

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers